[Weekend] Jak zrobić dobrą grę o polskiej historii
![[Weekend] Jak zrobić dobrą grę o polskiej historii](https://cdaction.pl/wp-content/uploads/2021/11/19/8c889e0c-c500-4ceb-98bf-8bdf10e81344.jpeg)
Jak do tej pory się nie udało. Przeciętne Mount&Blade: Ogniem i Mieczem, tacy sobie Krzyżacy, tragiczna wtopa pod tytułem Uprising 44… Jakie są przeszkody, które sprawiają, że porządna gra o naszej historii dotąd się nie ukazała?
Po pierwsze, finanse. Wygląda na to, że jeżeli za bary z polską historią nie wezmą się albo Techland, albo CDP, nie ma szans na produkcję, która dorównywałaby rozmachem zachodnim tytułom. A te studia jak na razie tematu nie podejmują. Po drugie, słynne polskie zamiłowanie do patosu. Istnieje olbrzymie prawdopodobieństwo, że autorzy gry nie wstaną z klęczek i wyprodukują podniosły gniot – komputerowy odpowiednik „Bitwy Warszawskiej” czy „Bitwy pod Wiedniem”.
To prowadzi wprost do trzeciej bariery, czyli tak zwanego „sienkiewiczyzmu”. To pewna skaza na polskiej duszy, która jest wiarą w miłe dla serca, ale jednak infantylne i niewiarygodne mity o polskiej historii. To czarno-białe postrzeganie trudnych dziejów naszego kraju. Objawia się ono snami o dawnej potędze, światowej misji i wiecznym męczeństwie niewinnej ojczyzny. Tę chorobę wynikającą z kompleksów widać w polskiej kinematografii, więc aby powstała naprawdę przyzwoita gra historyczna, stworzyć ją musi zespół ludzi dojrzałych, którzy w domowej biblioteczce nie mają jedynie „Trylogii” i „Konrada Wallenroda”.
Czwarta przeszkoda to kolejna przywara narodowa, czyli nadwrażliwość. Spójrzmy prawdzie w oczy, Polacy obrażają się o wszystko. Pamiętacie zadymę, jaka rozpętała się po premierze Codename: Panzers? Wydaje mi się, że przyczyną małej liczby tytułów, które poruszają tematykę historyczną, jest strach producentów i wydawców przed „butthurtem” potencjalnych odbiorców. Zwłaszcza ze strony wzmożonych moralnie delikatnisiów, dla których każde najmniejsze wybicie z pięknego snu o nieskazitelnym Polaku-husarzu-męczenniku jest jak nadepnięcie klocka Lego bosą stopą. Chórkiem oburzonych zazwyczaj dyrygują szukający sensacji niedoinformowani dziennikarze, uwielbiający sprzedawać kolejne newsy o tychszkodliwychgrachwideo.
No i wreszcie ostatnia, techniczna bariera – o wielu wydarzeniach i postaciach historycznych mamy mało informacji. Przy tworzeniu produkcji konieczne są konsultacje ze znawcami oraz solidne pokłady wyobraźni. Nie uniknie się jednak nigdy pomyłek i uproszczeń, które mogą odrzucić od gry ortodoksyjnych fanów danej epoki.
Powyższa litania sugeruje, że mamy do czynienia z misją nie do wykonania. Ale, jak mawiał Napoleon, „gdzie diabeł nie może, tam Polaka pośle” (czytaj: wprost pod armaty), więc żywy nie utraciłem nadziei. Oto moja listę motywów i wydarzeń historycznych, które mogłyby być wykorzystane przez producentów. Proszę:
Okres historyczny: czasy Mieszka I
Gatunek gry: strategia
Opis: tajemniczy czas, w którym formował się polski organizm państwowy, to świetny lejtmotyw dla ambitnej strategii w stylu Europy Universalis. Co by było, gdyby Mieszko przyjął chrzest od Bizancjum albo nie ochrzcił się wcale?
Okres historyczny: XIV i XV wiek
Gatunek gry: RPG
Opis: od dawna marzy mi się gra fabularna, której głównym bohaterem jest Zawisza Czarny, najsławniejszy rycerz piętnastowiecznej Europy. Niestety, postać ta otoczona jest nimbem nieskazitelności, co może prowadzić wprost do pułapki „sienkiewiczyzmu”. Istnieje na szczęście pewna recepta na jej ominięcie – nadanie pomnikowemu Zawiszy cech ludzkich (które niektorzy historycy dostrzegli, ale jakoś nikt o nich słyszeć nie chce…).
Okres historyczny: koniec XIX i początek XX wieku
Gatunek gry: skradanka
Opis: aby uniknąć patosu, można zgrabnie wyminąć czasy powstań i skupić się na latach, gdy Polacy w konspiracji starali się podkopać zaborcze władze. Można byłoby zrobić emocjonującą grę o nielegalnych drukarniach, ucieczkach przed Ochraną i napadach na transporty z pieniędzmi. W tamtym czasie jako polski Billy Kid wsławił się przecież sam Józef Piłsudski…
Okres historyczny: dwudziestolecie międzywojenne
Gatunek gry: strategia
Opis: niezwykle trudne lata w naszych dziejach, które mogą stać się kanwą dla porządnej strategii. To, że można, pokazali już polscy moderzy, tworząc całkiem grywalny mod do Hearts of Iron II. Jeśli kiedykolwiek powstanie produkcja osadzona w dwudziestoleciu międzywojennym, warto, by nie pielęgnowała ona mitów o wspaniałości czasów Piłsudskiego i Mościckiego.
Okres historyczny: przed i w trakcie II WŚ
Gatunek gry: skradanka
Opis: czemu by nie stworzyć growego odpowiednika Hansa Klossa? Postać byłaby fikcyjna, ale zanurzona w rzeczywistości tamtego okresu i wpływająca na nią wydatnie.
Okres historyczny: II WŚ
Gatunek gry: przygodówka/akcja
Opis: wojnę można też przedstawić na wesoło. Fajnie by było pograć w komputerową adaptację „Czterech Pancernych” – no, może bez tej nachalnej komunistycznej propagandy. Coś zbliżonego już kiedyś rodacy wyprodukowali – ponad dekadę temu ukazał się Another War, którego akcja toczyła się w okupowanej Francji.
Okres historyczny: II WŚ
Gatunek gry: strzelanka
Opis: Amerykanie wałkują Normandię i Ardeny niemiłosiernie, a dlaczego nas, Polaków, nie stać na porządne Call of Duty w kampanii wrześniowej, pod Monte Cassino lub Narwikiem?
Okres historyczny: PRL
Gatunek gry: survival 😉
Opis: kojarzycie grę planszową „Kolejka”? Chciałbym zagrać kiedyś w humorystyczną przygodówkę o PRLu, w której bohaterowie usiłują przetrwać w siermiężnej rzeczywistości tamtych lat. Poszukiwanie papieru toaletowego w sklepach, handel wymienny na targu, zdobywanie paszportu…
Okres historyczny: PRL
Gatunek gry: skradanka/przygodówka
Opis: to samo, co w przypadku gry o konspiracji z przełomu wieków. Nielegalne drukarnie, tajne spotkania i ucieczki przed ubekami – toż to materiał na fantastyczną produkcję, która przedstawi PRL w wersji wielobarwnej, pełnej tragicznych postaci i trudnych moralnych wyborów.
I na pewno jesteście w stanie wymyślić tego dużo, dużo więcej, prawda?
Czytaj dalej
90 odpowiedzi do “[Weekend] Jak zrobić dobrą grę o polskiej historii”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
… Nie będę już więcej spamował. Pokazałem zarys tego, co chciałbym zobaczyć. Nie znaczy to, że wymieniłem wszystkie istniejące możliwości ciekawego zaznajomienia ludzi poprzez grę z tragizmem nie tylko Polski, ale i wszystkich skazanych na śmierć ludzi zwożonych przez Niemców. Lecz nie tylko IIWŚ ma potencjał na pokazanie jakiejś fajnej gry związanej z naszą historią. Potrzeba tylko marki – la Techland, CD Project RED, która mogłaby się tym na prawdę poważnie zająć.
Jakby pod Monte Cassino po powrocie z frontu po naboje szło się do niedźwiedzia Wojtka… 😀
Według mine była jedna dobra gra dziejąca się na terenach Polski i stworzona przez polaków – Polanie 2 😀
Jeśli chodzi o konsultacje ze znawcami w sprawie Rzeczpospolitej szlacheckiej, wystarczyłoby zwerbować Jacka Komudę jako scenarzystę, albo konsultanta. Pisze dobre książki w temacie, a miał już doświadczenie z grami na tym polu przy produkcji wiedźmina. A Zawisza został już pozbawiony nimbu nieskazitelności przez Sapkowskiego w „Narrenturm” gdzie obdarzony został dolegliwościami gastrycznymi 😀 Poza tym był spoko gościem, a nie jakimś Rolandem…
@panslonce: a skąd wiesz, że był „spoko gościem?”:D Co do Komudy – spoko, XVII wiek to jest w miarę znany okres. Gorzej X, XI, XII…
Czterej Pancerni i kot
Pra-wnuczek Connor’a Kenwaya husarem.
Równie dobrze można przecież utworzyć grę w stylu 'starego’ Call of Duty traktującą o którymś z licznych powstań, które miały miejsce na polskich ziemiach – np o styczniowym lub listopadowym. Albo właśnie o II WŚ lub nawet samej kampanii wrześniowej – też jak Call of Duty – kilku bohaterów, jeden (rozpoczynamy nim grę) np byłby jednym z obrońców Westerplatte, inny służyłby w którejś z tamtejszych armii – Warszawa, Modlin etc. Z tego wszystkiego mogłaby wyjść przyzwoita strzelanka.
II WŚ, strategia, akcja toczyła by się miedzy polskimi, rosyjskimi, niemieckimi (ich sojusznikami finami między innymi). Gracz miał by wybór którym z tych państw dowodzić. Do wyboru by była kampania zgodna z prawdą historyczną i tak w której Beck zamiast odrzucić propozycje Ribbentropa przyjął by ją. Moim zdaniem ta była by lepsza bo bardziej interaktywna. Ta pierwsza kampania mogła by służyć za samouczek.
Liczy się grywalność, grafika i promocja/dystrybucja/reklama i możecie robić grę o wszystkim – pomysł, praca i ktoś z sercem do gier i kasą i nie ma problemu żeby pół świata grało w kampanię wrześniową – zaczynając od Westerplatte – wystarczy tylko dodać historii globalny charakter. Na zimno – bez patriotycznej fantastyki – wojna to rzeź i nic więcej. Tu chodzi o umiejętne podejście do tematu, a nie samą fabułę czy miejsce akcji.
Janosik the game
nie wiem czy gra historyczna może w ogóle być fascynująca… w przypadku polaków takie produkcje są raczej do porzygania, już prędzej znowu jakaś adaptacja polskiej książki S-F była by lepsza, a jeżeli miała by nawiązywać do historii zaproponowałbym może „Wampira z M-3” kto czytał ten wie, że niezłe jaja by mogły z tego wyjść 😉
FaraonXIV: No wiesz, nie zabijał nocnych wędrowców, tylko zapraszał do ogniska. Dobry wujek Zawisza 🙂
Assassin’s Creed: Warsaw uprising
Uprising 44 😀 , a tak serio to do Survivala w PRL mógł by być tytuł Warsaw : ( lub inne miasto zależy od lokalizacji fabuły ) : Shadow People . Przetłumaczcie sobie sami . Fabuła mogła by być oparta na postapokalipsie ja w Fallout , ale nie koniecznie musiał by być to RPG .
Opis historyczny: Końcówka XVII w.|Gatunek:Akcja z elementami RPG.|Opis: Wcielamy się w jednego z żołnierzy Rzeczypospolitej dalej spokrewnionego z Sobieskim. Staczamy wiele krwawych bitew. Wdajemy się w zatarczki z wieloma ludźmi w dużych miastach. Przeprowadzamy zwiady. Chlejemy w karczmach. I walczymy ku chwale ojczyzny! 😀 Mamy dowolność w ekwipunku. Od zostania husarzem do piechura używającego muszkiet z bagnetem. Wiele rodzai broni. Ogromne mapy. Cała kampania ma ich 16. I multi czyli oblęzenia itp
Potop szwedzki w stylu Assassins Creed.
Faraon, skąd Ty się urwałeś? Gra o czasach Mieszka I – bardzo pasjonujące… zwłaszcza ten pomysł z nieprzyjęciem Chrztu. Znaczy krótka gra o byciu podbitym przez Cesarstwo… bez sensu. XV-XVII wiek to czasy świetności Polski, ale tu Ci nic do głowy nie przyszło. W czasach XX wojny światowej i po niej zarzucasz Klosem i Czterema pancernymi… masakra jakaś. O żołnierzach wyklętych słyszałeś. Mam wrażenie, że określenie butthurt tyczyć się powinno ludzi, którzy nie znają i nie znoszą historii.
@JoeBlackbird: Z choinki. Nie podoba ci się jakiś temat – OK, whatever. A przeczytaleś w ogóle tekst? Dowiedziałbyś się, dlaczego „rzucam Klossem „. O żolnierzach wyklętych słyszałem aż nadto i nie uważam, żeby o nich była przekazywana rzetelna prawda – zazwyczaj byli to pospolici bandyci. Zestawienie jest autorskie i dlatego miejsca u mnie nie dostali. Butthurt mówisz? U mnie? Przeczytaj swoj wpis, zmienisz zdanie 😀
@JoeBlackbird haha widzę, że szukasz dziury w cały i na siłę chcesz pokazać, że autor tekstu to „jakiś mądrala bez wiedzy historycznej”, a on natomiast bardzo fajnie opisał to i naprawdę ciekawe pomysły rzucił i sam chętnie bym pograł w gry na podstawie tych pomysłów co Faraon opisał w tym artykule 😀
To Twoja wiedza historyczna jest faktycznie autorska i dlatego takie zestawienie. |Pospolitymi bandytami to byli mordercy z AL i GL czyli późniejsi kadrowi PPR i UB. PPR przekształciła się w PZPR, a PZPR w SLD. Taka ciągłość pomimo różnorodności etapów. Dodajmy do tego rozmaitych TW i agenturę i mamy III RP w pełnej krasie.|Mnie już od dawna nie dziwi, że pewne środowiska lansują komunistyczną mitologię – to jedyna „historia” jaką znają i jaka im odpowiada.
Ja zawsze marzyłem o miksie gry taktycznej i Hitmana (zamachy na oficjeli Trzeciej Rzeszy) o Cichociemnych.@JoeBlackbird Kiedy zdążyłem przespać 18 wojen światowych?
@JoeBlackbird: No taaak. Bez komentarza, bo tu nie powinno być miejsce na wywody polityczne, szczególnie tak kalekie intelektualnie.
@Deamar – tytuł artykułu brzmi: „Jak zrobić dobrą grę o polskiej historii”, a Faraon bawi się w nienaukową fantastykę. Nazywanie żołnierzy wyklętych pospolitymi bandytami śmierdzi na milę GW. Podejrzewam, że stamtąd właśnie Faraon czerpie swoją wiedzę o historii Polski. Tyle, że nie powinien się tym publicznie chwalić.
@_SetH_ – mam wrażenie, że to pytanie zadałeś we śnie ;P
@Faraon – skoro piszesz o historii to tyczy to również polityki. To po pierwsze. Po drugie – uczciwie intelektualnie to by było zmienić tytuł i nie bredzić farmazonów w odniesieniu do historii ojczystego kraju (jeśli on dla Ciebie ojczysty).
@JoeBlackbird: z tobą już nie dyskutuję
@Faraon – przynajmniej masz jakiś instynkt samozachowawczy 🙂
A co redakcja robiła w Stalowej Woli:)Moim zdaniem jakas gra powinna powstac.Tylko nie wiem czy mozna by był stworzyc grę w jakiejsc alternatywnej historii z inna wersja wydzarzen bo wiadomo ze ktos bedzie psy wieszał i kazał poprawic.
redakcji tam nie bylo, to fotka z sieci 🙂
„Można byłoby zrobić emocjonującą grę o nielegalnych drukarniach” wiadro łez i silny bul brzucha:D
O mój Boże, Cd Action trochę już przesadza z tym „polskim kompleksem”… Najbardziej ostatnio rozwaliło mnie to, jak w zapowiedzi nowego Dragon Age’a autor rozpływał się nad „naszym” wiedźminem. Żenada.
Mi marzy się polski the Saboteur.
@upadlyBankowiec: caly mój tekst jest krytyką „polskiego kompleksu”
Ja bym pograł w jakąś fajną grę osadzoną w XVII wieku, najlepiej RPG lub akcję. Wiem, Ogniem i Mieczem już jest, grywam w nią, ale to jeszcze nie to, co bym chciał. Fajne byłoby jakieś MMO z tego okresu 😀 .
Ja bym z chęcią zagrał jako Polska czasów plemiennych, albo dobrą strategię przedstawiającą konflikty z Rusią. Ewentualnie gra w której byłbym jednym rycerzem i z moich oczu przedstawiona byłaby wojna Polsko-Krzyżacka.
„Kopernik – od zera do gwiazd kodera”|Przygodówka logiczna 😉 „Ochrzcij luda, czyli Mieszko I i s-ka”|ZręcznościówkaTakie cosie mi przyszły do głowy. Sorki, ale trochę wypiłem i nie jestem w stanie racjo(a?)nalnie myśleć
Dywizjon 303 bezdyskusyjnie jeden z najciekawszych z dobrą fabułą i grywalnością zrobił by karierę, no i nie da sie złego słowa powiedzieć… |REKORDY:|najskuteczniejsza jednostka Aliantów w czasie „Bitwy o Anglię”|najskuteczniejsza jednostka Aliantów w operacji „Jubilee”|GŁÓWNE OPERACJE:|Bitwa o Anglię|ofensywa myśliwska nad Francją|osłona konwojów|udział w inwazji na Niemcyscenariusz sam sie pisze… patrz wiki…|http:www.youtube.com/watch?v=DrqmMlBGmX4
Początek XVI wieku i wyprawa naszych wojsk na Moskwę to byłby świetny materiał na grę strategiczną ew. grę akcji typu Assassin’s Creed, Chętnie zagrał bym bohaterem który jest husarzem. Westerny robimy niezłe, może już czas na eastern 🙂
Pole do popisu jest wielkie i niezagospodarowane mam nadzieję że powstanie kiedyś coś dobrego np: |-Strategia coś w stylu Total War zaczynając od zarania dziejów do czasów współczesnych|-Skradanka/akcja/rpg coś jak grywalny serial”Czas Honoru” , ulepszony „Saboteur” „Commandos”