19
1.08.2016, 10:57Lektura na 2 minuty

Pogromcy Pogromców Duchów bankrutują

I nie dziwota.


Mateusz Witczak

W CDA 10/2016 przeczytacie recenzję Ghostbusters, dziełka (?) Fireforge Games, które zrobiło na nas tak wielkie wrażenie, że jednorazowo przywróciliśmy do pisma kącik "Kaszanka Zone". I wcale nie byliśmy w naszych odczuciach odsamotnieni, peany na cześć produkcji spisały m.in. Polygon ("to godna ubolewania, cyniczna, licencjonowana brednia", ocena: 2/10), Gamespot "przez większość czasu to dziwaczne rżnięcie przez puste, niewygodne poziomy pełne ekstremalnej powtarzalności", 3/10) i Hardcore Gamer (" to oczywista nominacja do tytułu najgorszej gry roku", 1,5/5).

Autorzy tytułu, działające pod skrzydłami Activision studio Fireforge Games, ogłosili właśnie bankructwo. Przez cały lipiec studio starało się ustabilizować swoją trudną sytuację finansową (jego dług wyniósł aż 12 milionów dolarów), ale jego starania spełzły na niczym. Oczywiście blamaż z "Pogromcami Duchów" to niejedyna przyczyna porażki. Firma założona przez Tima Campbella, byłego pracownika Blizzarda, "wsławiła się" chociażby tym, że od 2011 skasowała aż dwa, woniejące mobami tytuły (Zeusa i Atlasa), a "Ghostbusters" to jedyna produkcja, jaką udało im się przez pięć lat działalności domknąć. Oddajmy im jednak sprawiedliwość: na zadania stworzenia tytułu, jaki wysupła z kieszeni kinomanów dodatkowe złotówki, developerzy otrzymali raptem osiem miesięcy (tak przynajmniej sugerują plotki, jaki rozpuścił jeden z pracowników).

Swoją drogą - niezbyt ciekawie przedstawia się także sytuacja filmowych "Pogromców". Film spotkał się ze względnie pozytywnymi recenzjami (średnia na Metakrytyku wynosi na ten moment 60%, wysokie noty przyznały obrazowi "New York Post" czy "The Telegraph"). Tyle tylko, że zarobił on raptem 158 miliony dolarów, słowem - ledwie się zwrócił (budżet obrazu opiewał na 144 miliony). Ambitne plany Sony, które zamierzało stworzyć na bazie reaktywowanych "Ghostbustersów" trylogię pozostają pod dużym znakiem zapytania.


Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze