16
23.01.2023, 16:00Lektura na 4 minuty

[Sprawdzam] Byłam o krok od sukcesu

Obiecałam sobie, że w styczniu nie zepsuję żadnej gry. I już zawaliłam!


Iza „9kier” Pogiernicka

Escape Simulator: Wild West DLC

Pine Studio | PC | logiczna • escape room • kooperacja • Dziki Zachód



Jestem bardzo zdziwiona negatywnymi recenzjami dzikozachodniego DLC na Steamie, bo pokoje z tego dodatku okazały się ciekawsze niż te z podstawowej wersji gry. Mam wrażenie, że łamigłówki były trudniejsze, a poziomy bardziej skomplikowane – stąd zresztą dostaje się więcej czasu na przejście mapy. Po raz pierwszy doświadczyłam w grze dłuższych przestojów, kiedy zastanawiałam się, co robić. Konwencja Dzikiego Zachodu (saloon, pociąg z początku kolei, rewolwery i gwiazdy szeryfa) jest w porządku, choć w Escape Simulator – grze, w której każdorazowo należy przecież po prostu wyjść z pomieszczenia – zawsze służy raczej temu, by uniknąć wizualnej i tematycznej monotonii. Wiele negatywnych recenzji bazuje na porównaniu Wild West DLC z poprzednim, steampunkowym dodatkiem, który jest ponoć znacznie lepszy, a którego nie miałam jeszcze okazji sprawdzić. Cóż, ja bawiłam się w kooperacji na Dzikim Zachodzie dobrze (to, jak podstawka, nic genialnego, ale przyjemny sposób na spędzenie wieczoru), więc tym bardziej cieszę się, że Steampunk DLC jeszcze przede mną.


Criminal Expert

Forever Entertainment S.A. | PC, NS | interaktywny film • FMV • kryminał

Przy drodze zostaje odnaleziona roztrzęsiona kobieta, która ucieka z lasu i prawie trafia pod czyjeś koła, a ty – jako detektyw policji – dostajesz trzy dni na rozwiązanie sprawy. Ten zalążek fabuły oraz fakt, że Criminal Expert jest interaktywnym filmem z żywymi, mówiącymi po polsku aktorami, sprawiły, że rzuciłam się na grę świeżo po premierze i… gorzko się rozczarowałam. Takie drobiazgi jak drewniany voice acting czy mnóstwo bezużytecznej papierologii jestem w stanie wybaczyć, ale twórcy przegapili parę niedoróbek i podjęli kilka decyzji projektowych, które po prostu utrudniają czerpanie przyjemności z gry. Nie wiem, czy zacząć od czasu upływającego nawet podczas cutscenek i okazjonalnych trudnych, nieintuicyjnych minigierek, których nie da się powtórzyć, czy faktu, że detektyw ma czasem dostęp do informacji, o których jeszcze nie słyszał, czy może błędu wywalającego czarny ekran po dialogu o CRM-ach. A może od faktu, że choć czas mi się nie skończył, nagle z niewiadomych przyczyn zobaczyłam przerywnik filmowy i informację, że zawaliłam śledztwo? A może od żałosnych, seksistowskich lub po prostu chamskich kwestii dialogowych detektywa i równie fatalnych rozmów z szefem wyrwanym chyba z tandetnych filmów policyjnych? A może od dialogu, który się powtarza, gdy ponownie zaprosi się tę samą osobę na przesłuchanie? Uśmiałam się przy Criminal Expert solidnie, ale rechotanie z powodu jakości gry nie jest chyba reakcją, na jaką liczyli developerzy. Najbardziej podobała mi się… przerwa na pasjansa. Nie polecam, sama jestem większą ekspertką kryminalistyki niż ten policjant.


Monument Valley: Panoramic Edition

ustwo games | PC, And, iOS, WP | logiczna

Oryginalne Monument Valley – twórców uroczego Assemble With Care i naprawdę cudownej fotograficznej produkcji Alba: A Wildlife Adventure – zostało wydane w 2014 na Androida i iOS-a, lecz na pecety trafiło dopiero w zeszłym roku. W Panoramic Edition zawarto podstawkę oraz dwa DLC, The Forgotten Shores i Ida’s Dream. W ciągu parogodzinnej sesji ukończyłam wszystko oprócz Snu Idy i jestem raczej na „tak” niż na „nie”. Bohaterka przemierza oniryczne krainy bazowane na niemożliwej geometrii, a łamigłówki to z jednej strony manipulowanie mapą (dźwignie, obracanie lokacji lub jej elementów, przyciski), z drugiej zabawa perspektywą (jak np. w Superliminal). Przykładowo czasami należy ustawić budowlę pod konkretnym kątem, by złudzenie optyczne sprawiło, że ścieżka się łączy, i Ida mogła przejść dalej. Nie jest trudno, przez poziomy raczej się przebiega, a największą zaletą Monument Valley jest chyba okazjonalny ambient w tle, choć i pastelowa grafika jest niczego sobie. Zauważyłam ostatnio, że tradycyjne łamigłówki nie bawią mnie już tak, jak kiedyś, więc jeśli podobnie jak ja w grach logicznych szukasz przede wszystkim innowacji, tu jej nie znajdziesz – po to odsyłam do Baba Is You.

„Sprawdzam” to cykliczny segment, w którym co poniedziałek przyglądam się trzem ogrywanym akurat produkcjom – głównie niezależnym, ale nie tylko. Jeżeli ci się podoba, zachęcam do rzucenia okiem na POPRZEDNIE ODCINKI

Jeśli masz ochotę razem ze mną poznawać nowe tytuły, zapraszam na MÓJ KANAŁ NA TWITCHU (od wtorku do czwartku od ok. 13, w piątki od ok. 13 lub 18, w soboty od ok. 16). Do zobaczenia!


Czytaj dalej

Redaktor
Iza „9kier” Pogiernicka

Streamuję w przyjemnej atmosferze gry, których nie znasz. Zajrzyj: www.twitch.tv/9kier ;)

Profil
Wpisów388

Obserwujących27

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze