30.04.2021
Często komentowane 104 Komentarze

Zawartość CD-Action 06/2021

Zawartość CD-Action 06/2021
Podczas prac nad CDA 06/2021 los rzucał nam pod nogi grube kłody, bo musieliśmy zmagać się z nieprzyjemnymi przypadkami covidu i wypadkami losowymi. Wyglądało to kiepsko, ale ostatecznie nowy numer trafił do sprzedaży zgodnie z planem (w cenie 12,99 zł).

Efektowna okładka zdradza artykuł o nadchodzącym remasterze króla hack’n’slashy. Cursian ograł przedpremierową wersję Diablo II: Resurrected i spisał swoje wrażenia na czterech stronach. Pieczątkę „Już graliśmy” znajdziecie też przy sześciu innych tytułach, w tym The Elder Scrolls Online – Blackwood (Ranafe) i polskim War Mongrels (Cursian). Tradycyjne zapowiedzi mamy dwie – Age of Empires IV (9kier) i rodzimego, zanurzonego w słowiańskich wierzeniach Gorda (DaeL).

cda_06_2021_rozkladowka_01_17bqt.jpg

Kolejnym polskim akcentem jest otwierający dział Recenzje artykuł o Outriders. Grę studia People Can Fly wzięli pod lupę Bastian, Ninho i Witold. Dalej rozgościły się m.in. NieR Replicant ver.1.22474487139… (Otton), Evil Genius 2 (DaeL), Oddworld: Soulstorm (Krigore), Monster Hunter Rise (Otton), Doom 3 VR Edition (Eugeniusz Siekiera), World of Demons (Ranafe), Spacebase Startopia (Witold), Narita Boy (Otton), Shadow Man Remastered (Eugeniusz Siekiera), Arkham Horror: Mother’s Embrace (9kier) i Euro Truck Simulator 2: Iberia (Eugeniusz Siekiera).

cda_06_2021_rozkladowka_02_17bqt.jpg

Dział Publicystyka przywita Was tekstem o Amazonie (Cerebrum & Otton). Dalej znajdziecie artykuły o pierwszym mikroprocesorze (Smuggler), ludziach, którzy balansowali na granicy prawa, by obalić tyranię Atari, Nintendo i Segi i otworzyć rynek konsol dla niezależnych developerów i wydawców (DaeL), MadWorld (Niesłusznie zapomniane, Eugeniusz Siekiera), kasecie magnetofonowej (Muzeum Techniki, Bartłomiej Kluska), Nierze (Arkadiusz „Cascad” Ogończyk), Star Wars: Republic Commando (Starocie bez upiększeń, Eugeniusz Siekiera), obarczaniu gier odpowiedzialnością za przemoc (Anya), Manhuncie (Gry wiecznie żywe, Eugeniusz Siekiera) i fantastycznie wykreowanym świecie pierwszego Deus Eksa (DaeL). Znalazło się też miejsce na trzy felietony (Cascad i 2 x Otton), Magazyn Kulturalny i Szpile.

cda_06_2021_rozkladowka_03_17bqt.jpg

Technologiach przeznaczyliśmy sześć stron na megaporadnik poświęcony smartfonom, w którym Krigore przybliża 16 wartych uwagi urządzeń w cenach od 780 do 6800 zł. Przetestowaliśmy też trzy modele klawiatur (Razer Huntsman v2 Analog, Corsair K55 RGB Pro, HyperX Alloy Origins 60) i tyle samo słuchawek (Logitech G333, Modecom Volcano MC-899 Prometheus, JBL Quantum One), obudowę Fractal Design Meshify 2 Compact, chłodzenie wodne NZXT Kraken Z53, router D-Link DIR-X1860, kartę graficzną MSI GeForce RTX 3060 Gaming X Trio, głośniki Creative Pebble v2 i zewnętrzny dysk twardy Seagate Game Drive Avengers.

cda_06_2021_rozkladowka_04_17bqt.jpg

SPIS TREŚCI


WERSJA CYFROWA

Po cyfrową wersję CD-Action (w formacie PDF) zapraszamy do naszego sklepu. Tylko u nas kupicie wydania elektroniczne w niższej cenie (11,99 zł), a dodatkowo cała kwota z ich sprzedaży trafi do nas, bo ominiecie wszelkich pośredników.

cda_06_2021_ewydanie_17bqt.jpg

SPIS TREŚCI

  • Dokąd zmierzasz, Sony?
  • Newsy
  • W PRODUKCJI

  • Age of Empires IV
  • Gord
  • JUŻ GRALIŚMY

  • Diablo II: Resurrected
  • Siralim Ultimate
  • The Elder Scrolls Online: Blackwood
  • Rhythm Doctor
  • Star Dynasties
  • War Mongrels
  • Magic: Legends
  • RECENZJE

  • GameWalker
  • Outriders
  • NieR Replicant ver.1.22474487139…
  • Pac-Man 99
  • Balan Wonderworld
  • Urtuk: The Desolation
  • Monster Hunter Rise
  • Narita Boy
  • Evil Genius 2: World Domination
  • World of Demons
  • Oddworld: Soulstorm
  • Puyo Puyo Tetris 2
  • Shadow Man Remastered
  • Arkham Horror: Mother’s Embrace
  • Spacebase Startopia
  • Genesis Noir
  • Endzone: A World Apart
  • Gnosia
  • Euro Truck Simulator 2: Iberia
  • Dandy Ace
  • Totally Accurate Battle Simulator
  • Darq: Complete Edition
  • Nanotale: Typing Chronicles
  • Dead Age 2
  • Doom 3: VR Edition
  • PUBLICYSTYKA

  • AmaZONK!
  • Computer World. Pół wieku mikroprocesora
  • Złamać konsole
  • Felieton: Bogu dzięki za Siły Obrony Ziemi
  • Muzeum Techniki: Kaseta magnetofonowa
  • Niełusznie zapomniane: MadWorld
  • Gry wiecznie żywe: Manhunt
  • Starocie bez upiększeń: Star Wars: Republic Commando
  • Felieton: Piero Manzoni wcale nie umarł!
  • Fantasy bez pięknych ludzi
  • Z archiwum Deus Ex
  • Felieton: Z kosmosu najpierw na ziemię zejdźmy
  • To nie wina gier
  • Magazyn Kulturalny
  • Szpile
  • TECHNOLOGIE

  • Megaporadnik – Smartfony nie tylko do grania
  • Newsy technologiczne
  • Testy:
    • Klawiatura Corsair K55 RGB Pro
    • Klawiatura HyperX Alloy Origins 60
    • Klawiatura Razer Huntsman v2 Analog
    • Chłodzenie NZXT Kraken Z53
    • Obudowa Fractal Design Meshify 2 Compact
    • Słuchawki JBL Quantum One
    • Słuchawki Logitech G333
    • Słuchawki Modecom Volcano MC-899 Prometheus
    • Router D-Link DIR-X1860
    • Karta graficzna MSI GeForce RTX 3060 Gaming X Trio
    • Głośniki Creative Pebble v2
    • Dysk zewnętrzny Seagate Game Drive Avengers
  • INNE

  • Action Redaction
  • 104 odpowiedzi do “Zawartość CD-Action 06/2021”

    1. Co do literówek w czasopiśmie , to pisałem kiedyś @ i chyba też komentarz, ale chyba nie widziałem odp. Redakcji. Od razu zaznaczam – nie chcę tu w żadnym wypadku wytykać komuś błędów – szczególnie, że każdy nr CDA, to dużo tekstu [wg szacunków DeaL-a może to być nawet ok. 400 tysięcy znaków.]

    2. Czy w wersji PDF, po wykryciu błędów – tych drobnych, jak literówki, czy większych, typu podmienione wartości w wynikach testów CPU, GPU, błędne parametry urządzeń itp – planujecie wypuszczanie patchy do elektronicznych wydań CDA? W sumie ciekawie by to wyglądało: |- CDA nr 307 v1.1|- CDA nr 308 v1.2

    3. @Kilofownikownia|U mnie najnowszy nr CDA był w skrzynce pocztowej już wczoraj

    4. @KUBA86pl Odpowiem Ci tak, jak zawsze odpowiadamy w tej sprawie: nie da się całkowicie wyeliminować literówek i innych drobnych baboli z każdego wydania CDA. Możemy tylko walczyć o to, żeby było ich jak najmniej i żeby nie trafiały się żadne grubsze błędy – i tak właśnie robimy. Akurat w przypadku tego wydania walczyliśmy w okrojonym z konieczności składzie i w ogólnie warunkach odleglejszych od ideału bardziej niż zwykle.

    5. Próbowałem kupić w Waszym sklepie, bo podoba mi się, że cała kwota trafiłaby do Was, tylko po co Wam więcej danych niż w urzędzie? 🙁 Ostatecznie kupiłem w innym sklepie gdzie wystarczy mail, imię i nazwisko.

    6. @Hagan Kiedy w latach 90. wchodziły napędy optyczne, też były dla większości albo bardzo drogie, albo wręcz nieosiągalne finansowo. Z czasem stały się standardem i montowano je w każdym komputerze. To samo będzie pewnie ze Starlinkiem. Kiedyś będziemy korzystać z niego (albo jakiejś inne pokrewnej technologii) tak, jak teraz korzystamy np. z internetu od operatorów komórkowych. Wiadomo przecież, że przy obecnym koszcie przeciętny użytkownik się na Starlinka nie rzuci, ale sama koncepcja jest super.

    7. Pierwsze nagrywarki CD, pamietam, byly po 1200-1500, podczas gdy wtedy zarabiajac 1000-1200 zl na reke, miales b. dobra pensje, ktorej ci zazdroszczono

    8. @Smuggler Inna sprawa, że w latach 90 nagrywarki kupowali głownie piraci, bo biorąc pod uwagę ówczesne zarobki w kraju oraz ceny oprogramowania w stosunku do zarobków koszt zakupu szybko się zwracał.

    9. Kilofownikownia 8 maja 2021 o 16:08

      W końcu przyszedł numer do skrzynki. Niegrzecznego listonosza mam!

    10. Co do remake pierwszego Nier, bardzo możliwe, że powstanie spolszczenie, na forum graj po polsku coś powoli rusza się w tym temacie. Co do Balan Wonderworld (widać, że numer robiliście w utrudnionych warunkach, bo w ramce jest brak polskiego, a przecież w grze są polskie napisy), dla mnie póki rozczarowanie roku. Na zagrajniku autor ostro pojechał po grze, narzekał na minigierki w formie nudnych QTE, nieprzemyślanych system ubranek, źle zaprojektowane poziomy, grafika niby nie taka zła, ale przy bliższych

    11. zbliżeniach już tak dobrze nie jest. Poza tym pokazywał wersję gry na Switcha, a ta wersja wygląda tragicznie, jeśli chodzi o oprawę, gra sprawia wtedy wrażenie 3 generacji do tyłu. Dziwię się tylko, że Square Enix wraz z twórcą, który pracował przy serii Sonic wypuścili taki pasztet, bo wpadki japońskiego giganta w stosunku do EA coś za długo im uchodzą na sucho. Wystarczy wspomnieć projekty Marvel’s Avengers, coś z Left w nazwie oraz Quiet Man.

    12. A co do platformówek 3D, nawet na PC jest naprawdę niezły wybór, ostatnio ograłem świetne Spyro Reignited, gram teraz w Crash Bandicoot N Sane Trilogy, skończyłem też Kangurka Kao 2 (na gogu ostatnio powróciła do sprzedaży trylodia sympatycznego torbacza), nawet mniejsze firmy mają udane projekty, jak A Hat in Time, Pumpkin Jack, Yooka-Laylee, czy też gry z serii Sonic. Przy tych tytułach Balan Wonderworld to jakiś żart.

    13. @goliat New Super Lucky’s Tale to rowniez bardzo przyjemna i ładna platformówka 3D.

    14. @GeDo Widzę, że jest dostępna na gogu, w dodatku bardzo chwalona przez graczy.

    15. Iza „9kier” Pogiernicka 10 maja 2021 o 18:37

      @goliat: RTS (real time strategy) oznacza strategię czasu rzeczywistego, a ta może być zarówno nastawiona na ekonomię, jak i wojaczkę. Więc w moim odczuciu seria The Settlers to jak najbardziej RTS 🙂 Pozdro!

    16. @9kier Tylko ja chce zauważyć, że tradycyjny RTS opiera się na budowie bazy i zniszczenia przeciwnika, a seria Settlers poza piątą odsłoną dużą rolę gra ekonomia, więc porównywanie marki Age of Empires z wyrobami Blue Byte jest wg mnie bez sensu.

    17. Iza „9kier” Pogiernicka 10 maja 2021 o 21:19

      @goliat: Twoim zdaniem się opiera na budowie bazy i niszczeniu przeciwnika, moim zdaniem się opiera na byciu strategią czasu rzeczywistego, bo tak się nazywa gatunek. Pomijając już to, że nawet w pierwszych Settlersach jest wojskowość i dokładnie na tym polegają misje – na rozbudowie bazy i zniszczeniu przeciwnika. 😉 Do tego pierwsze Settlersy wyszły szybciej niż pierwszy Warcraft, więc argument „tradycyjny RTS” do mnie nie przemawia w tym kontekście kompletnie.

    18. @9kier Z tym, że z tą wojskowością to zawsze w stosunku do Age of Empires kierowanie armią jest bardzo uproszczone.

    19. Iza „9kier” Pogiernicka 11 maja 2021 o 01:50

      @goliat: I…? Nie wiem, skąd pomysł, że wyznacznikiem RTS-a jest złożona wojskowość. Tak czy siak, powiedziałam już wszystko, co chciałam, w temacie. Dobrego dnia!

    20. @9kier Po prostu gry RTS, w które grałem lub będę grał wojskowość jest bardziej złożona.

    21. Co do Monster Hunter Rise dziwi mnie bardzo, że ekskluzywnie dostępny na Switcha przez rok i tutaj Capcom zezwala na język polski, zaś Resident Evill Village dostępny aż na 6 platformach, tj. PC, PS4 i PS5, XO i XSX/S oraz Stadia i Capcom zabrania robienia polonizacji. Logiki w decyzji Japończyków tutaj nie widzę.

    22. @goliat @9kier Najprościej byłoby powiedzieć, że tradycyjny RTS to strategia czasu rzeczywistego bez łańcuchów produkcyjnych i z bezpośrednią kontrolą jednostek wojskowych. Ale to znowu sprawia problemy, bo np. Twierdza jest tradycyjnym RTS-em, a ma łańcuchy produkcyjne. No i w Settlers od trzeciej części można kontrolować jednostki. Więc granice są nieostre i każdy to definiuje „na czuja” 🙂

    23. Czy strona 68 jest do góry nogami ? czy tylko mnie zaszczycił taki ciekawy bonus hehe

    24. @Tassador To nie pomyłka, to celowy zabieg, pewnie wynika z charakteru gry.

    25. Iza „9kier” Pogiernicka 11 maja 2021 o 20:19

      DaeL: Właśnie dlatego nie wiem, skąd takie wąskie definicje wyciągacie (bezpośrednia kontrola jednostek, brak łańcuchów produkcyjnych), skoro w nazwie gatunku nie ma mowy o tych elementach – nazwa „RTS” wskazuje tylko na czas rzeczywisty i element strategiczny, a Settlersy spełniają jak najbardziej oba te warunki. 🙂

    26. ale macie problem z tymi RTSami 😛 podmieńcie sobie rozwinięcie na Rzeczywiście Troszkę Strategii i problem rozwiązany

    27. @9kier Tylko nazwa strategia w czasie rzeczywistym równie dobrze można odnieść do takich produkcji, jak city buildery (w końcu zarządzamy strategicznie miastem w czasie rzeczywistym), np. seria Anno, Tropico, City Skylines, czy też gier taktycznych, jak seria Commandos, Desperados, czy też nadchodzące War Mongrels (strategie taktyczne w czasie rzeczywistym). Pod dosłowne pojęcie gry RTS można podpiąć gry typu MOBA, w końcu dzieją się w czasie rzeczywistym i wymagają strategii działania.

    28. Jak widać, nazwa RTS, tj. dosłowne tłumaczenie z real time strategy w dzisiejszych czasach może być mylące, bo np. seria Age of Empires bez sensu jest porównywać choćby z Desperados, sensownie jest przyrównać do marki Warcraft, Starcraft, ogrywany przeze mnie Tzar, gdzie musimy odpowiednio rozbudować bazę, a potem zniszczyć przeciwnika.

    29. @silvver Sprawa nie jest tak prosta, jak myślisz, jest to bardziej skomplikowane.

    30. @goliat Tyle że Desperados to gra taktyczna, a nie RTS, więc nic dziwnego, ze nie przypomina np. Age of Empires czy StarCrafta. 🙂

    31. @Cormac To prawda, że to gra taktyczna, ale strategia działania jest tu bardzo ważna, w dodatku dzieję się w czasie rzeczywistym, więc gdyby brać dosłownie nazwę RTS to też można to podciągnąć.

    32. @goliat W Desperados ważna jest nie strategia, tylko taktyka. Bo to jest gra taktyczna, a nie strategiczna. Chyba że czegoś nie pamiętam i jest tam też poza misjami warstwa strategiczna.

    33. Jako, ze mam dziwne problemy FB, to tutaj wrzuce taka prosbe – jak ktos ma save’a do ME2 zrobionego W TRAKCIE przejscia dodatku Shadowbroker, to poslijcie mi go na smuggler@poczta.fm. Moj… ZNIKL (nawet w chmurze go nie ma…) a pilnie musze cos sprawdzic. Dzieki z gory i dolu.

    34. @Cormac Strategia działania, taktyka działania, przecież to samo znaczy.

    35. @goliat – skoro już taka dyskusja o RTSach i grach taktycznych to czym jest Jagged Alliance2? 🙂

    36. Kilka osób tu intensywnie wymienia zdania czy dana gra należy do konkretnego gatunku, czy nie. Według mnie nic nie jest nigdy idealnie czarne albo białe. Takich typowo „rasowych” przedstawicieli danego gatunku jest bardzo mało i najczęściej są to albo prekursorzy, którzy zapoczątkowali dany gatunek, albo gry ewidentnie wzorowane na takich produkcjach. Według mnie można co najwyżej ocenić w skali od 1 do 10 jak bardzo gra zalicza się do danego gatunku i czy posiada wszystkie jego wyznaczniki.

    37. Nie wspomniałem jeszcze, że tak naprawdę nic nie stoi na przeszkodzie, żeby gra była jednocześnie mixem wielu gatunków. (Chociaż wydaje mi się to raczej na tyle oczywiste, że niewątpliwie każdy soobie z tego zdaje sprawę.)|Wydaje mi się, że mieszanie gatunków potrafi niejednokrotnie urozmaicić rozgrywkę i dodawanie co fajniejszych rozwiązań z innego typu gier, może uczynić je przystępniejszymi dla szerszej grupy odbiorców, co dla wydawcy jest na +, a dla „zagorzałych” fanów konkretnego gatunku czasem na –

    38. @goliat Nie do końca. Strategię od taktyki różni skala podejmowanych działań. Przynajmniej w teorii wojskowości. |@9kier Zgadzam się, że z nazwy wynika co innego, ale to trochę jak z piłką ręczną. Jak interpretujesz samą nazwę, to pasuje ona również do koszykówki. Ale z różnych względów ludzie rozumieją to pojęcie jako znacznie węższe. Natomiast rzeczywiście zgadzam się, że taki podział traci powoli sens, właśnie dlatego, że „klasycznych RTS-ów” jest bardzo mało, a większość gier to tytuły „z pogranicza”.

    39. @DaeL Może w ujęciu wojskowym co innego znaczy, ale dla większości graczy to pewnie to samo. @Scouser Skoro wspominasz o grze Jagged Alliance 2 to tam akcja jest w turach, więc można spokojnie ją zaliczyć do gier taktycznych. Klasyczny RTS to gatunek prawie na wymarciu, śledząc trendy twórcy gier bardziej stawiają na city buildery pokroju Tropico, City Skylines, czy też seria Anno do których tworzone są dodatki.

    40. Wogóle RTS-y święciły swoje największe triumfy w latach 90 XX wieku, po roku 2000 liczba takich gier zaczęła spadać i to zdecydowanie. Kiedyś dział recenzji w CDA Action co miesiąc witał grę z takiego gatunku, obecnie, jak dwie, trzy produkcje ukażą się w danym roku to jest ok. Z drugiej strony jest czas na ogrywanie klasyków, takich, jak Tzar, Dark Colony, seria Alien Nations, seria Warcraft, czy też seria Command and Conquer.

    41. Czy możemy zamknąć już konkurs na najlepszą okładkę w 2021 roku? Właśnie został rozstrzygnięty

    42. Kiedy ruszą pierwsze filmy na kanale CD Action? Wasi koledzy z PC Fortmatu na swoim się powoli rozkręcają.

    43. @goliat czy tylko moim zdaniem na razie licho im to idzie. Muszą się rozruszać, bo Allor jest tak nieprzyjemny dla naczelnego, że wyłączyłem program po paru minutach.|Gdy ich słuchałem, miałem flashbacki z pasywno-agresywnych pytań które rodzice zadawali gdy się coś zbroiło xD

    44. Aj tam czepiacie się, minęło dopiero 8 miesięcy od zakończenia zbiórki. Macie sklep z kubkami z AliExpress i serwer na discordzie.Mało?

    45. @Sasquatch rok temu pismo miało się zamykać, więc to, że w ogóle coś wychodzi to taki mały sukces. Chude lata jeszcze pewnie przed nami.

    46. @Imbram – No shit Sherlock 😉 Uważam jednak, zwłaszcza to tym jaki poziom pismo prezentuje w ostatnich numerach, że gorzej to już było. Po prostu czekam na ten obiecany serwis na miarę czasów, z takimi bajerami jak edycja komentarzy itd. I czekam, i czekam… i pewnie jeszcze sobie poczekam…

    47. @Sasquatch Czy moglibyśmy wypuścić cokolwiek już pół roku temu? No mogliśmy. Czy tak chcemy działać w sieci? No nie chcemy. Czy uciekniemy z pieniędzmi ze zbiórki? Nie uciekniemy.Czy będzie Pan zadowolony? No, będzie Pan zadowolony.

    48. Ja już uciekłem z pieniędzmi ze zbiórki, a o co chodzi

    49. Bastian, ale to Ty dzwonisz.

    50. Nara

    Dodaj komentarz