Najlepszy mod do Gothica 2 w historii. Prezentujemy prace nad nową wersją Kronik Myrtany i mówimy o zmianach [NOWE SCREENY]

Najlepszy mod do Gothica 2 w historii. Prezentujemy prace nad nową wersją Kronik Myrtany i mówimy o zmianach [NOWE SCREENY]
Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition (Gothic 2)
Szymon "Simon_Said" Szkucik
Wielokrotnie nagradzany mod do Gothica 2 wciąż jest rozwijany. Zebraliśmy informacje o nadchodzących zmianach, a ekipa od Kronik Myrtany podzieliła się z nami nowymi screenami.

Gothic Remake to niejedyny Gothic, na jakiego czekamy. Wkrótce miną cztery lata od premiery jednego z największych i najlepszych modów do drugiego Gothica. Kroniki Myrtany, bo to o nich mowa, zwyciężyły w plebiscycie Mod of the Decade, zdobyły uznanie społeczności i gigantyczną pulę graczy (przewyższając tym ostatni produkt Piranha Bytes, czyli Eleksa 2), a także, w niektórych przypadkach, wywindowały część twórców do gamedevu (parę osób dołożyło nawet cegiełkę do Gothica Remake).

Twórcy jednak nie spoczęli na laurach i wzięli się do pracy nad wersją 2.0, oficjalnie nazwaną Mod of the Decade Edition. I chociaż nie udostępniają już tyle materiałów na YouTubie, co przed premierą podstawowej wersji, to na ich oficjalnym Discordzie możecie znaleźć pojedyncze posty oraz cały kanał, gdzie umieszczane są krótkie filmiki i grafiki tłumaczące nowe rzeczy.

Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition: Wrak

Żeby jednak nie robić zwykłej galerii, postanowiłem zadać kilka pytań twórcom, a ci nie tylko sporo mi opowiedzieli, ale też zdecydowali się udostępnić dla CD-Action nowe, niepublikowane do tej pory grafiki. Miejcie jednak na uwadze, że większość rzeczy, o których wspominam, przewinęła się już w postach twórców na Discordzie, ale dzięki temu artykułowi trafi do szerszej grupy odbiorców.

NOWE FUNKCJE

Jedną z ciekawszych nowinek w modzie będzie system wyboru muzyki w karczmach. Podszedłszy do grajka, za drobną opłatą zmienimy utwór rozbrzmiewający w danym miejscu. Co najważniejsze, nasza decyzja zostanie zapamiętana na całą grę, nie dojdzie do resetu po wczytaniu zapisu, a że karczm jest kilka, to do każdej można przypisać osobny kawałek.

Kolejna rzecz to znacząco ulepszony bestiariusz. Do tej pory po przeczytaniu książki o danym potworze generował nam się wpis będący po prostu suchymi danymi, które – w moim odczuciu – raczej odrzucały, niż zachęcały do lepszego poznawania świata gry. Teraz zobaczymy zakładkę z wizerunkiem monstrum i estetycznie opisanymi jego cechami oraz słabościami. Twórcy planują też wykonać w ten sposób listy gończe, by łatwiej można je było śledzić.

Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition: Nowy bestiariusz

Jeśli chodzi o nasz ekwipunek, to pierścienie i amulety zyskają unikalne właściwości zamiast prostego wzmacniania statystyk. Z przedstawionych grafik można się dowiedzieć, że jeden z amuletów da nam szansę na powalenie przeciwnika przy ataku bronią dwuręczną. Inny zaś pozwoli na znajdowanie okruchów magicznej rudy (potrzebnej w modzie do tworzenia zwojów).

NOWE SPOJRZENIE NA MAGIĘ

Kroniki Myrtany umożliwiały przejście gry ścieżką czarów. Nie dało się jednak dołączyć do gildii Magów Ognia czy Wody, a całą naukę opieraliśmy na księgach wprowadzających w kolejne kręgi magii i znajdowaniu run. Pomysł, choć dość ciekawy, był w mojej opinii źle przemyślany, gdyż wiązał się z pewną losowością – nigdy nie wiedzieliśmy, czy odnajdziemy konkretny wolumin i czary.

W wersji 2.0 system ulegnie zmianie. Przede wszystkim do odblokowywania kolejnych kręgów będzie konieczne wykonywanie misji, podczas których nauczymy się posługiwać zaklęciami konkretnego poziomu. Ponadto pojawi się odblokowywana w kapliczce Innosa umiejętność pozwalająca na poświęcanie swoich punktów życia, gdy zabraknie nam many do zaklęć.

Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition: Świątynia

Rozbudowę przejdą również przywołania. Pomijając to, że będziemy mieć więcej możliwości, teraz na ekranie pojawi się portret naszego stworzenia z informacją o stanie jego zdrowia. Do tego zostaną przypisane klawisze odpowiedzialne za wydawanie różnych poleceń sługom. Jeden z twórców podczas naszej rozmowy był szczególnie zadowolony z przywołania bagiennego trutnia, który w oryginale wypuszczał z siebie po śmierci trujący obłok. Dzięki temu można wysłać przywołańca w kierunku grupy przeciwników i zdalnie go zdetonować.

A czy dojdą jakieś zaklęcia? Powiedziano mi, że nie należy spodziewać się różnej maści nowych pocisków typu „kula ognia, ale niebieska”. W tworzeniu czarów skupiono się przede wszystkim na rozmaitym wzmacnianiu bohatera i osłabianiu przeciwników. Zaklęcia w ekwipunku będą sortować się wedle dziedziny, do której należą (magia ognia, wody etc.), co też zapewni trochę lepszą przejrzystość w ich wyszukiwaniu. Do tego czary w edycji 2.0 pomogą nam w dostaniu się do nowych, niedostępnych inaczej lokacji. A skoro o tym mowa…

Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition: Świątynia

WIZUALNY UPDATE CAŁOŚCI

Zasadniczo większość znanych miejsc zostanie znacząco rozbudowana, jeśli chodzi o obiekty i tereny. To sprawia, że naprawdę ładny świat stanie się jeszcze bardziej klimatyczny i ciekawy. A najsłabsza lokacja, przynajmniej w moim odczuciu, czyli Wilcze Leże, już na screenach wygląda w końcu na miejsce, z którego mogłaby się wziąć olbrzymia liczba Wilczych Synów (w związku z pewnymi wydarzeniami z finału historii).

Ale to nie wszystkie zmiany. Autorzy widzieli, że oryginalne przedmioty z Gothica 2 gryzły się wizualnie z tymi z moda, jak choćby niektóre bronie. Moim zdaniem nie był to duży powód do narzekań, ale ambitni modderzy zdecydowali się i to poprawić. W związku z tym duża część arsenału doczekała się sporego liftingu.

Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition: Vardhal
Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition: Vardhal
Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition: Vardhal

Dodane zostaną nowe monstra przypisane typowo do konkretnych miejsc. W okolicach Twierdzy Vardhal pojawią się wynaturzone stworzenia, których nigdzie wcześniej nie spotkaliśmy, jak przeklęta harpia czy zmutowany błotniak. W jednym z pokazanych specjalnie dla nas materiałów zobaczyliśmy ślimaki, czyli wariację na temat błotnego węża znanego z pierwszego Gothica.

IMMERSJA TEŻ WAŻNA

Warto mieć na uwadze jeszcze kwestię dubbingu. Część nagrań powstała praktycznie od nowa, a np. ten sam aktor, który użyczał głosu inaczej brzmiącym postaciom, teraz nagra dodatkowo do każdej z nich osobne pakiety SVM (np. „Schowaj broń”), by mod był możliwie jak najbardziej immersyjny w tej kwestii. Dostałem też potwierdzenie, że Michał Klawiter, wcielający się w głównego bohatera, Marvina, otrzymał nowe kwestie do nagrania. To świetna wiadomość – obawiałem się po prostu cięcia istniejących już materiałów i dopasowywania ich do nowych dialogów.

Ważną kwestią jest też optymalizacja. Bolączkę moda stanowią bardzo długie ekrany wczytywania i zapisywania, szczególnie w dalszych etapach rozgrywki. W nadchodzącej aktualizacji wszystkie te czynności mają trwać niemal dwukrotnie krócej.

A premiera? Daty wydania Kronik Myrtany: Mod of the Decade Edition niestety nie jest znana. Na tę informację musimy jeszcze poczekać.

I na sam koniec dołączam dużą prośbę od samych twórców: „Nie traktujcie aktualizacji 2.0 jak dodatku Noc Kruka. Choć pojawi się nowa zawartość, nie ma mowy o kompletnie nowej linii fabularnej czy nowej mapie wielkości Jarkendaru. Jeśli oczekujecie właśnie tego, musicie obniżyć swoje oczekiwania”.

Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition: Wilcze leże
Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition: Wilcze leże
Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition: Wilcze leże
Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition: Wilcze leże
Kroniki Myrtany - Mod of The Decade Edition: Wrak