Często komentowane 640 Komentarze

Premiera: The Elder Scrolls V: Skyrim

Premiera: The Elder Scrolls V: Skyrim
Jutro (dziś?) do sprzedaży trafia The Elder Scrolls V: Skyrim, najbardziej oczekiwana gra RPG tego roku. Przypominamy wydarzenia prowadzące do tej premiery i przypominamy wszystko, co powinniście wiedzieć, by dobrze się przygotować na tę produkcję.

Nie ma co się oszukiwać – to, że kontynuacja wydanego w 2006 roku Obliviona kiedyś powstanie wiedzieli wszyscy. Po ogromnym sukcesie czwartej części The Elder Scrolls (możecie posłuchać Todda Howarda opowiadającego o nim TUTAJ) pytaniem nie było “czy”, ale “kiedy”. Niestety czekać trzeba było długo.

Pierwszym kamieniem rzucił u nas Hut, kiedy 3 czerwca 2010 roku wyśmiał lekko Japończyków (i całą naszą branżę przy okazji) pisząc o tym, że piątego The Elder Scrolls na ówczesnym E3 nie będzie. Kilka osób w komentarzach nie wierzyło, kilka wymyślało teorie spiskowe, ale okazało się, że Bethesda postanowiła trzymać nas w niepewności trochę dłużej i w Los Angeles uderzyć z pompą dopiero za rok.

Przez kilka miesięcy internet pełen był spekulacji – wiadomo było, że akcja nowej gry w serii toczyć się będzie w 200 lat po Oblivionie, ale nikt nie wiedział gdzie dokładnie. Dopiero 12 grudnia podczas Video Game Awards Todd HowardBethesdy wchodząc na scenę jak prawdziwa gwiazda rocka uchylił rąbka tajemnicy, a jednocześnie pierwszy teaser i datę premiery.

Wtedy wiele spraw było już jasnych: w piątej części The Elder Scrolls przeniesiemy się do mroźnej, północnej krainy Skyrim i kierować będziemy “zrodzonym ze smoków” Dovahkiinem – naznaczonym przez bogów łowcą tych latających gadów, którego dusza jest duszą prawdziwego smoka. Ich chociaż pokazany podczas VGA teaser niemal nic nie zdradzał, reakcja znacznej części internetu była mniej więcej taka:

W niektórych przypadkach też TAKA, a „hajp” podkręcał się niezdrowo… chociaż czekać trzeba było jeszcze niemal równe jedenaście miesięcy. Przychylnie zresztą zareagowaliście też wy – większość ze 122 komentarzy pod newsem jest zaskakująco pochlebna i optymistyczna.

Kilka dni później wszyscy ucieszyli się też na wieść o tym, że Skyrim tworzone jest na nowym silniku – nie ma co się dziwić zresztą, bo nie dość, że dzięki temu może uda się w końcu wyeliminować irytujące w grach Bethesdy bugi, to – jak słusznie zauważyliście – nowy silnik dla Elder Scrolls, to także nowy silnik dla Fallouta. Teraz, co prawda, przydałoby się zobaczyć jak wygląda on w praktyce… Ale nie, tak dobrze nie było.

8 stycznia doczekaliśmy się pierwszych konkretnych informacji na temat Skyrim, który to news nie tylko doczekał się grubo ponad dwudziestu tysięcy kliknięć, ale i 225 komentarzy, które w większości podsycały tylko hajp na premierę. Oczywiście pojawiły się głosy powątpiewające – a to, że grafika nie będzie wspaniała, bo przecież nie przeskoczą limitów możliwości aktualnych konsol i komputerów, a to że nierealne jest, by questy rzeczywiście “zjawiały się” naturalniej, niż w Falloucie 3… Ogólnie jednak dowiedzieliśmy się sporo nowego – maksymalnie 50 poziom doświadczenia, 18 umiejętności, 5 ogromnych miast, nowy system walki i brak wyboru klas na starcie – i większość z tych informacji spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Prawdopodobnie też – patrząc po komentarzach – wielu maniaków Morrowinda narzekających na cukierkowość Obliviona przekonało się wtedy do Skyrim.

Cały styczeń i luty zleciał jednak pod znakiem pamiętników twórców i różnych wyrwanych z kontekstu informacji. Dowiedzieliśmy się, że na pewno udostępnione zostaną narzędzia dla moderów, że wielkość mapy będzie porównywalna do tej z Obliviona, że znacznie poprawione zostanie AI, a także poznaliśmy kilka mniejszych szczegółów na temat “wszystkiego”. W przeciągu tych dwóch miesięcy pojawiło się na temat Skyrim więcej informacji, niż na przestrzeni całego roku oczekiwania na jego premierę.

Dowiedzieliśmy się też, że nad dungeonami, których w grze ma być ponad 120 pracowało osiem osób, a wszystkie zostały ułożone i wymyślone osobno – w przeciwieństwie do Obliviona złożonego w znacznej większości przez jedną osobę korzystającą z generatorów przypadkowych lochów i elementów. Poznaliśmy też szczegóły na temat smoczych krzyków – specjalnych umiejętności Dragonborna, które zawdzięcza swojej smoczej duszy. Są to trzysylabowe wrzaski pozwalające użyć dodatkowych “zaklęć” (a tych w Skyrim będzie teoretycznie mniej, niż w poprzednich częściach), z których korzystać będą zarówno gracze, jak i spotykane w grze latające maszkary. W mitologii Skyrim bowiem smoki nie zieją po prostu ogniem, a mówią w starożytnym języku, który zmienia słowa w płomienie… i tak dalej, a dostęp do tego będziemy mieli także my!

W międzyczasie Bethesda wyśmiała także Acclaim, które przed premierą Turok: Evolution oferowało po 10 000 dolarów każdej rodzinie, która nazwie dziecko urodzone w dniu premiery ich gry imieniem Turok. Tym razem jednak dzieciak urodzony 11 listopada 2011 powinien nazywać się Dovahkiin, a w nagrodę rodzice mieli otrzymać dożywotni zapas gier Bethesdy – wszystkich kultowych klasyków, jak i wszystkiego, co wyjdzie w przyszłości. Naturalnie cała akcja miała być tylko i wyłącznie żartem… ale fani serii podchwycili ją błyskawicznie i rzeczywiście kilka(set?) osób wyraziło nią szczerze zainteresowanie.

Dopiero 24 lutego doczekaliśmy się pierwszego gameplayu:

…i ponad 350 nakręconych, pozytywnych komentarzy, a także kilkudziesięciu tysięcy kliknięć w newsa. Był to najbardziej klikalny news na temat Skyrim do tej pory i długo musieliśmy czekać na cokolwiek równie ważnego w tym temacie. Przez kolejne miesiące było wyjątkowo cicho – a to kilka screenów, a to informacja o braku multiplayera, a tu zapewnienie, że wersja na PC będzie ładniejsza, niż na konsolach. Dopiero w trakcie targów E3, na początku czerwca, z rozmachem godnym utworu z trailera Bethesda zareklamowała swoją nową grę – pamiętacie zdjęcie z tego newsa?

Tutaj krótki materiał o tym, jak to powstało:

Dopiero Hut, któremu dane było spędzić ze Skyrim trochę czasu, ostudził trochę podekscytowane nastroje kończąc opisywać swoje wrażenia z prezentacji temi słowy:

Prezentacja Skyrima nieco mnie zawiodła, ale to wina prowadzących – zamiast skupić się na ciekawych mechanizmach RPG pokazano dużo walki rodem z hack’n’slasha, która jednak prezentowała się gorzej, niż w typowych grach action RPG typu Dragon’s Dogma czy Kingdoms of Amalur. Mimo tego zawodu wciąż czuję, że będzie to fantastyczna gra RPG – tyle tylko, że nie tak ładna, jak mogłyby to obiecywać pierwsze opublikowane screeny i nie tak „wiarygodna” .

Do końca lipca wiedzieliśmy już całkiem sporo i widzieliśmy mniej więcej wszystko, co Bethesda zamierzała w ogóle pokazać – nawet do tej pory. Fragment spaceru po lesie, walkę ze smokiem, mamutami i mini-prezentację systemu skradania. Tu i ówdzie można zobaczyć dodatkowe, nieoficjalne, gameplaye ale Bethesda broniła się przed pokazywaniem czegokolwiek więcej, niż uznała, że powinna. Wbrew pozorom – jak na grę, która ma wystarczyć na ponad 300 godzin – wciąż zdradzili bardzo niewiele.

Sierpień upłynął za to pod dwoma sztandarami: Xboksa i… Notcha, twórcy Minecrafta. Dowiedzieliśmy się, że Skyrim na konsoli Microsoftu zajmować będzie tylko jedną płytę, oraz że dwa pierwsze dodatki DLC będą miały na niej przewagę wydawniczą pełnego miesiąca. Obok tego pojawiły się też informacje, że noszony przez nas ekwipunek nie będzie się zużywał, a także, że będziemy mogli poślubić osobę dowolnej płci i rasy. A co ma do tego wszystkiego Notch?

Piątego sierpnia otrzymał list od prawników Bethesdy, którzy stwierdzili, że nazwa jego nowej gry – Scrolls – jest niebezpiecznie podobna do marki The Elder Scrolls, przez co narusza należący do nich znak towarowy, a klienci mogliby się pomylić widząc te dwa tytuły obok siebie. Notch zdziwił się bardzo, a w ciągu miesiąca internet wyśmiał Bethesdę na wszystkie możliwe strony… pomógł w tym zresztą sam twórca Minecrafta. Jak zawsze beztroski wyzwał twórców Skyrim na pojedynek w Quake’a III i chciał w ten sposób rozwiązać spór o nazwę… Przyznał potem, co prawda, że trochę niefortunnie wybrał grę, bo przecież id Software należy do Bethesdy, ale do pojedynku i tak nie doszło. Cała sprawa – a raczej jej pierwsza runda – zakończyła się w połowie października (chociaż wcale nie musiała mieć miejsca), kiedy sąd oddał nazwę Scrolls (przynajmniej tymczasowo, do czasu apelacji) w ręce studia Mojang.

Pod koniec września ujawniono pełną listę aktorów użyczających głosów w Skyrim – wiele hollywoodzkich gwiazd – oraz obsadę polską, w której też znalazło się kilka znanych nazwisk. Ich recykling raczej nie powala, bo (nie umniejszając, oczywiście) Fronczewskiego słyszeliśmy już tyle razy, że jego narracja unikatowa raczej nie będzie. Miesiąc później dowiedzieliśmy się, że wcale mocarnego sprzętu do grania posiadać nie będzie trzeba, a jeżeli w międzyczasie wpadliście w pułapkę hajpu totalnego, to prawdopodobnie sierpniowa wieść o edycji kolekcjonerskiej pozbawiła was funduszy na jedzenie. Albo też popukaliście się w głowę, bo sześćset złotych to kwota astronomiczna… Chociaż film prezentujący jeden z dostępnych w niej dodatków wygląda naprawdę interesująco, a i unboxing nie pozostawia wątpliwości, że rzecz jest warta swojej ceny.

Dodatkowo też w zalewie gameplayówkrótkich sklejek określonych elementów rozgrywki (finisherów, czy czarów) dostaliśmy też perełkę:

I poza tym filmem niczego wielkiego – poza kolejnymi gameplayami i półgodzinnym nagraniem początku rozgrywki, którego przyznam się, że nie oglądałem – już nie usłyszeliśmy… Może poza wieścią o tym, że w grze pojawią się także wilkołaki.

Premiera Skyrim już w ten piątek, a tak naprawdę o grze wiemy… zaskakująco niewiele. Jak na tak ogromną produkcję widzieliśmy tylko jej skrawek, a i Bethesda niechętnie dzieliła się informacjami na jej temat zostawiając nas przez ostatnie miesiące z gameplayami powtarzających praktycznie to samo, co widzieliśmy już podczas targów E3. Co czeka nas przez te kilka dni do 11 listopada? Prawdopodobnie tylko trailer premierowy, aż przyjdzie czas na “the adventure of our lives in the land of Skyrim!”.

I na koniec – kilka ciekawostek z YouTube’a wygrzebanych z miliarda materiałów stworzonych przez fanów The Elder Scrolls, którzy Skyrim doczekać się już od dawna nie mogą:

640 odpowiedzi do “Premiera: The Elder Scrolls V: Skyrim”

  1. pokazuje sie napis instalacja z dysku potem wywala ze serwery sa zbyt zajete i zaczyna sciagac cala gre ze steama…

  2. dobra udało sie za 20-stym razem instalacja poszla z dysku…uuufffffff

  3. @revan92 Mam win7. Próbowałem zmieniać ustawienia ale to nic nie dało,na najwyższych przycina tak samo często jak na najniższych. Najlepsze jest to że sama gra mi sugeruje że powininem na ultra grac…

  4. A ja mam takie pytanie może wiecie jak włączyć DX11?

  5. A ten wychwalany system rozwoju, polega na ,,im dluzej cos uzywam, tym robie to lepiej”?

  6. @ GunsNroses|Tak dokładnie o to chodzi. Każdą umiejętność levelujemy osobno do 100. pkt. Levelujemy poprzez używanie jej czyli np. kiedy walimy z dwuręcznego oręża to ta umiejętość rośnie sobie. A ogólny poziom postaci zawyża się, kiedy będziemy mieli 10 poziomików z umiejętonści.

  7. Napiszcie jescze czy swiat jest duzy jak w oblivionie ;>

  8. @Fanboj: teoretycznie wydaję się być mniejszy, ale bardziej treściwy i nie ma się aż takiego uczucia „kopiuj, wklej” jak w oblivionie. Dochodzą do tego lokacje kilkupoziomowe (np. miasta) i rozbudowane podziemia. Questy też wydają się dłuższe. Obawiałem się wielkości mapy, ale po 10 godzinach gry (wg steama, należy więc odjąć to co przesiedziałem w menusach) odkryłem naprawdę małą jej część. Zresztą gra zachęca to łażenia widokami i unikam na razie opcji „szybkiej podróży”.

  9. gra wkońcu i mi odpaliła… od samego początku urzekła mnie grafika i pomysł z lvl…niestety nie dane mi było zajść daleko podczas rozgrywki ( czasu brak:( )…a wracając do tematu …wie ktoś jak trzeba ułożyć kamienne kręgi na drzwiach (z misji ze złotym szponem) te co obrazują motyla sowę i niedźwiedzia?? byłbym wdzięczny…

  10. Ja mam takie małe słowo do @doomrider – walki ze smokami nie są epickie, hmm. Oto co mi się wydarzyło. Zmierzałem w stronę jakiejś jaskini do questa, nagle za mną wylądował smok, pozamrażał mnie trochę, wzleciał znów, latał i zamrażał przez jakiś czas, potem odleciał w stronę pastwiska mamutów, zamroził i zabił 2 mamuty, wylądował, pociachałem go trochę. Następnie wziął i poleciał do miasta, zabił kilku wieśniaków i poleciał w góry. I tyle było z esencji smoka

  11. @emilo90 – włącz inventory i przyjrzyj się szponowi, jest tam narysowana kolejność

  12. dobra nie było pytania sam do tego doszedłem …ale głupi byłem

  13. Też miałem problem z tymi kręgami, ale udało mi się strzelić 🙂 Co do samej gry jest świetna. |Oprawa graficzna i muzyczna-miodzo. Krajobrazy niesamowite, duża mapa, ciekawa fabuła jak narazie, super finishery oraz hybryda wojowika z magiem – tego mi zawsze brakowało ;]

  14. Ktoś mnie oświeci jak działają te smoki w tej grze? Już 3 smoki sobie przeleciały obok mnie. Jeden mnie zaatakował, polatał chwilkę, poleciał do mamutów i odleciał. Żaden jakoś ze mną nie walczy

  15. Ale za to zamiast smoków to łapię sobie motyle, ćmy i świetliki. Zawsze jakieś pocieszenie 😉

  16. @maryjan tłuczesz je z zaklęć albo łuku (ew. one same zlatują), a potem walka „w parterze” 😉

  17. Ja się pytam co oni zrobili mojemu kochanemu bractwu :C

  18. Nie gadajcie ze mieliscie problemy z tymi kregami. Toz to bylo banalnie proste. 🙂

  19. Jesli o mnie chodzi, to rozkoszuje sie na razie samym swiatem. Fabularnie doszedlem do klasztoru Szarych Brod, (czy jak tam to na polski przetlumaczyli 😛 , mam wersje xboxowa) graficznie bajka, choc widac, ze mozliwosci aktualnych konsol sa mocno ograniczone – chodzi mi o wiele tekstur niskiej jakosci, ale konsola jest po to by siasc z dala od tv, wiec z odleglosci kilkudziesieciu cm, tekstury te juz tak w oczy nie raza. Srodowisko gry genialne, jak na razie, po 12h gry mam 7 lvl, ubilem 2 smoki…

  20. …kilka zadan pobocznych, posluchalem kilku ciekawych rozmow mieszkancow, docenilem dziela barda z miejscowej karczmy, w ktorej takze wynajalem pokoj i… gra mi sie jeszcze na sekunde nie znudzila. Gram na 'normalu’ i musze przyznac, ze niektore stworki potrafia dac w kosc, pomijajac smoki mam na mysli gianty czy trolle i misie 🙂 . Przy okazji zawsze gdy wlaczam gre, zostaje dluzsza chwile w menu glownym, aby rozkoszowac sie muzyka – to majstersztyk…

  21. Gdy wczoraj wstałem rano, żeby zainstalować Skyrim i męczyłem się do 13 z tą aktualizacją wyzywałem na steama i Bethesde jak tylko się dało. Teraz po 11 godzinach gry musze powiedzieć, że w końcu udał im się tes od czasów morka. Przegrałem cały dzień a praktycznie nie zrobiłem wiele i w dodatku mam ochotę na więcej i więcej ale fakt, że rano trzeba wstać do roboty studzi mój zapał;] nie żałuję ani złotówki wydanej na Skyrim i jestem przekonany, że szykuje się gra roku

  22. ..zauwazyliscie, ze w grze jest duzo motywow muzycznych nawiazujacych do Obliviona? A takze jeden, zywcem wyciety z Morrowinda, ktory nadaje grze bajeczny wrecz klimat. Podsumowujac – jako wielki fan Wiedzmina, moge smialo powiedziec, ze Skyrim to jego godny przeciwnik. W jednych aspektach wygrywa, w innych przegrywa, ale przeciez nie powstala jeszcze gra idealna, ktora w kazdym aspekcie dostala by note celujaca, prawda? 🙂 Jak dla mnie, edycja konsolowa zasluguje na 10/10. Gra warta kazdej wydanej zlotowki

  23. A czy ktoś wie jak wyleczyć się z wilkołactwa? Bo kurde nie potrzebnie się zgadzałem na więzy krwi, i teraz u mojej postaci płynie krew bestii przez co nie może być wypoczęta:(

  24. No! Nareszcie jest jakaś porządna gra z serii TES! Chwila (34-minuta rozgrywki) co to jest?! To nie może być The Elder Scrolls V: Skyrim, przecież to jest Fallout 4: Skyrim taka była moja reakcja po tej półgodzinnej rozgrywce. Teraz mam mieszane uczucia co do tego ufalloutowienia serii a szczególnie do tego systemu V.A.T.S. który niezbyt tutaj pasuje i nad którym nie mamy kontroli, no ale może zdołam to przeboleć. A tak poza tym gra jest całkiem niezła.

  25. @hunter4700 czy ty grasz w tą samą grę co my? Jaki system VATS?!? Nie masz zatrzymania czasu akcji, nie masz punktów akcji, nie wybierasz miejsca trafienia, nie ma procentowej szansy na trafienie, gdzie Ty tam wdzisz VATS?

  26. Powiedzcie mi czy macie takie coś, że podczas podróży przez jakiś czas dostajecie tak jakby pauzy i po 3 sekundach znowu wszystko wraca do normy? Bo nie wiem czy to Skyrimowe wczytywanie lokacji (tylko podczas zwiedzania swiata sie to dzieje) czy błąd

  27. Ja już zabiłem 5 smoków (a może 6 … ?) i jestem już po [spoiler rozmowie ze smokiem na Gardle Świata KONIEC SPOILERA] i powiem wam że gra jest świetna, mam bodajże 14-15 lvl i powiem wam jedno: uważać na trolle i na Krwawe Smoki, bo mogą dać w kość ^^

  28. Takie szybkie pytanko. Ile na tą chwilę waży aktualizacja? Bo kupiłbym sobie tę grę, ale mam internet 1mb/s, a nie chce mi się czekać 10h na ściąganie bóg wie jakiej wielkości łatki.

  29. łatka to coś ponad 2 gB

  30. Mój GF 9600GT, 4gb ram i Core 2 Duo E8500 nie dają rady tej grze 😛

  31. [spoilerJa dopiero wykułem 3 częściowy amulet i muszę znaleźć tą laskę mangusa (chyba tak się nazywa) [koniec SPOILERA] gdzie wy te smoki macie? ja zabiłem 2 😀 a mam 12 lvl.|Kim gracie? ja leśnym (WOOD) elfem magiem z jednoręcznym mieczem lekki elfi pełny pancerz 🙂

  32. @Gieszu Znowu mam się powtarzać… Na forum oficjalnym Bethesdy/Skyrima jest ten problem zgłaszany, ma już ponad 7 stron. Więc nie tylko Ty. Ja też to mam. I to nie wczytywanie lokacji tylko bug procesora (procek skacze do 100% zużycia, a dysk nic nie robi) i nie jest to związane z systemem/kartą grafiki/procesorem/sterownikami, bo ludzie podają przeróżne konfiguracje i to nie to. To BUG GRY. Poczekaj na patcha. Poza tym ciesz się, że tak Ci chodzi, bo inni to w ogóle nie mogą Skyrima uruchomić.

  33. na jakich poziomach trudnosci gracie? bo albo mi sie tak wydaje ale tylko poziom mistrzowski stawia jakies wyzwanie.

  34. @Heywood Zmień kartę graficzną, to pograsz w wiele gier, które ci do tej pory nie chodziły. (mam podobnego procka a gra chodzi na ultra)

  35. Skyrim jest super, wykreowany świat to majstersztyk gram 3h a nawet nie pchnąłem fabuły do przadu (poza tym początkiem) bo ciągle gdzieś łaże i odkrywam sekrety:P po tym co widziałem do tej pory gre ocenił bym na 9.5/10, będzie max jak rozwiążą problem z freezami rzadko mi sie zdarzaja ale jednak…

  36. U mnie na GF 8600 chodzi na medium

  37. 275GTX i E8400 pozwalają na granie w okolicach wysokich. Gra jest fajna, ale nie leży mi system walki, jakoś mało emocjonujący, i jak zwykle w TES-ach pustka świata. Gothicu wróć. 🙁

  38. Ile Skyrim kosztuje w Media Markt? Albo w takich marketach, bo wiadomo, że w Empiku będzie drożej, a chcę się zorientować ile właśnie kosztuje w sklepie nie dla idiotów.

  39. Już się wnerwiłem na Skyrim bo ponownie łuki są bezużyteczne, nawet z ukrycia nie zadają żadnych obrażeń ;/

  40. heh mogliście jescze dodać porównanie wersji na ps3 x360 i PC PC miażdży konsolki w pełnym tego słowa znaczeniu 🙂

  41. Ja kupiłęm dzisiaj w Media Markt za 99zł. Jeszcze tylko ten update i gramy 🙂 . Chyba sobie zrobie wolne w poniedziałek.

  42. Według was lepsze czy gorsze od obliviona albo morrowinda?

  43. „Other crap filled the gap while I waited to begin |My adventure, as Dovahkiin in the land of Skyrim!” |:D

  44. Ja chcę Wiedźmina 3 z tak otwartym światem, jak w The Elders Scrolls V: Skyrim 🙂 .

  45. Henryk_kwiatek 12 listopada 2011 o 14:10

    Mam pytania do kogoś, kto kupił polską, pudełkową wersję gry:|1. Czy jest możliwość całkowitego wyłączenia języka polskiego i grania z angielskimi dialogami i angielskimi napisami (napisy pewnie są, ale czy dźwięk angielski jest również?)|2. Czy gra na PC ma achievementy steamowe?Z góry dzięki za odpowiedzi.

  46. Troszkę mi zamula, zmora laptopa… ;/

  47. Mnie nigdy nie ciągnęło do elder scrolls, trochę tam pograłem w morrowinda ale się odbiłem od niego. Generalnie wolałem Gothica. Skyrim wygląda dość ciekawie, więc chyba się skuszę 🙂

  48. Jak będzie działać mniej więcej na radeon 5770 1gb, 4 gb ram, phenom x2 3.4 ghz ?

  49. Gra ktoś używając łuku? jak wygląda dmg na wyższym poziomie łucznictwa?

  50. Jak dobrze poczytać komentarze wolne od hejtu, flejmu i banbojstwa 🙂 Nie jestem miłośnikiem PRGów, ale dla tak kulturalnej społeczności chyba spróbuję.

Dodaj komentarz