Microsoft ujawnia szczegóły DirectX 11

Microsoft ujawnia szczegóły DirectX 11
W czasie Gamefestu 2008 Microsoft zdradził kilka szczegółów na temat kolejnej wersji bibliotek DirectX.

Po pierwsze – nowy DX dostępny będzie dla Visty i „przyszłych wersji Windowsa”. Będzie kompatybilny ze sprzętem obsługującym DX 10 i 10.1, a także z nowymi kartami przygotowanymi z myślą o DX11.

Nowa technologia compute shaders położyć ma podwaliny pod wykorzystanie GPU nie tylko do generowania grafiki, lecz do wszelkich innych obliczeń, co de facto zrobi z układu graficznego dodatkowy, bardzo potężny procesor (patrz NDSN z CDA 7/2008). Lepiej obsługiwane będą komputery wielordzeniowe – dzięki ulepszonym algorytmom wielowątkowości. Listę „ficzerów” kończy obsługa teselacji, która pozwoli zatrzeć granice pomiędzy scenami prerenderowanymi, a generowanymi w czasie rzeczywistym i wyświetlać o wiele dokładniejsze modele.

30 odpowiedzi do “Microsoft ujawnia szczegóły DirectX 11”

  1. // Innymi słowy- kupujcie, ludzie, nowsze Windows, wywalcie XPki bo gdy nadejdzie Nowa Jakość stary system będzie do niczego. Cały M$… I gdzie tu wolność konsumencka, a?

  2. Wolność konsumencka… // Przecież masz swoją wolność konsumencką-nie chcesz, to nie kupuj…nikt Cie nie zmusza. Co najwyżej nie uruchomisz niektórych gierek :-PPPP

  3. Nowsze Systemy……. // Nie rozumiem dlaczego wszyscy narzekają na Vistę ? Ja jej używam i mogę powiedzieć : szybsza ,ładniejsza

    nawet menager zadań działa dobrze nie tak jak w XP godzinę zanim zamknie program :/ .Może jest zła dla tych którzy mają słabsze PC ja kupiłem nowy.

  4. // A gry chodzą płynnie? No i co z wyszukiwaniem plików na dyskach? Szwankuje. Że o umieszczeniu części opcji nie wspomnę… Chyba, że to już pieśń przeszłości. Jak to jest, 50Groszy?

  5. Vista (of topic 😛 ) // Ja tam też na Vistę nie narzekam 😉 Z rozmieszczeniem opcji nie miałem problemu, z tym wyszukiwaniem też nie, ale słyszałem, że faktycznie szwankuje :/ W zasadzie tylko musiałem wyłączyć największą nowość w systemie -_ Kontrola Konta Użytkownika 😛

  6. … // …a skoro nowy DX będzie kompatybilny z obecnymi kartami graficznymi to ja rewolucji nie wróżę 😉 IMO to takie dopracowanie nikomu nie potrzebnej _dziesiątki_ 😉

  7. benylancoch 23 lipca 2008 o 14:11

    // Jakby odkładać grosik za każdy błąd visty, to można by było uzyskać bardzo pokaźną sumkę, nawet z najnowszymi poprawkami. Sam używam visty i jest średnio. Po co dają jeden numerek wyżej w dx jak to tylko poprawka 10?? Mogliby dać 10.2 i by

  8. Vista // Hmm ja mialem Viste jakies 30 minut na kompie i powiem tak… z modemem sobie poradzilem, z karta graficzna też( chociaz w niektorych grach nie bylo dymu ani cieni np NFS Pro Street)ale z dzwiekiem byl koszmar mam glosniki 5.1 i sound blastera live 24bit

  9. … // wiec sciagnalem jakies tam stery i owszem wszystko działało, ale jezeli sluchalem muzyki w ktorej przeważał bas, to sopran automatycznie sie sciszał i odwrotnie, wiec viste wyrzucilem i do niej juz nie wracam

  10. Vista…be be, Windows 7…nadzieja na odkupienie? // Jeżeli nowy Win będzie taki fajny jak Vista to nawet dla DX11 go nie zainstaluje, ale widać że Microsoft nie robi takiej głupoty jak poprzednio(Vista/DX10) i zachowują kompatybilność wsteczną. Tylko ciekawe jaki Win7 będzie, jeżeli klon Visty to dziękuje.

  11. Linuks i Mac // Microsoft nie uczy się na błędach. Windows zacznie tracić użytkowników. Może niedługo ludzie zaczną się przesiadać na Linuksa. Możliwe też, że kiedy Apple przegra proces z Psystar to na wielu Pctach zagości Leopard – w końcu jakaś konkurencja.

  12. // Od dawna słyszę głosy _ludzie niedługo przekonają się do linuksa_ i w sumie jest po staremu. Moim zdaniem to nie nastąpi, microsoft musiałby popełnić jakiś samobójczy błąd, by to się stało. Co by nei mówić, windows jest jednak bardziej przyjazny

  13. // …ma zdecydowanie większe wsparcie sprzętowe (sterowniki), znacznie więcej oprogramowania wszelkiej maści, w tym specjalistycznego, do którego zamienników nie ma. Podobnie z grami – tak długo jak instalacja gry nie będzie wymagała 5 kliknięć „dalej”, to

  14. // …poza entuzjastami, nikt grał nie będzie. Nie oszukujmy się, nawet korzystanie z cedegi wymaga odrobiny wysiłku. Oczywiście jest to zamknięte koło. Itd itd, temat rzeka, a tu max 250 znaków 🙂 Dłuższe dyskusje na forum 🙂

  15. // Niestety, tak długo dopóki gry będą pisane pod Win/DirectX gracze pozostaną przy Windowsie. Chyba że ktoś wynajdzie 100% skuteczną emulację, ale na to się nie zanosi. Swoja droga: od premiery Visty przestałem należeć do grupy docelowej Microsoftu. Owszem

  16. // Vista jest ładna, lecz graczom – jeśli nie mają najlepszego możliwego sprzętu – potrzebny jest system wydajny tj. taki który nie zapycha pamięci i nie marnuje cykli CPU na pracę w tle. Zostaję przy XP dopóki Microsoft takiego system nie napisze.

  17. Orthomyxovirus 23 lipca 2008 o 22:17

    ReactOS // Orientuj się z tego co gdzieś słyszałem pod linuxem Wine czy Wina nie pamiętam, już jest bardzo duża kompatybilności a sam ReactOS to nowy system kładący nacisk na 100% kompatybilność z Windowsem sterownikami i DX_ami RectOS to Windows na własnym

  18. Orthomyxovirus 23 lipca 2008 o 22:19

    // przepisanym i ulepszonym poprawionym kernelu i wszystkim innym łącznie z Explolerem obecnie jest wersja 0.3.5 wersja 0.4 będzie wersją alfa http://www.reactos.org

  19. // Pisząc _100% skuteczną emulację_ miałem na myśli także i prędkość. Z tego co wiem, Wine tłumaczy _w locie_ odwołania Direct3D na instrukcje OpenGL, co wiąże się z utratą wydajności. Czy aby ReactOS nie jest jeszcze za młody aby go używa

  20. // Tak, reactOS jest w powijakach – sami autorzy pizą o tym na stronie głównej. Niestety, disasemblacja i reverse engineering bibliotek MS zajmują wiele czasu 🙂

  21. // i tak mamy farta, że DX 11 będzie chodzić na kartach obsługujących DX10. Na moim starym komputerze (Procek 952mhz, 768mb SDRAM, grafika _uwaga!_ GeForce 2 MX 100/200) było szczęście, że jeszcze chodził DX 9c.

  22. // Autorzy mogliby wreszcie posprzątać bałagan jaki panuje w Direct3D (chyba że w SDK z Czerwca już poprawili). Po newsie widać, że MS nie zbacza z dawno obranego kursu: olać spójność i przejrzystość kodu; dodamy jeszcze parę bajerów i będzie git

  23. // I tak większość z tych garstki gierek na DX10 chodzi mi na 9.c A tu jakaś 11 wychodzi. Shock

  24. // md1032 gadasz jak polamany. Dx w wersji 9 jest bardzo mily w uzyciu.

    Dla tych co nie zrozumieli. DX 11 ma udostepnic technologie pozwalajace na wykonywanie dowolnych (np fizyke, ai) obliczen na karcie graficznej. Ktora jest DUZO wydajniejsza od CPU.

  25. // Precz z DX10, niech żyje DX11. Szkoda tylko że pod xp nie będzie.

  26. // Mormegil: Może masz rację że przesadzam, mówię tylko z własnych doświadczeń. Do nauki DX z różnych pomocy podchodizłem 4 razy: (DX8.1, 2xDX9, XNA). Nigdy nie udało mi się tego opanować. Tymczasem po dniu nauki OpenGL na SDL napisałem prostego tetrisa 3D..

  27. // Adam_R – a co ma piernik do straży ogniowej? Mogliby go wypuścić też pod XP, ale za słabo im się Vista sprzedaje, ot co.

  28. // Nie wiem czy dobrze zrozumiałem.Czy to znaczy ze jak teraz kupie karte pod dx 10 bedzie ona kompatybilna z dx 11? Nie trzeba będzie kupować pod dx 11 innej karty ? Prosze o odpowiedź bo chcialbym karte kupic juz teraz a nie czekac az wyjdzie dx 11.

  29. // eh a mój Radek HD 2600XT obsługuje DX 10, ale i tak jest dla niego ciut za słaby. Po za tym gry jeszcze nie wykorzystują w pełni DX10, ba większość nadal robiona jest na DX9. Chociaż jak znam życie to ten DX11, to tak naprawdę będzie rozbudowanym DX10 😉

Dodaj komentarz