Często komentowane 114 Komentarze

E3 2011: The Elder Scrolls V: Skyrim ? wrażenia z pokazu

E3 2011: The Elder Scrolls V: Skyrim ? wrażenia z pokazu
The Elder Scrolls V: Skyrim to największy rywal Wiedźmina 2 w walce o tytuł "gry RPG roku 2011". Prezentacja gry na E3 to dobra okazja, by ocenić jej szansę na zwycięstwo w tej rywalizacji. Czy są smoczo duże?

Grę pokazywano na konsoli Xbox 360. Demo zaczynało się na dróżce – o dziwo wyłożonej kamiennymi kostkami – w środku lasu. Świat gry jest dość gęsty, wypełniony drzewami, krzewami i inną roślinnością, ale mówiąc szczerze jakość grafiki to główny powód do zawodu. Nie ma wrażenia, że okolica żyje (przedstawiciel studia mówił o drzewach poruszanych wiatrem, ale nie sposób było tego zobaczyć). Także animacja bohatera jest nieco drewniana, to jednak akurat typowe dla gier Bethesdy – i Skyrim tego niestety nie zmienia. Na obecnym etapie gra cierpi z powodu drobnych błędów graficznych – obiektów pojawiających się dopiero w polu widzenia gracza, postaci przeskakujących o kilka pikseli w trakcie animacji, czy przesadnie świecących elementów otoczenia (np. kamieni). Nie zmienia to jednak faktu, że widoki są imponujące, bardzo klimatyczne i bardzo fantasy. O ile jednak w szczegółach oprawa graficzna nie zachwyca, tak rozmach świata, oraz fakt, że widziany prze gracza obszar ciągnie się daleko po horyzont, naprawdę mogą się podobać.

Rozpoczęliśmy od krótkiego wprowadzenia w sterowanie. Czary przypisuje się do każdej z dłoni (a tym samym do dwóch różnych przycisków), wybierając je z tekstowej listy. Jeśli przypiszemy ten sam czar do obu dłoni, możemy rzucić jego silniejszą wersję – wystarczy wcisnąć oba przyciski na raz. Podczas całej prezentacji pokazano kilka zaklęć, m.in. Frostbite (lodowy pocisk, który zabiera wrogom życie i spowalnia ich), Detect Life (pokazuje wrogów z daleka, podświetlając ich na ekranie), Circle of Protection (otacza bohatera aurą, która sprawia, że przeciwnicy uciekają na pewną odległość), Chain Lightining (rzuca pioruny, które przeskakują z jednego przeciwnika na drugiego), Whirlwind Sprint (błyskawiczny przeskok z miejsca na miejsce), Clairvoyance (pokazuje, trochę jak w Dead Space, ścieżkę do kolejnej lokacji w aktywnym queście).

Tekstowe jest również menu ekwipunku, poszczególne rzeczy są pokazane dopiero wtedy gdy wybierze się ich nazwę – w takiej sytuacji można je obejrzeć z każdej strony w pełnym 3D. Nie ma wskaźników podpowiadających, jak znalezione przedmioty mają się do tych już posiadanych/aktywnych.

Pokazano również menu umiejętności, zrealizowane w postaci mapy nieba – każda umiejętność to oddzielna konstelacja, poszczególne gwiazdy tej konstelacji to perki przypisane do danej umiejętności. Rozwijając poszczególne umiejętności uzyskujemy dostęp do coraz mocniejszych perków.

W dalszej części prezentacji bohater udał się do miasteczka, w którym, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ludzie „żyli swoim życiem”, także w trakcie rozmów z graczem. To lepsze rozwiązanie, niż zatrzymujące rozgrywkę dialogi z poprzedniej części, ale wciąż sztuczne – niezależnie od treści rozmowy postacie niezależne zajmują się czynnościami, jakie dla nich przewidziano i mówią takim samym głosem, zarówno gdy siedzą i drapią się po nodzie, jak i wtedy gdy np. przewalają wielkie pnie drzew. No i oczywiście mają „twarze Bethesdy” – puste, nienaturalne, mało sympatyczne.

Drugą połowę prezentacji rozpoczęła bardzo długa, wieloczłonowa sekwencja walki, mająca miejsce w lokacji o nazwie Bleak Falls Barrow. Tu bohatera najpierw zaatakował smok, z którym prowadzący nawiązał krótką walkę. Ponieważ jednak szybko zorientował się, że nie ma szans, wszedł do pobliskiego lochu, gdzie walczył przez chwilę z grupą ludzi, a następnie z wielkim lodowym pająkiem. Szkoda, że nie przedstawiono nam kontekstu tej walki, bo bez tego była to prosta, choć efektowna siekanina. Tak samo, jak i dalsze sceny – starcie z wojownikami-szkieletami, oraz pojedynek z wielkim lodowym trolem na wiszącym nad przepaścią moście.

Po walce pokazano zagadkę logiczną. W pewnym momencie bohater na trafił na drzwi, składające się z trzech ruchomych okręgów, ozdobionych płaskorzeźbami zwierząt. Na środku drzwi znajdował się przycisk, pasujący do znalezionego wcześniej złotego szponu. Włożenie go w odpowiednie miejsce nie otworzyło jednak drzwi – by je odemknąć trzeba było obejrzeć szpon z różnych stron, dostrzec znajdujące się na nim „ikonki” ze zwierzętami, które stanowiły podpowiedź na temat tego, jak należy ustawić płaskorzeźby na drzwiach.

Korzystając z drzwi wyszliśmy z lochów (wcześniej walcząc jeszcze z kilkoma przeciwnikami, przy których prowadzący wykorzystał jeden ze smoczych krzyków, działających jak bullet-time). Otworzyła się przed nami nizina, na horyzoncie widoczne było miasto Whiterun, do którego jednak nie doszliśmy. Zamiast tego wdaliśmy się w walkę z przechodzącymi obok wielkimi mamutami i towarzyszącymi im gigantami… przerwaną nagłym atakiem ognistego smoka. Bohater podbiegł do pobliskiej wieży strażniczej, z której wybiegli żołnierze. Wspólnymi siłami, dość szybko, udało się pokonać smoka, ale… zaraz po nim pojawił się kolejny, tym razem lodowy.

W tym momencie bohater użył kolejnego smoczego krzyku, który sprawił, że wokół rozpętała się burza (efektowna graficznie, „raniąca” przeciwników). Jej działanie sprawiło, że lodowy smok zwalił się na ziemię, ale jeszcze kontynuował walkę. By go wykończyć trzeba było zadać mu jeszcze parę ciosów toporem, ostatni przedstawiony został w postaci animacji finishera.

Prezentacja Skyrima nieco mnie zawiodła, ale to wina prowadzących – zamiast skupić się na ciekawych mechanizmach RPG pokazano dużo walki rodem z hack’n’slasha, która jednak prezentowała się gorzej, niż w typowych grach action RPG typu Dragon’s Dogma czy Kingdoms of Amalur. Mimo tego zawodu wciąż czuję, że będzie to fantastyczna gra RPG – tyle tylko, że nie tak ładna, jak mogłyby to obiecywać pierwsze opublikowane screeny i nie tak „wiarygodna” .

114 odpowiedzi do “E3 2011: The Elder Scrolls V: Skyrim ? wrażenia z pokazu”

  1. Ja tu nie widzę żadnej rywalizacji;p według mnie nie może być mowy o tym żeby wiedźmin mógł się równać ze skyrim. Mimo wszystkich tych niedogodności, które wymienił autor artykułu, gry z serii TES zawsze mają „to coś” przez co zagrywam się w nie przez wiele wiele godzin i wracam do nich co jakiś czas;)

  2. Kocham serię TES i jestem baaaardzo wkurzony na Peta Hinesa i Toddlera za to co robią z tą serią. CDA, błagam was, nie zawyżcie tej grze oceny, tak jak zrobiliście to z Craplivionem.

  3. Najbardziej oczekiwana gra roku dla mnie.

  4. Kazdy odbiera ta gre na swoj wlasny sposob 😉 niektorzy beda napierdzielac a inni zbierac grzybki 🙂 tak czy siak bedzie duzo osob grac i nie narzekac 😉 |$

  5. Wydaję mi się Hut, że skupiasz się na wadach głównie dlatego, że Skyrim ma konkurować z naszym Wiedźminem. Nie robisz tego dosłownie, ale odnoszę wrażenie, że pokazujesz „nasz wiedźmin zza Wisły ma błędy, ale zobaczcie, oni też je mają! Nasze lepsze, bo nasze!”. I tak samo jak Fitman uważam, że Skryim to inna liga, a wiedźmin dwoma częściami nie dogoni takiego dorobku jak TES.

  6. No tak to już jest gry mają i będą mieć błędy jakieś małe nie doróbki, a po za tym TES to już legenda a Wiesiek dopiero buduję historię. 🙂

  7. Zgodzę się z Tukan przez to ,że TES V ma rywalizować z Wieśkiem to Hut skupił się na błędach TES”a i zwalił winę na ludzi którzy przygotowali prezentację ;/ Ale nie ma to tamto co prawda wiesiek i TES to co innego ale są podpięte pod jeden gatunek gry cRPG i teraz trzeba szczerze powiedzieć Wiesiek świetna grafika , super fabuła grając człowiek wciąga się w nią tak jak w G 1 i 2 ale wciąć kuleje wytwarzanie przedmiotów ;/ i swobodna eksploracja ;/ ……..

  8. a także przez to że wiedźmin używa praktycznie tylko kilku zaklęć i dwóch mieczy to też jest wada moim zdaniem chociaż uzasadniona i nie do przeskoczenia ze względu na fabułę i mimo wszystko że wiedźmin ma kilka zakończeń to można zagrać dwa trzy razy i już się ma dosyć a TES to potężny świat kilka ras i klas do wyboru można siekać zarówno toporkiem i zakuć się w HV armor ale również latać z łukiem jako np elf w L Armor 😛 grafa też jest niezła chodź porównując z W2 to jest stosunek W2 10 / TES 8 jak narazi

  9. No i zawsze w TES trochę cienka fabuła była no wsumnie nie tyle co cienka ale taka która nie wykorzystywała w pełni całego swojego potencjału tak jak w TES : IV świetny motyw fabularny ale źle poprowadzony i tak wychodzi zę i w TES III u w IV człowiek potrafił rypać zadania zlecane w gildii czy klanów i omijał wątek główny np pod pretekstem ” zostawię sobie go na koniec ” a du bach połowa z takim postanowienie nie skończyła bo za dużo spędziła na zadaniach pobocznych i nie miała ju chęci skończyć gry 🙂

  10. Zdaję sobie sprawę, że trudno jest dokładnie opisać w artykule to, co samemu się widziało (na dodatek w formie ruchomego obrazu), ale powyższe „sprawozdanie” wydaje mi się strasznie chaotyczne, i jakieś takie…nieprzemyślane. Wiem że to nie recenzja, i sam Hut widział jedynie wybrane przez autorów elementy gry, no ale skoro dane Ci było je oglądać to mógł byś przynajmniej wspomnieć w kilku słowach jak prezentują się na żywo. Na przykład sceny walki. Czy to nowa jakość, czy może po prostu „Oblivion 2”?

  11. Tak więc resumując mój wywód Wiesiek już pokazał swoje kto gra w cRPG to już skończył lub kończy withera teraz czas na TES: V moim zdaniem W2 zasłużył na ogólną notę 9,5 ale jeżeli TES będzie dobry fabularnie i będzie miał sprawną , dobrze skonfigurowaną mechanikę gry wygra z wiesiem tytuł gry roku przez to , że co prawda gry jakościowo mogą być równe ale TES będzie wydany od razu na konsole i to już załatwi liczbę głosów przez fanów z zachodu którzy większości grają w takie gierki na konsolach 😛 |Pozdro !

  12. Albo wspomniane menusy ekwipunku i karty postaci. Opisałeś z grubsza jak to wygląda, ale ani słowem nie napomknąłeś czy robi przynajmniej wrażenie wygodnego, przejrzystego itd.

  13. @Vantage – nie porównuje tych gier, po prostu odnoszę się do zdania Huta „The Elder Scrolls V: Skyrim to największy rywal Wiedźmina 2 w walce o tytuł gry RPG roku 2011.”

  14. Piotrek124342 8 czerwca 2011 o 16:23

    Nie mogę się już doczekać!

  15. Hut, nigdy więcej nie pisz podobnych bzdur. Dragon’s Dogma? Kindoms Of Amalur? Naprawdę? Lubisz takie bezmózgie siekanie? Właśnie przez ten brak profesjonalizmu przestałem kupować wasze czasopismo.

  16. Jest bardzo podobny artykuł na gryonline, z tym, że tam redaktor podchodzi do tematu profesjonalnie. Jak ktoś chce, to niech przeczyta, nastraja optymistycznie. 🙂

  17. Oblivion idealny nie był a spędziłem przy nim ogrom czasu.Z Skyrimem zapewne będzie podobnie.;D|@Erander zgadzam się,Wiedźmin 2 ,mimo że świetny, to gra na 2 razy-niby fabuła ma sporo rozgałęzień ale mechanika walki i tak opiera się tylko na jednym delikatnie modyfikowanym schemacie(wybór drzewka szczególnie nie wpływa na grę-i tak siekamy mieczem-trochę mocniej,trochę słabiej pomagając sobie znakami bądź nie, ale tak czy tak siekamy)a w TES mamy sporo mocno różniących się sposobów gry.

  18. Mnie nie pójdzie ani Wiedźmin 2(jesteśmy w Polsce więc nie pisać Witcher(ARGH!))ani skyrim ,a i nawet Dwarf Fortress się tnie trochę na 100 krasnoludach(jak magma płynie to mam pokaz slajdów).Jeśli miałbym coś porównywać to na pewno nie te 2 gry ,które różnią się widokiem postaci,walką itp.itd..Mam nadzieję ,że ten Skyrim nie będzie tak podobny do Obka jak mi się wydaje(oby była wielka bitwa(a kto z was tego nie lubi?)jak na początku Wiedźmina 2 ,a nie „Bitwa o Brumę”(hura!bitwa 12npcow z mobami).

  19. Omg dziekuje wam drodz rodacy dziekuje ze nie daliscie sie omamic falszywce huta ludzie jestescie madrzy i nie zachowaliscie sie jak typowy polak-hut masakra czytajac ten tekst zatkalo mnie ale powiem tyle wiedzmin jest niczym nadzwyczajnym a oblivion byl gra ktorej savy mam jeszcze z 2007 roku jest wspaniale rozbudowany a zadania naprawde nie sa takie zle. Hut zachowal sie jak adwokat na rozprawie czyli ukazac w jak najgorszym swietle rywala oblivion to gra w ktorej mozesz skakac i czuc pelna swobode i niebezpieczenstwo swiata wiedzmin to kolebka wulgaryzmow zamknietych w ponurej ciasnej karczmie tani chwyt zreszta 300 skyrima z pewnoscia przerasta mozliwosci ograniczonego jednak wiedzmina.

  20. Kamilek, nie chcę wybrzydzać, ale wiesz co to przecinek, kropka, polskie znaki? :

  21. TheDesertEagle 8 czerwca 2011 o 16:42

    @kamilk213 ,,zreszta 300 skyrima z pewnoscia przerasta mozliwosci ograniczonego jednak wiedzmina.” Konia z rzędem temu kto rozumie w pełni sens tego zdania. Najpierw skończ drugą klasę gimnazjum naucz się pisać po polsku a potem dopiero do internetu. Dzieciarnia :/

  22. TheDesertEagle 8 czerwca 2011 o 16:49

    Nie graliście w Skyrim’a więc jak możecie wiedzieć czy przebije Wiedźmina 2 czy nie?! Dopiero 11.11.11 będzie można rzetelnie stwierdzić która gra jest lepsza! A, i jeśli Skyrim będzie gorszy graficznie to wyjdzie do niego po kilku miechach taki Quarl Texture Pack 5 i źle nie będzie, dla tego po cichu liczę że, do Wiedźmina 2 też dadzą Mod Toolsa (sam też bym sobie chętnie pogrzebał w modach 😉 ).

  23. TheDesertEagle 8 czerwca 2011 o 16:50

    * dlatego

  24. Ja powiem tylko – mody.

  25. 300 godzin…. mialo byc sorry > i nie bede z wami rozmawial na temat ortografi ugly zombie.

  26. Chyba chodziło o to , że ” Skyrim przerasta 300 razy możliwościami ograniczonego jednak na swój sposób wiedźmina ” 😛 czy mniej więcej jakoś tak .

  27. @kamilk213 taaa najlepiej gdyby napisał ,że Skyrim ma wszystko co tylko sobie wymarzysz grafikę,muzykę,głosy,kawę robi,stopy masuje,buty wiąże…wolałbym aby spojrzenie na każdą grę było krytyczne(nie oszukujmy się,Skyrim też będzie zabugowany ,a animacje prawdopodobnie takie jak w Oblivionie(nijakie)chyba ,że to poprawią na co liczę)i ukazujące wszelkie wady cobym się po zakupie denerwować nie musiał :

  28. TheDesertEagle 8 czerwca 2011 o 16:55

    @kamilk213 Od tego masz swoją Panią od polskiego której szczerze współczuję.

  29. kamilk213 i reszta. Chciałbym was oświecić że dziś twórcy skyrima powiedzieli ze najważniejsze będą wersje konsolowe a wersja na PC będzie portem… także nie podniecałbym się tak skyrimem i poczekał na premierę bo czarno to widzę.

  30. TheDesertEagle 8 czerwca 2011 o 17:02

    http:www.youtube.com/watch?v=flCxhcu1s84&feature=player_embedded|Nie wiem czy było już w jakimś newsie, ale to chyba to co Hut opisał.

  31. niby kipściocha, ale wiem że to będzie gra WIELKA, która zmiażdży wieśka 2. Ale ze mnie patriota…. 😛

  32. „The Elder Scrolls V: Skyrim to największy rywal Wiedźmina 2…WOHOHOHOHOHOHO!!…łał..mamy tu chyba najbardziej żałosny cytat miesiąca! Ok, mogę przeżyć to , że CD-ACTION po prostu robił, robi , i zawsze będzie robił wielką reklamę wiedźminowi, ale ludzie…bez jaj! Rywal Elder Scrolls’ów? Wiedźmin? Bluźnierstwo !!

  33. @richter zależy dla kogo. Ja nie lubie tego typu sandboxów. Wole bardzo dobrą i dobrze poprowadzoną fabułę dlatego dla mnie Wiedźmin 2 już wygrywa na starcie(pozatym nie lubie RPGów z widokiem z 1 osoby). Są gusta i guściki:P

  34. TheDesertEagle 8 czerwca 2011 o 17:12

    @63robson Ten cały Skyrim to w sumie taki mix Obliviona 2.0 (tzn. z paroma modami) i Fallout’a New Vegas, i serio nie wiem czemu się tak bulwersujesz.

  35. I wiem tez napewno jedna rzecz recenzja skyrima chocby nawet byl dobry nie bedzie optymistyczna i zachecajaca nas do gry wszystko dla kochanego wieska.

  36. BlackTemplar 8 czerwca 2011 o 17:23

    ludzie to już jest zabawne z tą reklamą Wiedźmina w cda, naprawdę… Jeśli chodzi o Skyrima to nie wiem czemu jest niby w innej lidze niż Wiedźmin. Moim zdaniem Wiedźmin ma bardzo duże szanse ze Skyrimem, a na waszym miejscu bym się cieszył że polska gra się tak wybiła. Swoją drogą te wieczne komentarze o tym że Skyrim zmiażdży Wiedźmina są już naprawdę nudne.

  37. TheDesertEagle 8 czerwca 2011 o 17:24

    @kamilk213 Nie przesadzaj, różne rzeczy można redakcji CDA wypominać ale na pewno nie fanbojstwo.

  38. Mhm, szczególnie jak się okazało, ze wersja PC będzie… konsolowym portem 😀 Coś już zaczynam powątpiewać w WIELKOŚĆ Skyrim’a, bo hardkorowy poziom trudności, ultra-mega-wypasiona grafika i bardziej skomplikowany model walki od tego z Wiedźmina 2 odpadają. Miło było… (do dziś wspominam wtopę z Saints Row 2 i tragiczną optymalizacją, sądzę, ze tu będzie lepiej, ale czy na tyle, by przebić Wiedźmina 2? Będę się śmiać jak wersja Zabócjów Królów na X360 przebije nowego TES’a).

  39. Co najciekawsze, bardzo lubiłem i nadal lubiłem TES’a III i OblIVion’a za ogrom świata i ogrom możliwości w jego eksplorowaniu, wiec nie jestem fanboyem Wiedźmina 2 – po prostu Polacy zrobili tytuł mający, szczególnie po patch’ach, duże szanse na tytuł RPG’a roku (co do GOTY, tu będą się ścigać Battlefield 3, Batman: Arkham City i AC: Revelations)

  40. Subaru – nie przewidziałem jak będzie, po prostu widziałeś kiedykolwiek lepszy PC’towy port od tego z konsoli? Chlubne wyjątki to Gears of War z dodatkowym aktem i… chyba tyle. A co do GOTY, gdzieś w tam tle czai sie, co cieszy.. Dead Island.

  41. TheDesertEagle 8 czerwca 2011 o 17:40

    Poza tym jeśli nie wierzycie opinii CDA to zdajcie się na oceny zachodnich serwisów, w niejednym z nich Wiedźmin 2 dostał lepszą cenę niż w CDA (tzn. 10/10).

  42. TheDesertEagle 8 czerwca 2011 o 17:41

    @princefan AC Brotherhood chyba.

  43. Oblivion tez byl na konsole a tworcy skyrima wypowiadali sie na temat grafiki ktora jak dla mnie zla nie jest i powiedzieli ze wypuscz najprawdopodobniej jakis patch na dx11 a pojawiajace sie obiekty w oddali sa spowodowane konsola ktore sa na granicy mozliwosci.Powracajac do tekstu hut stwierdzil ze animacje sa sztywne przeciez sa swietnie zrobione i niebo lepsze niz w oblivionie i wiedzminie odrazu mozna zaowazyc to na filmiku.

  44. kurdę, denerwuje mnie to co CDA pisze o Skyrimie. ja osobiście jestem fanbojem TES-ów, i powiem tak:|Wiedźmin 2 jest wyk*rwalański. Skyrim będzie wykur*alański. tych gier nie ma co porównywać, bo to całkiem inne koncepcje na temat RPG. zgodzę się z tym, że twórcy spieprzyli sprawę z tą prezentacją, ale i tak miałem podobną reakcję na gameplay jak Harry Patridge na teasera. jutro biegne po Wiesława do sklepu. za 5 miesięcy i 3 dni daje na facebooka oficjalny unboxing kolekcjonerki Skyrima.

  45. Wolę mojego kochanego Skyrimka <3 niż jakiegoś wiedźminka (PFFFFFFFF).

  46. jedna z tych gier jest zaebysta, a druga będzie za 5 MIESIĘCY I 3 DNI!!! to wszystko co mam do powiedzenia.

  47. @princefan To nie było skierowane do Ciebie. 🙂

  48. AAAAAAAAAAAA!!!! I JESZCZE JEDNO!!!! nie zwracajcie uwagi na poziom trudności, Howard sam przyznał, że dali bohaterowi dużo HP, bo jaka to by była prezentacja jakby umarł z kilka razy….

  49. TheDesertEagle 8 czerwca 2011 o 18:28

    @Caru Bardzo dobrze to ująłeś.

  50. Najwięcej jadu wywołało zdanie Hut’a o grę roku. Ale spójrzcie na to szerzej, po Wieśminie zmieni się odrobinę sposób konstruowania „światów”. Przecież oglądali go wszyscy z branży zapewne… 🙂 Mam nadzieję że PR’owcy też… Skyrim na pewno będzie świetną grą z rozbudowanym wielkim realmem. Oby nie naiwnym.|W dzisiejszych czasach wszystko co robią w dziedzinie rozrywki, kroją na modłę „badań opinii publicznej’. ma się sprzedać…

Dodaj komentarz