Microsoft wspiera Epica w konflikcie z Apple’em w kwestii Unreal Engine’u
Czyżby Fortnite miał stać się branżowym Franciszkiem Ferdynandem?
Firma Tima Sweeeneya kontynuuje swoją krucjatę przeciwko liczbom 30 i 70, walcząc z przyjętą w branży proporcją podziału zysków między developerów i sklepy. Niedawne wprowadzenie możliwości płacenia za przedmioty bezpośrednio Epicowi doprowadziło do usunięcia Fortnite'a z App Store'a i Google Play. Twórcy gry nie pozostali dłużni, organizując akcję #FreeFortnite, w ramach której odbył się turniej z nagrodami naśmiewającymi się z Apple. Gigant wytoczył jednak ciężkie działa, zapowiadając zawieszenie kont developerskich studia, co zagroziłoby istnieniu Unreal Engine'a na tej platformie. Dość nieoczekiwanie w konflikt włączyła się kolejna spółka.
Microsoft w złożonym w sądzie oficjalnym oświadczeniu wspiera Epic w jego prośbie o zachowanie dostępu autorów silnika graficznego do narzędzi developerskich. W piśmie przeczytać możemy, że Unreal Engine jest dla twórców gier – w tym również Microsoftu – niezbędną technologią i choć część firm decyduje się na stworzenie własnych odpowiedników lub korzystanie z konkurencyjnych rozwiązań, silnik ten pozostaje jednym z najpopularniejszych narzędzi używanych przez developerów na całym świecie i wielu z nich nie może znaleźć tak naprawdę zadowalającej alternatywy.
Zdaniem spółki zakończenie wsparcia dla Unreal Engine'a na iOS-ie o macOS-ie uderzy we wszystkich twórców dotychczas korzystających z tej technologii. Zmiana silnika jest bowiem kosztowna i niełatwa, więc developerzy będą musieli zastanowić się, czy np. chcą kontynuować produkcję gry na te systemy operacyjne. Dodatkowo wydane już tytuły stracą potrzebne wsparcie techniczne oraz możliwość wspólnej zabawy z osobami korzystającymi z innych platform.
Rzecz jasna Microsoft porusza w piśmie tylko i wyłącznie kwestię dostępu do Unreal Engine'a, nie odnosząc się do sytuacji Fortnite'a.
Today we filed a statement in support of Epic's request to keep access to the Apple SDK for its Unreal Engine. Ensuring that Epic has access to the latest Apple technology is the right thing for gamer developers & gamers https://t.co/72bLdDkvUx
— Phil Spencer (@XboxP3) August 23, 2020
W weekend Apple wydało oświadczenie, w którym informowało, że Epic w oficjalnej wiadomości domagał się od firmy specjalnego traktowania. W odpowiedzi Tim Sweeney przytoczył wspomnianego maila, zaznaczając, iż nie chodziło o wyjątkową umową wyłącznie dla jego spółki, ale o udostępnienie nowych możliwości wszystkim twórcom gier na iOS-a.
Apple's statement is misleading. You can read my email in Apple's filing, which is publicly available. I specifically said in Epic's request to the Apple execs, "We hope that Apple will also make these options equally available to all iOS developers..." https://t.co/yRio08fPSy pic.twitter.com/HsqjApFQeo
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) August 21, 2020
Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.