[Weekend ze Śródziemiem] Zaczęło się od Hobbita...
…czyli krótka historia długich związków gier komputerowych ze Śródziemiem.
Pierwsza era
Czyli komputery ośmiobitowe (choć później dołączyły do nich także szesnastobitowce).
The Hobbit
Data premiery: 1982
Wydawca: Melbourne House
Platformy (te ważniejsze): Amstrad CPC, Apple II, Commodore 64, PC, ZX Spectrum
Tekstowa przygodówka teoretycznie rozumiejąca język angielski (a dokładniej jego uproszczoną wersję, zwaną Inglish) – bo komendy wpisywało się w niej przy pomocy klawiatury, a nie wybierając opcje z menu. Miała prostą grafikę (a właściwie ilustracje), a jako bonus w zestawie znajdowała się także książka – oczywiście "Hobbit". Co ciekawe, w 1983 roku gra zdobyła nagrodę Złotego Joysticka jako „najlepsza gra strategiczna”, jest także jedną z najlepiej sprzedających się tekstowych przygodówek w historii.
Gameplay (wersja ZX Spectrum)
Jak zagrać
The Internet Archive ma w swojej kolekcji między innymi kilka wersji z ZX Spectrum, w które można zagrać w przeglądarce, np. poprawioną wersję 1.2
Lord of the Rings: Game One
Data premiery: 1985
Wydawca: Melbourne House
Platformy (te ważniejsze): Amstrad CPC, Apple II, Commodore 64, PC, ZX Spectrum
Gra znana jest także pod znacznie bardziej klasycznym tytułem The Fellowship of the Ring – czyli Bractwo Pierścienia – bo pod takim tytułem była sprzedawana w USA). Jak można się domyślać, bazuje na wydarzeniach z pierwszego tomu "Władcy Pierścieni". Jest jednak uważana za gorszą od The Hobbit – i to zarówno ze względu na usunięcie fragmentów rozgrywanych w czasie rzeczywistym, znacznie gorsze zagadki, jak i znacznie uproszczoną sztuczną inteligencję. Pierwsza edycja zawierała w pudełku książkę "Drużyna Pierścienia".
Gameplay (wersja ZX Spectrum)
Jak zagrać
The Internet Archive ma w swojej kolekcji między innymi kilka różnych wersji z ZX Spectrum, w które można zagrać w przeglądarce: część pierwsza, część druga.
The Shadows of Mordor: Game Two of Lord of the Rings
Data premiery: 1987
Wydawca: Melbourne House
Platformy (te ważniejsze): Amstrad CPC, Apple II, Commodore 64, PC, ZX Spectrum
Uważana jest za lepszą od Game One, ale nadal nie tak dobrą jak The Hobbit. Koncentruje się na podróży Frodo i Sama (Gollum też w grze występuje, ale jego poczynaniami steruje komputer) do Mordoru.
Gameplay (wersja ZX Spectrum)
Jak zagrać
The Internet Archive ma w swojej kolekcji kilka różnych wersji, w tym także znacznie ładniejszą z ZX 128K, ale jeśli chcesz poznać oryginał, polecamy tę.
War in Middle Earth
Data premiery: 1988
Wydawca: Melbourne House
Platformy: Amiga, Amstrad CPC, Apple IIGS, Atari ST, Commodore 64, PC, ZX Spectrum
Pierwsza strategia czasu rzeczywistego osadzona w realiach Śródziemia. Można było oglądać zarówno pojedyncze jednostki, jak i całe armie, a choć taki na przykład Gandalf potrafił w pojedynkę rozprawić się z setkami orków, jeśli zginął, to już zginął.
Gameplay (wersja PC)
Jak zagrać
Wersja z ZX Spectrum dostępna jest w The Internet Archive, podobnie jak wersja na PC.
CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE