rek

Nowy zamek w Heroes 3. Jak zainstalować, jakie są nowe jednostki? [PORADNIK]

Michał "thegoose" Gąsior
Jedna z najpopularniejszych modyfikacji do Heroes 3 dostała sporą aktualizację, która wprowadza nowy zamek – Factory. Jak powstawał ten mod? Jakie są jednostki i budynki? Skąd pobrać i jak zainstalować Horn of the Abyss? Przedstawiamy Wam zestaw najważniejszych informacji o jej treści.

Twórcy z HotA Crew długo trzymali entuzjastów ich fanowskiego moda w niepewności, jeśli chodzi o Factory. Ostatecznie jednak po czterech latach od pierwszej oficjalnej zapowiedzi wielkiej aktualizacji podzielili się owocami swojej pracy. Jest to przede wszystkim nowy zamek, a także szereg większych i mniejszych zmian oraz usprawnień w Heroes 3.

O tym, dlaczego aż tyle czekaliśmy na duchowego spadkobiercę niesławnego The Forge, jak prezentuje się Factory oraz jej świeża kampania, a także jakie inne istotne zmiany nastąpiły we wspomnianej aktualizacji, dowiecie się z poniższego tekstu.

Factory – jak powstała Fabryka?

W pewnym sensie początki Factory sięgają jeszcze czasów na grubo przed wyjściem Horn of the Abyss, a konkretnie okresu tuż po debiucie Heroes of Might and Magic 3. Wtedy to jego twórcy główkowali nad tym, jak powinien wyglądać nowy zamek zaprojektowany na potrzeby dodatku Ostrze Armagedonu. Planowano The Forge – była to mocno zmechanizowana frakcja nawiązująca do technologicznych wątków pojawiających się w oryginalnej serii Might and Magic. Fanom gry nie przypadła do gustu, ponieważ kontrastowała z baśniowym klimatem „trójki”. 3DO poszło zatem na żywioł i postawiło na Wrota Żywiołów, ale to już zupełnie inna historia (więcej o niej przeczytacie w naszym numerze specjalnym CD-Action poświęconym HoMM).

The Forge na szkicach różniło się od świata Heroes 3 w każdym calu.

Mimo kontrowersji wizja miotaczy ognia i robotów w Heroes 3 została w głowach graczy. Wśród nich byli także członkowie HotA Crew, którzy postanowili stworzyć zamek właśnie w tym klimacie. Już w 2008 roku, w okolicach zapowiedzi Horn of the Abyss, zaczęli projektować pierwsze materiały koncepcyjne Factory. Niemniej skupiono się na Przystani, a rzeczone materiały odłożono do szuflady aż do 2019. Dokładnie 1 stycznia lider HotA Crew, Docent Picolan, udostępnił pierwszy film dotyczący powstającego zamku.

Nie było to już tak mocne sci-fi jak w przypadku The Forge. Factory prezentowało się jako siedlisko wynalazców, mechaników oraz ich maszyn. Projekt wraz z kolejnymi udostępnionymi materiałami nabierał rumieńców i wydawało się, że jego premiera jest tuż-tuż. W 2019 twórcy mówili nawet, że może ona nastąpić w okolicach sylwestra (że w 2023, to już inna sprawa). Niestety w następnym roku w wypadku zginął Docent Picolan, co przyhamowało wszystkie prace i postawiło projekt pod znakiem zapytania.

Po długim okresie ciszy dopiero w 2023 roku na nowo rozpalono nadzieje na ukazanie się Factory. W trakcie finału Pucharu Polski w Heroes III by CD-Action zespół HotA Crew pokazał kilkanaście screenów z Factory. Tym samym potwierdzono, że projekt wciąż żyje i ma się dobrze. Premierę zaplanowano zaś na pierwszy kwartał 2024 roku, o czym powiedziano podczas finału innego turnieju – Golden Goose 2. Twórcy jednak nie kazali nam tyle czekać i już 31 grudnia udostępnili sporą aktualizację z Factory.

Wydarzenia z kampanii Factory okraszone są przygotowanymi specjalnie na jej potrzebę cutscenkami.

Factory – kampania

Kampania poświęcona Fabryce opowiada o losach młodej Henrietty, mieszkanki jednej z wiosek w Eeofolu, Krainie Olbrzymów. Wbrew nazwie żyły tu niziołki, do ich grona należała również główna bohaterka. Historia zaczyna się w trakcie katastrofalnego dla tego miejsca wydarzenia – Nocy Spadających Gwiazd. Świat Enroth nawiedzili wtedy Kreeganie, wyłaniając się z dziur powstałych w wyniku uderzeń meteorytów (które w rzeczywistości były statkami kosmicznymi).

Henrietta z przerażeniem obserwuje, jak „spadające gwiazdy” równają z ziemią pobliskie budynki. Jest też świadkiem tego, jak demony atakują niziołki, oraz widzi hordy diabłów pustoszących pobliską wioskę. Protagonistka ucieka, zabierając każdego żywego pobratymca ze sobą, i szuka Fredericka, bracadańskiego wynalazcy. Ten mieszkał niedaleko miejsca, w którym żyła Henrietta, stąd znała go już od dziecka. Chodziła do warsztatu mężczyzny, gdzie słuchała o przedziwnych dla niej teoriach naukowych i czasem pomagała przy konstruowaniu maszyn. Wierzyła, że jeżeli ktokolwiek wie, co się właśnie stało, to prawdopodobnie on.

HotA Crew jeszcze w 2020 roku zdradziła na swoim Facebooku tożsamość jednego z bohaterów nowej kampanii.

Kampania nazwana „Forged in Fire” rozłożona została na osiem map, na których zgłębimy historię Fabryki oraz samej Henrietty. A jest tego sporo, ponieważ już w pierwszych 15 minutach natknąć się można na 10 obszernych bloków tekstu. Dlatego jeśli chcesz w pełni poznać fabułę Factory, czeka cię dużo czytania. Wyzwaniem może być też sama kampania, która z misji na misję ma zwiększać swój poziom trudności.

Factory – jednostki i bohaterowie

Factory, czyli Fabryka, jest domem dla innowatorów, którzy marzą o budowaniu wielkich maszyn. Zamieszkują ją również dzikie bestie ujarzmione przez ludzi. Wśród różnorodnych jednostek do wynajęcia mamy kolejno (wg poziomów):

  • halfling / halfling grenadier – niziołki miotające pociskami z procy. Po ulepszeniu ignorują 20% obrony przeciwnika;
  • mechanic/engineer – inżynierki z miotaczami ognia mogące naprawiać jednostki mechaniczne;
  • armadillo / bellwether armadillo – pancerniki, których głównym zadaniem jest zbieranie obrażeń;
  • automaton / sentinel automaton – mechaniczne pająki eksplodujące po zniszczeniu całego ich oddziału i zadające tym samym obrażenia wszystkim dookoła;
  • sandworm / olgoi-khorkhoi – przerośnięte robactwo, które potrafi przedrzeć się przez linię wroga, kopiąc tunele;
  • gunslinger / bounty hunter – strzelcy z muszkietami, którzy kontrują dystansowy atak wrogiej jednostki;
  • couatl / crimson couatl – smokopodobne stworzenia zdolne stać się niewrażliwymi na obrażenia;
  • dreadnought/juggernaut – stalowe giganty ze specjalnym atakiem obszarowym w kształcie stożka.

Wprawne oko zauważy, że lista jest odrobinę dłuższa niż w przypadku innych zamków. Otóż w Factory znalazły się aż dwie jednostki siódmego poziomu – możemy posiadać obie jednocześnie. Poza tym mamy dwa latające stwory (couatle ze skrzydłami i sandwormy, które tunelami dostaną się za mury przeciwnika), dwóch strzelców (halfling oraz gunslinger), twardsze jednostki, takie jak armadillo czy dreadnoughty, oraz te typowo ofensywne (sandwormy, automatony). Jest też swego rodzaju wsparcie w postaci naprawiających blaszaki mechanics.

Wiele z tych jednostek ma unikalne umiejętności. Dla przykładu, olgoi-khorkhoi pożera ciała wojowników z poległego oddziału, by następnie po zaatakowaniu wroga oraz otrzymaniu kontry uderzyć go ponownie (liczba dodatkowych ataków jest tym większa, im więcej „zje” jednostka). Gunslinger zaś może jednorazowo wypalić z broni pierwszy, gdy strzeli do niego przeciwnik (ulepszony robi to zawsze). Mamy też już wspomniane naprawianie maszyn przez mechaników (10 HP za jedną) i inżynierów (20 HP za jedną).

Co zaś tyczy się bohaterów – w Factory otrzymujemy standardowy podział na klasę wojownika i maga, kolejno mercenary oraz artificer. Twórcy stworzyli sporo nowych herosów, lecz znalazło się też miejsce na znane z „dwójki” twarze należące do Agara i Wrathmonta. Warta uwagi jest także pierwsza w serii mroczna elfka z Alvar będąca bohaterką – Wynona.

CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Factory – budowle

Factory znajduje się na Pustkowiach, które, patrząc na samo miasto, przypominają Wielki Kanion. Klimatem łączy steampunk i western – budynki są zbudowane z cegły oraz metalu, gdzieniegdzie zaś widzimy drewniane konstrukcje, jak Ranczo do hodowli armadillo. Pasuje to tematycznie do samych jednostek, wśród których mamy jednocześnie roboty oraz gunslingerów kojarzących się z bandytami z Dzikiego Zachodu.

W Factory znajdziemy standardowe budowle, w tym silos (generujący jeden kryształ dziennie) oraz kuźnię (dającą wóz z amunicją). Samą Gildię Magów zaś możemy rozbudować do piątego poziomu. Oprócz nich w Factory mamy także kilka konstrukcji ze specjalnymi efektami:

  • Bank – pozwala wziąć pożyczkę na 2500 złota, którą spłacamy w ciągu pięciu dni, oddając codziennie 500 złota;
  • Mana Generator – dodaje 20 punktów many broniącemu się w Fabryce bohaterowi;
  • Artifact Merchants – pozwala zarówno kupować, jak i sprzedawać artefakty.

Specyficznym budynkiem, który pojawia się na mapie przygody, jest Airship Yard pozwalający na zaopatrzenie się w sterowce. Te działają podobnie jak statki – gdy chcesz na nie wejść lub z nich zejść, musisz zużyć swój cały obecny zapas punktów ruchu. Dodatkowo gdy podróżujesz sterowcem, możesz zakończyć turę, będąc nad wodą. W praktyce zatem dzięki temu korzystamy z zaklęcia „Latanie” bez posiadania go w książce czarów. Okręt kosztuje 5000 sztuk złota oraz 20 jednostek drewna i nie ma swojej specjalnej umiejętności, jak nawigacja dla statków.

Warta uwagi jest też nowa muzyka, którą słyszymy po wejściu do Fabryki. Początkowo miała to być kompozycja Paula Romero (artysta pracował przy wielu częściach „Herosów”), lecz twórcy uznali, że nie do końca pasuje do miasta. Dlatego przygotowali własny utwór, tego autorstwa Romero użyto zaś w kampanii.

Factory – jak zainstalować Horn of the Abyss?

Aby móc wypróbować Fabrykę (a także Przystań), musisz mieć zainstalowany mod Horn of the Abyss oraz oczywiście Heroes 3 z dodatkiem Shadow of Death. Jeśli zaś już je posiadasz, to i tak HotA poprosi cię o ściągnięcie z sieci specjalnego instalatora. Plik możemy zdobyć na tej stronie, gdzie do wyboru mamy kilka możliwości, jeśli chodzi o pobieranie – każda jest dobra. Dodatkowo wraz z modyfikacją w pakiecie jest też inna – HD Mod, który uwspółcześnia Heroes 3 pod względem technicznym i graficznym.

Otwieramy plik i w oknie instalacyjnym wybieramy folder, w którym zainstalowana jest gra. Jeśli mamy Heroes 3 Complete Edition na GOG-u, Epic Games czy Ubisoft Store albo na płycie, instalujemy „trójkę” w innym folderze niż bazowy, tj. poza C:Program Files, i wskazujemy ten folder w instalatorze HotA. Niestety Heroes 3 HD Edition dostępne na Steamie nie jest kompatybilne z HotA. Do działania moda potrzeba dodatku Shadow of Death, który nie znajduje się w tej wersji.

Później do wyboru mamy tylko dwie wersje językowe: angielską i rosyjską. Następnie zaznaczamy wszystkie pola: aby zostawić automatyczne aktualizacje oraz utworzyć skrót na pulpicie. Sprawdzamy, czy ustawienia są takie, jakie chcieliśmy, i instalujemy modyfikację. Po uruchomieniu programu ze skrótu na pulpicie ukaże się nam okno HD Moda, z którego poziomu włączymy grę. Warto tutaj zaznaczyć tryb pełnego ekranu oraz automatyczne aktualizacje, a także poeksperymentować z różnymi rozdzielczościami.

Factory – inne istotne zmiany

Najnowsza aktualizacja (1.7) do Horn of the Abyss to nie tylko dodany zamek, lecz także szereg różnych mniejszych i większych zmian. Parę z nich dosięgło rozgrywkę: w grze znajdziemy nowy artefakt (Sleepkeeper) dający naszym jednostkom odporność na czary umysłu. Bonus do ruchu w stajniach został zredukowany z 400 do 300 punktów. Ponadto gdy dojdzie do walki dwóch bohaterów, ten atakujący nie będzie mógł już uciec w pierwszej turze po użyciu czaru.

Co nieco pozmieniało się również w PvP – nie będzie już można stosować taktyki tzw. kopania bohaterów. Polegała ona na odkupywaniu wojowników, ruszeniu się nimi, następnie zdymisjonowaniu i kupieniu ich w tawernie. „Zjawiali się” w niej wtedy z ponad maksymalną liczbą ruchu, zachowywali także wszystkie bonusy wynikające z logistyki oraz stajni. Poradzono sobie z tym problemem, ograniczając pojawianie się silniejszych bohaterów w tawernach. Usuwane będą też wcześniej zdobyte bonusy do ruchu. Wspomnianą taktykę zaprezentował Żużel na swoim youtube’owym kanale w ponizszym filmiku (2:42).

https://www.youtube.com/watch?v=RcyDpLZQQUI

W aktualizacji znajdziemy także nowy edytor map, który pozwala na zdecydowanie większą zabawę różnymi parametrami. Przykładowo: od teraz będzie można modyfikować zawartość wielu obiektów na mapie pokroju drzewek z doświadczeniem, skrzyń, rozbitków czy akademii. Uzyskamy też możliwość wpływania na takie kwestie jak maksymalny poziom doświadczenia, stan startowej armii oraz początkowe artefakty w kieszeniach bohaterów. Do Puszki Pandory dodamy także nową jej zawartość – bonus lub karę do punktów ruchu.

Lista wszystkich zmian dostępna jest pod TYM LINKIEM, jeśli zaś chcecie pobrać Horn of the Abyss, możecie zrobić to TUTAJ.

Dodaj komentarz