14
6.06.2018, 09:19Lektura na 2 minuty

AI w czasie rzeczywistym przechwytuje naszą mimikę i przenosi ją na twarze innych ludzi [WIDEO]

Wkrótce każdy będzie mógł wcielić się w Baracka Obamę.


Mateusz Witczak

Połączone wysiłki naukowców z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i USA, zaowocowały stworzeniem algorytmu, jaki w czasie rzeczywistym wychwytuje nasze grymasy i przypisuje je do innej twarzy. Efekty możecie podziwiać na poniższym materiale, na którym kilkoro modeli użycza ekspresji (m.in.) prezydentom Władimirowi Putinowi i Barackowi Obamie oraz brytyjskiej premier Theresie May. 

Sztuczna inteligencja nie tylko w realistyczny sposób oddaje drżenie naszych mięśni mimicznych, ruchy głowy i mrugnięcia, ale też manipuluje cieniami w tle, dzięki czemu efekt wydaje się bardzo realistyczny. W odczuciu autora newsa nie czuć tu tzw. doliny niesamowitości (czyli nieprzyjemnego odczucia, jakiego doświadcza odbiorca widząc animację starającą się symulować funkcjonowanie człowieka).

dims_4bre.jpg

Justus Thies, jeden z autorów projektu, zdaje sobie sprawę, że może on posłużyć również do niewłaściwych celów. Chociażby do produkcji tzw. fake newsów. Jak mówi dziennikarzom The Register:


Jestem świadomy etycznych implikacji naszych rekonstrukcji. Ale to zarazem powód, dla którego opublikowaliśmy nasze wyniki. Myślę, że ważne jest, by ludzie poznali możliwości technik manipulacji. 


dims2_4bre.jpg

Zaznacza zarazem, że pozytywy technologii przeważają nad związanymi z jej rozwojem potencjalnymi zagrożeniami.


Rekonstrukcja twarzy ma wiele przydatnych zastosowań. Czołowym przykładem jest dubbingowanie filmów i postprodukcja w ogóle. 



Rozwiązanie, oparte o tzw. uczenie maszynowe, może znaleźć wykorzystanie także w grach wideo i VR-owych doświadczeniach. Endgadget uwrażliwia zresztą, że jej twórcy nie są jedyni, w tym momencie nad podobnymi rozwiązaniami duma wiele zespołów na całym świecie. Własne rekonstrukcje cyzeluje m.in. University of Washington, którego program bazuje wyłącznie na plikach z zapisem mowy.


Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze