[Weekend ze Śródziemiem] Zaczęło się od Hobbita…

[Weekend ze Śródziemiem] Zaczęło się od Hobbita…
…czyli krótka historia długich związków gier komputerowych ze Śródziemiem.

Pierwsza era

Czyli komputery ośmiobitowe (choć później dołączyły do nich także szesnastobitowce).

The Hobbit

Data premiery: 1982
Wydawca: Melbourne House
Platformy (te ważniejsze): Amstrad CPC, Apple II, Commodore 64, PC, ZX Spectrum

Tekstowa przygodówka teoretycznie rozumiejąca język angielski (a dokładniej jego uproszczoną wersję, zwaną Inglish) – bo komendy wpisywało się w niej przy pomocy klawiatury, a nie wybierając opcje z menu. Miała prostą grafikę (a właściwie ilustracje), a jako bonus w zestawie znajdowała się także książka – oczywiście „Hobbit”. Co ciekawe, w 1983 roku gra zdobyła nagrodę Złotego Joysticka jako „najlepsza gra strategiczna”, jest także jedną z najlepiej sprzedających się tekstowych przygodówek w historii.

Gameplay (wersja ZX Spectrum)

Jak zagrać

The Internet Archive ma w swojej kolekcji między innymi kilka wersji z ZX Spectrum, w które można zagrać w przeglądarce, np. poprawioną wersję 1.2

Lord of the Rings: Game One

Data premiery: 1985
Wydawca: Melbourne House
Platformy (te ważniejsze): Amstrad CPC, Apple II, Commodore 64, PC, ZX Spectrum

Gra znana jest także pod znacznie bardziej klasycznym tytułem The Fellowship of the Ring – czyli Bractwo Pierścienia – bo pod takim tytułem była sprzedawana w USA). Jak można się domyślać, bazuje na wydarzeniach z pierwszego tomu „Władcy Pierścieni”. Jest jednak uważana za gorszą od The Hobbit – i to zarówno ze względu na usunięcie fragmentów rozgrywanych w czasie rzeczywistym, znacznie gorsze zagadki, jak i znacznie uproszczoną sztuczną inteligencję. Pierwsza edycja zawierała w pudełku książkę „Drużyna Pierścienia”.

Gameplay (wersja ZX Spectrum)

Jak zagrać

The Internet Archive ma w swojej kolekcji między innymi kilka różnych wersji z ZX Spectrum, w które można zagrać w przeglądarce: część pierwsza, część druga.

03_178kg.png

The Shadows of Mordor: Game Two of Lord of the Rings

Data premiery: 1987
Wydawca: Melbourne House
Platformy (te ważniejsze): Amstrad CPC, Apple II, Commodore 64, PC, ZX Spectrum

Uważana jest za lepszą od Game One, ale nadal nie tak dobrą jak The Hobbit. Koncentruje się na podróży Frodo i Sama (Gollum też w grze występuje, ale jego poczynaniami steruje komputer) do Mordoru.

Gameplay (wersja ZX Spectrum)

Jak zagrać

The Internet Archive ma w swojej kolekcji kilka różnych wersji, w tym także znacznie ładniejszą z ZX 128K, ale jeśli chcesz poznać oryginał, polecamy tę.

04_178kg.gif

War in Middle Earth

Data premiery: 1988
Wydawca: Melbourne House
Platformy: Amiga, Amstrad CPC, Apple IIGS, Atari ST, Commodore 64, PC, ZX Spectrum

Pierwsza strategia czasu rzeczywistego osadzona w realiach Śródziemia. Można było oglądać zarówno pojedyncze jednostki, jak i całe armie, a choć taki na przykład Gandalf potrafił w pojedynkę rozprawić się z setkami orków, jeśli zginął, to już zginął.

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Wersja z ZX Spectrum dostępna jest w The Internet Archive, podobnie jak wersja na PC.

CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Druga era

Komputery szesnastobitowe przed pojawieniem się Windowsów.

05_178kg.gif

The Lord of the Rings Volume 1

Data premiery: 1990, 1994 (SNES)
Wydawca: Interplay/Electronic Arts
Platformy: Amiga, PC, SNES

RPG oparte dość luźno na „Drużynie Pierścienia”, co krytykowali fani prozy Tolkiena. W zestawie znajdowały się mapy najważniejszych podziemi dostępnych w grze, na które jednak nie ma co liczyć, kupując wersję używaną czy grając na emulatorach.

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Brak niestety wersji, którą można uruchomić w przeglądarce, zostaje więc kombinowanie z emulatorami Amigi, SNES-a lub DOS-a.

06_178kg.jpg

J. R. R. Tolkien’s Riders of Rohan

Data premiery: 1991
Wydawca: Konami/Mirrorsoft
Platformy: PC

Prosta strategia koncentrująca się na walce z Sarumanem, przypominająca War in the Middle Earth z 1988 roku (w obu maczało palce studio Beam Software), tyle że zamiast całego Śródziemia dostaliśmy tylko Rohan.

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Brak niestety wersji, którą można uruchomić w przeglądarce, zostaje więc kombinowanie z DOSBoksem.

07_178kg.gif

The Lord of the Rings Volume 2

Data premiery: 1992
Wydawca: Interplay
Platformy: PC

Kontynuacja przygód Drużyny Pierścienia. Wygląda bardzo podobnie do części pierwszej, ale miała jedynie wersję na PC, więc posiadacze Amigi (a także SNES-a) mieli pecha. Zresztą nie tylko oni, bo ze względu na przerwanie prac nad trzecią częścią zniszczenie Pierścienia okazało się niemożliwe niezależnie od tego, na jakiej platformie przygoda została rozpoczęta.

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Brak niestety wersji, którą można uruchomić w przeglądarce, zostaje więc kombinowanie z DOSBoksem.

CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Trzecia era

Windows i konsole szóstej generacji (czyli głównie PlayStation 2).

08_178kg.jpg

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

Data premiery: 2002
Wydawca: Vivendi Universal Games
Platformy: PC, PS2, Xbox

Gra akcji oparta na książce „Drużyna Pierścienia”. I to oparta bardzo dokładnie, do tego właśnie na książce, a nie na filmie Petera Jacksona, choć do sprzedaży trafiła rok po jego premierze. Była mocno krytykowana za słaby system walki i kiepską grafikę, a do tego wyglądała zupełnie inaczej niż w kinie. Sprzedała się w ok. 1 mln kopii, co nie byłoby wynikiem złym – gdyby nie fakt, że konkurencja (czyli The Lord of the Rings: The Two Towers, który to ukazał się kilka tygodni później) uzyskała wynik czterokrotnie lepszy. W planach były rzecz jasna kolejne części, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło.

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Nie warto, ale jeśli musisz, to najprościej znaleźć gdzieś wersję na PS2, bo pecetowa nie działa na współczesnych Windowsach.

09_178kg.jpg

The Lord of the Rings: The Two Towers

Data premiery: 2002
Wydawca: Electronic Arts
Platformy: PS2, Xbox, NGC

Pierwsza gra bazująca na świecie pokazanym w filmach Petera Jacksona. Trzymała się ich ściśle, bo EA miało prawa jedynie do tego, co ukazano w filmach wyprodukowanych przez New Line Cinema, natomiast prawa licencyjne do prozy miało w tamtym czasie Vivendi. Stąd też nie powinny dziwić dość wierne odwzorowanie scen znanych z kina i masa filmików, choć prócz tego była to także całkiem dobra bijatyka. Wbrew tytułowi oparto ją na wydarzeniach z dwóch pierwszych filmów. I jeszcze jedno – wersja PC była wprawdzie w produkcji, ale z niej ostatecznie zrezygnowano, koncentrując się na konsolach.

Gameplay (wersja PS2)

Jak zagrać

Najlepiej znaleźć gdzieś wersję na PS2, chyba że masz pod ręką Gamecube’a.

10_178kg.png

The Lord of the Rings: Return of the King

Data premiery: 2003
Wydawca: Electronic Arts
Platformy: NGC, PC, PS2, Xbox

Kontynuacja Dwóch Wież z większą liczbą postaci, ulepszonym systemem walki, większą liczbą wrogów widocznych na raz na ekranie, poprawioną grafiką, a nawet co-opem, choć ten ostatni dostępny był tylko w niektórych misjach. Co ważne, pojawiła się nie tylko na konsolach, ale również na pecetach.

Gameplay (wersja PS2)

Jak zagrać

Najlepiej znaleźć gdzieś wersję na PS2, chyba że masz pod ręką Gamecube’a. Z edycją na Windowsy są niestety problemy.

11_178kg.jpg

The Lord of the Rings: War of the Ring

Data premiery: 2003
Wydawca: Vivendi Universal Games
Platformy: PC

Na pierwszy rzut oka wygląda jak Warcraft III, tyle że osadzony w Śródziemiu – tym książkowym, bo do takiego miało wtedy prawa Vivendi. Niezbyt spodobała się fanom, bo RTS-owa mechanika (choćby zbieranie surowców czy produkcja jednostek) niezbyt odpowiadały temu, co można wyczytać na kartach książek czy obejrzeć w kinie. W przeciwieństwie do większości innych gier osadzonych w Śródziemiu w Wojnie o Pierścień można jednak było grać zarówno jako ludzie, jak i słudzy Saurona.

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Wystarczy znaleźć gdzieś na wyprzedaży dwa CD-ki, na których była rozprowadzana, usunąć DRM-ma i powinna zadziałać.

12_178kg.jpg

The Hobbit

Data premiery: 2003
Wydawca: Vivendi Universal Games
Platformy: NGC, PC, PS2, Xbox

Gra akcji (walka jest, ale nie stanowi głównej aktywności bohatera, którym jest rzecz jasna Bilbo Baggins) oparta na książce. Chwalona za zgodność z oryginałem i świetną muzykę (dostosowywała się do akcji na ekranie), krytykowana za średniactwo i kreskówkowy wygląd, bo ten miał się nijak do świata, który wszyscy mogli zobaczyć w kinie.

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Najprościej zdobyć gdzieś konsolę i płytę z grą.

CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Władca Pierścieni: Trzecia Era

Data premiery: 2004
Wydawca: Electronic Arts
Platformy: NGC, PS2, Xbox

Gra RPG oparta na filmowej trylogii Petera Jacksona. Oparta jednak dość luźno, bo jej fabuła biegnie równolegle do tego, co można było zobaczyć w kinie, a gracz kontroluje postacie, które nie pojawiły się na ekranie kinowym. Od strony mechaniki, a zwłaszcza systemu walki, przypomina japońską serię Final Fantasy.

Gameplay (wersja PS2)

Jak zagrać

Zdobyć konsolę i płytę z grą.

14_178kg.jpg

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie

Data premiery: 2004
Wydawca: Electronic Arts
Platformy: PC

Bardzo solidny (w każdym razie jak na swoje czasy) RTS oparty na wydarzeniach z filmowej wersji trylogii Tolkiena. Dostępny jest tylko na pecetach i nawet teraz nie wygląda źle (czego dowodzi poniższy gameplay).

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Zdobyć gdzieś płytę z grą, bo nie jest już dostępna w żadnym sklepie.

15_178kg.jpg

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II

Data premiery: 2006
Wydawca: Electronic Arts
Platformy: PC, X360

Pierwsza gra, przy której tworzeniu Electronic Arts miało już prawa zarówno do trylogii Petera Jacksona, jak i do prozy Tolkiena. Dzięki temu fabuła mogła wyjść poza miejsca ukazane w kinie, z czego skrzętnie skorzystano, osadzając akcję w północnej części Śródziemia. Co ważne, można zagrać zarówno po stronie Dobra, jak i Zła.

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Zdobyć gdzieś płytę z grą, bo niestety nie jest już dostępna w żadnym sklepie.

16_178kg.jpg

The Lord of the Rings Online

Data premiery: 2007
Wydawca: Turbine, Inc. (pierwotny, obecnie Standing Stone Games)
Platformy: PC

Mimo 10 lat na karku LotRO to nadal jedno z popularniejszych MMO (w 2010 roku było nawet w pierwszej trójce!), w czym spora zasługa modelu F2P, który w nim obowiązuje. Doczekał się pięciu dużych rozszerzeń, z których ostatnie wydano pod koniec 2013 roku – obecnie aktualizacje są już nieco mniejsze (w tym roku to patche oznaczone numerkami 20 i 21), ale gra nadal żyje.

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Stworzyć konto i ściągnąć grę z oficjalnej strony – www.lotro.com.

CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Czwarta Era

Czyli czasy konsol siódmej generacji (Xbox 360 i PlayStation 3).

17_178kg.jpg

The Lord of the Rings: Conquest

Data premiery: 2009
Wydawca: Electronic Arts
Platformy: PC, PS3, X360

Taki Battlefront, tyle że osadzony w realiach Śródziemia – i niestety bardzo słaby. Ma kampanię dla jednego gracza i tryb multi (który już dawno nie działa), ale nie zmiena to faktu, że na liście najlepszych gier opartych na twórczości Tolkiena ta zajmuje miejsce gdzieś na samym dole.

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Gry nie da się kupić (chyba że używaną), ale single działa niezależnie od platformy. Multi zostało jednak wyłączone już w 2010 roku.

18_178kg.jpg

Władca Pierścieni: Wojna na Północy

Data premiery: 2011
Wydawca: Warner Bros. Interactive
Platformy: PC, PS3, X360

Pierwsza gra wydana przez Warner Bros. Interactive, które w 2009 roku przejęło prawa do tworzenia gier zarówno na podstawie oryginalnej prozy Tolkienia, jak i filmów Petera Jacksona. Dzięki temu fabuła Wojny na Północy nie bazuje bezpośrednio ani na jednym, ani na drugim, opowiadając za to historię trójki bohaterów, którzy w trakcie Wojny o Pierścień walczyli na północy Śródziemia. Chwalona była za wygląd i klimat, narzekano z kolei na taki sobie system walki czy rozwój postaci. Do tego miała pecha, bo ukazała się w podobnym czasie co Dark Souls i The Elder Scrolls V: Skyrim, co z kolei przełożyło się na słabą sprzedaż.

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Mimo wielu lat na karku gra w wersji pecetowej jest cały czas dostępna na Steamie. W przypadku konsol zostają jednak tylko egzemplarze z drugiej ręki.

19_178kg.jpg

Guardians of Middle-earth

Data premiery: 2012 (konsole), 2013 (PC)
Wydawca: Warner Bros. Interactive
Platformy: PC, PS3, X360

W skrócie – MOBA w Śródziemiu pierwotnie przygotowana z myślą o konsolach. Tak dobra, że mało kto obecnie o niej pamięta, a serwery zostały już dawno wyłączone.

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Nie da się (chyba że uda Ci się znaleźć działający wehikuł czasu).

20_178kg.jpg

Lego The Lord of the Rings

Data premiery: 2012
Wydawca: Warner Bros. Interactive
Platformy: PC, PS3, X360, Wii

Trylogia przełożona na język klocków Lego – i jak to z klockowymi konwersjami bywa, okraszona całą masą humoru. W sumie można kontrolować ponad 80 postaci, znanych nie tylko z kina, ale również książek (bo taki na przykład Tom Bombadil nigdy się na ekranie w trylogii Petera Jacksona nie pojawił – a w tej grze jak najbardziej występuje).

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Kupić używaną lub nową, gra (przynajmniej w wersji pecetowej) jest bowiem cały czas dostępna (za około 80 złotych lub 20 euro).

CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Piąta era

Czyli czasy współczesne, co w przypadku konsol oznacza, że liczą się przede wszystkim Xbox One i PlayStation 4.

Lego The Hobbit

Data premiery: 2014
Wydawca: Warner Bros. Interactive
Platformy: PC, PS3, PS4, X360, XBO, Wii U

Filmy Petera Jacksona – te poświęcone przede wszystkim Bilbo i Smaugowi – w wersji klockowej. W każdym razie dwa pierwsze, bo gra ukazała się, zanim do kin trafił trzeci, a choć jego fabuła miała być do gry dodana w formie DLC, nigdy do tego nie doszło (więc jeśli jeszcze nie wiesz, jak się „Hobbit” kończy, to zostaje albo obejrzenie filmu, albo przeczytanie książki o takim właśnie tytule).

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Kupić używaną lub nową, gra jest bowiem cały czas dostępna (za około 50 złotych lub 20 euro). Wersje konsolowe na PS4 i XBO kosztują około 100 złotych.

22_178kg.png

Śródziemie: Cień Mordoru

Data premiery: 2014
Wydawca: Warner Bros. Interactive
Platformy: PC, PS3, PS4, X360, XBO

Najnowsza gra osadzona w Śródziemiu. Mroczna, z otwartym światem, brutalnym systemem walki, bardzo dobrze rozwiązanym skradaniem się i jazdą na wierzchowcach, elementami RPG i świetnym systemem Nemesis, który sprawia, że każdy ma swoją własną wersję świata gry. Fabularnie Cień Mordoru został osadzony pomiędzy wydarzeniami znanymi z „Hobbita” a „Władcą Pierścieni”, twórcy mieli więc sporą swobodę, z czego jak najbardziej skorzystali (końcowe sceny to wykucie nowego Pierścienia Władzy, co jednocześnie stanowi wstęp do ujawnionej już części drugiej).

Gameplay (wersja PC)

Jak zagrać

Kupić używaną lub nową, gra jest bowiem cały czas dostępna (za około 60 złotych lub 20 euro). Wersje konsolowe na PS4 i XBO kosztują około 80 złotych.

Śródziemie: Cień wojny

Data premiery: 22 sierpnia 2017
Wydawca: Electronic Arts
Platformy: PC, PS4, XBO

Twórcy nie wymyślają koła na nowo, rozbudowując rozwiązania z poprzedniej gry, której fabułę Cień wojny będzie zresztą kontynuował. Jeden z najważniejszych elementów Cienia Mordoru – system Nemesis – powróci tu w znacznie ulepszonej formie.

Gameplay

Jak zagrać

Poczekać na premierę.

19 odpowiedzi do “[Weekend ze Śródziemiem] Zaczęło się od Hobbita…”

  1. Był jeszcze Aragorn’s Quest na psp

  2. Powró Króla i obie części Bitwy o Śródziemie to były super gierki!

  3. Szkoda, że od czasu ekranizacji Jacksona praktycznie wszystkie gry osadzone w Śródziemu oparte są na licencji filmowej. Naprawdę już mam dość macdonaldyzacji Śródziemia (wszędzie na świecie każdy hamburger smakuje tak samo i każdy Gimli czy Legolas wygląda tak samo w każdym filmie, grze i komiksie). Chciałbym zobaczyć jakąś nową wizję świata Tolkiena i porównać ją ze swoją, a przy okazji dobrze się bawić. Wiem, że brzmię jak stary malkontetnt (pewnie nim jestem), ale po prostu już mi się to przejadło.

  4. Shadow of War to pierwsza produkcja od czasów premiery Wiedźmina 3, która na prawdę uruchomiła we mnie autentyczny hype! Jest moc i niecierpliwie wyczekuję premiery.

  5. @GolemDorfl – Ja bym wolał nie. PJ w pewnym sensie zdefiniował Śródziemie od strony wizualnej i do czasu następnej tak dobrej ekranizacji (która może nigdy nie nadejść ;d) musisz z tym żyć. Dla mnie zmiana wyglądu postaci, architektury, ubioru czy ogólnego stylu, byłaby istną zbrodnią na klimacie. To trochę tak, jakby nakręcić nowe Gwiezdne Wojny i nie obsadzić Marka Hamilla w roli Luke’a, tylko wepchnąć tam np. Toma Hardy’ego. Świetny aktor, ale to już nie byłby to samo.

  6. @@GolemDorfl – Twórcy Shadow of Mordor zrobili to o tyle sensownie, że wykorzystali ogólną wizję narzuconą przez ekranizacje Jacksona, ale zapełnili Śródziemie – z wiadomych względów – postaciami niepojawiającymi się w filmach (nie licząc bodaj tylko Golluma i Saurona). To chyba najlepszy kompromis na jaki możesz liczyć w tym aspekcie ;). PS. Właściwie to co złego jest w Bloomie, McKellenie czy Mortensenie?

  7. Cień Mordoru ma teraz cenę sugerowaną na PC 35 zł w pudełku, czyli 2x mniej niż 60 zł. Przy LEGO Hobbicie pominęliście edycje mobilne, tak samo przy LEGO Włascy Pierścienia. Co z tego, że są inne/gorsze, ważne że też wyszły.

  8. @RedCrow Pomiędzy „Gwiezdnymi Wojnami” a LOTR-em jest zasadnicza różnica. Pierwsze to film, którego świat został zdefiniowany przez reżysera, scenarzystów, aktórów, itd., drugie to film na podstawie książki, który do którego wybrana została tylko jedna (czy kilka) wizja świata z milionów wizji tworzonych przez czytelników. Nie ma nic złego w Bloomie czy McKellenie, ale nie zapomnij, że to także twarze Willa Turnera czy Magneto. To są aktorzy (świetni), bo w filmie jacyś grać muszą. W grach nie.

  9. @RedCrow Dla mnie nie jest zbrodnią na klimacie zmianawyglądu postaci czy architektury. Książki Tolkiena czytałem na długo zanim pojawiły się filmy. Miałem własne wyobrażenie. Widziałem mnóstwo grafik i obrazków inspirowanych tymi książkami. Każde inne i wyjątkowe. Nie przeszkadzało mi to, że różnią się od mojego wyobrażenia. Klimat był i tak. Można by rzec, że twórczość „okołoLOTRowa” kwitła. I nagle pojawia się film i po tym wszystko już jest bite od jednej sztancy.

  10. @RedCrow Chociaż nie. Są jeszcze wysepki oryginalności, nie posiadające licencji filmowej. Gra planszowa „Middle-Earth Quest” aż ocieka klimatem. Obrazki na kartach w „LOTR Card Game” są przepiękne i w żaden sposób nie kopiują niczego z filmów. Wyobraź sobie, jest kilka kart Aragorna czy Legolasa (z dodatków) i na każdej z nich wyglądają inaczej. Legolas ma nawet na jednej czarne włosy, a na innej brązowe. No i warto jeszcze wspomnieć o figurkach z irlandziego Prince’a Augusta. To nie figurki z Happy Meal.

  11. @GolemDorfl – Tak, ale nadal trudno jest zatrzeć „narzucone” wyobrażenie. Ja np. najpierw czytałem książki, a dopiero później grałem, a mimo to Geralt chyba już zawsze będzie w moich wyobrażeniach wyglądał jak ten z gry, przemawiając przy tym głosem Jacka Rozenka. Taka koncepcja po prostu wryła mi się w mózg i nic nie poradzę :). Może po prostu była lepsza niż moja własna? Podobnie z Cirii. Miałem swoją wizję tej postaci, ale ta growa okazała się ciekawsza. Chyba tylko Regis niespecjalnie do mnie przemawia.

  12. Brakuje LOTRa na GBA, całkiem przyjemny hack’n’slash, chyba nawet 2 albo 3 części były.

  13. Era Zerowa- Moria i jej bliski krewniak Angband to co? Nie wspominając już o ich potomkach, czyli T.o.M.E. 1.x oraz 2.x, i ich skrzyżowaniu z NetHackiem- A.D.O.M. do wersji 0.9.9.7.|Wszystkie wymienione powyżej ukazały się na praktycznie każdej możliwej platformie, są cały czas dostępne.|Na czym grać- Moria i Adom najlepiej w konsoli Linuxa, Angband i ToME- Windows, Linux na dużym ekranie- statystyki i informacje z gry można sobie wyświetlać na 9 odrębnych oknach, każde zajmujące minimum 80×25 znaków.

  14. T.o.M.E. 3x, 4x- niestety już inna historia, chociaż gameplay dużo przyjaźniejszy.|A.D.O.M 1.x- również zupełnie inna historia, wersje 1.0 do 1.1.0 teoretycznie działają pod Windows, ale w kiepskiej emulacji konsoli, lepiej sięgnąć po 1.60 (ostatnia wersja bezpłatna) na silniku graficznym NotEye

  15. Przydała by się nowoczesna strategia z uniwersum. Najlepiej 3 część ME

  16. W 2010 WB z Travelles Tales zrobiło grę Władca Pierścieni: Wyprawa Aragorna ale tu jej nie widzę.

  17. No i jest trzecia era mam z tą grą historię a więc tak. Osoby grające pewnie wiedzą jak trudny jest szturm na helmowy jar i udało się po czym pociągnowszy pada konsola spadła i płyta siup z konsoli od 2 lat nie próbuje ponownie

  18. gry ktore nie trzymaja sie kanonu opisanego w ksiazkach nawet nie powinny powstac prawa do tworczosci tolkiena nadal obowiazuja a tantiemy to gruba kasa co roku (kto czytal biografie ten wie dlaczego) jeszcze troche i zaczna powstawac gry ala m&m 3/4 gry sredniowiecze i magia a tu nagle kosmici lasery itp

  19. @Robertsup -> Ale wiesz, że kosmici i Lasery to poniekąd część bazowego universum M&M?

Dodaj komentarz