CD Projekt Conference Spring 2010 – relacja

CD Projekt Conference Spring 2010 – relacja
Pod tym dumnym tytułem odbyło się dziś spotkanie dla przedstawicieli prasy z twórcami pięciu wydawanych w 2010 roku przez CD Projekt gier oraz, co najważniejsze, pierwszy publiczny pokaz Wiedźmina 2.

Zaczęło się jednak od przybliżenia historii firmy, jej wyników finansowych za 2009 rok oraz planów na przyszłość. Skupiając się na punktach najważniejszych, CD Projekt po restrukturyzacji zmniejszył wielkość zatrudnienia z 340 do 220 osób, a kryzys cofnął ich pod względem obrotów o dwa lata. Z bardziej optymistycznych wieści, pogłoski o śmierci działu dystrybucji firmy okazały się przesadzone. Jest to jeden z trzech głównych filarów (od niedawna również zaangażowany w dystrybucję filmów wytwórni Disney) „nowego” CD Projektu, obok serwisu Good Old Games oraz studia CD Projekt RED.

Sam gog.com przedstawiony został jako dynamicznie rozwijająca się i konkurująca już z największymi (prócz pozostającego poza zasięgiem Steama) platforma cyfrowej dystrybucji gier. Co więcej, jego oferta ponad dwustu starych dobrych gier będzie dostępna dla uczestników nowego programu lojalnościowego o nazwie CDprogram. Wszystkie tytuły będą od 29 kwietnia dostępne do kupienia w całości za zbierane CDpunkty. Miłe.

[Monk:] CDP dopiero co uzupełnił listę współpracujących z GOG-iem firm o znane skądinąd Atari. Baldur’s Gate IIPlanescape: Torment już wkrótce na liście dostępnych gier?

Buźka Geralta

Pokaz Wiedźmina 2 przeprowadzony został naraz dla wszyskich i na dużym ekranie, na którym można było podziwiać w akcji Geralta i Triss w dwóch z początkowych sekwencji w grze. Bohaterowie przybywają wraz z oddelegowanym do spraw walki z nieludźmi wysłannikiem króla Foltesta, Vernonem Roche’em do położonej nad rzeką Pontar wioski Szymany, gdzie zostają zaatakowani przez komando Iorvetha – elfa, którego można zobaczyć w trailerowej cutscence.

Aby ochronić Geralta przed strzałami elfów Triss uzywa całej swej mocy, by wytworzyć ochronny „bąbel”, w obrębie którego Geralt kroi kolejnych nacierających wrogów. Pokaz ze względu na wygodę przeprowadzony był na padzie z kamery zza pleców bohatera i z tej perspektywy walka w dużym stopniu przypominała tą z Batman: Arkham Asylum. Wiedźmin atakowany był ze wszystkich stron naraz i mógł „w locie” zmieniać cele, intensywnie przy okazji turlając się na wszystkie strony, by uniknąć ataków (dostępny jest również blok). Zniknęły sekwencje uderzeń, przez co Geralt ma obecnie więcej swobody ruchu, ale za to (póki co przynajmniej) jego ciosy, sztychy, cięcia i cała szermiercza wirtuozeria z pierwszej gry gdzieś ulotniła mi się na rzecz twardego bicia biednych połci mięcha. Wszystko, uważam, leży wciąż jeszcze w dopieszczeniu animacji.

W Szymanach Geralt spotyka Jaskra, Zoltana Chivaya i dwóch elfów – wszystkich postawionych na szafocie i przygotowanych do egzekucji. Tutaj ujawnia się nowy system dialogów, oparty na Mass Effectowych wyborach postawy, a nie dokładnych kwestii dialogowych. Nierzadko na czas. A potem jest jeszcze więcej bicia – tym razem na pięści.

Gra wygląda wyjątkowo obiecująco, będąc ledwo rok przed premierą (nad twarzą, a zwłaszcza mimiką Geralta praca prawdopodobnie będą prowadzone do samego końca), a przemyślany i „dorosławy” (czy faktycznie dorosły, przekonamy się w pełni na wiosnę przyszłego roku) klimat fabuły czuć z daleka. Ale co was będę zanudzał prezentacją Wieśka, więcej o nim… już wkrótce.

[Monk:]Triss chodzi teraz praktycznie bez majtek. By nie było wątpliwości: gdy tylko to zauważono, zgromadzeni dziennikarze zaczęli gremialnie opuszczać salę na znak protestu.

Światów Dwóch

Two Worlds II to drugi z trzech wielkich erpegów, które CDP wcisnęło na parkiet klubu Loft 44, wraz z jej twórcami. Trudno w kilku zdaniach opisać o takie przedsięwzięcie jak RPG z otwartym światem, ale spróbujmy. Gra wyglada bardzo ładnie. Posiaga generator podziemi i questów pobocznych (tych „zaprogramowanych” przez twórców subquestów będzie ok. 150). Na ekranie zobaczymy do 50 enpeców, którzy w miastach będą zachowywali się tak naturalnie, jak tylko będzie to dla systemów napisanych przez speców od AI Reality Pump możliwe. Obszerne wnętrza, deszcze kowadeł, zaznaczenia wielu celów przez łucznika… O tym też jeszcze będzie, spokojna głowa. Premiera pod koniec lata. Lecimy dalej.

Wybuchy/Rozpierduchy

Split/Second Velocity pojawił się na wielkim telewizorze, na którym jasno można było zobaczyć jak… mały jest w grze HUD. Pozycję w wyścigu, prędkość i Power Meter napełniający się wraz z driftingiem, draftingiem, i innymi ewolucjami na trasie twórcy zmieścili tuż za tylnym zderzakiem pojazdu. Co mam mówić: były wybuchy, blacha się rwała, tapicerki płonęły. Opowiedziano o trzech klasach pojazdów (supercars, muscle cars i półciężarówki) oraz o trzech z pięciu trybów gry – Race (wiadomo), Time Trial (wiadomo) i Survival (wyścig na czas polegający na wyprzedzanie Złych Ciężarówek wypuszczających na trasę wybuchające beczki). Ogólnie wygląda ładnie, czy się przyjmie – zobaczymy. Premiera 21 maja, demo nadciąga.

[Monk:] Spadający na głowy statek nie będzie największą z wybuchowych atrakcji, jakie twórcy przygotowali dla Bogu ducha winnych kierowców. Dowiedziałem się też, że Godzilli atakującej ściagających się nie będzie.

Protokół Alfa

Tak, tak, wiecznie przesuwany i posuwany (w czasie) Michael Thorton także pojawił się w Warszawie, a wraz z nim sympatyczny pan, który przedstawił, jak to jedną akcję w barze można rozegrać w sposób dyplomatyczny, mniej dyplomatyczny oraz ogniem z lufy. Fajnie, przyjemnie, choć praktycznie wszystko to wiemy już od dawna. Przyjrzeć się bliżej szpiegowsko-erpegowemu wynalazkowi o nazwie Alpha Protocol na pewno jednak będzie warto.

[Monk:] Achievementy zdobywane podczas gry będą miały wymierny wpływ na statystyki naszej postaci. Przekradłeś się skutecznie obok X wrogów? Dostajesz odpowiedniego ecziwmenta, zaś twoje kroki stają się jeszcze cichsze.

Gothic cztery na niby

Na pokazie Arcania: Gothic 4 [Monk: TAK! Arcania zmieniła nazwę!], czyli oficjalnego spadkobiercy Gothica, twórcy mieli miejscami małe problemy z wyciągnięciem z gry sporej liczby klatek na sekundę, ale za to dowiedzieliśmy się nieco o tym, że pytajniki i wykrzykniki nad głowami enpeców będą opcjonalne, będzie 8 drzewek specjalności, a także, że gra mimo wszystko wygląda fajnie. Nawet jeżeli pokazana była tylko wyspa „startowa”, sporo mniejsza od tej, na której przede wszystkim będzie toczyła się akcja. Data premiery: początek jesieni.

[Monk:] Jeden z twórców, którego dopadłem, nie grał nawet w Risena. Walka finałowa będzie lepsza od tej z Forsaken Gods. Duuużo lepsza.

Ciem… tfu… Szara Masa

Rodzynkiem wśród wysokobudżetowych, rozbuchanych produkcji prezentowanych na konferencji była przygodówka point’n’click Gray Matter autorstwa znanej z Gabrieli Knightów Jane Jensen. Produkcja rodzi się w bólach od kilku lat i prezentować się będzie nad wyraz oldskulowo – na dwuwymiarowych tłach animować będziemy trójwymiarową bohaterkę-iluzjonistkę. Zręczna pani prestidigitator sprawnie będzie posługiwać się kartami, co wykorzysta m.in. w postaci odwracających uwagę sztuczek, by móc niepostrzeżenie wyciągnąć klucz z szuflady. Nie powiem, że nie mogę się jej doczekać, nawet mimo faktu, iż fabuła obraca się wokół szalonych eksperymentów na ludziach.

[Monk:] Premiera w trzecim kwartale tego roku. Gra z pewnością jest przeznaczona dla największych z hardkorowców. Nie wyobrażam sobie siebie w roli rozwiązującego jedną z przedstawionych podczas prezentacji zagadek. Nie znam tej dziwnej gry karcianej, no.

Wrażenia ogólne: wydarzenie było dość nietypowe i nowatorskie na naszym rynku, ale miało na celu jasno dać lwszystkim do zrozumienia, że CD Projekt żyje, ma się dobrze i ma ambicję stać się pierwszą polską rozpoznawaną globalnie firmą. Symboliczną rolę płotków na drodze do światowego sukcesu stanowiły na prezentacji rozliczne „problemy techniczne” z dźwiękiem tudzież projektorem, ale było przy okazji jakoś tak… swojsko. 🙂 Kciuki za CD Projekt trzymać chyba warto, a kolejne pokonane przez niego stopnie na drodze do światowej dominacji poznamy na konferencji… jesiennej.

[Monk:] Mieli dobre babeczki ze śledzikiem i kukurydzą (?), a do tego dostaliśmy ładne press-packi. I czek in-blanco w zamian za wystawienie każdej z wymienionych wyżej gier po „dziesiątce”.

37 odpowiedzi do “CD Projekt Conference Spring 2010 – relacja”

  1. Czekam na Wiedźmina 2 oraz Two Worlds 2. Te gry będą wielkie. 🙂 Ciekaw jestem, jak wyjdzie kontynuacja Gothica. Pozdro 😉

  2. Światowa dominacja… Taaaaa :]p

  3. Oglądałem na Polygamii ten dramat. W XXI wieku problemy z dźwiękiem, bardzo słabe prowadzenie samej konferencji, wyraźnie zauważalne spięcia między członkami CD Projekt Red, bardzo ubogi dobór słów przy prezentacjach… Jak na firmę która chce 'iść globalnie’ – bez komentarza.

  4. Zaraz, zaraz, czyli TopWare juz nie wydaje Two Worldsa 2? TAK! Nareszcie chlopaki pokaza co potrafia, bo wczesniej to tylko musieli zrobic gre niskim kosztem.

  5. Ja czekam na Wiedzmina 2, Two Worlds 2, Gothic IV i Alpha Protocol!!!! YUPI!!! CD PROJEKT RULZ!!!

  6. Eee tam i tak najważniejszą wiadomością dnia jest wypuszczenie DLC’ków do Batmana na PC’ty.

  7. Gothic4 RULEZ!!!!!!!!!

  8. Mnie ogólnie się podobało. Bo czułem się jakbym słuchał wypowiedzi kolegi, a nie kogoś kto myśli że jest najlepszy i wszystko wie 🙂 .

  9. Dorzuciłem parę swoich wtrętów – na konferencji byłem razem z Enkim. 🙂

  10. @Danmcrea – powiedz od razu, że jesteś z CDP, bo taki wpis idealnie pasuje do profilu marketingowca 😀 Jak się organizuje PROFESJONALNĄ konferencję prasową, także część biznesową, to wymagany jest profesjonalizm, jak sama nazwa wskazuje. Tego tam niemal w ogóle nie było.

  11. Znajdzie się jakiś screen albo filmik, gdzie widać taki niegodny ubiór Triss? Z chęcią bym zobaczył ten powód takich protestów.

  12. @czytelNICK – profesjonalista się znalazł może nie wszystko było idealne ale mi tam się podobało (dobry bigos i pierogi 😉 ) ciekawe co będzie jutro na imprezie wieczornej

  13. @liego – i owszem, owszem. Zawsze się znajdzie taki, który dorzuci kilka zdań rozsądku do góry lukru. I dobrze, bo dzięki temu na świecie ma miejsce coś takiego jak postęp.

  14. @czytelNICK|Tak na pewno jestem z CDP. 16 latek który za przeproszeniem [beeep] umie 🙂 . Zaraz Wam ujawnię datę premiery w ramach zemsty ;d.

  15. Na prawdę Triss chodzi bez majtek?! Nie no normalnie…

  16. Goły tyłek widziałem ale wychodzących ludzi nie, w sumie nic w tym dziwnego bo nie rozglądałem się po sali tylko oglądałem gameplay

  17. „Oglądałem na Polygamii ten dramat. W XXI wieku problemy z dźwiękiem” to dziwne bo mi dźwięk zaciął się raz – gdy włączyłem nowe okienko w przeglądarce, więc te problemy to na pewno nie ich wina.

  18. Przeczytaj sobie komentarze na Polygamii. Radek Zalewski pisał, że wyglądało na to, że są problemy już na sali z przesyłem. Sorry, ale firma która ma plany mocarstwowe, nie potrafi sprawdzić kabli? Lol

  19. Ej, panie „lol”, problemy techniczne pojawiają się z przyczyn niezależnych od kogokolwiek. Zdarza się, tak jak na przykład awaria prądu.

  20. Nie chcę się znęcać, ale naprawdę… Jakby były problemy z prądem, to by w ogóle niczego nie było. A poza tym kurczę… Sprawdza się takie rzeczy, bo to potem wygląda jak wygląda. Typowo wschodnia mentalność – nie człowiek zawinił, tylko rzecz martwa. Cóż, człowiek powinien rzecz martwą sprawdzić. A żeby skończyć jakimkolwiek pozytywem – Wiedźmin 2 nawet w stanie alpha wygląda nieziemsko. Tylko niech wycofają wybór odpowiedzi dialogowych na czas, bo to pachnie zapatrzeniem na Mass Effect 2. Żal.

  21. Co mnie obchodzą komentarze na polygamii skoro ja tych problemów nie miałem? Wygląda na to, że bardzo chcesz na coś ponarzekać i jakieś głupoty zasłaniają Ci obraz tego jaki chcieli pokazać twórcy, jestem ciekaw dlaczego nie napiszesz nic o tym, czy podobają Ci się ich rozwiązania itp. ? Polak- oby ponarzekać i do przodu, hej. Co do „profesjonalizmu” prowadzących- haha, to się uśmiałem. Mam nadzieję, że nigdy nie przyjdzie taki dzień w którym twórcy gry będą stać jak pod tablicą i mówić wyuczone teksty

  22. tutaj wyraźnie widać było, że żyją wręcz tą produkcją i mówili tak szczerze, że aż chciało mi się ich posłuchać, bo to było po prostu ciekawe 🙂 Nie próbowali być jakimiś tam panami na siłę, tylko spokojnie, na luzaku przeprowadzili tę konferencję nie udając nikogo kim nie są. A goście z zagranicy, oj oj, tak tu nam piszesz wymyślne słowa a nie zajrzałeś nawet do działu konferencje na ich stronie. Otóż jutro odbędzie się konferencja dla partnerów handlowych i to tam będą udawać mądrzejszych niż są.

  23. Ja wiem, że ciężko w to uwierzyć, ale w przyrodzie występują ludzie, którzy cenią standardy. Najwyraźniej po tej stronie byłego Muru Berlińskiego dopiero się wykluwają.

  24. @czytelNICK|Z tym prądem to taka aluzja.

  25. Na razie czekam na Two Worlds i Arcania: Gothic 4 mam nadzieję,że to będą wspaniałe erpegi z bardzo dobrym systemem walki i wciągającą fabułą.

  26. no to w takim razie czekamy na Arcania: Gothic 4 Two Worlds II i Wiedźmin 2 🙂 ale zobaczymy czy będzie to wszystko ciekawe 🙂

  27. „W Szymanach Geralt spotyka (…) Zoltana Chivaya i dwóch innych elfów.” Padłem ze śmiechu. xDLudzie, czytacie czasem swoje własne newsy?

  28. „W Szymanach Geralt spotyka Jaskra, Zoltana Chivaya i dwóch innych elfów”|Też padłem ze śmiechu. Zoltan jest krasnoludem, a Jaskier człowiekiem.

  29. Jeśli odpowiedzi na czas będą dobrze zrobione, to nie mam nic przeciwko. To co, że w Mass Effect 2 też są. Niech CDP sobie wyssie z innych gier świetne elementy np. walkę tak dobrą jak w Batmanie. Gdyby po połączeniu tych elementów wyszła kupa, to owszem byłoby to haniebne. A nie wyjdzie kupa, tylko ociekająca klimatem gra, która będzie miała wiele mocnych stron. Mam nadzieję.

  30. I tak nazwa zmieni się na Gothic 4: Arcania. Mogę się założyć.

  31. W akapicie o szarej masie jest literówka. Jest „nepostrzeżenie”, a powinno być „niepostrzeżenie”. Co do konferencji to niezwykle mnie zaskoczyli. Nie miałem pojęcia, że swoje tytuły będą pokazywać inne firmy 🙂 Aha, no i ta Triss bez majtek 13-latkowie będą mieli podnietę.

  32. Jeszcze niedawno(2 minuty temu) nie interesowałem się Two Worlds II i Arcania:Gothic 4, ale od teraz już się interesuje.Pierwszy Two Worlds był według mnie bardzo dobry i oby drugi był jeszcze lepszy.Grałem tylko w Gothic 2 z Gothiców i Gothic 3.Dwójka był świetna, a trójka marna i oby czwórka była najlepsza.Na tej konferencji pokazano wiele dobrze się zapowiadających się gier i oby były dobre, a ten rok może okazać się bardzo dobrym dla CDPROJKETU.

  33. Oja…. Już nie mogę się doczekać Arcanii, mam nadzieje że będzie tak samo dobra jak 2 i 3. Czekam…!!!!!

  34. Szkoda, że Split’a wyda CD Porażka 🙁 |Nie lubię ich odkąd połączyli (nie)siły z optimusem (albo czymś takim) i wywalili wPLN’y dla cdProSzajsu (po co mi jakieś starocie z Good Old Games).

  35. Żeby tylko Two Worlds było porządnie spolszczone(dubbing) bo to nie przystoi żeby polska gra była po angielsku!!!A tak było z pierwszym Two World-em.

  36. „A Triss chodzi teraz praktycznie bez majtek.”|A można wiedzieć co z jej dwoma „atutami”? Czy w „dwójce” również wylądowały w okolicach pępka?

  37. „(…) cała szermiercza wirtuozeria z pierwszej gry gdzieś ulotniła mi się na rzecz twardego bicia biednych połci mięcha (…)” |Ja bym to nazwał raczej kaskaderskim szaleństwem. Tak naprawdę bardziej podoba mi się walka z tej najnowszej części przygód Geralta. Animacji było mało, ale to mogło wynikać z tego, że był to praktycznie początek gry i Geralt nie był jeszcze tak rozwinięty.

Dodaj komentarz