10
4.04.2017, 16:13Lektura na 2 minuty

GameINN: Do polskich developerów popłynie 100 mln złotych

Rodzimą branżę czeka kolejny zastrzyk gotówki.


Mateusz Witczak

Pod koniec 2015 roku Stowarzyszenie Polskie Gry rozpoczęło lobbowanie za inicjatywą mającą pomóc twórcom pozyskać środki na prace badawczo-rozwojowe. Efektem był GameINN, program, dzięki któremu rodzime studia wzbogaciły się w ubiegłym roku o 116 mln złotych. Dzięki zastrzykowi gotówki CD Projekt (za łącznie ponad 20 mln zł) stworzy "żyjące", otwarte miasta o dużej skali, udoskonali animacje twarzy i ciała oraz podejmie się prac nad nowoczesnym multiplayerem. Flying Wild Hog (za 3,7 mln) opracuje nową wersję autorskiego silnika, Farm51 (2,3 mln) zajmie się własnymi rozwiązaniami z zakresu AR-u i VR-u, zaś Techland (4,3 mln) usprawni proces produkcji oraz podłubie w systemie walki z przeciwnikami nietypowych rozmiarów.

Szerzej pisaliśmy o rządowych i unijnych dotacjach w CDA 12/2016 (artykuł "Złoto dla zuchwałych"). Choć w ubiegłym roku na konta developerów popłynęło 116 mln złotych, zaznaczaliśmy:


Łączny budżet (rozplanowany do roku 2023) GameINN opiewa z kolei na zawrotne 245 milionów złotych! Słowem: na pięć i pół Dzikich Gonów (dwa i pół, jeśli uwzględnimy koszty promocji i reklamy), sześć Lords of the Fallen czy osiemdziesiąt jeden Deadfall Adventures.


Kolejna tura dotacji ruszy już wkrótce, o czym poinformował w poniedziałek wicepremier Jarosław Gowin. Wnioski, które rozpatrzy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, można składać od 5 maja do 6 lipca (szczegółowe informacje są dostępne pod tym adresem). Podobnie jak uprzednio, weryfikacją założeń zajmą się panele eksperckie, nieznacznie obniżono jednak kwotę minimalną projektu (do 400 tys. zł. Przypomnijmy, że na wysoki próg wejścia narzekali w ubiegłym roku mniejsi developerzy). Na dofinansowanie mogą liczyć inicjatywy, które wspomogą tworzenie produktów komercyjnych, ale też edukacyjnych czy terapeutycznych.

W Krakowskim Parku Technologicznym, gdzie zainaugurowano drugą turę GameINN, Gowin komplementował kondycję rodzimej branży:


Kolejny pomost miedzy nauką a gospodarką powstaje na naszych oczach. Jestem przekonany, że dzięki takim programom jak GameINN możemy liczyć na rozwój myśli informatycznej w Polsce, na rozwój kreacji artystycznych i wreszcie na rozwój polskiej gospodarki i podnoszenie poziomu zamożności Polaków


Warto zresztą odnotować, że państwo coraz śmielej zaprzyjaźnia się z rodzimą branżą. Nie tak dawno ruszyła kampania społeczna "Programuj" (mająca nakłonić młodzież do pracy w gamedevie), a mniejsi developerzy (którzy nie mieliby szans załapać się na GameINN) otrzymali od ministerstwa kultury dotacje na stworzenie prototypów.


Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3463

Obserwujących21

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze