rek
rek

21 lat The Sims 2, pierwszy komputerowy „bug” w historii, narodziny Atari 2600 i GameCube’a [RetroKalendarium]

21 lat The Sims 2, pierwszy komputerowy „bug” w historii, narodziny Atari 2600 i GameCube’a [RetroKalendarium]
"CD-Action"
To tylko najważniejsze z wielu wydarzeń, jakie miały miejsce w przeszłości w dniach 8-15 września.

📅 8 września 1966. Emisja pierwszego odcinka „Star Treka”. Serial został stworzony przez Gene’a Roddenberry’ego. Akcja rozgrywająca się w XXIII wieku przedstawia przygody statku kosmicznego Enterprise i jego załogi: kapitana Jamesa T. Kirka (granego przez Williama Shatnera), pierwszego oficera Spocka (Leonard Nimoy) oraz głównego lekarza Leonarda McCoya (DeForest Kelley). Produkcja nie odniosła natychmiastowego sukcesu i początkowo była emitowana tylko przez trzy sezony (łącznie 79 epizodów). Ostatni odcinek tej pierwszej odsłony „Star Treka” miał premierę 2 września 1969 roku.

📅 9 września 1947 (a nie 1945, jak podaje część źródeł). Operatorzy elektromechanicznego Harvard Mark II odnotowali w dzienniku operacyjnym awarię, której przyczyn przez dłuższy czas nie potrafili określić. Dopiero szczegółowy przegląd elementów komputera wykazał, że wszystkiemu winna była… ćma. Pechowy owad dostał się do wnętrza jednej z szaf zawierających wnętrzności maszyny i swym ciałem zablokował jeden z przełączników. Usterkę zlokalizowano, szczątki motyla wydobyto i… wklejono do dokumentacji pracy komputera, z adnotacją, że to pierwszy rzeczywisty stwierdzony przypadek „buga” w historii.

📅 10 września 1941. Urodził się Gunpei Yokoi – japoński inżynier i projektant gier związany z firmą Nintendo, twórca Game Boya oraz serii Metroid. Zmarł tragicznie 4 października 1997.

📅 10 września 1990. Uruchomiona zostaje pierwsza w historii wyszukiwarka internetowa – Archie. Służyła do indeksowania archiwów FTP, ułatwiając wyszukiwanie plików. Zwracam uwagę na pewien szczegół: to był „internet search engine”, ale nie „web search engine”, jako że strony WWW jeszcze wtedy nie istniały.

Swoją drogą, największym wciąż działającym serwerem tego typu jest… polski serwer Uniwersytetu Warszawskiego uruchomiony w 1994 roku.

📅 11 września 1977. Premiera konsoli Atari 2600.

📅 11 września 2001. Atak terrorystyczny na World Trade Center. Jak dziś to pamiętam… Pracujemy i Hut nagle mówi: „Ej, w Nowym Jorku pasażerski samolot uderzył w WTC”. Zdziwieni wróciliśmy do roboty. A potem Hut dodaje: „…Teraz uderzył drugi! Mówią, że to jakiś zamach”. I praca się skończyła, siedzieliśmy i oglądaliśmy w necie, co się dzieje…

📅 13 września 1983. Firma Osborne Computer, która w 1981 stworzyła pierwszego laptopa – ważącego zaledwie 12 kg Osborne’a 1 – ogłasza bankructwo. Ten komputer za 1795 dolarów (jakieś 5000 dzisiejszych) zawierał oprogramowanie warte ok. 1500 dolarów. Miał procesor Zilog Z80 4 MHz, 64 KB RAM-u, dwa napędy dyskietek 5,25 cala o pojemności 90 KB i pięciocalowy wyświetlacz monochromatyczny o rozdzielczości 24 wierszy × 53 znaki.

📅 14 września 2001. Premiera GameCube’a. To pierwsza konsola Nintendo, która jako nośnika gier używała nie kartridży, lecz dysków optycznych. Kosztowała – w przeliczeniu – 199 dolarów, czyli ok. 380 współczesnych dolarów. Urządzenie, choć w sumie udane i lubiane, wyraźnie przegrało z PS2 i – dość nieznacznie, ale jednak – z Xboksem (w obrębie szóstej generacji). Sprzedały się tylko niecałe 22 mln egzemplarzy – znacznie poniżej oczekiwań Nintendo. W efekcie zaprzestano produkcji GameCube’a w 2007, zastępując go wprowadzonym w 2006 Wii.

📅 14 września 2004. Premiera gry tygodnia – The Sims 2. Teraz już w 3D, w odróżnieniu od „jedynki”. Gracze mogli odtąd śledzić życie simów przez całe pokolenia, ponieważ wprowadzono genetykę, dziedziczenie cech, dorastanie i śmierć. Simowie mieli swoje motywacje (np. rodzina, romans, wiedza), które wpływały na ich zachowanie, zapamiętywali ważne wydarzenia (śluby, śmierci, awanse), bywali zazdrośni, smutni, zakochani. The Sims 2 sprzedało się w ok. 14 mln egzemplarzy – milion kopii rozszedł się w pierwsze 10 dni od premiery! – i doczekało się ośmiu dużych dodatków.

📅 15 września 1953. Urodził się David Crane – amerykański projektant gier, współzałożyciel Activision, twórca gry Pitfall!

📅 Premiery innych ważnych gier. Przyznam, że całkiem zacny zestaw w tym tygodniu, mam sporo miłych wspomnień związanych z tymi tytułami: Hexen II, Jagged Alliance, Fable. No i pojawił się tu też polski akcent.

08.09.2010 – Amnesia: The Dark Descent (PC)
09.09.1996 – A.D. 2044 (PC, Polska)
09.09.1996 – Crash Bandicoot (PS)
11.09.1997 – Hexen II (PC)
12.09.1996 – Crusader: No Regret (PS)
12.09.1996 – Jagged Alliance: Deadly Games (PC)
12.09.1997 – Star Trek: Starfleet Academy (PC)
13.09.1985 – Super Mario Bros. (NES)
13.09.2000 – Dino Crisis 2 (PS)
14.09.1995 – Clock Tower (SNES)
14.09.2004 – Fable (PC)

rek

Czytaj dalej

Dodaj komentarz