
Zobacz zawartość Retro #8! Gwiezdne Wojny i nie tylko!

Słowo wyjaśnienia dla tych, którzy jeszcze się z Retro nie zetknęli: to nasze cykliczne wydanie specjalne, które przenosi czytelników w przeszłość – czasem o 15 lat, czasem o 50 – przypominając wyjątkowe gry oraz przybliżając wydarzenia, ludzi, firmy i platformy, które ukształtowały branżę.
Głównym tematem najbliższego wydania Retro są Gwiezdne Wojny, które zaznaczyły swą obecność we wszystkich działach magazynu. W Publicystyce znajdziecie trzy artykuły o grach osadzonych w tym uniwersum – najstarszych, dziwacznych i anulowanych – tekst o zaskakująco wielkim wkładzie twórców systemu RPG Star Wars: The Roleplaying Game w budowę gwiezdnowojennego kanonu oraz felieton poświęcony zmianom dokonywanym w starej trylogii. W dziale Replay powracamy do 12 produkcji osadzonych w odległej galaktyce. W Varia(cjach) przyglądamy się inspiracjom George’a Lucasa, projektowi transmedialnemu „Shadows of the Empire”, serialom (tak animowanym, jak i aktorskim) oraz koszmarnemu świątecznemu filmowi telewizyjnemu „Star Wars Holiday Special”.
Moc jest w Retro #8 silna, ale przygotowaliśmy też wiele zróżnicowanych tematycznie artykułów niezwiązanych z dziełem Lucasa. Poczytacie więc m.in. o nowych produkcjach na ośmiobitowce, niezwykłej grze edukacyjnej The Oregon Trail, romhackach na Pegasusa, planszówce Talisman (wydanej u nas jako Magia i Miecz), stacji Polonia 1 czy losach czasopisma Reset. Szczegółowy opis zawartości tego wydania znajdziecie poniżej.
Dołączcie do nas we wtorek 29 kwietnia, a razem będziemy rządzić galaktyką.




O czym przeczytasz w Retro #8?
• Wstępniak
• Newsy i kalendarium
C:\PUBLICYSTYKA_
• Dobre, nowe, ośmiobitowe – Bartłomiej Kluska poleca nowe produkcje na C64, NES-a, ZX Spectrum i Amstrada CPC
• Retro w chmurze. Antstream Arcade – DaeL przygląda się serwisowi, który pozwala zagrać w ok. 1400 klasycznych gier na niemal dowolnym współczesnym urządzeniu
• Jadą wozy kolorowe taborami. The Oregon Trail –Smuggler opowiada o kultowej w Stanach grze edukacyjnej, której różne wersje i porty rozeszły się przez dekady w… 65 mln egzemplarzy
• Atrax potrafił! Polskie kartridże – Michał Walczewski wspomina Black Boksy i inne wydawane przez firmę Atrax kartridże do ośmiobitowców
• NESamowita historia. Jak Nintendo podbiło USA – Smuggler zaprasza na opowieść o AVS-ie, zapomnianej konsoli Nintendo, z porażki której narodził się NES
• Felieton: Star Worse (autor: Bartłomiej Nagórski)
• Chip i Dale idą na wojnę. Szalony świat romhacków – Maciej Rumiancew przedstawia zjawisko nielegalnego przerabiania gier na Pegasusa
• Felieton: Raj utracony (autor: Dawid „DaeL” Biel)
• PlayStation w kieszeni. 20 lat PSP – Krzysztof „Otton” Kempski przypomina konsolę, która zmieniła postrzeganie handheldów, ale przez wielu została zapamiętana jako porażka Sony
• Talisman, czyli magią i mieczem. Kultowa gra planszowa – Andrzej „Breja” Kaczmarczyk przybliża narodziny i dzieje Talismanu, planszówki znanej u nas jako Magia i Miecz
• Francja-elegancja. Historia studia Silmarils – Bartłomiej Nagórski prezentuje losy studia, które dało nam m.in. cykl Ishar
• Reset. Odlotowy „Magazyn cyber niekulturalny” – Marek „Avok” Czajor zaprasza na wykład o czasopiśmie, które wryło się w pamięć wielu polskich graczy
• Architekci Gwiezdnych Wojen. Jak twórcy erpega poukładali kanon – Michał „Misiek” Wolski wyjaśnia, jaką rolę odegrali w budowie uniwersum Star Wars twórcy systemu RPG
• Pixel Wars. Wczesne gry z uniwersum Lucasa – Smuggler cofa się do czasów pierwszych gier wideo osadzonych w odległej galaktyce
• W galaktyce dziwów. Nietypowe gry Star Wars – rajmund wyławia z morza „egranizacji” Gwiezdnych Wojen produkcje nietypowe lub wręcz kuriozalne
• Wojny, których nie było. Anulowane gradaptacje Gwiezdnych Wojen – Smuggler zagląda do szuflad i koszy, w których umarło sporo potencjalnie ciekawych gier na licencji Star Wars
• Felieton: Wspomnienia salonowego bywalca (autor: Paweł „Mr Jedi” Musiałowski)
• Felieton: Milczenie gwiazd (autor: Aleksy Uchański)
C:\REPLAY_
• Gorky 17 (autor: Cursian)
• Half-Life 2 (autor: Maciej Bachorski)
• Onimusha 3: Demon Siege (autor: Eugeniusz Siekiera)
• Dead Space (autor: Maciej Bachorski)
• Cold Fear (autor: Eugeniusz Siekiera)
• Gun (autor: Eugeniusz Siekiera)
• Star Wars: Knights of the Old Republic (autor: DaeL)
• Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords (autor: Cursian)
• Star Wars: The Force Unleashed (autor: Eugeniusz Siekiera)
• Star Wars Episode I: Racer (autor: Karol Laska)
• Star Wars: X-Wing Special Edition (autor: Marcin Skwark)
• Star Wars: Dark Forces (autor: DaeL)
• Star Wars: Jedi Knight – Dark Forces II (autor: rajmund)
• Star Wars: Jedi Knight II – Jedi Outcast (autor: Michał „Misiek” Wolski)
• Star Wars: Jedi Knight – Jedi Academy (autor: Hubert „Huwer” Pomykała)
• Star Wars: Republic Commando (autor: Łukasz Morawski)
• Star Wars: Galactic Battlegrounds (autor: Michał Klekowicki)
• Star Wars: Empire at War (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)
C:\VARIA(CJE)_
• Inspiracje, zrzynki i narodziny Imperium. Geneza Star Wars – Mikron Menago naświetla kwestię zapożyczeń i hołdów, które znaleźć można w dziele Lucasa
• Blaski „Cieni Imperium”. „Shadows of the Empire” – Michał „Misiek” Wolski przypomina zakrojone na szeroką skalę przedsięwzięcie transmedialne ze świata Gwiezdnych Wojen
• Kosmiczna żenada. „Star Wars Holiday Special” – Smuggler odkopuje obciachowy świąteczny film telewizyjny nazwany przez jednego z zaangażowanych aktorów „kupsztalem”
• Gwiezdne Wojny na małym ekranie. Seriale – Agnieszka Michalska zaprasza w podróż do galaktyki gwiezdnowojennych seriali animowanych oraz aktorskich
• Test konsoli retro Evercade Alpha – Paweł Kicman dzieli się wrażeniami z obcowania z nietypową konsolą do gier retro
• Recenzja książki: „GameOverDrive. Historie z polskiej branży gier wideo” (autor: Smuggler)
• Recenzja książki: „Bajty polskie 3.0” (autor: Smuggler)
• Recenzja książki: „Wilczym śladem. Historia powstania gry Wiedźmin 3: Dziki Gon” (autor: Smuggler)
• Każdy potrzebuje swoich bajek. Polonia 1 – Bartłomiej Kluska powraca do czasów świetności stacji, która zapisała się złotymi zgłoskami w historii polskiej telewizji
• Re(tro)akcje. Listy do redakcji
• Fantastyka retro: LARP AD 2051. „Park Marzeń” (autor: Smuggler)
Retro #8 – edycja drukowana
Drukowane Retro #8 w cenie 30 zł znajdziesz w niektórych punktach sprzedaży prasy lub zamówisz wysyłkowo w naszym sklepie albo na Allegro.

Retro #8 – edycja cyfrowa
Retro #8 w postaci pliku PDF (w cenie 15 zł) dostępne jest tradycyjnie w naszym sklepie.


Czytaj dalej
-
Wygląda na to, że Yakuza Kiwami 3 zostanie wkrótce zapowiedziana. Fani...
-
Skate. oficjalnie wylądował w early accessie, jednak nie obyło się bez złamań....
-
Nowa aktualizacja PS5 ułatwi życie graczom funkcjonującym na kilku platformach...
-
Moderzy nie czekają na remaster GTA 4 i sami upiększają grę. Nowa...