86
16.07.2020, 13:57Lektura na 3 minuty

BAFTA Games Awards: Nagrody dostaną wyłącznie gry spełniające standardy różnorodności

Oceniane będą zarówno zespoły je tworzące, jak i fabuła samych produkcji oraz występujące w nich postaci.


Witold Tłuchowski

Rozdawane od 2004 BAFTA Games Awards cieszą się w branży pewnym prestiżem, chociaż wciąż daleko im do statusu, jaki posiadają ich telewizyjne i filmowe odpowiedniki. Tegoroczna edycja większych kontrowersji chyba nie wzbudziła, ale w przyszłości mogą je przynieść nachodzące zmiany w sposobie nominacji.

Akademia zamierza bowiem uczynić jednym z kryteriów kwalifikowania się do nagród stosowanie się do ustanowionych przez Brytyjski Instytut Filmowy standardów różnorodności (BFI Diversity Standards). Podobne rozwiązanie stosowane są już przy okazji BAFTA Film Awards i testowane są dla British Academy Television Awards. W przypadku gier wideo wymogi specjalnie dostosowano do specyfiki medium podczas konsultacji z przedstawicielami naszej branży.

Co istotne, ponieważ jest to pilotażowy projekt, zasady te nie wpłyną na kwalifikacje do przyszłorocznej edycji (tj. nagradzającej produkcje z 2020). Standardy różnorodności mają jednak być obowiązkowe w przyszłych edycjach (nie wiadomo, kiedy dokładnie). Jak na razie całość ograniczy się do dobrowolnego sprawdzenia, czy ich gra i stojący za nią zespół spełniają owe wymogi.

Standardy podzielono na cztery kategorie: reprezentację w grze, podejmowane tematy i narrację, kreatywne liderowanie i zespół developerski, równe szanse i traktowanie pracowników oraz dostępność gry i tworzenie społeczności wokół gry. W każdej z nich należy spełniać co najmniej dwa (trzy w przypadku pierwszej) wymogi z udostępnionej publicznie listy.

By więc spełnić standardy z pierwszej kategorii, nasza gra powinna np. albo opowiadać w wątku głównym o niedostatecznie reprezentowanej grupie, albo posiadać jednego z głównych bohaterów należącego do niedostatecznie reprezentowanej grupy, albo na naszej drodze stawiać NPC-ów spełniających chociaż jedno z wymaganych kryteriów (przykładowo równowagę płci, 20% osób z niedostatecznie reprezentowanych grup etnicznych, 10% przedstawicieli LGBTQ+, 7% osób niesłyszących lub niepełnosprawnych, znaczną liczba postaci pochodzących z niższej grupy społeczno-ekonomicznej). W tej kategorii punktów łącznie jest sześć, w tym również dotyczące umiejscowienia akcji, decyzji castingowych i historii pobocznych.

Dwie następne kategorie nie dotyczą bezpośrednio gry, a tworzącego jej zespołu. Wśród wymogów (przypomnę: wystarczy spełniać jedynie część) znajdziemy m.in. równowagę płci wśród najważniejszych stanowisk kierowniczych/reprezentację 10% przedstawicieli LGBTQ+/7% osób niesłyszących lub niepełnosprawnych. Podobne zalecenia dotyczą również i innych stanowisk.

Ostatnią z kategorii są kwestie dostępności, kierowania swojej gry do niedostatecznie obsługiwanej grupy odbiorców czy tworzenia wolnej od toksyczności społeczności (lub przynajmniej prób dążenia do niej).

Pełną listę standardów znajdziecie TUTAJ. Uczestnicy przyszłorocznej edycji British Academy Games Awards będą mieli okazję wypowiedzieć się na temat powyższych zasad, problemów z ich wprowadzaniem w życie etc.


Redaktor
Witold Tłuchowski

Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.

Profil
Wpisów5501

Obserwujących13

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze