19
12.03.2017, 19:53Lektura na 16 minut

[Weekend ze Śródziemiem] Zaczęło się od Hobbita...

…czyli krótka historia długich związków gier komputerowych ze Śródziemiem.


Aleksander „Allor” Olszewski

Pierwsza era

Czyli komputery ośmiobitowe (choć później dołączyły do nich także szesnastobitowce).

 



The Hobbit  

Data premiery: 1982
Wydawca: Melbourne House
Platformy (te ważniejsze): Amstrad CPC, Apple II, Commodore 64, PC, ZX Spectrum

Tekstowa przygodówka teoretycznie rozumiejąca język angielski (a dokładniej jego uproszczoną wersję, zwaną Inglish) – bo komendy wpisywało się w niej przy pomocy klawiatury, a nie wybierając opcje z menu. Miała prostą grafikę (a właściwie ilustracje), a jako bonus w zestawie znajdowała się także książka – oczywiście "Hobbit". Co ciekawe, w 1983 roku gra zdobyła nagrodę Złotego Joysticka jako „najlepsza gra strategiczna”, jest także jedną z najlepiej sprzedających się tekstowych przygodówek w historii.

 

Gameplay (wersja ZX Spectrum)  

 

Jak zagrać

The Internet Archive ma w swojej kolekcji między innymi kilka wersji z ZX Spectrum, w które można zagrać w przeglądarce, np. poprawioną wersję 1.2

 



Lord of the Rings: Game One

 

Data premiery: 1985
Wydawca: Melbourne House
Platformy (te ważniejsze): Amstrad CPC, Apple II, Commodore 64, PC, ZX Spectrum

Gra znana jest także pod znacznie bardziej klasycznym tytułem The Fellowship of the Ring – czyli Bractwo Pierścienia – bo pod takim tytułem była sprzedawana w USA). Jak można się domyślać, bazuje na wydarzeniach z pierwszego tomu "Władcy Pierścieni". Jest jednak uważana za gorszą od The Hobbit – i to zarówno ze względu na usunięcie fragmentów rozgrywanych w czasie rzeczywistym, znacznie gorsze zagadki, jak i znacznie uproszczoną sztuczną inteligencję. Pierwsza edycja zawierała w pudełku książkę "Drużyna Pierścienia".

 

Gameplay (wersja ZX Spectrum)  

 

Jak zagrać

The Internet Archive ma w swojej kolekcji między innymi kilka różnych wersji z ZX Spectrum, w które można zagrać w przeglądarce: część pierwsza, część druga.

 

03_178kg.png

The Shadows of Mordor: Game Two of Lord of the Rings

 

Data premiery: 1987
Wydawca: Melbourne House
Platformy (te ważniejsze): Amstrad CPC, Apple II, Commodore 64, PC, ZX Spectrum

Uważana jest za lepszą od Game One, ale nadal nie tak dobrą jak The Hobbit. Koncentruje się na podróży Frodo i Sama (Gollum też w grze występuje, ale jego poczynaniami steruje komputer) do Mordoru.

 

Gameplay (wersja ZX Spectrum)  

 

Jak zagrać

The Internet Archive ma w swojej kolekcji kilka różnych wersji, w tym także znacznie ładniejszą z ZX 128K, ale jeśli chcesz poznać oryginał, polecamy tę.

 

04_178kg.gif

War in Middle Earth

 

Data premiery: 1988
Wydawca: Melbourne House
Platformy: Amiga, Amstrad CPC, Apple IIGS, Atari ST, Commodore 64, PC, ZX Spectrum

Pierwsza strategia czasu rzeczywistego osadzona w realiach Śródziemia. Można było oglądać zarówno pojedyncze jednostki, jak i całe armie, a choć taki na przykład Gandalf potrafił w pojedynkę rozprawić się z setkami orków, jeśli zginął, to już zginął.

 

Gameplay (wersja PC)  

 

Jak zagrać

Wersja z ZX Spectrum dostępna jest w The Internet Archive, podobnie jak wersja na PC.

 

CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE


Redaktor
Aleksander „Allor” Olszewski
Wpisów723

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze