14.06.2023
1 Komentarze

Amazon: Nawet AI nie potrafi wykryć wszystkich fałszywych recenzji

Amazon: Nawet AI nie potrafi wykryć wszystkich fałszywych recenzji
Amazon przyznał, że ma problem, z którym sam sobie nie poradzi. I prosi o pomoc.

W poście na blogu Amazona wicedyrektor firmy Dharmesh Mehta poruszył temat fałszywych opinii, które zalewają portal aukcyjny. W zeszłym roku na Amazonie pojawiło się ponad półtora miliarda recenzji produktów: filtrowanie tak ogromnych zbiorów danych okazuje się problematyczne nawet dla Amazona, bo, jak przyznaje Mehta, firma nie jest w stanie w pełni zapanować nad fałszywymi opiniami.

Potrzeba pomocy

Amazon chwali się zastosowaniem nowoczesnych technologii, w tym modeli opartych na uczeniu maszynowym (czyli, de facto, sztucznej inteligencji), do rozwiązania problemu nieprawdziwych recenzji. Statystyki są imponujące: w 2022 r. Amazon zidentyfikował i usunął ponad dwieście milionów podejrzanych opinii. Gigant pozwał również ponad dziesięć tysięcy administratorów facebookowych grup, na których za napisanie fałszywej opinii można było dostać pieniądze lub darmowe produkty.

https://twitter.com/techradar/status/1668676608150970369

Ale post firmy nie jest utrzymany w triumfalnym tonie. Amazon wprost stwierdza, że aby w pełni zatrzymać falę nieprawdziwych opinii, potrzebna jest współpraca sektora publicznego i prywatnego, w tym innych korporacji technologicznych.

Facebook musi się przyłożyć

Gigant zachęca do wzajemnego udostępniania przez firmy informacji o strategiach i działaniach osób zaangażowanych w pisanie fałszywych opinii (Amazon wskazuje, że problem nie jest jednostkowy – kupowanie lub sprzedawanie recenzji to potężny i zorganizowany biznes). Korporacja domaga się również większego wysiłku instytucji państwowych w ściganiu i karaniu oszustów. Wreszcie, Amazon zachęca, by platformy społecznościowe, na których umawiają się autorzy fałszywych recenzji, efektywnie i w sposób zaangażowany wykrywały, a następnie blokowały tych użytkowników. Amazon wyraźnie nawiązuje tu do wspominanego wcześniej we wpisie Facebooka, który jest głównym miejscem komunikacji oszustów.

Mehta kończy swój wpis, pisząc:

Nie damy rady sami wygrać tej walki. Tylko porozumienie podobnie myślących podmiotów z sektora może naprawdę zatrzymać osoby odpowiedzialne za fałszywe recenzje, zwalczyć problem u źródła i zapewnić, że opinie są godne zaufania.

Jedna odpowiedź do “Amazon: Nawet AI nie potrafi wykryć wszystkich fałszywych recenzji”

  1. Czyli korpo nie chce płacić podatków ale domaga się pomocy państwa w rozwiązywaniu problemów trapiących korpo? To samo korpo zachwala wolny rynek i brak regulacji ale równocześnie domaga się żeby inne korpo (również wychwalające wolny rynek i brak regulacji) wprowadzało dodatkowe regulacje?

Dodaj komentarz