World of Warcraft kończy 21 lat! Wspominamy kultowe dla redakcji CD-Action MMO Blizzarda [RetroKalendarium]
📅 16 listopada 1904. Niejaki John Ambrose Fleming zgłasza wniosek patentowy na to, co nazwał lampą oscylacyjną – mowa w zasadzie o pierwszej lampie próżniowej. Te zaś stanowiły podstawę technologii przez jakieś 50 lat, aż do wynalezienia tranzystora. Dzieło Fleminga zostało uznane za jedno z najważniejszych osiągnięć w historii elektroniki.
📅 16 listopada 1952. Narodziny Shigeru Miyamoto, japońskiego projektanta gier związanego z Nintendo. Uznawany jest za „ojca nowoczesnych gier wideo”. Do Wielkiego N dołączył w 1977 roku, a kilka lat później stworzył Donkey Konga (1981) – pierwszy światowy hicior tej firmy. Za największe osiągnięcie developera uważa się jednak serię Super Mario Bros. (od 1985). W 1986 pokazał światu z kolei The Legend of Zelda, rozpoczynając erę gier przygodowych z otwartym światem i eksploracją. W swych dziełach stawia na zabawę, intuicyjność i radość z odkrywania.
📅 17 listopada 1970. Przyznano patent na mysz komputerową. Więcej o niej w oddzielnym tekście jeszcze w tym tygodniu.
📅 19 listopada 2006. Premiera Nintendo Wii. Urządzenie wyróżniało się rewolucyjnym sterowaniem ruchowym za pomocą kontrolera Wii Remote, co otworzyło gry wideo na zupełnie nowe grupy odbiorców – w tym rodziny i osoby wcześniej niegrające. Wii odniosło ogromny sukces komercyjny, rozchodząc się w ponad 100 mln egzemplarzy na całym świecie i stając się tym samym jedną z najlepiej sprzedających się konsol w historii.

📅 19 listopada 2007. Amazon wprowadza na rynek czytnik ebooków Kindle. Pierwsza partia urządzenia wyprzedała się w ciągu pięciu godzin od premiery.
📅 20 listopada 1985. Premiera pierwszego Windowsa. Dziś tylko to jedno zdanie, ale spoko, za tydzień będzie osobny i spory tekst na ten temat.
📅 21 listopada 1990. Premiera konsoli Super Nintendo Entertainment System (SNES). Urządzenie było następcą NES-a i szybko zdobyło ogromną popularność dzięki zaawansowanej grafice, wysokiej jakości dźwięku oraz bogatej bibliotece gier. To właśnie na SNES-ie ukazały się takie klasyki jak Super Mario World, The Legend of Zelda: A Link to the Past czy Super Metroid, które do dziś uchodzą za kamienie milowe w historii gier wideo.
Konsola sprzedała się na całym świecie w ok. 49 mln egzemplarzy. Największe sukcesy odniosła w Japonii i Ameryce Północnej, gdzie rywalizowała głównie z Sega Mega Drive / Genesis.

📅 21 listopada 1969. Niecały miesiąc po wysłaniu pierwszej wiadomości tekstowej między UCLA a Stanford Research Institute powstaje stałe łącze w sieci ARPANet. A ponieważ ta stanowiła fundament współczesnego internetu, można to wydarzenie uznać za jego narodziny.
📅 22 listopada 1973. Rodzi się Chris Metzen, główny projektant fabuły i światów gier Blizzarda, takich jak Warcraft, StarCraft i Diablo.
📅 22 listopada 1994. Premiera Segi Saturn. Była to 32-bitowa platforma piątej generacji, zaprojektowana głównie z myślą o grach 2D. Miała mocne tytuły startowe, jak choćby Virtua Fighter, ale jej skomplikowana architektura i konkurencja ze strony Sony z PlayStation sprawiły, że mimo sukcesu w Japonii nie zdobyła popularności na Zachodzie. Łączna sprzedaż konsoli wyniosła ok. 9,2 mln egzemplarzy.
📅 22 listopada 1995. Premiera filmu „Toy Story”, zrealizowanego całkowicie za pomocą animacji komputerowej. Wtedy taka grafika robiła wielkie wrażenie.
📅 22 listopada 2005. Premiera Xboksa 360, drugiej konsoli Microsoftu. Urządzenie rozpoczęło erę HD w grach, oferując rozgrywkę w wysokiej rozdzielczości i rozwinięte funkcje sieciowe poprzez usługę Xbox Live. Zdobyło dużą popularność dzięki takim tytułom jak Halo 3, Gears of War czy Forza Motorsport 2. Sprzęt rozszedł się w 84 mln egzemplarzy, co czyni go najlepiej sprzedającym się Xboksem spośród wszystkich modeli. Więcej na temat konsoli poczytacie w moim tekście w najnowszym Retro.
📅 23 listopada 1993. Premiera Atari Jaguar. Urządzenie było (nie do końca zgodnie z prawdą) reklamowane jako pierwsza 64-bitowa konsola na rynku. Mimo ambitnych planów firmy Jaguar poniósł porażkę komercyjną i stał się ostatnią „maszynką do grania” Atari. Przyczyny? Głównie skomplikowana architektura zniechęcająca twórców gier. A skromna biblioteka tytułów nie przyciągnęła odbiorców. Dodatkowo konsola miała słabą kampanię marketingową i musiała konkurować z nadchodzącymi 32-bitowymi systemami, takimi jak Sony PlayStation czy Sega Saturn, które szybko ją przyćmiły.

📅 23 listopada 1996. Powstaje pierwsze tamagotchi, wielki hit w swoim czasie. To wirtualny zwierzak – widoczny na wyświetlaczu LCD w urządzeniu o wielkość breloka do kluczy – który wymagał karmienia, mycia i sprzątania jego odchodów. Urządzenie było pierwotnie dostępne w sześciu kombinacjach kolorystycznych.

📅 23 listopada 2004. Debiut naszej gry tygodnia, a w wypadku ekipy CD-Action zapewne i 10-lecia. I nie, nie będzie nią żadna z dwóch odsłon Half-Life’a. Nawet one (i Mass Effect czy mnóstwo innych pretendentów) muszą ustąpić miejsca następującej produkcji. Bo tylko dwa razy redakcja CDA została na jakiś czas sparaliżowana dlatego, że spora część zespołu nie mogła oderwać się od grania. Raz przy Enemy Territory. Drugi raz przy World of Warcraft.
Angażująca fabuła oferowała setki godzin opowieści do odkrycia indywidualnie lub w grupach. Grafika w 2004 roku robiła wrażenie, łącząc estetykę fantasy z płynną animacją i dopracowanym stylem artystycznym. Ale kluczowym czynnikiem, który przyczynił się do sukcesu gry, okazało się podejście Blizzarda do społeczności. Regularne aktualizacje, rozszerzenia fabularne (takie jak The Burning Crusade czy Wrath of the Lich King), a także aktywna komunikacja z graczami sprawiły, że WoW nie był tylko grą, ale też platformą społeczną. Gildie, rajdy, bitwy PvP i system ekonomiczny stworzyły wirtualny ekosystem. Gracze budowali trwałe relacje, a nawet przyjaźnie przenoszone poza cyfrowy świat.
World of Warcraft stał się fenomenem kulturowym, redefiniując standardy gatunku MMO. W szczytowym momencie, w 2010 roku, mógł się pochwalić ponad 12 mln aktywnych subskrybentów, generując miliardy dolarów przychodu i stając się jednym z najbardziej lukratywnych projektów w historii branży. Dziś, ponad 20 lat od premiery, WoW wciąż ma wielu wiernych fanów.
📅 Premiery ważniejszych gier. No, co tu mówić… Od liczby Wielkich/Pamiętnych Tytułów aż się ćmi w oczach. Ja, oczywiście, najmilej wspominam Mass Effecta, ale to chyba was nie dziwi? 🙂 A także Heroes II, których, jeśli mam być szczery, cenię wyżej niż kultową część trzecią. Jest też mały polski akcent.
16.11 1996 – Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars (PC)
16.11.2001 – Harry Potter and the Sorcerer’s Stone (PS)
16.11.2004 – Half-Life 2 (PC)
16.11.2004 – Vampire: The Masquerade – Bloodlines (PC)
16.11.2004 – Call of Duty: Finest Hour (PC)
16.11.2010 – Assassin’s Creed: Brotherhood (PC)
17.11.1998 – Populous: The Beginning (PC)
17.11.2000 – The Legend of Zelda: Majora’s Mask (N64)
17.11.2003 – Poldek Driver (PC)
17.11.2003 – Need for Speed: Underground (PC)
17.11.2004 – Metal Gear Solid 3: Snake Eater (PS2)
17.11.2009 – Left 4 Dead 2 (PC)
17.11.2010 – Alien Breed 3: Descent (PC)
18.11.1999 – Chrono Cross (PS)
18.11.2002 – Tom Clancy’s Splinter Cell (PC)
18.11.2008 – Tomb Raider: Underworld (PC)
19.11.1994 – Donkey Kong Country (SNES)
19.11.1998 – Half-Life (PC)
19.11.1999 – Gabriel Knight 3: Blood… (PC)
19.11.2003 – Magic: The Gathering – Battlegrounds (PC)
20.11.1998 – The Settlers 3 (PC)
20.11.1998 – Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft (PC)
20.11.2000 – Call to Power II (PC)
20.11.2001 – IL-2 Sturmovik (PC)
20.11.2006 – Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas
20.11.2007 – Mass Effect (X360)
21.11.1987 – Mike Tyson’s Punch-Out!! (NES)
21.11.1990 – Super Mario World (SNES)
21.11.1992 – Sonic the Hedgehog 2 (SG)
21.11.1995 – Donkey Kong Country 2 (SNES)
21.11.1997 – Tomb Raider II (PC)
21.11.1998 – The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)
22.11.1996 – Command & Conquer: Red Alert (PC)
22.11.1999 – Unreal Tournament (PC)
22.11.1999 – Interstate ’82 (PC)
23.11.1998 – Warhammer 40,000: Chaos Gate (PC)
