1
1.04.2023, 11:45Lektura na 15 minut

Stalker 2: Heart of Chornobyl – wszystko, co wiemy o grze

Stalker 2: Heart of Chornobyl: Data premiery, platformy, fabuła, miejsce akcji, frakcje, anomalie, artefakty, broń, dostępne wydania. Sprawdź najważniejsze szczegóły dotyczące nadchodzącej gry GSC Game World.


Dawid „DaeL” Biel

Stalker (zapisywany przez twórców gry jako S.T.A.L.K.E.R.) to tytuł serii gier ukraińskiego studia GSC Game World łączących rozgrywkę typu FPS z elementami survivalu, horroru oraz immersive sima. Cykl został zainspirowany przez głośną powieść science fiction braci Strugackich – „Piknik na skraju drogi” – a także jej kinową adaptację, czyli film „Stalker” Andrieja Tarkowskiego. Gracz wciela się w jednego ze stalkerów, tj. przemierzających Czarnobylską Strefę Wykluczenia poszukiwaczy tajemniczych artefaktów – wytworzonych wewnątrz anomalii groźnych przedmiotów o właściwościach sprzecznych z ludzkim pojmowaniem praw fizyki.

Stalker 2
Stalker 2

Dotychczas wydano trzy gry z serii: w 2007 powstał Cień Czarnobyla, rok później jego prequel Czyste Niebo, a w 2009 sequel Zew Prypeci. Wbrew mylącej nazwie Stalker 2: Heart of Chornobyl (polski podtytuł nie został jeszcze potwierdzony) jest zatem czwartą odsłoną cyklu. Produkcję napędza silnik Unreal Engine 5.


STALKER 2 – CO OZNACZA SKRÓTOWIEC?

W świecie gry S.T.A.L.K.E.R. to akronim utworzony od wyrazów scavengers, trespassers, adventurers, loners, killers, explorers i robbers (po polsku: szabrownicy, intruzi, poszukiwacze przygód, samotnicy, zabójcy, odkrywcy i rabusie). W rzeczywistości tytuł Stalker pochodzi z powieści „Piknik na skraju drogi”, gdzie nie miała charakteru skrótowca. W czasie, gdy powstawała książka (wydana została w 1972 roku), anglojęzyczne słowo „stalker” odnosiło się do kogoś, kto się skrada, co oddawało istotę pracy szabrowników wkraczających do Zony. Z biegiem lat wyraz nabrał pejoratywnego wydźwięku, stając się synonimem „prześladowcy”. Stąd potrzeba ponownego wyjaśnienia – w formie akronimu – znaczenia tego słowa.

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla z 2007 roku
S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla z 2007 roku

STALKER 2 – NIEUDANE PODEJŚCIA

Po raz pierwszy o pracach nad Stalkerem 2 dowiedzieliśmy się jeszcze w roku 2010, niedługo po wydaniu Zewu Prypeci, premierę gry zaplanowano zaś na 2012. Celu tego nie zrealizowano, a studio GSC Game World, w związku z problemami finansowymi, zostało rozwiązane 9 grudnia 2011. Nadzieję na kontynuację prac pod innym szyldem pogrzebali developerzy, którzy w kwietniu 2012 ogłosili porzucenie projektu.

W czerwcu 2014 roku jeden z głównych projektantów Stalkera – Eugene Kim – ogłosił zbiórkę na grę, która miała być duchowym spadkobiercą ukraińskiego FPS-a. Kampania kickstarterowa wzbudziła kontrowersje, ponieważ jedyne materiały dotyczące prac nad nową produkcją, jakie zaprezentował Kim, zostały przeniesione z oryginalnego Stalkera lub pochodziły ze zbioru assetów silnika Unity. W grudniu tego samego roku Kim zorganizował kolejną zbiórkę, tym razem na grę zatytułowaną Stalker: Apocalypse. Obydwa projekty nie doczekały się realizacji.

Stalker 2
Stalker 2

Również w grudniu 2014 roku do życia powróciło GSC Game World założone przez część developerów pierwszych trzech odsłon Stalkera. W 2018, po umiarkowanym sukcesie Kozaków 3, studio ogłosiło rozpoczęcie prac nad grą Stalker 2.


STALKER 2 – ZWIASTUNY

Oficjalna informacja, że GSC Game World pracuje nad sequelem Stalkera, została opublikowana w 2018 roku, choć jej celem było wyłącznie przetestowanie popularności marki przed negocjacjami z potencjalnymi wydawcami na targach E3. Pierwszy zwiastun gry pojawił się dwa lata później. I choć nie pokazał nawet fragmentu właściwego gameplayu, to samo przypomnienie znajomych lokacji z Prypeci i okolic wystarczyło, aby wzbudzić spore zainteresowanie projektem. Trailer opublikowany na głównym kanale GSC Game World obejrzało blisko milion osób, jego wersję zamieszczoną na kanale IGN – ponad trzy miliony.

Na kolejny zwiastun musieliśmy poczekać do roku 2021. Ale nasza cierpliwość została wynagrodzona, tym razem trailer zaprezentował bowiem fragmenty rozgrywki (przemierzanie bagien Prypeci, działanie anomalii, strzelaniny itp.) oraz długie rozmowy z enpecami (nie jest jasne do końca, czy to cutscenki, czy element nowego systemu dialogowego).

Trzeci zwiastun, budzący skojarzenia z intrem pierwszej gry z serii (obydwa filmy ukazują ciężarówkę jadącą przez Zonę z nieprzytomnym człowiekiem na pace), wzbudził pewne kontrowersje. Pojawiły się plotki, jakoby Stalker 2 miał być remakiem Cienia Czarnobyla. Twórcy zapewniają jednak, że ich gra to pełnoprawny sequel.

Czwarty, ostatni trailer przedstawił nie tylko spory wycinek dynamicznie zmontowanego gameplayu, ale też istotne elementy fabuły – głos Spełniacza Życzeń oraz opowieść o eksperymentach przeprowadzonych przez Świadomość-Z.


STALKER 2 – MIEJSCE AKCJI

Stalker 2 ponownie przeniesie nas do tzw. Zony, czyli Strefy Wykluczenia rozpościerającej się wokół dawnej elektrowni jądrowej w Czarnobylu. Jedną z lokacji, które na pewno pojawią się w grze, jest Prypeć, wyludnione miasto działające przez wiele lat jako osiedle dla pracowników Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej, wraz z jego charakterystycznymi punktami takimi jak opuszczona szkoła czy diabelski młyn. Pierwsze zdjęcia i fragmenty gameplayu pokazały również samą elektrownię, Kordon i pozahoryzontalną stację radiolokacyjną „Duga”. Trailery przedstawiły też wcześniej nieznane graczom podziemia, a nawet niezwykle malownicze pole maków skąpane w promieniach słońca. I w końcu ostatni ze zwiastunów pozwolił nam rzucić okiem na kapsuły Świadomości Zjednoczonej.

Stalker 2
Stalker 2

Póki co nie pojawiło się jeszcze oficjalne potwierdzenie co do Limańska oraz wielu innych lokacji znanych z Zewu Prypeci i Czystego Nieba. Twórcy z GSC zapewniają wszakże, że Stalker 2 będzie jedną z największych gier typu open world, jakie zostały dotąd wydane, a powierzchnię mapy szacują na ponad 60 km².


STALKER 2 – FABUŁA

O fabule gry wiadomo na razie niewiele. Podobnie jak w przypadku poprzednich części, bohaterem będzie stalker posługujący się pseudonimem Skif. Akcja gry ma zostać osadzona mniej więcej 10 lat po wydarzeniach z Zewu Prypeci.

Stalker 2
Stalker 2

W ciągu tej dekady w Zonie miało dojść do istotnych zmian. Strefa poszerzyła się, a znajdujące się wewnątrz niej budynki i urządzenia uległy dalszemu rozkładowi. Pojawiły się nowe anomalie, nowe mutanty oraz nowe frakcje pragnące wykorzystać tajemnice Zony do własnych celów.

Ostatni zwiastun zdradził nam pewne detale dotyczące elementów z poprzednich gier. Na samym początku trailera usłyszeliśmy złowróżbne polecenie „Chodź do mnie”, które wypowiadał Spełniacz Życzeń. Z kolei opowieść o eksperymentach na noosferze, czyli polu informacyjnym Ziemi oddziałującym na wszystkie żywe istoty, wskazuje na to, że istotną rolę w opowiedzianej w Heart of Chornobyl historii odegra Świadomość-Z. Potwierdza to również fakt, iż pod koniec zwiastuna widzimy przez chwilę charakterystyczne kapsuły tej organizacji.

Stalker 2
Stalker 2

Twórcy zapowiadają, że zaprezentowana w grze historia będzie nieliniowa, a decyzje podejmowane przez gracza przyniosą skutki zarówno krótko-, jak i długoterminowe. Przejście całej gry ma zająć około 100 godzin, ale ze względu na wspomnianą nieliniowość fabuły Stalker 2 będzie zachęcać do rozpoczynania zabawy od nowa.


STALKER 2 – SYMULACJA

Podobnie jak poprzednie trzy części gry, również Stalker 2 stawia sobie za cel realistyczne oddanie świata przedstawionego. Oprócz kwestii oczywistych, takich jak zmiany pogody czy pór dnia, ukraiński FPS będzie też symulował zachowanie wszystkich istot żywych. Dzięki systemowi A-Life 2.0 każde stworzenie znajdujące się w grze, bez względu na to, czy mowa o człowieku, czy mutancie, ma kroczyć własnymi ścieżkami i realizować osobiste cele. Gracz niejednokrotnie natknie się na ślady walk pomiędzy frakcjami albo nawet trwające starcia pomiędzy grupami ludzi i mutantów. Zdarzenia te nie zostaną przygotowane wcześniej przez projektantów, lecz będą symulowane przez systemy gry, które nieustannie monitorują przemieszczanie się poszczególnych istot i ich grup.

Stalker 2
Stalker 2

STALKER 2 – SURVIVAL

Twórcy zapewniają, iż ich celem jest pogłębienie obecnych w poprzednich częściach aspektów realistycznej walki o przetrwanie w Zonie. Dlatego też położyli szczególny nacisk na zaspokajanie podstawowych potrzeb fizjologicznych naszego bohatera: głodu, pragnienia i snu. Zaniedbując te potrzeby, narażamy się nie tylko na takie nieprzyjemności jak obniżona siła ograniczająca zdolność przenoszenia ekwipunku czy mniejsza wytrzymałość, przez którą nie możemy biegać, ale też ryzykujemy, że gra uprzykrzy nam życie na kilka innych sprytnych sposobów. Przykładowo niewyspana postać może cierpieć z powodu omamów słuchowych i pogorszenia wzroku, a głodnemu stalkerowi zacznie coraz głośniej burczeć w brzuchu, przez co wzrośnie prawdopodobieństwo, że zdradzi swoją pozycję podczas skradania się.

Stalker 2
Stalker 2

STALKER 2 – FRAKCJE

Zona przyciąga grupy o często sprzecznych interesach, a wkraczając w jej głąb i odkrywając konflikty, gracz będzie musiał opowiedzieć się po którejś ze stron. W Stalkerze 2 powróci większość stronnictw znanych z poprzednich gier:

  • Samotnicy – większość stalkerów łączących się ad hoc w luźne grupy. Interesuje ich tylko ukryte w Zonie bogactwo, próbują utrzymać normalne relacje z innymi frakcjami;
  • Bandyci – członkowie gangów, którzy zdobywają bogactwo nie poprzez eksplorację Zony, ale napadanie na stalkerów i pobieranie haraczy;
  • Wojskowi – wydzielona część sił zbrojnych Ukrainy starająca się powstrzymać intruzów przed wnikaniem do Zony;
  • Wolność – to frakcja stalkerów o poglądach anarchistycznych, którzy chcą wyprzeć z Zony wpływy władz państwowych i uczynić z niej miejsce do swobodnej eksploracji;
  • Powinność – frakcja paramilitarna, jej członkowie uważają, że siły ukryte w Zonie mogą być zagrożeniem dla ludzkości, chcą zabezpieczyć anomalie i artefakty;
  • Najemnicy – wbrew nazwie to jedno z bardziej tajemniczych stronnictw wewnątrz Zony. Prawdopodobnie reprezentują jakąś prywatną firmę wojskową, która przeniosła się w okolice strefy wykluczenia, by wypełnić tu zlecone zadanie;
  • Monolit – sekta religijna założona przez stalkerów poszukujących w Zonie Spełniacza Życzeń, potężnego artefaktu, który sprawia, że ludzkie życzenia stają się rzeczywistością. Oczywiście prawda na temat Spełniacza Życzeń jest nieco bardziej skomplikowana. Przedstawiciele Monolitu są wrogo nastawieni do wszystkich innych frakcji.
Stalker 2
Stalker 2

Ponadto w Stalkerze 2 pojawi się przynajmniej jedno nowe stronnictwo – Oddział (The Ward), czyli prywatna armia chroniąca badających Zonę naukowców.


STALKER 2 – BROŃ I SPRZĘT

Podobnie jak poprzednie części gry, Stalker 2 kładzie duży nacisk na autentyczność w kwestii przedstawienia i użytkowania oręża. Twórcy potwierdzili, że w nowej produkcji znajdzie się co najmniej 30 podstawowych modeli broni, wiele z nich będzie miało swoje podtypy, a wszystkie gra pozwoli modyfikować poprzez wprowadzanie zmian do konstrukcji oraz dodawanie akcesoriów (takich jak latarki, celowniki czy granatniki).

Stalker 2
Stalker 2

Na podstawie fragmentów gameplayu możemy wskazać, że w grze znajdą się m.in.: granat RGD-5, PM (pistolet Makarowa), pistolet maszynowy MP5, pistolet maszynowy PP-19 Bizon, dwururka (w tym jej wersja w formie obrzyna, czyli ze skróconymi lufami), samopowtarzalna strzelba SAIGA-12, karabinek IWI Carmel, karabinek G36, karabin powtarzalny z zamkiem czterotaktowym (ku rozpaczy miłośników Mosina-Naganta wygląda na to, że chodzi o model Remington 700), wytłumiony karabinek automatyczny AS Wał (wykorzystywany przez Specnaz), karabin wyborowy SWD (czyli popularny „Dragunow”) oraz karabin Gaussa (w wersji zmodyfikowanej w stosunku do tego, co widzieliśmy w poprzednich grach).

Stalker 2
Stalker 2

Niewielkich zmian możemy oczekiwać również w ekwipunku. Powrócą m.in. kombinezony, środki medyczne, żywność, napoje i niezawodne metalowe śruby służące do aktywacji anomalii. Na wyposażeniu naszego stalkera znajdzie się również nowy PDA umożliwiający komunikację z innymi ludźmi obecnymi w Zonie, nawigację, zbieranie zleceń oraz zdobywanie informacji o odnajdywanych przedmiotach. Będziemy też używać znanych z Zewu Prypeci oraz Czystego Nieba detektorów anomalii, choć prawdopodobnie zmienią się ich typy. Na jednym ze zwiastunów możemy zaobserwować nowy sprzęt tego rodzaju o nazwie Gilka-01.


STALKER 2 – ANOMALIE

Anomalie to miejsca, w których znane nam prawa fizyki przestają funkcjonować. Mogą mieć charakter termiczny (oddziałują wysoką temperaturą), grawitacyjny (unoszą, zgniatają lub przestawiają obiekty), chemiczny (emitują kwasy lub trujące gazy), elektryczny (rażą prądem, niszczą sprzęt), przestrzenny (teleportują) i obszarowy (wywołują emisje np. promieniowania radioaktywnego albo psionicznego na dużym terenie). W grze Stalker 2, w związku z upływem czasu, anomalie staną się częstsze i groźniejsze. Można je przy tym podzielić na trzy kategorie:

  • anomalie pojedyncze – anomalie znane z poprzednich części;
  • anomalie klasterowe – zgrupowanie wielu anomalii;
  • arcyanomalie – największe i najgroźniejsze z anomalii. W przeciwieństwie do innych typów zawierają artefakty w samym swoim centrum.
Stalker 2
Stalker 2

Największą zmianą w stosunku do poprzednich części Stalkera będzie większa liczba anomalii, których nie można aktywować (a tym samym chwilowo unieszkodliwić), rzucając w nie metalową śrubą.


STALKER 2 – MUTANTY

Mutanty to stworzenia przebywające w Zonie, najczęściej będące efektem działania anomalii na zwierzęta lub skutkiem eksperymentów przeprowadzonych przez Świadomość-Z, tajną organizację stojącą za powstaniem Zony. Pochodzenie niektórych mutantów nie jest do końca jasne.

W Heart of Chornobyl powróci większość znanych z poprzedniej części rodzajów mutantów, np. ślepe psy, kontrolerzy (humanoidalne organizmy stosujące ataki psioniczne) czy pijawki (używające kamuflażu istoty wysysające krew ze swych ofiar). Podobnie jak w poprzednich częściach gry, mutanty będą występować w różnych wariantach, zależnie od środowiska, w jakim żyją.

Stalker 2
Stalker 2

Wśród nowych mutantów należy wymienić przypominającą kota istotę, która potrafi naśladować ludzki głos w celu zwabienia ofiary, oraz jelenia pokrytego kostnym pancerzem.


STALKER 2 – MULTIPLAYER

Stalker 2 nie będzie zawierać trybu kooperacyjnego, który według samych twórców nie pasuje do idei gry i jej atmosfery opierającej się na samotności. Po premierze pojawi się jednak inna forma rozgrywki dla wielu osób – prawdopodobnie chodzi o deathmatche.

Stalker 2
Stalker 2

STALKER 2 – DLC

Studio GSC Game World zapowiedziało dwa pakiety DLC będące rozszerzeniami fabularnymi. Ponadto gra ma oferować dodatki kosmetyczne (skórki na broń, kostiumy).


STALKER 2 – MODY

Stalker 2 będzie wspierał mody. Developerzy stwierdzili, że dzięki użyciu silnika Unreal Engine 5 tworzenie modów do Heart of Chornobyl stanie się prostsze niż w przypadku poprzednich części gry.


STALKER 2 – DATA PREMIERY

W związku z rozpoczętą 24 lutego 2023 roku inwazją Rosji na Ukrainę premierę gry przeniesiono na razie na 2023. Część pracowników studia (w tym główny programista sztucznej inteligencji) została powołana do Sił Zbrojnych Ukrainy i bezpośrednio uczestniczy w obronie kraju. Wielu innych musiało opuścić swoje mieszkania i domy. Zmiana pisowni tytułu – z transkrypcji rosyjskiej nazwy Czarnobyla na wersję ukraińską – była bezpośrednim następstwem inwazji. Twórcy opublikowali film informujący graczy o tym, jak wygląda ich praca w realiach wojny.


STALKER 2 – PLATFORMY

Stalker 2: Heart of Chornobyl trafi na PC i konsolę Xbox Series S/X. Tym samym produkcja zostanie pierwszą grą z serii, która ukaże się na platformie innej niż PC. Tytuł będzie dostępny w sklepach Steam, Epic, Microsoft Store oraz w ramach abonamentu Xbox Game Pass.


STALKER 2 – WYMAGANIA SPRZĘTOWE

Minimalne wymagania sprzętowe Stalkera 2 na PC:

  • system operacyjny: Windows 10,
  • procesor: AMD Ryzen 5 1600X lub Intel Core i5-7600K,
  • pamięć RAM: 8 GB RAM,
  • karta graficzna: AMD Radeon RX 580 8 GB lub Nvidia GeForce GTX 1060 6 GB,
  • miejsce na dysku: 150 GB, wymagane SSD.
Stalker 2
Stalker 2

Sprzęt rekomendowany przez twórców:

  • system operacyjny: Windows 10,
  • procesor: AMD Ryzen 7 3700X lub Intel Core i7-9700K,
  • pamięć RAM: 16 GB RAM,
  • karta graficzna: AMD Radeon RX 5700 XT 8 GB, Nvidia GeForce RTX 2070 SUPER 8 GB lub Nvidia GeForce GTX 1080 Ti 11 GB,
  • miejsce na dysku: 150 GB, wymagane SSD.

STALKER 2 – WYDANIA

Stalkera 2 będzie można nabyć w kilku różnych wariantach w wersji cyfrowej lub fizycznej.

Stalker 2 Edycja Standardowa – gra, a także dodatki kosmetyczne dla profilu na platformie Steam (awatar, ramka, dynamiczna tapeta) oraz ewentualne dodatki preorderowe (skórka dla broni i pancerza, zawartość związana z odpoczynkiem przy ognisku, odznaka dla trybu multiplayer). Wersja fizyczna będzie zawierała także steelbook, naklejki i list od developerów.

Cena Edycji Standardowej gry Stalker 2 wynosi 199 zł.

Stalker 2: Edycja standardowa
Stalker 2: Edycja standardowa

Stalker 2 Edycja Limitowana (tylko fizyczna) – wszystko to, co w fizycznej wersji standardowej, a także pamiątkowa przepustka do zony, mapa zony, plakat, naszywki, nieśmiertelnik i brelok do kluczy z podpałką.

Cena Edycji Limitowanej gry Stalker 2 nie została jeszcze podana.

Stalker 2 Edycja Limitowana
Stalker 2 Edycja Limitowana

Stalker 2 Edycja Deluxe (tylko cyfrowa) – wszystko to, co w wersji standardowej, a także cyfrowy artbook, trzy dodatkowe skórki dla broni, jeden dodatkowy kostium, a w przypadku preorderu dodatkowy quest, oficjalna ścieżka dźwiękowa, dwa nowe kostiumy i trzy kolejne skórki dla broni. 

Cena Edycji Deluxe gry Stalker 2 wynosi 259,99 zł.

Stalker 2 Edycja Deluxe
Stalker 2 Edycja Deluxe

Stalker 2 Edycja Kolekcjonerska (tylko fizyczna) – ten pakiet zawiera wszystkie cyfrowe dodatki z Edycji Deluxe, wszystkie fizyczne dodatki z Edycji Limitowanej, a także album i figurkę Stalkera.

Cena Edycji Kolekcjonerskiej gry Stalker 2 nie jest jeszcze znana.

Stalker 2 Edycja Kolekcjonerska
Stalker 2 Edycja Kolekcjonerska

Stalker 2 Edycja Ultimate – to, co w edycji deluxe, a także dwa rozszerzenia fabularne, w przypadku preorderu również season pass na wszystkie pakiety DLC oraz dwa dodatkowe kostiumy i cztery kolejne skórki na broń palną.  W wersji fizycznej znajdziemy wszystko to, co w Edycji Kolekcjonerskiej, a także: pojemnik-artefakt i plecak.

Cena cyfrowej Edycji Ultimate gry Stalker 2 wynosi 349,99 zł. Cena fizycznej Edycji Ultimate gry wynosi 2042,69 złotych, a dostępna jest wyłącznie na PC i Xbox Series X/S.

Stalker 2 Edycja Ultimate
Stalker 2 Edycja Ultimate


Czytaj dalej

Redaktor
Dawid „DaeL” Biel

Wiceprezes Stowarzyszenia Solipsystów Polskich. Zrzęda i maruda. Fan Formuły 1, wielkich strategii Paradoksu i klasycznych FPS-ów. Komputerowiec. Uważa, że postęp technologiczny mógł spokojnie zatrzymać się po stworzeniu Amigi 1200 i nikomu by się z tego powodu krzywda nie stała. Zna łacinę, ale jej nie używa, bo zawsze kończy się to przypadkowym przyzwaniem demonów. Dużo czyta, ale zazwyczaj podczas czytania odpływa w sen na jawie i gubi wątek książki. Uwielbia Kubricka, Lyncha, Lovecrafta, Houellebecqa i Junji Ito. Przeciwnik istnienia deadline'ów na nadsyłanie tekstów. Na stałe w CD-Action od 2018 roku. Kiedyś tę notkę rozszerzy, na razie pisze pod presją Barnaby.

Profil
Wpisów79

Obserwujących16

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze