28.02.2023, 18:30Lektura na 7 minut

Wszystko, co wiemy o PS VR2

Od zapowiedzi PlayStation VR2 minęło już trochę czasu, jednak dopiero teraz Sony postanowiło uchylić rąbka tajemnicy na temat swojego produktu i odpowiedzieć na część trapiących nas pytań. Czy mamy do czynienia z rewolucją, czy raczej ewolucją? Oceńcie sami.


Jakub „Jaqp” Dmuchowski

PS VR2 pojawił się na rynku 22 lutego 2023 r. Na cdaction.pl możecie już zapoznać się z naszym testem sprzętu, ale jeśli szukacie kompletu najważniejszych informacji, przygotowaliśmy dla was zestawienie istotnych informacji. Zaczniemy od kwestii najważniejszej, a więc…


Ile wyniesie nas taka przyjemność?

Sony wyceniło swój zestaw VR na odpowiednio 599,99 euro i 529,99 funtów (podane kwoty uwzględniają podatek). Nie ma więc co się łudzić, że będzie to zabawka na każdą kieszeń. W polskich sklepach z elektroniką znajdziemy bazową wersję PlayStation VR2 w cenie 2999 złotych, co sprawia, że jest ona w wielu przypadkach droższa od samej konsoli. Gdy pokusimy się o pakiet, w skład którego wchodzi także gra Horizon Call of the Mountain, wydamy dodatkowe 200 złotych.

Podstawowy zestaw PlayStation VR2

Specyfikacja PS VR2

Kupiwszy bazowy zestaw, w opakowaniu oprócz gogli znajdziemy również dwa kontrolery – noszące dumną nazwę PlayStation VR2 Sense Controller – do których wkrótce wrócimy. Sam headset wyposażony jest w wyświetlacz OLED z obsługą HDR o rozdzielczości 2000 × 2040 pikseli na każde oko. Wbudowane kamery śledzą ruch naszych gałek ocznych, odwzorowując go w trakcie gry, co dodatkowo potęguje wrażenie immersji. Jakby tego było mało, gogle PS VR2 oferują również subtelne wibracje wzmacniające doświadczenia sensoryczne. Sony nie omieszkało pochwalić się także obsługą dźwięku przestrzennego, który zdaniem producenta „pozwala twórcom gier na stworzenie niezwykle realistycznego pejzażu dźwiękowego”.

Zawartość podstawowego zestawu PlayStation VR2

Zestaw podpina się w prosty sposób – wystarczy nam do tego dołączony do niego kabel USB typu C, którym łączymy gogle z konsolą PlayStation 5. Nie ma potrzeby konfigurowania zewnętrznych kamer, wystarczy nam sam headset oraz dołączone do niego kontrolery.


PlayStation VR2 Sense Controller

Przy projektowaniu kontrolerów do zestawu VR Sony czerpało inspirację z mocnych stron pada DualSense. Nie zaskakuje więc fakt, że Sense Controller także został wyposażony w adaptacyjne triggery, które regulują napięcie i opór w zależności od sytuacji. Haptyczne sprzężenie zwrotne z kolei zadba o to, abyśmy wyraźnie odczuli wykonywane przez nas czynności, niezależnie od tego, czy jest to uderzenie mieczem, czy też wspinaczka po skalistym zboczu góry.

PlayStation VR2 Sense Controller

Co ciekawe, Sense Controller potrafi wykryć przybliżone położenie palców, umożliwiając nam wykonywanie bardziej naturalnych gestów podczas rozgrywki. Każdy z dwóch kontrolerów waży w przybliżeniu 168 g, a z konsolą łączy się poprzez Bluetooth 5.1.


PlayStation VR2 Headset

Gogle PS VR2 oferują oglądanie materiałów w 4K przy jednoczesnej obsłudze HDR. Wbudowany wyświetlacz OLED radzi sobie z wyświetlaniem obrazu w rozdzielczości sięgającej 2000 × 2040 na każde oko. Częstotliwość odświeżania waha się pomiędzy 90 a 120 Hz. Headset daje nam również możliwość dostosowania odległości obiektywu od oczu za pomocą specjalnego pokrętła umiejscowionego z boku konstrukcji.

PlayStation VR2 Headset

Nie mamy również zbyt wielu powodów do zmartwień, jeśli chodzi o dostosowanie gogli. Podobnie jak poprzednik, tak i PS VR2 posiada opcję regulacji headsetu w taki sposób, aby pasował idealnie do głowy gracza, a jego użytkowanie było zarówno przyjemne, jak i bezpieczne. Osoby noszące okulary z kolei z pewnością ucieszą się na wieść, że nie będą musiały ich zdejmować przed przystąpieniem do rozgrywki – kłopot pojawić się może jedynie w przypadku oprawek nadzwyczaj szerokich lub o niestandardowym kształcie. Headset waży trochę powyżej pół kilograma, jako że jego masa oscyluje wokół 560 g. Gogle posiadają także wbudowany mikrofon służący do komunikacji w trakcie gry. Jeśli jednak nie mamy zamiaru z niego korzystać, możemy go wyłączyć za pomocą specjalnego przycisku.


PS VR2 ma także dwa podstawowe tryby wyświetlania obrazu – tryb VR oraz tryb kinowy.


Pierwszy z nich pozwala nam cieszyć się grami w wirtualnej rzeczywistości, prezentując nam obraz 360 stopni w rozdzielczości 4000 × 2040 przy odświeżaniu na poziomie 90/120 Hz. Tryb kinowy z kolei umożliwia wyświetlanie wszelkiej maści multimediów oraz poruszanie się po menu konsoli. W takim przypadku obraz będzie posiadał rozdzielczośc 1920 x 1080, a jego odświeżanie może zostać ustawione na pułapie 24/60/120 Hz.


Czy mój pokój jest wystarczająco duży?

Na szczęście mamy już za sobą czasy, kiedy zestawy VR wymagały rozstawienia tony sprzętu, mnóstwa okablowania i dużej ilości wolnej przestrzeni porównywalnej z powierzchnią hali magazynowej. Do komfortowej zabawy z PS VR2 zalecany jest „kawałek podłogi” o wymiarach 2 x 2 m, dzięki czemu będziemy mogli swobodnie poruszać się bez obawy o uszkodzenie sprzętu, siebie samych czy czegoś z otoczenia. Jeśli nie dysponujemy taką ilością wolnej przestrzeni – nie ma sprawy. Grać możemy także na powierzchni 1 x 1 m, musimy tylko zawczasu upewnić się, że jesteśmy w stanie swobodnie poruszać rękoma.


Zapomniałem, gdzie odłożyłem pada

PlayStation VR2 będzie miało funkcję umożliwiającą oglądanie otoczenia w trakcie noszenia gogli. Nazwana została ona wymownie See-Through View i pozwala przełączać się pomiędzy obrazem z gry a tym rzeczywistym poprzez wciśnięcie przycisku na headsecie lub wybranie odpowiedniej opcji z poziomu ustawień.

Życie pisze różne scenariusze, więc jeśli jakimś trafem złożyło się, że mamy znajomych, a na dodatek pragną oni z nami spędzać czas, możemy wykorzystać funkcję Social Screen. Pozwala ona na przesyłanie obrazu widzianego oczami użytkownika PS VR2 na ekran telewizora, dzięki czemu inni będą mogli poznać powód wykonywania przez nas dziwnych ruchów na środku salonu. Teraz jednak przejdźmy do najważniejszego, bo zgaduję, że interesują was…


Gry na PS VR2

Na premierę PlayStation VR2 otrzymało bibliotekę złożoną z ponad 30 tytułów, jednak nie wszystkie z nich będą nowymi produkcjami. Wśród nich znajdą się także odświeżone wersje gier wydanych zawczasu na pierwszą wersję zestawu VR. Nie jest to imponująca liczba, jednak firma zapewnia, że kolejna setka tytułów jest w trakcie produkcji i stopniowo będzie ukazywać się na rynku. Jeśli chcemy zapoznać się z grami, którymi planuje uraczyć nas Sony, możemy to zrobić w tym miejscu.

Startowa biblioteka gier na PS VR2

Zaskakiwać za to może decyzja o braku wstecznej kompatybilności z poprzednią generacją sprzętu. Nie zagramy więc w żadną z pozycji dostępnych na pierwszą odsłonę PS VR, jednakże niewykluczone jest, że część z nich otrzyma aktualizacje umożliwiające zabawę na nowszym headsecie. Sony milczy jednak co do ceny ewentualnych patchów i przerzuca odpowiedzialność na developerów.

Zdecydowanie największą premierę grową, przy okazji wydania PS VR2, jest Horizon Call of the Mountain. Produkcja może zaskoczyć fanów przygód Aloy, a wrażenia z niej opisał w recenzji krigor.


Dzielenie się rozgrywką

Jeśli lubimy sobie zapisać parę zrzutów ekranów lub klipów wideo na pamiątkę, możemy być spokojni – PlayStation VR 2 da nam taką możliwość. Istnieje również opcja dzielenia się obrazem z innymi graczami będącymi aktualnie online, jednakże funkcja Share Play nie będzie dostępna w przypadku tytułów wydawanych na PS VR2. Jeśli za to zapragniemy pokazać swoje wygibasy szerszej widowni, dokonamy tego za pomocą podpiętej do konsoli kamery PS5 HD Camera, która wychwyci wszystkie nasze ruchy.


Co jeszcze można powiedzieć?

Sony obiecywało, że wyciągnęło wnioski z premiery pierwszej odsłony swojego headsetu i nie popełni ponownie tych samych błędów. Czy najnowszy produkt firmy okaże się dotknięty chorobą wieku dziecięcego? Miejmy nadzieję, że nie, bo sprzęt prezentuje się naprawdę przyzwoicie. Jednak biorąc pod uwagę fakt, ile kosztuje PS VR2, wiele osób w naszym kraju raczej nie zaznajomi się z nim w najbliższym czasie. A szkoda, bo VR powoli przestaje być ciekawostką dla nielicznych i miałby szansę zagościć w wielu polskich domach.


Czytaj dalej

Redaktor
Jakub „Jaqp” Dmuchowski

Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywał się już w Diablo II i Morrowinda. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Nie wzgardzi dobrą lekturą ani kebabem.

Profil
Wpisów969

Obserwujących2

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze