Urodziny kultowego RPG – Fallout kończy 28 lat [RetroKalendarium]

Urodziny kultowego RPG – Fallout kończy 28 lat [RetroKalendarium]
Avatar photo
"Smuggler"
Dość nietypowy tydzień, bo o ile i w branży „hardware’owej” w przeszłości akurat wtedy jakoś nie działo się za wiele, to za to w grach za to – ho, ho, ho! Świętujemy, między innymi, premiery Fallouta, Dead Space’a i Uncharted!

📅 8 października 1970. Narodziny Tetsuyi Nomury – japońskiego projektanta gier i grafika, twórcy postaci w serii Final Fantasy oraz reżysera serii Kingdom Hearts.

📅 10 października 1980. Pac-Man pojawia się w USA na automatach. (Niektóre źródła twierdzą, że to raczej 22 albo 26 października – no ale tak czy siak ten sam miesiąc, więc świętujemy).  Mała, żółta kulka, labirynt i duchy – tyle wystarczyło, by w 1980 roku świat oszalał na punkcie kolesia pierwotnie zwanego Puck-Manem. Prosta zasada – zjadaj kropki i uciekaj przed duchami – okazała się genialnie uniwersalna. Gdy gra trafiła do USA, wybuchło prawdziwa „Pac-Man Fever”: automaty oblegane przez graczy, gadżety, piosenki, a nawet serial animowany. Pac-Man stał się pierwszą popkulturową ikoną gamingu, rozpoznawalną na całym świecie. Do dziś zachwyca prostotą, grywalnością i urokiem. Niezależnie od wieku gracza, Pac-Man pozostaje synonimem czystej, ponadczasowej zabawy.

📅 10 października 1997.  SW: Dark Forces II,  Serious Sam 2, Dead Space, Uncharted 2… Każda z nich mogłaby w innym tygodniu śmiało pretendować do tytułu gry tygodnia. Ale dziś król może być tylko jeden. I jest nim Fallout. Naprawdę nie wydaje mi się, żebym musiał o tej grze coś więcej pisać – bo to przecież jeden z kandydatów nie tylko do tytułu gry tygodnia, czy miesiąca, ale roku. A może i dziesięciolecia… Zresztą dużo o niej znajdziecie w Retro #7.

📅 11 października 1887. Opatentowano komptometr, pierwszy naprawdę udany kalkulator mechaniczny obsługujący cztery podstawowe działania (jego kolejne warianty produkowane były aż do połowy lat 70 XX wieku!), konkurujący z arytmometrem. To, co go znacząco różniło od konkurenta, to możliwość wprowadzania liczb za pomocą… klawiatury. W arytmometrach robiono to, ustawiając suwaki na odpowiednich wartościach na bębnach maszyny. Skutek? Znacznie prostszy i szybszy proces!

📅 12 października 1988. Tego dnia miała miejsce premiera komputera NeXT, pierwszego produktu firmy NeXT, Inc., założonej przez Steve’a Jobsa po jego odejściu z Apple w 1985 roku. Urządzenie, oficjalnie nazwane NeXT Computer, było stacją roboczą o charakterystycznej, minimalistycznej, sześciennej obudowie, która szybko zyskała przydomek „The Cube” lub „NeXT Cube”. (Niektórym kojarzył się z Czarnym Monolitem z „2001:Odysei Kosmiocznej”).

NeXT nie miał trafić do masowego odbiorcy. W podstawowej konfiguracji kosztował około 6 500 dolarów (co odpowiada mniej więcej 17 000 dolarom według współczesnej wartości pieniądza) i był przeznaczony przede wszystkim dla rynku edukacyjnego, naukowego oraz inżynieryjnego. Jako jeden z pierwszych komputerów osobistych wykorzystywał magnetooptyczny napęd o pojemności 256 MB  jako nośnik pamięci masowej. Chociaż nie za szybki, stanowił nowatorskie rozwiązanie w epoce dominacji dyskietek i pierwszych dysków twardych. Sprzęt wyposażono również w wbudowany procesor sygnałowy (DSP), który odpowiadał za przetwarzanie dźwięku i umożliwiał eksperymenty z rozpoznawaniem mowy – funkcję bardzo rzadką i zaawansowaną technologicznie, wręcz futurystyczną na koniec lat 80.

System operacyjny NeXTSTEP oferował graficzny interfejs użytkownika oraz zintegrowane, obiektowe środowisko programistyczne. Umożliwiało to szybkie tworzenie aplikacji przy użyciu języka Objective-C, co uczyniło NeXT ulubionym narzędziem dla naukowców i programistów. Obiektowe środowisko programistyczne NeXTSTEP było prekursorem narzędzi używanych później do tworzenia aplikacji na iPhone’a i iPada.

Choć NeXT Computer nie odniósł sukcesu komercyjnego, miał ogromny wpływ na rozwój nowoczesnych technologii. To na nim powstały m.in.: pierwsza przeglądarka WWW, stworzona przez Tima Bernersa-Lee w CERN oraz pierwsze wersje aplikacji używanych później w systemach Apple. Zresztą jego system operacyjny stał się bazą do stworzenia systemu macOS, po powrocie Jobsa do Apple w 1997, z którego z kolei wywodzi się  iOS. Gdyby nie komputer NeXT w 1988 roku, wiele technologii, z jakich korzystamy dzisiaj, mogłoby ewoluować zupełnie inaczej.

Wikimedia Commons / Rama & Musée Bolo, CC BY-SA 2.0

📅 14 października 1884. George Eastman otrzymuje patent na swój film fotograficzny w formie paska papieru. Wcześniej fotografia była wykonywana głównie za pomocą „mokrych płyt” – nieporęcznych, drogich i trudnych w transporcie. Wynalezienie filmu fotograficznego znacznie uprościło fotografię i uczyniło ją dostępną dla zwykłych ludzi.

📅 Premiery ważniejszych gier. Rany boskie, jaki wspaniały tydzień!!!

08.10.1992 – Mortal Kombat (arcade)
09.10.1997
– Star Wars: Jedi Knight – Dark Forces II (PC) 
09.10.2001 – Dark Age of Camelot (PC) 
09.10.2006 – Warhammer 40,000: Dawn of War – Dark Crusade (PC)
10.10.2006 – Scarface: The World Is Yours (PC)
10.10.2007 – Half-Life 2: The Orange Box (PC)
11.10.2002 – Combat Mission II: Barbarossa to Berlin (PC) 
11.10.2005 – Serious Sam 2 (PC)
12.10.2001 – Project Eden (PC)
12.10.2004 – BloodRayne 2 (PS2)
12.10.2004 – Kingdom Under Fire: The Crusaders (PC) 
12.10.2010 – Medal of Honor (PC)
13.10.1999 – Microsoft Flight Simulator 2000 (PC) 
13.10.2008 – Dead Space (PC)
13.10.2009 – Uncharted 2: Among Thieves  (PS3)
13.10.2009 – Brütal Legend (PS3/X360)
14.10.1998 – Star Trek: The Next Generation – Klingon Honor Guard (PC)
14.10.2003 – Commandos 3: Destination Berlin (PC)
14.10.2008 – Saints Row 2 (PS3/X360)
15.10.1997 – Duke Nukem: Time to Kill (PS) 
15.10.1998 – Shogo: Mobile Armor Division (PC)
15.10.1997 – Panzer General II (PC)