Zawartość CD-Action 04/2015

Niepisana tradycja edycji urodzinowych mówi, że a) powinny tam być lepsze niż zwykle pełniaki, b) przydałby się jakiś dodatkowy prezent dla czytelników, c) powinien zawierać teksty „jubileuszowe” d) i w ogóle powinny tam być bardzo dobre teksty. Z pełną satysfakcją informujemy, że ten numer wszystkie owe warunki spełnia.
Po pierwsze – pełniaki. Prototype 2 PL, The Settlers 7: Droga do Królestwa PL oraz Star Wars KotOR II – The Sith Lords (jest dostępne nieoficjalne spolszczenie w sieci, do tego zestaw „obowiązkowych” modów na DVD – z „restoration mod” dodającym sporo wyciętej zawartości na czele) to zestaw, jaki od dawna w CDA nie gościł i powinien trafić chyba w gusta każdego z was. Do tego dokładamy „paragrafówkę” – czyli grę, w której sam tworzysz fabułę, wybierając odpowiedni paragraf tekstu – osadzoną w świecie Pillars of Eternity, zatytułowaną „W poszukiwaniu źródeł boskości”. (Aby od razu rozwiać wątpliwości – to nie jest gra komputerowa, ją się czyta na stronach CDA; jest to rodzaj interaktywnej książki). Nietypowe pełne wersje wieńczy kod do serwisu audioteka.pl na audiobook „Chłopcy. W skrócie” Jakuba Ćwieka.
Tekst jubileuszowy też będzie (ba, nie braknie nawet tekstu primaaprilisowego). A co do „dobrych tekstów w piśmie”, to sami popatrzcie, co dla was mamy. Zapowiedzi niby niedużo, bo tylko pięć, ale za to jakie! Najnowszy Tomb Raider (Rise of the Tomb Raider); Dungeons & Dragons Sword Coast Legends to coś, co koniecznie powinni poczytać fani Neverwintera; Warhammer Vermintide to taki warhammerowy L4D; Persona 5 to jazda obowiązkowa dla fanów dobrego JRPG; a Battlefleet Gothic Armada to coś, co powinno jednakowo ucieszyć fanów Warhammera i… Homeworlda. Karkołomne połączenie, ale zapowiada się bardzo obiecująco.
10 beta-testów gier – a w tym trzy, w które graliśmy pierwsi na świecie. A są to World of Warships (enki był zachwycony), Hatred – baaardzo kontrowersyjna polska gra, która po bliższym przyjrzeniu jak ulał pasuje do „nie taki diabeł straszny, jak go malowali” – oraz nietypowy polski survival horror Kholat, którym zachwycił się z kolei zwykle marudzący Berlin. A poza tym? Armored Warfare, czyli silna konkurencja dla WoT, ale we współczesnych czasach. Rise of Incarnates to najlepszy zachodni arena fighter, Armello – ciekawy miks strategii oraz karcianki. Winward to połączenie h’n’s z Pirates! Sida Meiera, H1Z1 ucieszy (?) tych, którzy cenią sobie zombie-postapo. Nosgoth zaś wywoła banana na twarzy fanów Legacy of Kain. Woolfe – The Red Hood Diaries, czyli Czerwony Kapturek z siekierą plus element platformera. Bracia Grimm pewnie się w grobie przewracają… albo i nie. A jeśli jara cię tworzenie własnych machin oblężniczych i sprawdzanie ich skuteczności w praktyce (nie ma to jak wystrzał z trebusza o świcie), zapraszamy do gry Besiege.
Pora na 19 smakowitych recenzji. Szef kuchni poleca sezonowe nowości: Evolve w sosie własnym (recenzja zbiorowa), chrupiące Resident Evil: Revelations 2, Total War: Attila a la Hun z frytkami oraz pieczone na steampunku The Order: 1886. Do fanów kuchni oraz starożytnej kultury greckiej serwujemy Apotheon z nietypową grafiką. Jeśli ktoś lubi dania odgrzewane, to też mamy dobre wieści: Fahrenheit: Indigo Prophecy Remastered, Cities XXL oraz (to danie szef kuchni poleca szczególnie) Homeworld Remastered Collection. Mamy też solidną porcję skwierczącej od cebulki polskiej kaszanki (Raven’s Cry… i nie tylko ją), a dla fanów kuchni dalekowschodniej podamy Dragon Ball Xenoverse wraz ze stuletnimi jajami. W menu znajdziecie też The Book of Unwritten Tales 2, Sunless Sea oraz parę innych smakołyków.
Publicystykę rozpoczynamy od tekstu „urodzinowego”, czyli „12 prac debiutanta” – praca w redakcji CD-Action oczami Papkina. Hut w „Loading…” opowie historię prostego patentu (minigierki podczas ekranu ładowania), który był dużym problemem dla całej branży. W Grach wiecznie żywych na tapetę bierzemy cykl Resident Evil – omawiamy nie tylko to, co powstało, ale też to, co powstać miało… W Wielkich branży: Michael I. Taylor – tragikomiczna w sumie historia człowieka, który przyłożył rękę do wielu znanych gier, ale jest niemal zupełnie nieznany przeciętnemu graczowi. Dwa kontrowersyjne felietony – w tym jeden o przemocy seksualnej w grach (autorka… ją popiera). „Czytanie z twarzy” to dość przerażający opis tego, jak wiele wie o nas Facebook – często więcej niż… my sami (np. potrafi przewidzieć bliski rozpad naszego związku). „Książki.mp3” to „audiobooki od kulis”, w którym przeczytać możecie, „jak to się robi” i że Polacy potrafią niekiedy konkurować nawet z gigantycznym Amazonem. Dla fanów retro mamy historię konsoli Atari 2600 oraz przegląd najlepszych polskich gier na ośmiobitowe Atarynki. Nie braknie też – bo nie może – wtykanych branży Szpil.
Dział sprzętowy zaczynamy od Megaporadnika, poświęconego przechowywaniu danych – od chmury, przez SSD i HDD, po pendrajwy i karty pamięci. W testach sprzętu mamy m.in. drukarki 3D (!), smartfony, przenośną konsolę, tabletobook Asusa, myszy, klawiatury, monitory, klocki Lego (ale spokojnie, służą do budowania robotów) oraz opaski fitness. A na deser jak zawsze – Na Luzie i Action Redaction.
To co, jak zwykle spotykamy się we wtorek? 15,99 zł w rękę i do boju! 🙂
SPIS TREŚCI
W PRODUKCJI
JUŻ GRALIŚMY
RECENZJE
PUBLICYSTYKA
TECHNOLOGIE
MEGAPORADNIK
TESTY
INNE
ZAWARTOŚĆ DVD
PEŁNE WERSJE
MODULATOR
GAMEPLAYE
GALERIE
NA LUZIE
BONUSY
E-BOOKI
ZWIASTUNY
Prototype 2 PL
Gatunek: akcja
PEGI: 18
Producent: Radical Entertainment
Wersja PL: napisy
Ocena w CDA: 8+ (05/2012)
Multi: brak
PC: XP/Vista/7, CPU dwurdzeniowy 2,6 GHz, 2 GB RAM, grafika GF 8800 GT/Radeon HD 4850
Prototype 2 stanowi przypadek przedziwny. To ciąg dalszy bardzo wyraźnie lepszy od oryginału. Ta zapowiedziana hasłem „zabij swego stwórcę” znakomita gra akcji pozwala wcielić się w czarnoskórego marine Jamesa Hellera i pomóc mu dopaść… bohatera pierwszego Prototype’a – Alexa Mercera Fabuła przy tym złożona jest nie mniej niż niejeden hollywoodzki blockbuster, a zwroty akcji powodują, że do samego końca nie wiemy na pewno, kto jest sprzymierzeńcem, a kto wrogiem w nieludzko nieprzyjaznym świecie gry.
Warto dodać też, że w ciągu trzech lat, jakie dzielą obie produkcje, dokonał się najwyraźniej niesamowity postęp technologiczny i gra jest wyraźnie lepsza także w warstwie audiowizualnej.
Panie, panowie, nie ma innego wyjścia – czas zabić swego stwórcę.
Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords
Gatunek: RPG
PEGI: 12
Producent: Obsidian Entertainment
Wersja PL: brak
Ocena w CDA: 9 (04/2005)
Multi: brak
PC: XP/Vista/7, CPU 1 GHz, 256 MB RAM, grafika z 32 MB RAM
Najprawdopodobniej najcenniejsza ze wszystkich naszych dotychczasowych zdobyczy i osiągnięcie, o jakim nie ważyliśmy się dotąd nawet marzyć. W końcu jednak, po całych latach starań udało się nam pozyskać w charakterze pełniaka grę osadzoną w uniwersum Gwiezdnych Wojen. W dodatku na myśli mamy nie jakiś trzecioligowy Episode I: The Phantom Menace, lecz tytuł naprawdę kultowy, który po dziś dzień pozostaje na szczycie list najlepszych w swej klasie. Panie, panowie, wyznawcy tak jasnej, jak ciemniej strony Mocy – przed wami Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords!
KotOR II zapamiętany został także jako gra, która wskutek kreciej roboty wydawców wydana została na długo przed tym, zanim została faktycznie wykończona. Na szczęście dzięki staraniom fanów i ich nieoficjalnego The Sith Lords Restored Content Mod, w skrócie TSLRCM, poprawione zostało ok. 500 bugów i co więcej odtworzone zostały dialogi, postacie i lokacje, które wycięto w pierwotnym montażu. Patch (oraz inne mody) znajdziecie na DVD.
Uwaga, ze względów licencyjnych nasz KotOR II pozbawiony jest polskiej wersji językowej. Ale nieoficjalne (i bardzo dobre) spolszczenie znajdziecie na w sieci.
The Settlers 7: Droga do królestwa PL
Gatunek: RTS
PEGI: 12
Producent: Blue Byte Software
Wersja PL: pełna
Ocena w CDA: 9 (spec 01/2010)
Multi: do 8 osób
PC: XP/Vista/7, CPU 2 GHz, 2 GB RAM, grafika GF 7900/Radeon X1900
The Settlers 7: Droga do królestwa to wspaniale unikatowy RTS, w którym gracze zamiast bezpośrednio kierować jednostkami tworzą metabazę logicznych zależności mikroekonomicznych. Brzmi groźnie, ale naszym zadaniem, jako wszechmocnego władcy, jest po prostu wskazywanie miejsc pozyskiwania wyczerpywalnych zasobów i jedynie nadzorowanie tworzących się z czasem łańcuchów produkcji.
W całą tę zautomatyzowaną w dużym stopniu ekonomiczno-technologiczno-kulturalną wojnę zgrabnie wprowadza znakomita kampania, w której królewna Zoé ma okazję stać się królową całej Tandrii. W grze istnieje też tryb piaskownicy dla rozgrywek multiplayer. Całości dopełnia świetna muzyka i pełna, dobra polska wersja językowa. Dla miłośników RTS-ów – pozycja obowiązkowa, dla fanów Settlers – marzenie spełnione.
Uwaga, gra wymaga klienta Uplay.
Czytaj dalej
-
Twórcy Helldivers 2 opóźniają dodanie nowej zawartości. „Krytyczny feedback...
-
Serious Sam 2 z dużą aktualizacją na 20-lecie gry. Część nowości...
-
Steam po raz kolejny pobił rekord zalogowanych użytkowników. Battlefield 6...
-
Projektant Skyrima zdradza, dlaczego gra Bethesdy jest tak długowieczna. „Bardzo...
297 odpowiedzi do “Zawartość CD-Action 04/2015”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Urodzinowy – 19 lat! – numer CDA (4/2015; 132 strony, 2 DVD, standardowa cena 15,99 zł) trafi do kiosków i salonów z prasą już w najbliższy wtorek (10.03). W nim m.in.: Prototype 2 PL, Settlers 7: Droga do Królestwa PL oraz Star Wars KoTOR II – The Sith Lords, audiobook „Chłopcy. W skrócie” oraz… gra paragrafowa na podstawie Pillars of Eternity.
nice!|prototype 2 w gazecie za 16 zł WOW |nonieźle
Nie w GAZECIE 😛
8 rano, można się pomylić 😀
Recenzujecie Revelations 2 na podstawie 1/4 gry, czy mieliście dostęp do wszystkich czterech odcinków? Czy to tylko recenzja pierwszego odcinka?
W CZASOPIŚMIE… NSJLEPSZYm CZASOPIŚMIE xD
I TO W JEDNYM Z NAJLEPSZYCH NUMERÓW OSTATNICH LAT!!!! Jak obchodzić 19-tkę to tylko z pompą 😀 brawo, miałem sobie kupić Prototype’a 2 a tu taka niespodzianka 😀
Tak a propos – można dowiedzieć się, jaka literka widnieć będzie na grzbiecie okładki?|A ta złota ramka daje naprawdę świetny efekt. Może do kolejnych okładek obramowanie też się nada?
Ha czyli jednak Raven’s cry to kaszana?:) No cóż jeśli tak,to kto by się tego spodziewał?:) |Ogólnie numer mega. Gry super,zawartości do czytania tłusta:) Nic tylko kupować;D|@b3rt- pewnie całość:) Gra w całości i tak nie długo wychodzi.
@Sveniu – nie pamietam literki (serio…) a ramka mi sie tez bardzo podoba – ale stosowac ja bedziemy wybiorczo – wtedy gdy bedzie to mialo sens. Tutaj bardzo pasuje.
Kolejny bardzo dobry jubileuszowy numer.|Zarówno pod względem pełniaków, jak i tekstów. Czekam jednak dalej na tekst wspominkowo-okolicznościowy starej ekipy choćby Elda, Czarnego Iwana, czy Yasia. Może na 20? Pytanko też do SmugiDymu, czy doczekamy się kolejnych skanów nr archiwalnych?
Ktoś zarzucał pod pełniakami, że w treści nic ciekawego, imo te Warhammery i Kholat to pozycje które zjadają na tą porę te wszystkie AC, cody i do bólu nudne gry z zombie, oby z tych gier wyszło coś dobrego, a więc do wtorku redakcjo. PS. Najlepszego! numer na mega propsie
Co rusz stajecie się coraz lepsi, ale tym razem to już przesadziliście! 😀 |Oby do wtorku!
Battlefleet Gothic Armada, Gothic?! Szkoda, że nie TEN Gothic. 😛 A numer zakupię, bo jeden z lepszych ostatnimi czasy, dla mnie to pierwszym pełniakiem powinien być KotOR 2. 🙂 A tak w ogóle to może wywiedzielibyście się coś o Spacetime? To jest nowy projekt Piranha Bytes Red, część ludzi z PB założyła drugie równoległe studio i większość osób odpowiedzialnych za serię Gothic pod wodzą Mike’a Hoge’a pracuje nad kosmicznym erpegiem w stylu Mass Effecta. A w polskich mediach o tym cicho sza.
Jak cos bedzie konkretnego wiadomo, to chetnie sie wypowiemy.
ktoś wie jakie są bonusy w tym numerze?
Skoro taki numer na 19 rocznicę, to co będzie na 20? A grę ze Star Wars nikt chyba jeszcze jako pełniaka nie dał, brawo!
Tylko nie kosmiczny błagam.
Wiadomo coś czy te pełniaki będą na Steama lub innego DRM-a? Żeby nie było klapy z niedziałającą płytką :]
Wiadomo coś czy te pełniaki będą na Steama lub innego DRMA?
” Mamy też solidną porcję skwierczącej od cebulki polskiej kaszanki” – czyż to nie ironia, że swego czasu polecaliście tę kaszankę?;)
@mapet1, a czytać nie umiesz? wszystko pisze.
@ GandalfCzarny – nie, nie ma ironii. Kazdej grze o ktorej piszemy (a zdaje sie dobrze rokowac) dajemy kredyt zaufania – do czasu. Po premierze kredyt sie splaca. RC mialo szanse byc dobra gra. Zdecydowanie z tej szansy nie skorzystalo, co w tym tekscie pokazujemy. W czym problem? Ze nie idziemy w zaparte „skoro wczesniej chwalilismy… to teraz potraktujmy ja lagodnie”? No way.
Jak już pisałem, ofiarę Ekszynowemu Bóstwu złożę, ale… Poważnie, czy co drugi felieton Dziewiątki musi traktować o tematach z gatunku „Ruja i porubstwo”?
i znowu 16 zygla zostaje w kieszeni
Jak The Order: 1886 dostanie ocenę powyżej 5 … to recenzent powinien iść się pow… znaczy się poszukać innej pracy. Ten nr kupie z czystej ciekawości i sentymentu do tego za mam każdy nr urodzinowy od lat o ile mi się zbierze na sentymenty . ehhh
@Jabberjaw|Niby czemu? |Zależy kto będzie recenzował. Jeśli ktoś kto lubi filmówki ,to da pewnie i 8. Jeśli ktoś nie lubi ,to da 6-7. Ja osobiście nie grałem bo i po co?:) Obejrzałem sobie jak RM gra i git;) Więcej niż 7 bym tej „grze” nie dał. Ale mimo liczę na drugą część,bo Historia jest ciekawa.
@Jabbejaw Ty powinieneś chyba poszukać innego portalu o grach…
Za takie okładki nie dostaniecie ode mnie ani grosza sataniści.
W ogóle to jest skandal,żeby takie okładki drukować w kraju,w którym 85% społeczeństwa to katolicy
@toyminator Cena tej gry i zawartość nie idą w parze 7h „zabawy” z czego 2h to QTE + no brain AI popieranie takich zagrywek ala płacenie firmie za pogranie w tech demo pełnej ceny gry AAA o nie podziękuje. Paranoja jakaś teraz to już nie są gry tylko ładnie wyrenderowane filmiki w których „gracz” to nie gracz a przewijacz … 5 max
@dominik9051 ty tak na serio czy trollujesz?
@Guardsman – a przeszkadza ci, ze ruja i porobstwo, czy tez ze pisze o tym 9kier?
tymi kaszankami skwierczącymi na cebulce toście panowie mnie przekonali !
@dominik9051 Co w tej okładce jest satanistycznego? zwykła czaszka i tyle.
Dobra,dobra.Tą o0kładką Smugglera chciałem ztrollować ,ale się nie udało.Gazetę oczywiście kupię
Za krótki jesteś jeśli myślisz, że dam się na taką podpuchę nabrać. A na razie „ztrollowałeś” polską pisownię i interpunkcję.
Smuggler|Czy wrócisz kiedyś na forum GOLa?
Nie widze potrzeby i sensu. To już nie jest – z wielu powodów – forum, na którym chciałbym być.
@Smg: Częstotliwość pierwszego. „Kwestie interpersonalne” to temat jak każdy inny, problem tkwi w tym, że 9kier ów temat (w zasadzie jako jedyna) tak męczy, że kolejny tekst o nagości na monitorze, nieważne czy napisany przez nią, Huta, Mac Abrę, pana Henia spod ósemki, kosmitę, czy nawet towarzysza Lenina wywoła zamiast zainteresowania, ewentualnie refleksji, żachnięcie się i przewrócenie strony z niesmakiem, słysząc głośny huk. To będzie spadająca moja opinia o was.
A z jakich można wiedzieć czy to tajemnica spowiedzi?
@Guardsman – nie musisz czytać tekstu, o którym z góry wiesz że jest do bani albo ci się nie spodoba. To tylko 1 strona ze 132, a nikt nigdy nie daje ci obietnicy, że każdy tekst w jakimś piśmie przypadnie ci do gustu.
Czy pełniaki będzie można aktywować na Steamie? Ktoś niżej napisał, że „wszystko pisze”, ale nigdzie tego nie widzę w tekście.
Settler VII podobno wymagają konta na UPlay.
gruby numer, grube pełniaki. W Koncu 🙂 .
@raju, skoro nie pisze, to znaczy że nie wymagają STEAMA, jest tylko jedna gra Uplay.
Będzie recenzja The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D?
… tapet, nie tapetę ścienną…
@Smg: chodziło mi raczej o to, że zarówno autorka, jak i powolutku publicystyka robią się zbyt monotematyczne. Wiem, że nie mogę dyktować pani redaktor, co i jak ma pisać, ale kiedy widzę w spisie treści dość jednoznaczny tytuł artykułu to mam (niemal zawsze trafne) przeczucie, kto to napisał. I zdaje sobie sprawę, że to już w zasadzie jej wizytówka – teksty o „fizycznych relacjach międzyludzkich”. A szkoda, bo w takim zakresie materiału 9kier się po prostu marnuje – doceniam jej styl pisania, i chętnie wid
(Do diabła, po co wam ten limit znaków)… widziałbym artykuł traktujący o czym innym napisany takim sposobem.