Zaginiony prototyp strzelanki z lat 90. Można go pobrać
Koniec grudnia to czas świętowania, ale najwyraźniej także nieoczekiwanych prezentów.
Zawsze gdy mówi się o Preyu, trzeba podkreślać, że chodzi albo o oryginał z 2006 roku, albo o dość niefortunnie zatytułowaną grę stworzoną przez studio Arkane 11 lat później. Produkcja Human Head jest tą „oryginalną”, pierwotną, tylko… wcale nie, ponieważ wygląda na to, że ta gra ma o wiele dłuższą historię.
W internecie właśnie pojawił się build Preya z 1995 roku, przedstawiający oryginalną koncepcję na ten tytuł. Gra była wówczas rozwijana przez Toma Halla, który dwa lata wcześniej opuścił id Software po spięciach z Johnem Carmackiem i przeszedł do 3D Realms. W aktualnych czasach kompilacja (ważąca całe 2 MB!) nie zrobi wrażenia na nikim oprócz gierkowych archeologów, ale jeśli spojrzymy na poziom gier z 1995, prezentuje się to całkiem przyzwoicie na tle konkurencji.
Ciężko ustalić, czy jest to popularny w latach 90. silnik Build, który pozwolił zaistnieć wielu tytułom, takim jak Duke Nukem 3D, Blood oraz nowszemu Ion Fury, czy może coś pomiędzy id Tech 1 (Doom, Doom II), a id Tech 2 (Quake). Możliwe, że jest to zmodyfikowany silnik Wolfensteina 3D, którego Hall używał wcześniej do stworzenia Rise of the Triad. Developer opuścił 3D Realms w 1998 roku, wtedy też Prey został prawdopodobnie zrestartowany, a jego dalsze losy były tak burzliwe, że zostawię tę historię na inny czas.
Build Preya z 1995 możecie pobrać w tym miejscu. Dociekliwi dopatrzą się tu zalążków pomysłów, jakie 11 lat później znajdą swoje rozwinięcie w grze stworzonej przez Human Head. I tak sobie myślę – wygląda na to, że ta seria rozwija się co 11 lat. Może do trzech razy sztuka i kolejna odsłona, tym razem nawiązująca do anulowanego sequela oryginału, ukaże się „już” w 2028 roku?