Często komentowane 640 Komentarze

Premiera: The Elder Scrolls V: Skyrim

Premiera: The Elder Scrolls V: Skyrim
Jutro (dziś?) do sprzedaży trafia The Elder Scrolls V: Skyrim, najbardziej oczekiwana gra RPG tego roku. Przypominamy wydarzenia prowadzące do tej premiery i przypominamy wszystko, co powinniście wiedzieć, by dobrze się przygotować na tę produkcję.

Nie ma co się oszukiwać – to, że kontynuacja wydanego w 2006 roku Obliviona kiedyś powstanie wiedzieli wszyscy. Po ogromnym sukcesie czwartej części The Elder Scrolls (możecie posłuchać Todda Howarda opowiadającego o nim TUTAJ) pytaniem nie było “czy”, ale “kiedy”. Niestety czekać trzeba było długo.

Pierwszym kamieniem rzucił u nas Hut, kiedy 3 czerwca 2010 roku wyśmiał lekko Japończyków (i całą naszą branżę przy okazji) pisząc o tym, że piątego The Elder Scrolls na ówczesnym E3 nie będzie. Kilka osób w komentarzach nie wierzyło, kilka wymyślało teorie spiskowe, ale okazało się, że Bethesda postanowiła trzymać nas w niepewności trochę dłużej i w Los Angeles uderzyć z pompą dopiero za rok.

Przez kilka miesięcy internet pełen był spekulacji – wiadomo było, że akcja nowej gry w serii toczyć się będzie w 200 lat po Oblivionie, ale nikt nie wiedział gdzie dokładnie. Dopiero 12 grudnia podczas Video Game Awards Todd HowardBethesdy wchodząc na scenę jak prawdziwa gwiazda rocka uchylił rąbka tajemnicy, a jednocześnie pierwszy teaser i datę premiery.

Wtedy wiele spraw było już jasnych: w piątej części The Elder Scrolls przeniesiemy się do mroźnej, północnej krainy Skyrim i kierować będziemy “zrodzonym ze smoków” Dovahkiinem – naznaczonym przez bogów łowcą tych latających gadów, którego dusza jest duszą prawdziwego smoka. Ich chociaż pokazany podczas VGA teaser niemal nic nie zdradzał, reakcja znacznej części internetu była mniej więcej taka:

W niektórych przypadkach też TAKA, a „hajp” podkręcał się niezdrowo… chociaż czekać trzeba było jeszcze niemal równe jedenaście miesięcy. Przychylnie zresztą zareagowaliście też wy – większość ze 122 komentarzy pod newsem jest zaskakująco pochlebna i optymistyczna.

Kilka dni później wszyscy ucieszyli się też na wieść o tym, że Skyrim tworzone jest na nowym silniku – nie ma co się dziwić zresztą, bo nie dość, że dzięki temu może uda się w końcu wyeliminować irytujące w grach Bethesdy bugi, to – jak słusznie zauważyliście – nowy silnik dla Elder Scrolls, to także nowy silnik dla Fallouta. Teraz, co prawda, przydałoby się zobaczyć jak wygląda on w praktyce… Ale nie, tak dobrze nie było.

8 stycznia doczekaliśmy się pierwszych konkretnych informacji na temat Skyrim, który to news nie tylko doczekał się grubo ponad dwudziestu tysięcy kliknięć, ale i 225 komentarzy, które w większości podsycały tylko hajp na premierę. Oczywiście pojawiły się głosy powątpiewające – a to, że grafika nie będzie wspaniała, bo przecież nie przeskoczą limitów możliwości aktualnych konsol i komputerów, a to że nierealne jest, by questy rzeczywiście “zjawiały się” naturalniej, niż w Falloucie 3… Ogólnie jednak dowiedzieliśmy się sporo nowego – maksymalnie 50 poziom doświadczenia, 18 umiejętności, 5 ogromnych miast, nowy system walki i brak wyboru klas na starcie – i większość z tych informacji spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Prawdopodobnie też – patrząc po komentarzach – wielu maniaków Morrowinda narzekających na cukierkowość Obliviona przekonało się wtedy do Skyrim.

Cały styczeń i luty zleciał jednak pod znakiem pamiętników twórców i różnych wyrwanych z kontekstu informacji. Dowiedzieliśmy się, że na pewno udostępnione zostaną narzędzia dla moderów, że wielkość mapy będzie porównywalna do tej z Obliviona, że znacznie poprawione zostanie AI, a także poznaliśmy kilka mniejszych szczegółów na temat “wszystkiego”. W przeciągu tych dwóch miesięcy pojawiło się na temat Skyrim więcej informacji, niż na przestrzeni całego roku oczekiwania na jego premierę.

Dowiedzieliśmy się też, że nad dungeonami, których w grze ma być ponad 120 pracowało osiem osób, a wszystkie zostały ułożone i wymyślone osobno – w przeciwieństwie do Obliviona złożonego w znacznej większości przez jedną osobę korzystającą z generatorów przypadkowych lochów i elementów. Poznaliśmy też szczegóły na temat smoczych krzyków – specjalnych umiejętności Dragonborna, które zawdzięcza swojej smoczej duszy. Są to trzysylabowe wrzaski pozwalające użyć dodatkowych “zaklęć” (a tych w Skyrim będzie teoretycznie mniej, niż w poprzednich częściach), z których korzystać będą zarówno gracze, jak i spotykane w grze latające maszkary. W mitologii Skyrim bowiem smoki nie zieją po prostu ogniem, a mówią w starożytnym języku, który zmienia słowa w płomienie… i tak dalej, a dostęp do tego będziemy mieli także my!

W międzyczasie Bethesda wyśmiała także Acclaim, które przed premierą Turok: Evolution oferowało po 10 000 dolarów każdej rodzinie, która nazwie dziecko urodzone w dniu premiery ich gry imieniem Turok. Tym razem jednak dzieciak urodzony 11 listopada 2011 powinien nazywać się Dovahkiin, a w nagrodę rodzice mieli otrzymać dożywotni zapas gier Bethesdy – wszystkich kultowych klasyków, jak i wszystkiego, co wyjdzie w przyszłości. Naturalnie cała akcja miała być tylko i wyłącznie żartem… ale fani serii podchwycili ją błyskawicznie i rzeczywiście kilka(set?) osób wyraziło nią szczerze zainteresowanie.

Dopiero 24 lutego doczekaliśmy się pierwszego gameplayu:

…i ponad 350 nakręconych, pozytywnych komentarzy, a także kilkudziesięciu tysięcy kliknięć w newsa. Był to najbardziej klikalny news na temat Skyrim do tej pory i długo musieliśmy czekać na cokolwiek równie ważnego w tym temacie. Przez kolejne miesiące było wyjątkowo cicho – a to kilka screenów, a to informacja o braku multiplayera, a tu zapewnienie, że wersja na PC będzie ładniejsza, niż na konsolach. Dopiero w trakcie targów E3, na początku czerwca, z rozmachem godnym utworu z trailera Bethesda zareklamowała swoją nową grę – pamiętacie zdjęcie z tego newsa?

Tutaj krótki materiał o tym, jak to powstało:

Dopiero Hut, któremu dane było spędzić ze Skyrim trochę czasu, ostudził trochę podekscytowane nastroje kończąc opisywać swoje wrażenia z prezentacji temi słowy:

Prezentacja Skyrima nieco mnie zawiodła, ale to wina prowadzących – zamiast skupić się na ciekawych mechanizmach RPG pokazano dużo walki rodem z hack’n’slasha, która jednak prezentowała się gorzej, niż w typowych grach action RPG typu Dragon’s Dogma czy Kingdoms of Amalur. Mimo tego zawodu wciąż czuję, że będzie to fantastyczna gra RPG – tyle tylko, że nie tak ładna, jak mogłyby to obiecywać pierwsze opublikowane screeny i nie tak „wiarygodna” .

Do końca lipca wiedzieliśmy już całkiem sporo i widzieliśmy mniej więcej wszystko, co Bethesda zamierzała w ogóle pokazać – nawet do tej pory. Fragment spaceru po lesie, walkę ze smokiem, mamutami i mini-prezentację systemu skradania. Tu i ówdzie można zobaczyć dodatkowe, nieoficjalne, gameplaye ale Bethesda broniła się przed pokazywaniem czegokolwiek więcej, niż uznała, że powinna. Wbrew pozorom – jak na grę, która ma wystarczyć na ponad 300 godzin – wciąż zdradzili bardzo niewiele.

Sierpień upłynął za to pod dwoma sztandarami: Xboksa i… Notcha, twórcy Minecrafta. Dowiedzieliśmy się, że Skyrim na konsoli Microsoftu zajmować będzie tylko jedną płytę, oraz że dwa pierwsze dodatki DLC będą miały na niej przewagę wydawniczą pełnego miesiąca. Obok tego pojawiły się też informacje, że noszony przez nas ekwipunek nie będzie się zużywał, a także, że będziemy mogli poślubić osobę dowolnej płci i rasy. A co ma do tego wszystkiego Notch?

Piątego sierpnia otrzymał list od prawników Bethesdy, którzy stwierdzili, że nazwa jego nowej gry – Scrolls – jest niebezpiecznie podobna do marki The Elder Scrolls, przez co narusza należący do nich znak towarowy, a klienci mogliby się pomylić widząc te dwa tytuły obok siebie. Notch zdziwił się bardzo, a w ciągu miesiąca internet wyśmiał Bethesdę na wszystkie możliwe strony… pomógł w tym zresztą sam twórca Minecrafta. Jak zawsze beztroski wyzwał twórców Skyrim na pojedynek w Quake’a III i chciał w ten sposób rozwiązać spór o nazwę… Przyznał potem, co prawda, że trochę niefortunnie wybrał grę, bo przecież id Software należy do Bethesdy, ale do pojedynku i tak nie doszło. Cała sprawa – a raczej jej pierwsza runda – zakończyła się w połowie października (chociaż wcale nie musiała mieć miejsca), kiedy sąd oddał nazwę Scrolls (przynajmniej tymczasowo, do czasu apelacji) w ręce studia Mojang.

Pod koniec września ujawniono pełną listę aktorów użyczających głosów w Skyrim – wiele hollywoodzkich gwiazd – oraz obsadę polską, w której też znalazło się kilka znanych nazwisk. Ich recykling raczej nie powala, bo (nie umniejszając, oczywiście) Fronczewskiego słyszeliśmy już tyle razy, że jego narracja unikatowa raczej nie będzie. Miesiąc później dowiedzieliśmy się, że wcale mocarnego sprzętu do grania posiadać nie będzie trzeba, a jeżeli w międzyczasie wpadliście w pułapkę hajpu totalnego, to prawdopodobnie sierpniowa wieść o edycji kolekcjonerskiej pozbawiła was funduszy na jedzenie. Albo też popukaliście się w głowę, bo sześćset złotych to kwota astronomiczna… Chociaż film prezentujący jeden z dostępnych w niej dodatków wygląda naprawdę interesująco, a i unboxing nie pozostawia wątpliwości, że rzecz jest warta swojej ceny.

Dodatkowo też w zalewie gameplayówkrótkich sklejek określonych elementów rozgrywki (finisherów, czy czarów) dostaliśmy też perełkę:

I poza tym filmem niczego wielkiego – poza kolejnymi gameplayami i półgodzinnym nagraniem początku rozgrywki, którego przyznam się, że nie oglądałem – już nie usłyszeliśmy… Może poza wieścią o tym, że w grze pojawią się także wilkołaki.

Premiera Skyrim już w ten piątek, a tak naprawdę o grze wiemy… zaskakująco niewiele. Jak na tak ogromną produkcję widzieliśmy tylko jej skrawek, a i Bethesda niechętnie dzieliła się informacjami na jej temat zostawiając nas przez ostatnie miesiące z gameplayami powtarzających praktycznie to samo, co widzieliśmy już podczas targów E3. Co czeka nas przez te kilka dni do 11 listopada? Prawdopodobnie tylko trailer premierowy, aż przyjdzie czas na “the adventure of our lives in the land of Skyrim!”.

I na koniec – kilka ciekawostek z YouTube’a wygrzebanych z miliarda materiałów stworzonych przez fanów The Elder Scrolls, którzy Skyrim doczekać się już od dawna nie mogą:

640 odpowiedzi do “Premiera: The Elder Scrolls V: Skyrim”

  1. @jogurcik13 przytrzymujesz E

  2. żeby coś podnieść trzeba przytrzymać 'e’

  3. ta gra mnie cały czas zaskakuje:) np. dzisiaj podeszło do mnie trzech gosci i powiedzialo ze maja na mnie zlecenie bo kogos okradlem i zaczeli mne klepac:P przy jednym znalazlem umowe „na mnie” z imieniem zleceniodawcy i teraz szukam tego goscia zeby go skasowac 😛

  4. widzieliscie zorze polarną? ja raz miałem ten fart:) mówię wam szczena opada

  5. Wie ktoś jak dołączyć do Mrocznego Bractwa??

  6. Tak apropo obecna wersja jest w pelni zlokalizowana? (PL)

  7. bardzo fajne są książki porozrzucane tu i ówdzie. Naprawdę są ciekawe polecam:P Wie ktoś gdzie jest książka „żebrak” o złodzieju Eslafie (może przekręciłem trochę imię)?

  8. kosciak111 ja widzialem 🙂 i to dwa razy 🙂 a zlecenia jeszcze na mnie nie bylo 😀 moze jestes dalej 😛

  9. Ja już jestem bardzo daleko (zabiłem ok. 20 smoków), mam 21 lvl i ogólnie robię questy poboczne. Polecam bardzo gorąco zadania dla Gildii Magów oraz zadanie o amulecie (odsyłam do książek w Skyrim). ^^

  10. SzewczenkoMaster 13 listopada 2011 o 13:16

    W którym miejscu w Ostrowcu Świętokrzyskim można kupić skyrima ja dziaiaj bylem i NIE MA !!!!! jak ktos kupil help

  11. ja chce wtorek albo poniedziałek bo wtedy mi przychodzi.

  12. @Vito213 Może spróbuj zrobić tak jak w Oblivionie, zabij kogoś niewinnego i prześpij się w karczmie 😛 Może zadziała, nie wiem jeszcze nie próbowałem samemu.

  13. Wie ktoś ile kosztuje w Empiku (fizycznie a nie na empik.com) ?

  14. SzewczenkoMaster 13 listopada 2011 o 14:18

    Podajże 140zł

  15. Dołączyć do Mrocznego Bractwa nie jest tak łatwo-powiem wam tylko jak zacząć. Musicie odnaleźć chlopca, który chce przywołać wtajemniczonego z MB, w tym celu udajcie się do Wichrowego Tronu i podsłuchajcie plotek, dodam tylko, że cały proces inicjacji jest zrobiony jeszcze lepiej niż w Obku

  16. Przegrałem w to już z 16h i jestem na początku gry (4zadania głównego wątku i z 40 pobocznych zrobionych, końca nie widać). Nie grało mi się tak dobrze w RPG od czasów Gothic 2. Gra roku, gra generacji, jedna z gier życia. 10/10.

  17. Przekonaliście mnie do zakupu.

  18. Jutro poniedziałek ! Wreszcie mi przyślą Skyrima. :>

  19. Jutro kupuje 😀 . Na pewno się nie zawiodą. RPG roku, nadchodzę :> !

  20. nie zawiodę*

  21. wiecie może co się dzieje że w sklepie steama nie ma skyrima ?

  22. Myślałem ,że W2 jest lepsze ale w tą gre gra się 2 razy przyjemniej

  23. Gra roku? ja bym powiedział „RPG dekady” (jak to pewien wielki fachowy portal nazwał Dragon Age II wystawiając sie na pośmiewisko) 😛

  24. Jestem fanem Wiedzmina2 ale ani on ani Dragon Age2 się do Skyirma nie umywają

  25. @ tytanion Steam nie prowadzi sprzedazy Skyrima, tak samo jak nie prowadził sprzedaży Rage’a

  26. kurde, wydawało mi się że widziałem kiedyś jego okienko, mój błąd ^^

  27. RPG roku ? Gra roku ? Wątpię, za dużo w tym roku świetnych tytułów by ograniczać nazwę Gry/RPG roku na jeden tytuł. :B

  28. r4plez|Prowadzi sprzedaż i skyrima i rage ale nie w krajach grze dystrybutorem jest cenega czyli we wszystkich krajach na zachód od nas.

  29. Uff 12lvl zabiłem juz 6 smoków w tym Krwawego smoka 😛

  30. czy jest juz jakis patch do gry?

  31. A to moje dzieło :)http:www.youtube.com/watch?v=g-jjdZf1Ki0miłego oglądania.

  32. Bognar powiem ci wypas napisz tylko na jakim sprzecie grasz dobra jakosc ;>

  33. Walczył już ktoś z nieumarłym smokiem? W okolicach Pękniny natrafiłem na niego i miał mnie na 2 hity a mam 11 lv. Więc smoki też są zróżnicowane pod względem siły

  34. AMD Athlon X4 3,2GHz, 4GB RAM, Ati Radeon 5570 2Giga RAM, WIN7 64 bity. Filmik ma kiepską jakość 🙂 Detale w grze na maxa. Tutaj mój funpage na facebooku 😀 Zapraszam wszystkich :)https:www.facebook.com/pages/The-Elder-Scrolls-V-Skyrim/173127202781073

  35. Bognar jak natrafisz jeszcze na coś ciekawego to dodaj filmik ;>

  36. spoko na pewno znajdziecie na stronce na facebooku 😀

  37. Staram się nagrywać jak najwięcej takich scen ale ciężko natrafić.

  38. @Gieszu Ja walczyłem, tyle że miałem wtedy 21 lvl 🙂 Teraz mam 23, jestem Arcymagiem i mam już aktywny ostatnie zadanie 😉 A przy okazji: polecam walkę z dwoma krwawymi smokami naraz, niezła akcja 😉

  39. SzewczenkoMaster 13 listopada 2011 o 19:06

    Ej czy w media expert można kupić skyrima bo jak tak to lece do sklepu może jeszcze otwarty

  40. Ja dzisiaj kupiłem za 118zł w Auchanie. Właśnie się aktualizuje, już nie mogę się doczekaaać!!

  41. @bognar A gdzie jet ta lokacja z twojego fllmu, kojarzy mi się z Kościaną Górą (czy coś w ten deseń), bo szukam wszelkich słów, bo nie mam co robić ze smoczymi duszami 🙂

  42. Ja mam około 20 h przegranych i jestem aktualnie dopiero w Samotni 🙂 Kocham to bo staram się grać wszystkie poboczne misje, i mam nadzieje ze gra starczy mi na jak najdłużej 🙂 Jest wspaniała jednym słowem 🙂

  43. cholera skyrim nexus juz padł, serwery hostujace mody juz nie wyrabiają 😛

  44. @Veteran93 Teraz ci dokładnie nie powiem bo nie jestem przy kompie ze skyrimem a nazwy nie pamiętam, ale to jest na południowym wschodzie. Jak nagracie coś ciekawego to dajcie linki u mnie na stronie 🙂

  45. Jednym słowem gra urywa pewną część ciała… |hm.. tylko jak ja bede bez d… żył teraz:D

  46. Jest jakiś schowek w tej grze gdzie mogę odkładać swój lup?:D Chodzę tu i tam i nigdzie nie mogę znaleźć takiej opcji. Jedynie sprzedać wszystko.

  47. Możesz kupić dom, najtańszy znajduje się w Białej Grani ( Whiterun ), za 5000 jest Twój. Musisz tylko wykonać zadanko dla jarla, ale pewnie je wykonałeś.

  48. hej mam pytanie jak rozwijam sobie kowalstwo to skąd mogę pozyskać komponęty do zaawansowanych technik obróbki (np. kowalstwo elfów albo krasnoludów itp.)…głównie chodzi mi np. o rafinowy kamień księżycowy??…jest sposób by to gdzieś kupić lup dropnąć??

  49. ZABIJĘ ZA SPOILERY !|PS: Kiedy ten news zejdzie z pierwszej strony ?

  50. @Disney013|Odkładać łup możesz w dowolnej skrzyni. Bylebyś nie zapomniał gdzie.|@emilo90|Komponenty można kupować od sprzedawców broni i kowali, ew. wydobywać rudę ze złóż i przetapiać na sztabki.

Dodaj komentarz