1
około 19 godzin temuLektura na 4 minuty

24 lata Maksa Payne’a, 40 lat Amigi i 57 lat Intela [RetroKalendarium]

A ponadto… pierwsze lądowanie na Księżycu! Może i w tym tygodniu nie działo się za wiele, ale za to niemal każde z opisanych tu wydarzeń jest znaczące dla branży i fanów retro!

📅 18 lipca 1968. Powstał Intel. Założyli go Gordon E. Moore (tak, to TEN słynny Moore, od prawa Moore’a) oraz Robert Noyce. Pierwotnie planowali nazwać firmę po prostu Moore & Noyce, ale zorientowali się, że z marketingowego punktu widzenia to raczej kiepski pomysł (bo brzmiało jak „more noise”). Zdecydowali się więc na zbitkę słów INTegrated ELectronics. I choć dzisiaj korporacja kojarzy się przede wszystkim z produkcją mikroprocesorów, zaczynała dużo skromniej, tworząc głównie kości pamięci.

Nie wiadomo, jak potoczyłyby się jej losy, gdyby nie japońscy biznesmeni, szukający w 1969 roku firmy, która stworzy zestaw chipów do ich programowanego kalkulatora biurowego, ani czemu wybór padł właśnie na zupełnie wówczas nieznanego Intela. Ale efektem tej – wcale niełatwej! – współpracy był pierwszy na świecie mikroprocesor, czyli Intel 4004, pokazany światu w 1971. A potem już poszło z górki: Intel 8008, 8086, 80286, 386, 486, Pentium…

Andy Grove, Robert Noyce i Gordon Moore (1978), (C) Intel Free Press
Andy Grove, Robert Noyce i Gordon Moore (1978), (C) Intel Free Press

📅 17 lipca 1970. Ralph Baer demonstruje przedstawicielom firmy Magnavox wynaleziony przez siebie system gier wideo, zwany po prostu Brown Box. Wcześniej Baer pokazywał go wielu innym producentom telewizorów, ale bez powodzenia. Tym razem ktoś wyczuł jednak pewien komercyjny potencjał. W 1972 na rynek trafia pierwsza w historii konsola do gier, Magnavox Odyssey, czyli Brown Box w ładniejszej obudowie.

📅 20 lipca 1969. Eagle, moduł księżycowy Apollo 11, pomyślnie ląduje na obszarze Srebrnego Globu znanym jako Morze Spokoju, a Neil Armstrong wypowiada słynne zdanie: „Orzeł wylądował”. Około sześciu godzin później, postawiwszy stopę na naturalnym satelicie Ziemi, astronauta wypowiada jeszcze popularniejsze: „To mały krok dla człowieka, ale wielki skok dla ludzkości”.

📅 21 lipca 1983. Powstaje Nintendo of America (NOA).

📅 23 lipca 1985. Debiut Amigi 1000. Ten komputer – wyposażony w wielozadaniowy, okienkowy system operacyjny – w momencie premiery wbijał w ziemię swoimi możliwościami audiowizualnymi. Słynne demo z podskakującą kulką, Boing, powodowało opad szczęki widzów(*). Bo wiecie, rok 1985, czas Spectrum, C64, a tu wjeżdża coś tak kosmicznego…

Cenę ów model też miał dość kosmiczną, nawet jak na zachodnie warunki. Kosztował 1 295 dolarów amerykańskich za podstawową konfigurację z 256 KB pamięci RAM, bez monitora. Ten ostatni, o przekątnej 13 cali, sprzedawano za ok. 300 dolarów, co podnosiło cenę pełnego zestawu do mniej więcej 1 595 zielonych (dziś byłoby to jakieś 4200 dolarów). Dopiero późniejsza, „budżetowa” wersja, czyli Amiga 500, rozpoczęła prawdziwą „amigomanię”.

W 1994 roku w magazynie Byte napisano: „Amiga tak bardzo wyprzedzała swoje czasy, że prawie nikt – łącznie z działem marketingu Commodore’a – nie potrafił w pełni wyrazić, o co w tym wszystkim chodzi. Dziś to kwestia oczywista, że Amiga była pierwszym komputerem multimedialnym, ale w tamtych czasach traktowano ją jako maszynkę do gier”.

Wikimedia Commons, Kaiiv, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0
Wikimedia Commons, Kaiiv, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

(*) Gdy na wrocławskiej giełdzie w bodaj 1987 roku pojawiła się pierwsza Amiga 1000, a właściciel dał pokaz jej możliwości, to przez ponad kwadrans tłum ludzi po prostu stał i milczał. Ja też. Ten gość potem robił nam przez lata reklamy telewizyjne CDA, tak na marginesie.

📅 23 lipca 2001. Tego dnia zadebiutowała nasza gra tygodnia – Max Payne. To utrzymana w stylistyce filmów Johna Woo mroczna opowieść o nowojorskim gliniarzu ścigającym zabójców swej rodziny. Tytuł zaskoczył odbiorców nie tylko niesamowitą, jak na owe czasy, grafiką, ale też dobrą fabułą oraz sporą ilością naturalistycznie pokazanej przemocy. Szczególną uwagę krytyków i graczy przykuł zaś „matriksowy” bullet time. Co prawda ów efekt już wcześniej wykorzystano w innej grze (Requiem: Avenging Angel z 1999), ale Max Payne go udoskonalił i spopularyzował. Gra spotkała się z wielkim uznaniem odbiorców i krytyków, doczekała się dwóch kontynuacji oraz kiepskiej ekranizacji.

Nasza archiwalna recenzja gry Max Payne.
Nasza archiwalna recenzja gry Max Payne.
Nasza archiwalna recenzja gry Max Payne.
Nasza archiwalna recenzja gry Max Payne.
Nasza archiwalna recenzja gry Max Payne.
Nasza archiwalna recenzja gry Max Payne.

📅 Premiery ważniejszych gier. No, chyba koniec posuchy, jaką mieliśmy w paru poprzednich edycjach RK.

17.07.2007 – Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 (PC)
19.07.2001 – Mech Commander 2 (PC)
20.07.1988 – Bionic Commando (NES)
20.07.1990 – Metal Gear 2: Solid Snake (MSX)
21.07.2010 – Limbo (X360)
23.07.1999 – Jagged Alliance 2 (PC)
24.07.2000 – KISS: Psycho Circus – The Nightmare Child (PC)


Czytaj dalej

Redaktor
Smuggler

Byt teoretycznie wirtualny. Fan whisky (acz od lat więcej kupuje, niż konsumuje), maniak kotów, psychofan Mass Effecta, miłośnik dobrego jedzenia, fotograf amator z ambicjami. Lubi stare, klasyczne s.f., nie cierpi ludzkiej głupoty i hipokryzji, uwielbia sarkazm i „suchary”. Fan astronomii, a szczególnie ośmiu gwiazd.

Profil
Wpisów353

Obserwujących55

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze