Często komentowane 71 Komentarze

Structure Procedural System, czyli na czym czekający na Crysisa 2 powinni zawiesić oko

Structure Procedural System, czyli na czym czekający na Crysisa 2 powinni zawiesić oko
Poniższy filmik ma już pół roku, ale warto się z nim zapoznać, bo pokazuje kilka naprawdę ciekawych rzeczy, które można zrobić z cyfrową metropolią. Dynamicznie generowane miasto, w którym można zniszczyć każdą ścianę? Na laptopie?

Structure Procedural System to silnik, który potrafi generować całe dzielnice w pełni „otwartych” budynków, pełnych mieszkań, klatek schodowych, drzwi, mebli itp. Wykorzystuje do tego OpenGL oraz PhysX Nvidii, przy czym to drugie zwłaszcza w momentach, w których zdecydujemy się zniszczyć jakąś ścianę. Lub dwie. Lub dziesięć.

Wygląda efektownie, nieprawdaż? Zatem czas na dyskusję. Jest kilka rzeczy, co do których jestem sceptycznie nastawiony po tej prezentacji. Pominę fakt „rozstrzeliwania” ścian, bo to akurat prawdopodobnie jest kwestią ustalenia liczby opisującej „siłę burzącą” pocisków. To jednak, że ściany rozsypywały się jak kawałki styropianu (łącznie z framugami drzwi) już w dużej mierze zatarło mi wrażenie jakiegokolwiek „realizmu”. Zastanawiam się jednak, jakby to wyglądało, gdyby uzupełnić powyższe wnętrza o tekstury w wysokiej rozdzielczości i kłęby pyłu. Ciekawy jestem również, jak ów silnik radziłby sobie z dynamicznym oświetleniem. Czy poradziłby sobie z liczeniem najprostszych cieni od światła latarek? I jaki sprzęt wtedy byłby potrzebny do wyrenderowania tego wszystkiego w 60 fps?

I na koniec: w jaki sposób twórcy poradziliby sobie z tworzeniem gier w tak nagle „otwartej-zamkniętej” przestrzeni? I jeszcze z możliwością rozwałki wszystkiego wokół? Czy nie za dużo dobrego?

Osobiście liczę na „Sim Mleczarz” albo eroge „Listonosz zawsze puka dwa razy”…

71 odpowiedzi do “Structure Procedural System, czyli na czym czekający na Crysisa 2 powinni zawiesić oko”

  1. Poniższy filmik ma już pół roku, ale warto się z nim zapoznać, bo pokazuje kilka naprawdę ciekawych rzeczy, które można zrobić z cyfrową metropolią. Dynamicznie generowane miasto, w którym można zniszczyć każdą ścianę? Na laptopie?

  2. KoniecImprezy 23 stycznia 2010 o 16:53

    0:21 te odbicia od okien świetnie się prezentują =D

  3. Marco Corbetta, jeden z twórców tego narzędzia pracuje w Cryteku 🙂

  4. Sciany moze i rozsypywaly sie kiepsko, ale biorąc pod uwagę ze wiekszosc domow w ameryce jest zrobionych z drewna i regipsów to nie było tak źle.

  5. Jednak bardziej podoba mi sie system ziszczen w battlefield bad company

  6. nie czepiajcie się tego rozsypywania ścian… tu chodziło o automatyczne generowanie miasta, a nie model destrukcji… Jakby im zależało, żeby pokazać to wraz z idealnym modelem destrukcji, to by podpieli pod to DMM’a, ale nie o to tu chodziło@koniec imprezyO to też nie chodziło, zresztą to dość prosty shader, więc nie ma się czym podniecać…

  7. Hmm….myślą przewodnią Cryteka jest robienie gier REWOLUCYJNYCH. Nie zważają na to „jak” i „czy” tylko „jest – i tyle”. I właśnie jest, co do tego co napisał enki, że jakiego sprzętu trzeba będzie, żeby to odpalić w tych 60 fps z modelami Hi-Res + HDR + wolumetrycznie-kłebiaste pyły itd. A ile procent graczy miało sprzęt na premierze, żeby odpalić Crysisa na chociaż High z tymi CHOCIAŻ 30 fpsami ? Obecnie mało graczy ma żeby go włączyć na V.High i się cieszyć płynnością [nie wspominając o AA i Vsync].

  8. @fartuess jeśli by chodziło tylko o generowanie miasta to by tylko to pokazali, a tym czasem niszczyli ściany przez większą część filmu. Mnie zastanawia co innego. Co się stanie gdy odstrzelimy wszystkie ściany na jednym poziomie? Czy budynek obsunie się o to jedno piętro; albo przy wyburzeniu połowy ścian przewróci się na bok? Na podstawie tego filmu podejrzewam że nic się nie stanie. Górna część budynku będzie wisiała w powietrzu. Generowanie miasta fajne ale model zniszczeń jest zastanawiający.

  9. Realizm.A w broni magazynku zmienic nie trzeba ?xD

  10. Grafa słaba, bardzo słaba. Przenikające, i znikające elementy otoczenia. Słaby realizm. Widać doczytywanie terenu, oraz powtarzające sie budynki. Powinni nad tym solidnie popracowac

  11. Już widziałem ten filmik kiedyś .Jeden z dwóch twórców tego pomysłu pracuje w Crytek, to racja. Patrzcie na wersję: 0.1, więc wcale nie musi być dopracowana, bo to tech demo. Na pewno w nowszych wersjach dopracują wszystko dużo bardziej.

  12. Jezu! Ludzie! Tu chodzi tylko i wyłącznie o fizykę! O to, że do KAŻDEGO budynku można wejść czy zniszczyć go od futryn drzwi po sufit i ściany. A nie o tekstury, o powtarzające się budynki itp. Ehh…

  13. Powinni trochę dopracować odłamki, tak to mi się podoba ogólnie. I trochę takiego Havoka większego by się przydało. (Mam nadzieję że mnie rozumiecie o co chodzi 😀 )

  14. I pomyślcie sobie. Gdyby takie WSZYSTKIE w pełni do zwiedzania domy jak tutaj były w GTA IV to by było coś!

  15. Niby totalna rozpierducha, ale jak strzelał w podłoge to nic ;D

  16. a ja nie widzę kompletnie sensu zastosowania w tym OpenGL. co z tego , że OpneGL jest otwarty, skoro zastosowanie NV PhysX, zamyka całe rozwiązanie. nie lepiej było by zastosowanie jakiegoś otwartego systemu fizyki? spowodowało by to otwartość oraz większą dostępność całej technologii dla innych. a jeśli już chcieli fizykę od nv, to po co łączyli ją z OpenGL, a nie z jakimś DX.

  17. co do samego filmiku to trochę dziwnie to wygląda. niby jest fizyka, ale tak jakby jej nie było. można rozwalić całą ścianę, ale sufit i tak się nie zawali – trochę to dziwne

  18. Przyszłość gier sand-boxowych 🙂 Bo nie oszukujmy się, ale w takim np. Call of Duty wprowadzenie tego typu technologii nie miałoby żadnego sensu.

  19. Ludziska, taki budynek nie trzyma się kupy dzięki ściankom działowym o grubości kartonu. W rzeczywistości przed rozsypaniem się budowli w pył trzyma ją stalowo-betonowa konstrukcja w zewnętrznych ścianach budynku, podłogach i kolumnach nośnych a tych elementów jak już zauważono nie dało się zniszczyć. Tak to sobie sprytnie twórcy wyeliminowali możliwość zrównania całego budynku z ziemią. Co do technologi, jeśli tylko udało by się ją zaimplementować do produkcji pokroju GTA4…Mmmm.

  20. Ciekawy silnik. Faktycznie zbudowali ogromne miasto. Faktycznie można przechadzać się od pokoju do pokoju. Ale żeby to jeszcze tak płynnie działało? Coś nie mogę uwierzyć no ale nie ma rzeczy niemożliwych… Dodatkowo, sufitu i podłogi nie rozwalisz. Oczywiście musiałyby być dodatkowe algorytmy, które zdrowo by obciążały całość. A potem jeszcze wystrojenie tych budynków. A potem jeszcze nałożenie AI. A potem jeszcze to wszystko. W sumie to jest możliwe nawet teraz, ale tak bardziej powszechne to za rok, dwa

  21. Duże miasto – jest. Grafika – w sumie brzydkawa. Efekty rozpadania się ścian i przedmiotów – beznadziejne. Nie wiem, czym strzela ta broń, albo z czego są ściany/meble/drzwi/cokolwiek, ale nawet styropian by się tak nie sypał. Poza tym – wyobraźmy sobie: Niszczymy na parterze WSZYSTKIE ściany w budynku. Co do joty. Budynek się zawali? Wątpię. Chłopcy chyba poszli z motyką na słońce. Aczkolwiek, znając Crytek, to może mieć przyszłość, i to niezłą. Pożyjemy, zobaczymy…

  22. Troche bardziej rozwinięty w pewnych kwestiach system z Bad Company 2, tyle ze tam to wyglada duzo lepiej.

  23. Znacznie lepszy (choć i tak daleki od doskonałości) model uszkodzeń istnieje w Red Faction: Guerilla. Jak dla mnie, to jest w tej chwili wyznacznik jakości. Popieram też przedmówców odnośnie wykorzystania PhysX – ja bym to widział w OpenCL.

  24. Ja takie fizyksy i inne otwarteCLocki olewam. Nie potrzebuje tego do grania, uważam że twórcy powinni implementować fizykę do silników gier a nie korzystać z jednego wspólnego, kanonowego silnika – taki twór nie pogodzi prostych zjawisk fizycznych z mega wypaśnymi odpryskami itd. – za duża rozpiętość efektów jak na 1 silnik. Lepiej by się twórcy leniwi wzięli za implementację fizyki do każdej gry z osobna, a takie CUDA zostawili dla Crysisów i innych wysokobudżetowych gier ;]

  25. @cespenarPokazywali demolkę budynków tylko po to, żeby pokazać, że ich system generuje obiekty, które mogą podlegać destrukcji, a pod jaki system destrukcji potem developerzy ten system zmodyfikują, to ich sprawa…@MrSith Grafiki się nie czepiaj, bo to nie ma sensu. Ośmieszasz tylko siebie, bo pokazujesz że niepotrafisz zrozumieć po co są takie prezentacje… Oni tworzą tylko system automatycznego tworzenia miasta, a tekstury i modele, to już sprawa developerów, którzy kupią licencje na ich system

  26. tak se nawala do ścian i nawala, ale budynek twardo stoi :/ |Chyba powinien po pewnym czasie się zapaść albo coś w tym guście

  27. Totalna demolka miasta ok. OpenGL ok. Ale czemu ten karabin jest taki mocny że rozwala ściany w dość spore kawałki?

  28. To jest dopiero wersja 0.1 więc nic dziwnego że to nie rewelacja…|Choć mi akurat baaardzo się podoba, bo wprost womitować mi się chce kiedy wchodzę do setnego sklonowanego pomieszczenia. I niech lepiej skalibrują te zniszczenia ścian tak jak np to wyglądało w GTAIV kiedy strzelało się w kolumny i będzie gites majonez 😀

  29. po usunięciu ścian blok się zawali, tak jak to jest w Red Faction: Guerilla?

  30. Wątpię… Raczej zawiśnie, na podobieństwo obiektów z Worms 3D 😛 Ot…

  31. Nie ma to jak biegać pod LEWITUJĄCYMI drapaczami chmur…

  32. Ja wiem, że to prezentacja WCZESNEJ wersji silnika, ale skoro coś prezentujesz, postaraj się, aby pokaz się rzeczywiście podobał. Z drugiej strony… Prezentacje technologii mają to do siebie, że zachwycają programistów, nie gracz. Tych ostatnich szybciej zniechęcą niż zaciekawią.

  33. Wyobrażacie sobie takie GTA IV z tak otwartym miastem jak ten prezentowany powyżej, ach…^^

  34. „Wygląda efektowanie, nieprawdaż?” Tak, nieprawdaż. Wygląda an amxa plastikowo i tandetnie, płytki shooter tak jak ten cały Crysis.|Strzelanie wygląda gorzej niż w Mortyrze. Porażka.

  35. longbow: Ktoś już gdzieś powiedział, że Crytek tworzy gry rewolucyjne… nie oszukujmy się, ani fabuła, ani multi w crysisie nie powala, ale za to grafika już tak… i myślę, że o to chodzi niemcom, aby pokazać, co jeszcze można osiągnąć, jeśli chodzi o grafikę komputerową…

  36. Sorki Niemcom, powinno być z wielkiej litery…

  37. To wygląda jak gra z kiosku, co z tego, że można sobie rozwalać ściany, skoro jest to zrobione w sposób beznadziejny?

  38. @longbow|Geniuszu, to nie jest gra, to jest PREZENTACJA TECHNOLOGII, która polega właśnie na rozwalaniu ścian i generowaniu wnętrz. Zastanów się, zanim coś powiesz.

  39. Zgadzam się z Rezem. Jeżeli to by była gra to by z 20 zł kosztowała, a taki Crysis 2, jemu dodadzą textur i innych rzeczy, aby było to realistyczne. Jakby Crysis 2 miał tak wyglądać to nikt by go nie kupił

  40. lol… w dodatku kłamią… jeśli każde piętro można zniszczyć to niech zniszczą podłogę lub sufit…

  41. kolejna sprawa – to że mogę zniszczyć budynek w środku oznacza, że mogę go zniszczyć na zewnątrz np. wysadzić go żeby się zawalił – czyż nie? bardzo słaby ten silnik jednak skoro strzelając w okna nie odleciała ściana i nie widać było co jest na zewnątrz…

  42. i to m abyć realistyczne? jeden strzał i ściana rozwalona0___o

  43. ekhm…. tyle ścian nośnych rozwalonych i jeszcze się nie zawaliło piętro? coś tu nie tak 😛

  44. To był jakiś godmode i superbroń.Cicho tam 😀 .Mnie bardziej interesuje czy da się budynek zawalić.Rozwalając ściany nośne.A nawet niech będą wszystkie możliwe podpory.

  45. A i zauważcie,że to wersja 0.1

  46. Fajne to. Jakby dodać możliwość niszczenia powierzchni poziomych i całych budynków + wrzucić czołgi ala Tread Marks (albo Mechy!) byłby hit:)!

  47. Crysis 2 |a raczej silnik graficzny 😛 http:www.youtube.com/watch?v=QQ5CKd-yel0&feature=related

  48. Ja pierdziele….no nie wierzę w głupotę i idiotyzm ludzki. LUDZIEEE! To jest wersja 0.1, totalnie niedopracowana i podstawowa wersja! Niszczenie całych domów, widać kto jak się zna na budownictwie. Bloki nie trzymają się na zwykłych ściankach pokojowych z gipsu [jak te które tu niszczą] tylko na ścianach nośnych [lub jakiś kolumnach] z elementami stali lub innych dupereli. I być może nie dadzą tej opcji, żeby własnie nie robić bajzlu za dużego. Poczekajmy z pół roku jak ten silnik dojdzie do wersji 0.5…

  49. w RF pięknie się niszczy budynki

  50. brzydko się ściany rozwalają|po strzale w ścianę chociażby z karabinów wyborowych typu WKW (dla niekumatych: Wielkokalibrowy Karabin Wyborowy, karabiny sniperskie mające kaliber od 0.50 CALA) robi dziurę dosyć sporą ale nie odstrzeli takie kawałka ściany

Dodaj komentarz