rek

Zaginiony prototyp strzelanki z lat 90. Można go pobrać

Zaginiony prototyp strzelanki z lat 90. Można go pobrać
"Sam Goldman"
Koniec grudnia to czas świętowania, ale najwyraźniej także nieoczekiwanych prezentów.

Zawsze gdy mówi się o Preyu, trzeba podkreślać, że chodzi albo o oryginał z 2006 roku, albo o dość niefortunnie zatytułowaną grę stworzoną przez studio Arkane 11 lat później. Produkcja Human Head jest tą „oryginalną”, pierwotną, tylko… wcale nie, ponieważ wygląda na to, że ta gra ma o wiele dłuższą historię. 

W internecie właśnie pojawił się build Preya z 1995 roku, przedstawiający oryginalną koncepcję na ten tytuł. Gra była wówczas rozwijana przez Toma Halla, który dwa lata wcześniej opuścił id Software po spięciach z Johnem Carmackiem i przeszedł do 3D Realms. W aktualnych czasach kompilacja (ważąca całe 2 MB!) nie zrobi wrażenia na nikim oprócz gierkowych archeologów, ale jeśli spojrzymy na poziom gier z 1995, prezentuje się to całkiem przyzwoicie na tle konkurencji.

https://youtu.be/jKGBfUfeoyU

Ciężko ustalić, czy jest to popularny w latach 90. silnik Build, który pozwolił zaistnieć wielu tytułom, takim jak Duke Nukem 3D, Blood oraz nowszemu Ion Fury, czy może coś pomiędzy id Tech 1 (Doom, Doom II), a id Tech 2 (Quake). Możliwe, że jest to zmodyfikowany silnik Wolfensteina 3D, którego Hall używał wcześniej do stworzenia Rise of the Triad. Developer opuścił 3D Realms w 1998 roku, wtedy też Prey został prawdopodobnie zrestartowany, a jego dalsze losy były tak burzliwe, że zostawię tę historię na inny czas.

Build Preya z 1995 możecie pobrać w tym miejscu. Dociekliwi dopatrzą się tu zalążków pomysłów, jakie 11 lat później znajdą swoje rozwinięcie w grze stworzonej przez Human Head. I tak sobie myślę – wygląda na to, że ta seria rozwija się co 11 lat. Może do trzech razy sztuka i kolejna odsłona, tym razem nawiązująca do anulowanego sequela oryginału, ukaże się „już” w 2028 roku? 

7 odpowiedzi do “Zaginiony prototyp strzelanki z lat 90. Można go pobrać”

  1. Prey z 2006 >>>> Prey, w którym strzela się do kubków.

    • Nie wiem, czy jest sens porównywać, bo to zupełnie różne gatunki.

    • Preya z 2017 chyba jak już to bardziej by wypadało porównywać z System Shockiem.

    • PlaystationFanboy 27 grudnia 2022 o 15:58

      A czy Prey z 2017 nazywa się System Shock czy jednak Prey? Nowy Prey to najsłabsze dzieło Arkane. Nadal dobre, bo to Arkane, ale bez startu do Dishonored czy Dark Messiah.

    • Nie tak dawno potwierdzono, że aż do oficjalnej zapowiedzi gra znana dziś jako Prey nazywana była przez swoich własnych twórców „Neuroshock” a nazwa która została, była narzucona przez Bethesdę. Nie wiem też według jakich kryteriów trzeba by to oceniać by zakwalifikować Preya jako najsłabszą grę Arkane gdy jest ona najbliżej klasyków jak System Shock 2 czy oryginalny Deus Ex a to, że Arkane zawsze aspirowało do bycia następcą Looking Glass Studios tajemnicą nie jest.

    • CzlowiekKukurydza 30 grudnia 2022 o 16:52

      @PlaystationFanboy Gry można porównywać bo mają taki sam tytuł, ale nie można ich porównywać gdy mają mocno zbliżony gameplay (Prey – System Shock 2)? Kiedyś był taki stary serial Avengers (aka Rewolwer i Melonik), ale nikt do niego nie porównuje dzieł z MCU.

  2. prey na amige cd32 byl jeszcze lepszy

Dodaj komentarz