Świętujemy urodziny Ponga, Polaroida i Dreamcasta. I nie świętujemy rocznicy Gothica 2 [RetroKalendarium]

Świętujemy urodziny Ponga, Polaroida i Dreamcasta. I nie świętujemy rocznicy Gothica 2 [RetroKalendarium]
Avatar photo
"Smuggler"
Premiery Ponga i konsoli Dreamcast to najważniejsze, acz niejedyne wydarzenia, które miały miejsce w przeszłości w dniach 23-30 listopada.

📅 25 listopada 1962 – rodzi się Hironobu Sakaguchi, japoński projektant gier, twórca serii Final Fantasy.

📅 26 listopada 1976 – Bill Gates i Paul Allen rejestrują nazwę handlową „Microsoft”.

📅 27 listopada 1852 – zmarła Augusta Ada King, hrabina Lovelace, twórczyni pierwszego w historii programu komputerowego. Pisałem o niej więcej w RetroKalendarium z grudnia 2024 roku, a w razie czego odsyłam też do mojego tekstu.

📅 27 listopada 1998 – premiera(*) konsoli Segi o nazwie Dreamcast, zwanej potocznie Makaronem (od kształtu logo). Po porażce Saturna Sega wiązała z nią wielkie nadzieje.
Dreamcast był bardzo innowacyjną konsolą jak na owe czasy – m.in. miał wbudowany modem oraz był wyposażony w unikalne karty pamięci z wyświetlaczem LCD (!!!). Można je było włożyć do kontrolera i w ten sposób otrzymywaliśmy mini-ekran do gier, który pokazywał np. statystyki. Karty stanowiły również samodzielne urządzenie do prostych gier, gdy wyjęło się je z kontrolera (!). 

Dreamcast

Źródło: Wikimedia Commons / Evan-Amos

System dysponował 16 MB pamięci operacyjnej, 8 MB pamięci graficznej, a nośnikiem danych były specjalne płyty GD-ROM o pojemności 1 GB. Konsola oferowała też bardzo dobrą jak na owe czasy grafikę 2D i 3D w rozdzielczości od 320×240 do 640×480 w 16-bitowej palecie kolorów oraz 64-kanałowy dźwięk o jakości CD. Do tego zadebiutowała z imponującym katalogiem tytułów, w tym z klasykami takimi jak Sonic Adventure, Soul Calibur czy Crazy Taxi. Wydawała się więc skazana na sukces. Ale cóż – PS2 Sony obróciła całą konkurencję w proch i pył. Dreamcast sprzedał się mizernie (nieco ponad 9 mln egzemplarzy), a po jego klęsce Sega całkowicie wycofała się z produkcji konsol.

O historii Dreamcasta pisaliśmy obszernie w CD-Action 04/2023.

(*) w Japonii, na Zachód trafiła jesienią 1999 roku.

📅 28 listopada 1948 – do sprzedaży trafia aparat fotograficzny Polaroid Land Camera Model 95, umożliwiający niemal natychmiastowe (a konkretniej to trwające około minuty) wywołanie czarno-białych zdjęć. Dla odbiorców – szok. Cała pierwsza partia rozeszła się w jeden dzień (acz dodać należy, że liczyła zaledwie… 57 sztuk). „Land” w nazwie pochodzi od wynalazcy aparatu, Edwina H. Landa, który był również założycielem firmy. W sumie wyprodukowano prawie milion egzemplarzy Model 95, a nazwa firmy – i jej aparaty – stały się synonimem zdjęć wywoływanych błyskawicznie. Możliwość robienia kolorowych fotek pojawiła się dopiero w 1963 roku.

📅 29 listopada 1972(*) – oficjalnie zadebiutował Pong, jedna z najważniejszych i najbardziej znanych gier wideo w historii. Więcej na jej temat możecie poczytać w moim tekście tutaj.

(*) Część źródeł twierdzi, że był to 27 listopada.

📅 29.11.2006 – oficjalna premiera gry Garry’s Mod, naszej Gry Tygodnia. Powiecie, że to dość dziwny wybór (a fani Gothic II wybuchną oburzeniem, że czemu nie ona?). Cóż, to nic osobistego – nie jestem fanem ani GM, ani G2, ale obiektywnie Garry’s Mod ma większy wpływ na branżę gamingową. Bo m.in. dzierży kilka rekordów, w tym:

  • Najlepiej sprzedającej się gry wydanej tylko na PC: z okazji 18. rocznicy premiery pojawiła się informacja, że sprzedano ponad 25,5 mln kopii.
  • Najchętniej lajkowanej gry indie na Steamie: w 2020 roku Garry’s Mod dostał 491 538 pozytywnych recenzji, co wpisano do Księgi Rekordów Guinnessa. Dzisiaj ma ok. 1,2 mln recenzji, z czego jakieś 96% jest pozytywnych, i tym samym nadal jest zwycięzcą w tym obszarze.

Garry’s Mod to sandboksowa gra komputerowa stworzona przez Garry’ego Newmana i wydana w 2006 roku. Początkowo był to tylko darmowy mod do Half-Life 2, pozwalający graczom swobodnie manipulować obiektami i postaciami w świecie gry. Podstawowe założenie Garry’s Mod to całkowita wolność – gra nie ma fabuły, celów ani punktacji. Gracz otrzymuje zestaw narzędzi do tworzenia, modyfikowania i łączenia elementów z innych gier opartych na silniku Source (jak Half-Life 2, Counter-Strike: Source czy Team Fortress 2). Dzięki temu możliwe jest budowanie konstrukcji, symulacji fizycznych, machin, a nawet tworzenie pełnoprawnych trybów rozgrywki – od realistycznych symulatorów po absurdalne mini-gry. Gracze i twórcy z całego świata opracowali tysiące modyfikacji, map, modeli i trybów, które całkowicie zmieniają charakter rozgrywki. 

Znaczenie Garry’s Mod w historii gier jest ogromne. Udowodniono bowiem, że gracz może być nie tylko odbiorcą, lecz także twórcą treści, a społeczność potrafi utrzymać tę grę przy życiu przez dekady. To właśnie Garry’s Mod był fundamentem dla późniejszych hitów jak Roblox czy Minecraft.

📅 Premiery ważniejszych gier. Cóż, gdyby porównywać z poprzednimi rozbuchanymi tygodniami, to jest dość biednie. Ale patrząc obiektywnie – bardzo fajny i solidny zestaw. Ucieszy fanów erpegów, wprawi w błogość wielbicieli Gothika (bo właśnie w tym tygodniu tak naprawdę debiutował – w Niemczech). Jest też kilka mocnych tytułów, a do tego polskie akcenty – do Lwa Leona mam sentyment, bo go współtworzyłem (to ja ryczę w finale intra, jakby co).

23.11.1996 – Age of Sail (PC)
23.11.1999 – Ultima IX: Ascension (PC)
24.11.1998 – Yoot Tower (PC)
24.11.1998
– Return to Krondor (PC)
24.11.1998 – Heretic II (PC) – https://www.youtube.com/watch?v=Ut-rzuLr5ZM
24.11.1998 – King’s Quest: Mask of Eternity (PC)
24.11.1999 – Tomb Raider: The Last Revelation (PC)
24.11.2009 – King Arthur: The Role-Playing Wargame (PC)
25.11.1998 – Oddworld: Abe’s Exoddus (PC)
25.11.1998 – Blood II: The Chosen (PC)
25.11.2001 – Frank Herbert’s Dune (PC)
25.11.2005 – Need for Speed: Most Wanted (polska premiera)
26.11.1997 – Heavy Gear (PC)
28.11.1996 – Lew Leon (PC)

29.11.2002 – Gothic II (PC, niemiecka premiera)
30.11.2004 – Armies of Exigo (PC)

*****************

I taka uwaga na koniec – nie wiem, czy zauważyliście, ale w sumie mija rok od pierwszej odsłony RetroKalendarium, która miała miejsce na początku grudnia 2024 roku. Co oznacza, że tym samy zrobiliśmy przebieżkę po wszystkich ważniejszych wydarzeniach z tej branży aż do roku 2015. A więc Retro Kalendarium tą edycją kończy swoją egzystencję… acz nie do końca :). 

Teraz do retropuli doszedł przecież rok 2016! Ale że wiadomo, iż w pojedynczych tygodniach tegoż roku nie działo się wystarczająco dużo, to RK będzie pojawiało się od stycznia 2026 roku w cyklu miesięcznym. Lecz bez obaw, nie oznacza to, że w tym dziale co tydzień nie będzie czegoś nowego do poczytania. Oczywiście, że będzie. Za tydzień kolejne wrzutki z przeszłości!