27
5.06.2018, 11:45Lektura na 3 minuty

Vampyr: Pierwsi recenzenci twierdzą, że tytuł ani nie ssie, ani nie wsysa

Twórcy Life Is Strange postawili na wampiry bez zębów?


Mateusz Witczak

Jest nieźle. Ale tylko nieźle. Metakrytyczna średnia (z 36 recenzji) edycji na PS4 zatrzymała się na poziomie 73%. Ciut lepiej jest z wydaniem pecetowym (74% z 14 ocen).

Tradycyjnie rozpocznijmy od przeglądu not:

  • GameCritics – 90/100
  • Hobby Consolas – 88/100
  • COGconnected – 88/100
  • Meristation – 85/100
  • DualShockers – 85/100
  • Wccftech – 80/100
  • Trusted Reviews – 80/100 
  • Twinfinite – 80/100
  • Vandal – 70/100
  • IGN – 70/100
  • GameSpot – 70/100
  • God is a Geek – 70/100
  • USgamer – 60/100
  • The SixthAxis – 60/100
  • Destructoid – 60/100
  • We Got This Covered – 50/100
  • Game Revolution – 50/100
  • Slant Magazine – 50/100
  • Wielkim admiratorem gry studia Dontnod okazał się Garrett Drake z redakcji COGconnected. Docenia on narrację (mnóstwo postaci niezależnych z własnymi historiami) i wiktoriański setting (scenariusz zabiera nas do powojennego Londynu, każąc rozprawić się z epidemią hiszpanki). Chwali „niesamowity” system progresji, ściśle zresztą powiązany z wyborami moralnymi oraz nieszczególnie odkrywczy, ale wymagający system walki. Dziennikarz pomstuje natomiast na fakt, że tytułowi zdarza się gubić klatki, narzeka na nieszczególnie zróżnicowane zadania poboczne oraz męczący brak szybkiej podróży.

    Ogółem jednak uznaje odejście od przygodówek (uprzednio studio zasłynęło za sprawą Life Is Strange) za dobry pomysł.


    Obserwowanie, jak developer wychodzi poza to, czego oczekują od niego odbiorcy, zawsze jest przyjemnością, a tak właśnie należy traktować Vampyra autorstwa Dontnod Entertainment. Niezależnie od tego, czy intryguje was pomysł przemierzania Londynu jako żądny krwi wampir, czy jesteście fanami wyrafinowanych zręcznościowych erpegów, rozważcie zatopienie zębów w tym klejnocie.



    Bardziej stonowana jest opinia Brandina Tyrrela z IGN-u. Również on chwali jednak świetny świat i fabułę, choć między zębami chrzęszczą mu problemy techniczne, walka (jego zdaniem jej formuła wyczerpuje się zbyt szybko) i niezbyt wysoki poziom trudności. Tyrrelowi spodobał się skonfliktowany protagonista (lawirujący między wampirzymi żądzami a chęcią niesienia ludziom pomocy), możliwość wpłynięcia na losy stolicy Albionu, znaczące, niejednoznaczne wybory i równie znaczące konsekwencje. 


    Vampyr to utrzymane w wolnym tempie RPG, które potrzebuje czasu, by rozwinąć się w intrygującą mieszankę elementów naukowych i nadnaturalnych, osadzoną w ponurej wersji Londynu. Gdy się jednak rozkręci, dostrzeżecie potencjał, jaki daje zwiększona moc pozyskana dzięki konsumowaniu interesujących obywateli.



    Chłodem bije natomiast z tekstu Davida Morgana (We Got This Covered). Recenzent dostrzega inspiracje Bloodborne’em, lecz jego zdaniem raczej estetyczne, bo system walki nie jest ani płynny, ani przyjemny (w dodatku przeciwnicy zbyt często się powtarzają, a poziom trudności, nawet w przypadku bossów, nie jest zbyt wysoki). Recenzent krytykuje fabularne dziury i brak logiki w motywacjach bohaterów, a także momenty, w których fabularne wybory okazują się nie mieć znaczenia. No i – jak jego koledzy – kręci nosem na moc technicznych bolączek.

    Naszą recenzję możecie przeczytać w nowym wydaniu CD-Action. Kolega redaktor Ninho zaczyna swój tekst tak:


    Vampyr to gra wyjątkowa. Opowiada dojrzałą i niejednoznaczną moralnie historię przy użyciu jednego z bardziej wyświechtanych motywów w popkulturze. Nie grzeszy pięknem, ale niezrażonych wciąga głębią rozgrywki i stawia przed szeregiem dylematów, na które najczęściej nie ma dobrej odpowiedzi. 



    Czytaj dalej

    Redaktor
    Mateusz Witczak

    Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

    Profil
    Wpisów3462

    Obserwujących20

    Dyskusja

    • Dodaj komentarz
    • Najlepsze
    • Najnowsze
    • Najstarsze