Biuro gier zaginionych: Race´n´Chase, czyli… oryginalna wersja pierwszego GTA!

Mało kto zdaje sobie może z tego sprawę, ale początkowo Grand Theft Auto miało roboczy tytuł Race’n’Chase i miało zostać wydane na konsole SEGA Saturn i Ultra 64 (Nintendo 64). Mike Dailly, jeden z członków ekipy stojącej za grą, opublikował na swoim profilu w serwisie Flickr dokument pokazujący, jak miało początkowo wyglądać pierwsze GTA.
Znana wówczas jako Race’n’ Chase gra miała być tak naprawdę zestawem różnorodnych multiplayerowych trybów. Gracze mogliby wcielić się w policjantów i ścigać przestępców, sprawdzając ich położenie na wydrukowanej mapie, korzystając ze wskazówek podawanych przez radio.
Wśród dostępnych wariantów rozgrywki miały znaleźć się m.in. Cannonball Run (wyścig w linii prostej z opcjonalną obecnością botów), Demolition Derby (totalna rozwałka, gdzie wygrałby ostatni pozostający przy życiu gracz; planowano również alternatywną wersję trybu, w którym zabici odradzaliby się, a na koniec rundy podliczana byłaby liczba zlikwidowanych przeciwników), Bank Robbery (napad na bank i ucieczka przed stróżami prawa do wyznaczonego punktu) oraz Bank Robbery Cop (podobny do poprzedniego, tylko tym razem wcielamy się w policjantów).
W zasadzie główne mechanizmy rozgrywki nie zmieniły się względem tego, co znamy z ostatecznej wersji pierwszego GTA. W Race’n’Chase gracze mogliby bowiem kierować pojazdami i innymi środkami transportu, a nowe pojazdy zdobywaliby poprzez „pożyczanie” ich od właścicieli. Ponadto pojawiliby się przechodnie, którzy nie odskakiwaliby przed nadjeżdżającymi autami (w dokumencie wymienione są m.in. dzieci… i psy). Gdy wykonane zostałyby wszystkie zadania („zbrodnie”) w danym mieście, można by było przenieść się do następnego. Rozgrywka kończyłaby się dopiero wtedy, kiedy nasz bohater zginąłby lub został złapany przez policję.
Z kolei, jak wynika z dokumentu, mapy w Race’n’Chase miały być ogromne, złożone z „kilku obrazów”. Ówczesne PC-ty miały poradzić sobie z odpowiednim ograniczeniem ilości detali, dzięki czemu skala miasta miała przypominać tę znaną z oryginalnego SimCity. Osoby, które jednak chciałyby uruchomić grę w trybie SVGA musiałyby posiadać „bardzo szybki procesor”.
Pierwotna wersja pierwszego GTA wymagała 1 MB wolnego miejsca na kod i tyle samo na dźwięk. Prace nad wspomnianym dokumentem rozpoczęły się 4 kwietnia 1995, zaś zakończyły 31 maja 1995. Pierwszy tzw. „kamień milowy” w produkcji miał zostać osiągnięty 3 czerwca 1995, kiedy miano skończyć prace nad silnikiem. Drugi etap miał zostać zakończony 2 października 1995, trzeci – nazwany „pierwsza rozgrywka” – 3 stycznia 1996. Ostatni termin został wyznaczony na 1 kwietnia 1996. Wówczas gra miała wejść w fazę alpha. Produkcja miała zakończyć się 1 lipca 1996.
Rozważane było także wydanie pierwszego GTA na PC i PlayStation w 1997 roku. Cały dokument znajdziecie TUTAJ.
Podobałoby się wam takie Grand Theft Auto? A może lepiej, że jednak zrezygnowano z pierwotnych zamiarów i stworzono grę, jaką dziś znamy?
Czytaj dalej
14 odpowiedzi do “Biuro gier zaginionych: Race´n´Chase, czyli… oryginalna wersja pierwszego GTA!”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
W sieci pojawił się dokument będący roboczym projektem pierwszego Grand Theft Auto. Dowiadujemy się z niego, że początkowo gra miała różnić się znacznie od tego, co znamy dzisiaj. Gdyby stworzono ją według pierwotnego pomysłu, mielibyśmy do czynienia z produkcją nastawioną… na rozgrywkę w sieci.
Brzmi ciekawie.
Mi się podoba. Może kiedyś Rockstar stworzy coś podobnego. Według mnie gdyby dodano jeszcze jakieś ciekawe tryby to byłaby bardzo ciekawa gra.
Ahhh… szkoda, szkoda. Marzę o GTA przez neta (a nie jakis crap ABP)
heh, ciekawe!
Dobrze że tego nie zrobili.
@iXaolin Ha, przecież w GTA1 i 2 był tryb sieciowy! I dawał mnóstwo radości, polecam, szkoda tylko że nieźle zabugowany
Ciekawe ale dobrze że tego nie zrobili.
Raczej wole obecne GTA
@iXaolin: mod MTA do GTA daje radę, grałem chwile w GTA:SA na tym modzie.
Mogli dołączyć tą grę jako jakaś mini gierka w automacie w GTA V
@Speaktrap: Tylko że mi chodzi o to, aby seria już rozwijała się w tamtym kierunku, a nie odstawiła ten tryb na bok. |@Miver: Teoretycznie są mody, ale zależy mi na rzeczach typu rozwijanie postaci itp. Takie jak w ABP tylko że lepiej zrobione.
te screeny z linka to jest projekt?? a gdzie screeny z gry 😀
Z czego co wyczytałem GTA od RNC nie róźni sie wiele. Kradzieże aut,wykonywanie misji, przenoszenie sie do innych miast po wykonaniu określonej ilości zadań.