03.04.2020
Często komentowane 356 Komentarze

Zawartość CD-Action 05/2020

Zawartość CD-Action 05/2020
Historyczny numer CD-Action już w sprzedaży w dwóch wersjach: cyfrowej i papierowej.

Cztery tygodnie temu nawet nie wyobrażaliśmy sobie, że spotkamy się dziś w tak odmiennych okolicznościach. Przedstawiamy Wam wyjątkowy numer CD-Action. I to nie dlatego, że jest w nim recenzja nowego Half-Life’a!

Po pierwsze wraz z wersją papierową znajdziecie również równolegle w sprzedaży edycję cyfrową magazynu. Będzie dostępna w tej samej cenie, co wydanie papierowe: 10,99 zł. E-wydanie od wtorku znajdziecie na stronach e-kiosk.pl, egazety.plnexto.pl:

Po drugie, to numer bez zdrapki i dodatków – wydanie, które swój los niesie na barkach tekstów naszych niezastąpionych autorów oraz zobrazowania graficznego przygotowanego przez najlepszy dział DTP, jaki istnieje. Taką wyjątkową w historii magazynu formę podyktowały obecne warunki na rynku wydawniczym, ale bynajmniej nie znaczy to, że tak już zostanie. Dla nas jest to szansa, by zalśnić artykułami i ich oprawą, czyli tym, co zawsze tworzyło serce CD-Action.

Nie przedłużając jednak – oto okładka i zawartość numeru:

okladka-cda-05-2020_4bwb.png

ZAPOWIEDZI

Numer zaczynamy oczywiście od solidnej dawki newsów, a chwilę później wchodzimy w dział zapowiedzi. Brutalnie i szybko – podobnie jak główny bohater Ghost of Tsushima, o którym więcej dowiecie się ze trzystronicowej zapowiedzi Witolda.

cuszima-rozkladowka_4bwb.png

Tradycyjnie przyjrzeliśmy się także wielu grom we wczesnym dostępie i w trakcie beta-testów. Bodaj największym tytułem jest Roller Champions, czyli rolkowe, drużynowe szaleństwo, które na warsztat wziął enki. Autor pod wpływem gry pokusił się nawet o zapewnienie, że „jeszcze kiedyś kupi sobie pierwsze rolki w życiu”. Trzymamy za słowo.

Eugeniuszowi Siekierze rolki nie wystarczają i wsiadł na miotłę – Broomstick League to nielicencjonowany symulator Quidditcha. Przygotowany oczywiście z myślą o wszystkich mugolach, którzy na miotłach nie mogą polatać w rzeczywistości. Nie zdążyliśmy zapytać natomiast DaeLa, czy on posiada miotłę w domu, ale chłop i tak był w marcu bardzo zajęty – starał się wszak m.in. odbudować cywilizację w Surviving the Aftermath.

W dziale znajdziecie także m.in. Foregone, Comanche, Urtuk: The Desolation, Skul: The Hero Slayer czy Legend of Keepers: Career of a Dungeon Master. Pełna lista na kolejnej stronie.

RECENZJE

To nie zapowiedziami a recenzjami stoi jednak ten numer. Doom Eternal, Half-Life: Alyx , Nioh 2, Ori and the Will of the Wisps, Resident Evil 3 – żadna z tych gier nie okazała się rozczarowaniem, ale czy którakolwiek zasłużyła na dychę? Tego nie zdradzimy, mogę natomiast wyjawić, że okładkowego Dooma w obroty wziął chyba najbardziej kompetentny w szlachtowaniu demonów (wśród redaktorów) Krigore. Ma dla was jedną radę – grajcie na najwyższym poziomie trudności!

doomik-rozkladowka_4bwb.png

Recenzję Nioh 2 Berlin zaczyna natomiast od… żartu. Nie napiszę nic więcej, dodam tylko, że recenzję sponsoruje słowo… WINCYJ. Ninho natomiast przekonuje, że niemal wszystkie zmiany poczynione w Resident Evil 3 względem oryginału wyszły grze na dobre i choć sporo narzeka, to jest zadowolony. Podobnie jak 9kier z Ori and the WIll of the Wisps, które na ten moment wygrywa w cuglach kategorię na najpiękniejszą grę tego roku.

Davy Strange przygląda się fenomenowi Call of Duty: Warzone i chwali Acitivsion. To nie koniec laurek w tym numerze, bo zdążyliśmy także (choć rzutem na taśmę, który Ninho przypłacił 30 godzinami bez snu) z recenzją Half-Life: Alyx. Produkcji wyjątkowej pod wieloma względami.

Łącznie dział zaszczyciło prawie 30 gier, z których zdecydowana większość to mocne ósemki i siódemki. Pod względem recenzji to był naprawdę dobry miesiąc.

PUBLICYSTYKA

Nie możemy także narzekać na jakość i aktualność publicystyki – wśród podjętych tematów m.in. epidemie („O, choroba – czyli zarazy w grach”) czy 20. rocznica premiery PlayStation 2. Do tego Bartłomiej Kluska kontynuuje oprowadzanie po Muzeum techniki – najnowszy eksponat? Pager.

apsik-rozkladowka_4bwb.png

A do tego dochodzą dwa felietony – Smuggler przygląda się telewizorom 8K i zastanawia się „na co to komu w 2020 roku?!”. Jaka jest konkluzja? Musicie przeczytać. Podobnie jak tekst Cerebrum o artystycznym wykorzystaniu VR-u.

Co poza tym? Nie zabrakło tradycyjnie Magazynu Kulturalnego, Na Luzie i Szpil, a na ostatnich stronach czekają na was dwie strony Action Redaction.

SPRZĘT

Temat sprzętowy na czasie – bo do zdalnej pracy (i grania) laptop będzie jak znalazł. W naszym poradniku tłumaczymy, na co trzeba zwracać uwagę przy zakupie, a także podpowiadamy, jakie modele naszym zdaniem są warte uwagi. A do tego w testach pojedynczych – dwie gamingowe myszy, soundbar, słuchawki, rzutnik, monitor ultrapanoramiczny, najnowszy flagowiec Xiaomi i jednoterabajtowy dysk SSD. Każdy znajdzie coś dla siebie.

To co, kto idzie do kiosku, a kto kupuje e-wydanie? Dajcie znać!

SPIS TREŚCI >>>

SPIS TREŚCI

INFO

  • Newsy
  • W PRODUKCJI

  • Ghost of Tsushima
  • Sea of Stars
  • JUŻ GRALIŚMY

  • Foregone
  • Raji: An Ancient Epic
  • Urtuk: The Desolation
  • Labyrinth: The War on Terror
  • Comanche
  • Skul: The Hero Slayer
  • Broomstick League
  • Legend of Keepers: Career of a Dungeon Master
  • Hazel Sky
  • Curse of the Dead Gods
  • Roller Champions
  • Surviving the Aftermath
  • RECENZJE

  • GameWalker
  • Doom Eternal
  • Yes, Your Grace
  • Ori and the Will of the Wisps
  • Call of Duty: Warzone
  • Nioh 2
  • Stela
  • Half-Life: Alyx
  • Iron Danger
  • Resident Evil 3
  • Besiege
  • Black Mesa
  • Conglomerate 451
  • Dota Underlords
  • Iris and the Giant
  • Beautiful Desolation
  • Broken Lines
  • Bloodroots
  • The Longing
  • Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX
  • Hypergalactic Psychic Table Tennis 3000
  • Samurai Shodown
  • Death and Taxes
  • Patapon 2 Remastered
  • Alder’s Blood
  • PUBLICYSTYKA

  • O, choroba – czyli zarazy w grach
  • Felieton: Telewizory 8K
  • Felieton: Artystyczne zaVRowania
  • 20 lat PS2
  • Muzeum Techniki: Pager
  • Magazyn Kulturalny
  • Szpile
  • SPRZĘT

    MEGAPORADNIK

  • Laptopy dla każdego
  • TECHNOLOGIE

  • Newsy sprzętowe
  • TESTY

  • Myszka Corsair Dark Core RGB Pro
  • Myszka Razer DeathAdder V2
  • Głośniki Creative Stage
  • Słuchawki Patriot Viper V380
  • Monitor LG 34GK950F
  • Projektor Epson EF-100B
  • Dysk SSD Plextor M9P Plus 1 TB 
  • Smartfon Xiaomi Mi Note 10
  • INNE

  • Na Luzie
  • Prenumerata
  • Action Redaction
  • 356 odpowiedzi do “Zawartość CD-Action 05/2020”

    1. Według mnie dużo dobrego daje publicystyka oraz część technologiczna, sporo się tam dowiedziałem ale i sporo dało mi dużo do myślenia, dzięki temu otworzyłem się na różne rzeczy, znalazłem nowe książki, filmy. Dzięki recenzjom też otrzymałem sporą dawkę wiedzy poza grami ale też ciekawe informacje. Poziom nie jest zawsze równy bo każdy recenzent jest zupełnie inny (pozdrawiam 9kier, której teksty mi nigdy nie pasowały) ale nie zaważa to na odbiorze całości magazynu.

    2. Scouser|Różne rzeczy można pisać o cda i rozumiem że są to kwestie indywidualne.|Ale pisanie że część technologiczna daje dużo dobrego to jeden wielki lol.

    3. Styl niektórych recenzji jak np. remastera Pretorians, nie oznacza że nagle zmienia się głębia materiału. CDA jak każdy tego typu magazyn tylko informuje, przedstawia i zmusza do reflekcji, przemyśleń co najwyżej, wyrobienia opinii o produkcji, ale nie wprowadza niczego nowego, nadzwyczajnego. recenzja to recenzja. CDA staje się w dzisiejszym świcie tylko odcedzeniem internetu na kartki papieru miech w miech (mowa o newsach, technologiach itp, recenzje to autorskie dzielo, ale nadal recenzje też są w int.

    4. O nie, mityczna głębia! Pokaż mi przykład tych recenzji z „głębią”, które wprowadzają „coś nowego i nadzwyczajnego). Mi wystarczy, że teksty w CDA są napisane dobrym językiem, czasami z zabawą formą (czego na necie praktycznie w ogóle brak) i ogólnie lepiej je się czyta niż 99% internetowych tekstów.

    5. Uwielbiam dorabianie tutaj przeróżnych wziętych z tyłka pseudo-argumentów na temat mitycznego „poziomu tekstów” w CDA przez niektórych ludzi, którzy pewnie w ogóle są na bakier z czytaniem, a CDA kupowali głównie dla gierek i teraz mają o to ból czterech liter. Bowiem w czasach kiedy czytelnictwo leci na łeb, ludzie wolą o grach zaznajamiać się prędzej prze YT niż pismo, pod tym względem ludzie wręcz cofają się w rozwoju, niektórzy naprawdę mogliby przestać ściemniać,bo i tak wiadomo,że im chodzi o gierki.

    6. EDIT: na temat mitycznego „spadku poziomu tekstów” miało być.

    7. w 1998 i kolejnych latach cieszylem sie ze na kazdej stronie jest jakas gierka i naprawde nie sadze by owczesne teksty porazaly forma i przekazem. dzisiaj co chwila ktos niezadowolony i w sumie nigdy nie wiadomo na czym polega ta legendarna „slabosc numeru, nie kupuje”. bo nie podobaja sie gierki, ktore wyszly danego miesaca? oby to byl najpowazniejszy problem w zyciu, wtedy idzie sie tylko cieszyc.

    8. Smd87 – Głupoty gadasz, w necie są lepsze recki niż w CD-Action.

    9. To dawaj przykłady (mówimy oczywiście o reckach w naszym języku). Gwoli ścisłości, mam również wykupione premium na gry-online, więc mam dostęp zarówno do darmowych recek na przeróżnych serwisach, jak i tych archiwalnych na gry-online. I powiem szczerze, że tak jak w CDA potrafię czytać z przyjemnością większość recenzji, to na necie już tak różowo nie jest i często mi się odechciewa.

    10. Literówki swoją drogą, ale jakim cudem nikt nie zauważył tego czegoś na stronie 94, kolumna trzecia? „(…) dla sporej publikiuje po świecie (…)” – jakieś fragmenty zdań tu wyparowały. Nikt tego nie czytał przed wysłaniem.

    11. Na pytanie o literówki, odpowiadam – wszystko jest czytane kilka razy, przez kilka różnych osób. Skąd się więc biorą błędy? Z omylności ludzkiej. Każdy numer CDA ma tyle tekstu co powieść. A jak czytasz parę razy ten sam artykuł, to wzrok czasami przemyka nad błędami. Nawet książki o znacznie dłuższym cyklu wydawniczym miewają literówki, to jest zjawisko, którego się nie da wyeliminować bez kosmicznych środków – można tylko je minimalizować wytężoną pracą. Co staramy się robić, wychwytując min. 95% błędów.

    12. No tak, porównywanie recenzji w CDA i w internecie rzeczywiście ma duży sens, pismo zawsze przegra z tą forma chociażby ze względu iż recenzja może być w postaci filmiku, a to jak wiadomo kusi bardziej niż papier. Co najwyżej można porównać recenzje w dwóch różnych czasopismach, a nie w ten sposób.

    13. 330 stronicowa powiesc po 1500 znakow (policzylem na przykladzie kilku ksiazek z fabryki slow) na strone ma ich w sumie jakies 500 000. cda podobnie? chyba ze mowa o duzo mniejszych dzielach.

    14. @mocnoo Jedna strona CDA to średnio 3500-4000 znaków. Oczywiście od tego trzeba odliczyć strony z reklamami, itd… Ale przypuszczam, że każdy numer będzie miał ok. 400 tysięcy znaków.

    15. faktycznie kawał lektury, nie zdawałem sobie sprawy z tego ile treści produkujecie kolektywnie co 4 tygodnie :O

    16. Pierwszy od lat numer (a kupuję Was od ok. 10 lat), kiedy nie poszedłem do kiosku we wtorek jak co miesiąc. Szok. Oczywiście wiadomo jaka jest sytuacja, ale i tak to historyczna chwila. Dopiero z tego newsa dowiedziałem się, że nie ma gier (po cenie nie widać). Nie żeby były bardzo istotne, bo czytam,ale jednak fajnie byłoby uzbierać całą talię zdrapek do końca (chyba, że już jest – nie sprawdzałem). Stąd mam prośbę – umożliwcie w takich empikach preorder, żeby choć odrobinę wcześniej można było czytać 🙂

    17. ciekawymarian 18 kwietnia 2020 o 12:42

      Gdzie ten Half-Life o.0

    18. Coś cicho się tutaj zrobiło.

    19. Bo nikt tego ba…. Już nie kupuje nie potrafią dbać o czytelników

    20. Nikczemnikzlasu 21 kwietnia 2020 o 20:56

      Czytanie recenzji kiedyś miało sens. Dzisiaj możemy oglądać i słuchać na YT. CDA nie pójdzie w tym kierunku bo nie byłoby za to $$$. Mi wystarcza newsy ze strony i recenzje oraz video newsy użytkowników YT.

    21. @Nikczemnikzlasu – w sensie zanika czytelnictwo (pokolenie YT), do tego na videorecencję trzeba poświęcić więcej czasu niż na przeczytanie tekstu więc dochodzi strata czasu. Zastanawia mnie jednak Twój tok myślenia jeśli chodzi o $$$ – czyżby youtuberzy nie robili recenzji dla kasy czy może redaktorzy czasopisma są lepiej opłacani? 😛 Coś tu nie gra.

    22. moze zle odbieram intencje, ale w komentarzach „recenzje” i „czytelnictwo” padaja obok siebie tak czesto, jakby czytanie recenzji gier bylo czwartym zejsciem chrystusa albo w ogole czynilo ludzi lepszymi. a w ogladaniu recenzji na yt nie ma nic zlego. ja ogladalem je na tvp i na tv4 17 lat temu w programach o grach i dalej dobrze funkcjonuje. ktos zechce sobie cos poczytac, to poczyta, cokolwiek by to nie bylo. nie zechce, tez ok.

    23. @mocnoo – nie chodzi o to, że oglądanie na YT coś złego, sam czasem obejrzę coś jako dodatek do decyzji zakupowej czy by poznać jeszcze inne opinie – problem leży w zastępowaniu całkowicie czytania oglądaniem. Już rozumiesz moje intencje? Pokolenie YT jest jednoznaczne – zresztą znam to z bliskiego kontaktu z takimi dzieciakami. Oglądają YT recenzje (nigdy nie wzięli też książki do ręki), oglądają gry często w nie nawet nie grając bo to wysiłek itd itd.

    24. W końcu. Doczekałem się : DBiorę w ciemno.

    25. UWAGA – Od razu zaznaczam – nie chcę tu w żadnym wypadku wytykać komuś błędów – szczególnie, że każdy nr CDA, to dużo tekstu [via post DeaL-a]. Mam pytanie – czy w wersji PDF, po wykryciu błędów – tych drobnych, jak literówki, czy większych, typu podmienione wartości w wynikach testów CPU, GPU, błędne parametry urządzeń itp – planujecie wypuszczanie patchy do elektronicznych wydań CDA? W sumie ciekawie by to wyglądało: – CDA nr 307 v1.1, – CDA nr 308 v1.2 I info na maila – Zaktualizuj swoje CDA! 😉

    26. cd.. Oby tylko nie było tak, że tradycjonaliści w sklepie dostaną zabugowaną wersję 1.0, a „postępowi” – w dniu premiery PDF-a w poprawionej, dopieszczonej wersji 1.5 – nie idźcie tą drogą! Bądźcie jak deweloperzy gier z czasów PS1 i PS2, a nie PS3, czy PC – którzy czasem w dniu premiery wypuszczają patche rozmiaru pierwotnej wersji gry [lub nawet większe!]

    27. nareszcie wersja cyfrowa. Mam nadzieje, że ta zostanie i jak skończy mi się prenumerata to będę mógł już spokojnie korzystać z wersji elektronicznej.

    28. Zamiast czepiać się małostkowych błędów językowych, nikt nie dziwi się tak wysokim notami jakie dostają gry w ostatnim czasie. Czytam CDA od 2004 roku, miesiąc w miesiąc od 08′ i nie pamiętam,żeby w numerze było aż tyle 9. Wygląda to tak jakbyście odreagowywali kwarantannę nakręcaniem się na mechanizmy w grach, które nie powinny podbijać oceny końcowej gry aż tak. O ile Eternal może i zasługuje na 9+ ale Nioh i CoD, ciężko w to uwierzyć.

    29. Dawniej gra otrzymująca 9 w zamyśle mogła być pozytywnie odbierana nie tylko przez fanów gatunku ale też ludzi, których dany gatunek z reguły nie odpowiada. Dlatego też Mass Effect 2 z powodzeniem mógł się spodobać pasjonatowi PES’a czy The Sims ( znam to z doświadczenia) . Za to okładki czasopisma są tak piękne od jakiegoś czasu, że aż się prosi przerabiać je na plakaty. Magazyn kulturalny mógłby być ułożony w jakiś bardziej uporządkowany sposób. Filmy i seriale na jednej a na drugiej komiksy, książki…

    30. A bendo przecieki?

    31. Ciekawy pomysł z wersją elektroniczną czasopisma (szczególnie w tych czasach), chociaż obstawiałem takie rozwiązanie lata wcześniej. Niemniej to nie to samo, co trzymanie w rękach pachnącego świeżością druku. Dawniej kupno CDA dyktowała częściowo zawartość płyty. Później w mniejszy stopniu, gdy okazało się, że niektóre tytuły zaczynają wymagać podpięcia do sieci. Na słabo zurbanizowanych obszarach polskiej mapy tak się nie dało. A dziś? Dziś mamy EGS z ich małymi i dużymi tytułami. No i Steam. Up to 95% off

    32. PS. Szkoda mi tylko tych bonusowych dodatków dołączanych do płyt.

    33. @ ArtGenerator – ich chyba nie ma od dawna, choćby takich rzeczy jak Action mag to już od kilku lat (2017)

    34. @permenello Przecieki będą. @KUBA86pl Nikt niestety nie znajdzie czasu na update’owanie minionych numerów, kiedy mamy 28 dni na napisanie i złożenie nowego.

    35. KlaudiuszDruzus 27 kwietnia 2020 o 06:32

      Dobry pomysł (z wersją elektroniczną), ale w celu sprawdzenia czy chwycił, to powinno się wprowadzić również wersje z grami i bez. Tak czy inaczej, dobry pomysł.

    36. Jest Moc

    37. ciekawostka, sprzedaz CDA w 2020, sa dane z dwoch miesiecy|zrodlo: https:www.teleskop.org.pl/zkdp/index.jsp?p=publicDataNoRegstyczen 27 965|luty 27 232700 sztuk mniej. i sa to dane z miesiecy gdy mozna bylo jeszcze swobodnie sie poruszac.

    38. aj, „enter” nie wchodzi i popsulo sie formatowanie. wiec jeszcze raz styczen 27 965, luty 27 232, 700 sztuk mniej

    39. Dajcie może jakieś oficjalne oświadczenie, bo słyszałem, że Bauer chce się z wami pożegnać…

    40. nie, to nie może być prawda… 🙁

    41. Komu wklepać, żeby to odwrócić? Trzymajcie się tam ostro! My trwamy z Wami!

    42. Myślę, że większość hejterów zadowolona…

    43. Można to jeszcze zatrzymać?

    44. To może jednak dacie w następnym numerze resztę brakujących kart do talii skoro to i tak ma być ostatni numer o ile.

    45. Kiedy redakcja odniesie się do najnowszych doniesień?|https:polskigamedev.pl/cd-action-redakcja-otrzymala-wypowiedzenia/

    46. Wygląda na to że pozamiatane. |https:polskigamedev.pl/cd-action-redakcja-otrzymala-wypowiedzenia/?fbclid=IwAR27FP3vUv4IT8bl3zdYkltHSOrM4gx7htBZCQnwxlAuO1pNCAdt0C-CqFQ

    47. Teraz płaczecie a jak trzeba było kupować magazyn to sprzedaż malała z miesiąca na miesiąc. Sami zbieracie żniwa swoich decyzji Moi Drodzy

    48. Jedno co muszę przyznać, to lepiej wygląda ten prosty nagłówek z samym logo pisma, a nie od samej góry naćkane napisy.

    49. @pombywa: można. Zlikwidować internet oraz podnieść ze 2 razy ceny pełnych wersji gier w sklepach, tak, żeby mało kogo było na nie stać i nie mieli innych źródeł dostępu do informacji o nowych grach. Czyli cofnąć czas tak o 20 – 25 lat.

    Dodaj komentarz