Oscary 2024: „Oppenheimer” rozbił bank. Doceniono polską koprodukcję
Poznaliśmy zdobywców Oscarów w 2024 roku. Najwięcej statuetek otrzymały „Oppenheimer” Christophera Nolana oraz „Biedne istoty” Yorgosa Lanthimosa.
W nocy odbyła się 96. ceremonia rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Obyło się bez większych niespodzianek (może pomijając nagiego Johna Cenę, który wręczył nagrodę za najlepsze kostiumy), a w większości kategorii zwyciężyli faworyci, których spodziewaliśmy się już po ogłoszeniu nominacji.
Najwięcej Oscarów (aż siedem!), tak jak wszyscy się spodziewaliśmy, zdobył „Oppenheimer” Christophera Nolana. Przypadły mu również najważniejsze statuetki z kategorii najlepszego filmu i reżyserii, a także dla najlepszego aktora pierwszoplanowego (Cillian Murphy) oraz drugoplanowego (Robert Downey Jr.).
Nie ma też na co narzekać Yorgos Lanthimos, którego „Biedne istoty” zgarnęły cztery Oscary, w tym dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej (Emma Stone). W dwóch kategoriach wyróżniono także brytyjsko-polsko-amerykańską „Strefę interesów”, w tym jako najlepszy film międzynarodowy.
Poniżej pełna lista laureatów Oscarów 2024.
NAJLEPSZY FILM
- „American Fiction”;
- „Anatomia upadku”;
- „Barbie”;
- „Przesilenie zimowe”;
- „Czas krwawego księżyca”;
- „Maestro”;
- „Oppenheimer” – ZWYCIĘZCA;
- „Poprzednie życie”;
- „Biedne istoty”;
- „Strefa interesów”.
NAJLEPSZA REŻYSERIA
- Justine Triet („Anatomia upadku”);
- Martin Scorsese („Czas krawego księżyca”);
- Christopher Nolan („Oppenheimer”) – ZWYCIĘZCA;
- Yorgos Lanthimos („Biedne istoty”);
- Jonathan Glazer („Strefa interesów”).
NAJLEPSZY AKTOR
- Bradley Cooper („Maestro”);
- Colman Domingo („Rustin”);
- Cillian Murphy („Oppenheimer”) – ZWYCIĘZCA;
- Paul Giamatti („Przesilenie zimowe”);
- Jeffrey Wright („American Fiction”).
NAJLEPSZA AKTORKA
- Annette Bening („Nyad”);
- Lily Gladstone („Czas krwawego księżyca”);
- Sandra Huller („Anatomia upadku”);
- Carey Mulligan („Maestro”);
- Emma Stone („Biedne istoty”) – ZWYCIĘZCA.
NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY
- Sterling K. Brown („American Fiction”);
- Robert De Niro („Czas krwawego księżyca”);
- Robert Downey Jr. („Oppenheimer”) – ZWYCIĘZCA;
- Ryan Gosling („Barbie”);
- Mark Ruffalo („Biedne istoty”).
NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA
- Emily Blunt („Oppenheimer”);
- Danielle Brooks („Kolor Purpury”);
- America Ferrera („Barbie”);
- Jodie Foster („Nyad”);
- Da'Vine Joy Randolph („Przesilenie zimowe”) – ZWYCIĘZCA.
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY
- „Anatomia upadku” – ZWYCIĘZCA;
- „Przesilenie zimowe”;
- „Maestro”;
- „Obsesja”;
- „Poprzednie życie”.
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY
- „Barbie”;
- „Biedne Istoty”;
- „Oppenheimer”;
- „American Fiction” – ZWYCIĘZCA;
- „Strefa interesów”.
NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
- „Chłopiec i Czapla” – ZWYCIĘZCA;
- „Między nami żywiołami”;
- „Nimona”;
- „Robot Dreams”;
- „Spider-Man: Poprzez multiwersum”.
NAJLEPSZY FILM MIĘDZYNARODOWY
- "Ja, kapitan” (Włochy);
- "Perfect Days” (Japonia);
- "Śnieżne Bractwo” (Hiszpania);
- "The Teachers' Lounge” (Niemcy);
- "Strefa Interesów” (Wielka Brytania) – ZWYCIĘZCA.
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
- „Bobi Wine: Głos sprzeciwu”;
- „The Eternal Memory”;
- „Cztery córki”;
- „To Kill a Tiger”;
- „20 dni w Mariupolu” – ZWYCIĘZCA.
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
- „Hrabia”;
- „Czas krwawego księżyca”;
- „Maestro”;
- „Oppenheimer” – ZWYCIĘZCA;
- „Biedne istoty”.
NAJLEPSZY MONTAŻ
- „Anatomia upadku”;
- „Przesilenie zimowe”;
- „Czas krwawego księżyca”;
- „Oppenheimer” – ZWYCIĘZCA;
- „Biedne istoty”.
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
- „Barbie”;
- „Czas krwawego księżyca”;
- „Napoleon”;
- „Oppenheimer”;
- „Biedne istoty” – ZWYCIĘZCA.
NAJLEPSZE KOSTIUMY
- „Barbie”;
- „Napoleon”;
- „Oppenheimer”;
- „Biedne Istoty” – ZWYCIĘZCA;
- „Czas krwawego księżyca”.
NAJLEPSZA MUZYKA
- „American Fiction”;
- „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”;
- „Czas krwawego księżyca”;
- „Oppenheimer” – ZWYCIĘZCA;
- „Biedne istoty”.
NAJLEPSZA PIOSENKA
- „The Fire Inside” („Flamin' Hot: Smak sukcesu”);
- „I'm Just Ken” („Barbie”);
- „It Never Went Away” („Jon Batiste: Amerykańska Symfonia”);
- „Wahzhazhe (A Song for My People)” („Czas krawego księżyca”);
- „What Was I Mafr for?” („Barbie”) – ZWYCIĘZCA.
NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE
- „Twórca”;
- „Godzilla Minus One” – ZWYCIĘZCA;
- „Strażnicy Galaktyki vol. 3”;
- „Mission: Impossible - Dead Reckoning, Part One”;
- „Napoleon”.
NAJLEPSZY CHARAKTERYZACJA
- „Golda”;
- „Maestro”;
- „Oppenheimer”;
- „Biedne istoty” – ZWYCIĘZCA;
- „Śnieżne bractwo”.
NAJLEPSZY DŹWIĘK
- „Twórca”;
- „Maestro”;
- „Mission: Impossible - Dead Reckoning, Part One”;
- „Oppenheimer”;
- „Strefa interesów” – ZWYCIĘZCA.
NAJLEPSZY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
- „The After”;
- „Invincible”;
- „Knight of Fortune”;
- „Red, White and Blue”;
- „The Wonderful Story of Henry Sugar” – ZWYCIĘZCA.
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
- „The ABCs of Book Banning”;
- „The Barber of Little Rock”;
- „Island in Between”;
- „The Last Repair Shop” – ZWYCIĘZCA;
- „Nai Nai & Wai Po”.
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
- „List do świni”;
- „Pachyderme”;
- „Our Uniform”;
- „Niety-five Senses”;
- „War is Over! Inspired by the Music of John and Yoko” – ZWYCIĘZCA.