6.04.2018, 10:08Lektura na 3 minuty
Steam w 2017 roku: Więcej gier, większe zyski, więcej graczy, chińska inwazja i polskie akcenty
Dowcipnie trzeba zauważyć, że informacje pozyskaliśmy od szpiega.
A konkretniej: od monitorującego sklep SteamSpy’a, który podsumował 2017 rok. Wnioski są nader optymistyczne:
Wpływy ze sprzedaży gier sięgnęły 4,3 mld dolarów (rok wcześniej: 3,5 mld). I to bez uwzględnienia DLC czy wewnątrzgrowych transakcji, które windują tę kwotę do grubo ponad pięciu miliardów.
Ze Steama korzysta 291 milionów użytkowników, a w samym tylko 2017 ich liczba wzrosła o 63 mln (22%). Liczba ta dynamicznie zresztą rośnie (co pięknie obrazuje poniższy wykres).
Warto jednak zauważyć, że nowi gracze kupują odczuwalnie mniej.
57 milionów użytkowników było aktywnych w ciągu ostatnich dwóch tygodni.
W 2017 wydano więcej gier niż kiedykolwiek wcześniej. Ostatnie dane mówią o tym, iż w katalogu Steama znalazło się niemal 21,5 tys. tytułów, przy czym aż 7,7 tys. dołączyło do nich w 2017 roku (to 39% ogólnej liczby gier!).
Steam Direct, czyli program, który zastąpił w ubiegłym roku Greenlighta, nie zahamował liczby premier.
Odczuwalna jest silna polaryzacja – 100 największych produkcji odpowiada za 50% przychodów. Problem mogą mieć gry niezależne. Średnio tytuł sprzedaje się w 9,5 tys. egzemplarzy (rok wcześniej: aż 32 tys.), średni zbyt tytułów indie wynosił zaś w ubiegłym roku 1,5 tys. kopii.
Mali developerzy starają się walczyć z trendem, stąd średnie ceny systematycznie spadają.
W top 20 najchętniej kupowanych tytułów króluje, bez niespodzianki, PUBG. Drugie miejsce (z ogromną stratą) zajmuje CS:GO, wciąż mocno trzymają się GTA V i trzeci Wiedźmin.
Wbrew obiegowej opinii najczęściej używanym językiem jest na Steamie... uproszczony chiński. Co jest zresztą o tyle ciekawe, że oficjalnie usługa nie jest w Chinach dostępna.
„Chińska inwazja” wyraźnie przybrała na sile wraz z premierą PlayerUnknown’s Battlegrounds (w świetle ostatnich statystyk, zgodnie z którymi w PUBG-a gra co drugi pecetowy gracz w Chinach, nie powinno to dziwić). Warto jednak odnotować, że Azjaci poprzestają zazwyczaj na kupnie PlayerUnknown’s Battlegrounds.
Również my, Polacy, nie mamy się czego wstydzić.
Ogółem Steam zakończył rok z przytupem – w 2017 wydano największą liczbę gier, konsumenci wyłożyli najwięcej pieniędzy, a Valve przyciągnęło kolejnych użytkowników. Pełna wersja raportu jest dostępna pod tym adresem.
Redaktor
Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.
Wpisów3463
Obserwujących21
Dyskusja
Dodaj komentarz
Najlepsze
Najnowsze
Najstarsze
- Dodaj komentarz
- Najlepsze
- Najnowsze
- Najstarsze