Metal Gear Solid V: Odtwórczyni roli Quiet odnosi się do zarzutów seksualizacji postaci

Metal Gear Solid V: Odtwórczyni roli Quiet odnosi się do zarzutów seksualizacji postaci
Krzysiek "Gwint" Jackowski
Sposób przedstawienia bohaterki Metal Gear Solid V: The Phantom Pain do dziś budzi niezwykłe kontrowersje wśród społeczności.

Metal Gear Solid znane jest ze swojej dość ekscentrycznej kreacji bohaterów oraz świata. Ale chyba właśnie to sprawia, dlaczego tak wielu ludzi uwielbia dzieła autorstwa Hideo Kojimy i jego zespołu. Zdarza się jednak, że niektóre decyzje podejmowane przez twórców spotykały się z niezwykle ogromnymi kontrowersjami. Nie inaczej było z postacią Quiet, snajperki, która początkowo czyha na nasze życie, by potem stać się naszą towarzyszką. 

https://twitter.com/Kojima_Hideo/status/597681945435213824

Ludzie, którzy nigdy nie mieli do czynienia z piątą częścią Metal Geara, spytają zapewne: “co w tym takiego kontrowersyjnego”? Coż, wystarczy przyjrzeć się ubiorowi, a raczej prawie jego braku przez większość trwania fabuły. Jak już wspomniałem wcześniej, Quiet początkowo stara się zabić Big Bossa, jednak zadanie jej powierzone kończy się tragicznym niepowodzeniem. W konsekwencji doznaje ona bardzo poważnych obrażeń, których nie widać jednak na pierwszy rzut oka. Zmiany i kuracja spowodowały, że bohaterka może oddychać jedynie przez skórę, co ma tłumaczyć jej bardzo skąpy ubiór.

https://www.youtube.com/watch?v=MxpHGylC3r0

Taka historia postaci bardzo nie spodobała się części społeczności, które uznało to za bardzo mizerną próbę wytłumaczenia seksualizowania kobiecej postaci w grze. Branża przez 8 lat od premiery The Phantom Pain przeszła szereg zmian i dziś zupełnie inaczej odbiera się różne decyzje. Teraz głos w tej sprawie postanowiła zabrać odtwórczyni roli Quiet, Stefanie Joosten. 

W wywiadzie przeprowadzonym dla serwisu IGN odniosła się do zarzutów skierowanych w kierunku przedstawienia bohaterki w grze. Joosten rozumie argumenty przeciwników oraz zwolenników, jednak w tej sytuacji nie zamierza stawać przeciwko ich decyzjom.

Było to niezwykle interesujące obserwować dyskusję na temat postaci. Oczywiście swojego czasu widziałam i czytałam różne perspektywy na sytuację. Nadal szanuję decyzje podjęte przez Kojimę i jego zespół podczas kreowania bohaterki.

Pomimo wsparcia dla wizji Hideo Kojimy, Stefanie Joosten uważa, że wytłumaczenie fabularne, dla którego Quiet przez większość gry widzimy półnagą, mogło zostać lepiej zrealizowane. 

Nawet z wyjaśnieniem, że oddychała przez skórę. Oczywiście było tak wiele innych opcji, którymi można było to wytłumaczyć. I ja zgadzam się z tym.

W ogólnym rozrachunku aktorce nie przeszkadza do dziś wizja zaprezentowana światu przez Hideo Kojimę. Jednocześnie podkreśla jednak, że większa różnorodność w przedstawieniu kobiet oraz różnych mniejszości w grach wideo jest kierunkiem, w którym branża powinna podążać.

9 odpowiedzi do “Metal Gear Solid V: Odtwórczyni roli Quiet odnosi się do zarzutów seksualizacji postaci”

  1. W sumie w tej historii najzabawniejsze bylo wlasnie wymyslanie tych idiotycznych „wyjasnien” jej ubioru, jakby Kojima wstydzil sie swoich kinkow. Yoko Taro zapytany o lore wygladu postaci w Nier: Automata po prostu stwierdzil, ze lubi cycki – uczmy sie od mistrza.

    • Kojmy (a może Konami – mamy pewność, czyją decyzją był wygląd Quiet?) nie ratuje też fakt, że seksualizacja tej postaci nie kończy się na jej stroju: mamy jakieś tarzanie się po podłodze w deszczu, podglądanie pod prysznicem, wypinanie i przeciąganie się w helikopterze – tego nie wytłumaczy oddychaniem przez skórę.

    • Yoko Taro lubi trollować graczy i dziennikarzy. Jego „Bo lubię sobie popatrzeć”, to było dyplomatyczne „Lol, jesteś aż tak głupi, że nie widzisz oczywistej symboliki?”. I nie oszukujmy się, jest ona bardzo oczywista dla każdego kto spędził z grą więcej niż prolog.

    • @Tzar – dobre pytanie, ale raczej Kojima, bo juz wtedy byl w napietych stosunkach z Konami i raczej nie zalezalo mu na oslanianiu ich takimi bajdurami

      @Seth – to chetnie poslucham, bo spedzilem z gra kilkadziesiat godzin i nie bardzo wiem, o czym mowisz. Chyba ze o tym detym motywie Adama i Ewy, ale mam nadzieje, ze masz cos lepszego 😀

    • @Seth
      Oczywiście, że tak. Już anime uczą nas, że za każdą parą groteskowo wielkich cycków kryje się opowieść o honorze, przyjaźni i poświęceniu. Tak przynajmniej twierdzą znawcy gatunku. Twierdzą również, że brak cycków osłabiłby ten przekaz. I ja im wierzę. Dokładnie tak samo było z Quiet – nikt nie zwróciłby uwagi na traumatyczną historię ubranej dziewczyny.
      Chryste…

    • Nie mogę się doczekać aż dowiem się więcej o tej Symbolice Cyców i Majtek.

  2. Jakiekolwiek usprawiedliwienie by nie było to kostium Quiet był jednak nieco niedorzeczny. Dlatego odblokowałem kostium Sniper Wolf dla niej.

  3. Świat staje na głowie – kiedyś szukało się nude patchy, a dzisiaj nowe pokolenie graczy szuka opcji, jak zapiąć daną postać pod szyję.

Dodaj komentarz