Tak, wiem, związku Oscarów z grami wideo trudno się doszukać, ale podsumowania nagród wręczanych przez Akademię są już małą tradycją cdaction.pl. Tegoroczna edycja była szczególna, bo z racji pandemii odbyła się dopiero w kwietniu, kilka tygodni później niż zazwyczaj.
Inną kwestią jest to, że ceremonia wzbudzała tym razem – przynajmniej u mnie – sporo mniejsze emocje, ponieważ części z nominowanych produkcji nie byliśmy po prostu w stanie obejrzeć. Choć niektóre z nich trafiły na różne serwisy streamingowe, a inne mogliśmy nawet przez chwilę zobaczyć na dużym ekranie, tak trudnego czasu dla kinomanów nie było prawdopodobnie nigdy wcześniej.
Zgodnie z oczekiwaniami najlepszym filmem został „Nomadland” (łącznie trzy nagrody przy sześciu nominacjach). Największym przegranym jest zaś „Proces Siódemki z Chicago”, które nie zdobył ani jednej statuetki (miał szansę w sześciu kategoriach).
Drobna aktualizacja, bo sam z początku przegapiłem: zwycięzca w kategorii najlepszego dokumentu krótkometrażowego – „Colette” – został stworzony na potrzeby VR-owego Medal of Honor: Above and Beyond (choć jego późniejszą dystrybucją w szerokim świecie zajął się The Guardian). Tym samym jest pierwszym przypadkiem Oscara dla projektu bezpośrednio związanego z grą wideo.
A oto i laureaci Oscarów 2021:
Najlepszy film
„Nomadland”
„Judas and the Black Messiah”
„Mank”
„Minari”
„Obiecująca. Młoda. Kobieta.”
„Ojciec”
„Proces Siódemki z Chicago”
„Sound of Metal”
Najlepszy film międzynarodowy
„Na rauszu”
„Aida”
„Człowiek, który sprzedał swoją skórę”
„Kolektyw”
„Shao Nian De Ni”
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
Anthony Hopkins („Ojciec”)
Chadwick Boseman („Ma Rainey: Matka bluesa”)
Gary Oldman („Mank”)
Steven Yeun („Minari”)
Riz Ahmed („Sound of Metal”)
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
Frances McDormand („Nomadland”)
Andra Day („Billie Holiday”)
Vanessa Kirby („Cząstki kobiety”)
Viola Davis Ma („Rainey: Matka bluesa”)
Carey Mulligan („Obiecująca. Młoda. Kobieta.”)
Najlepszy aktor drugoplanowy
Daniel Kaluuya („Judas and the Black Messiah”)
Lakeith Stanfield („Judas and the Black Messiah”)
Leslie Odom Jr. („Pewnej nocy w Miami...”)
Sacha Baron Cohen („Proces Siódemki z Chicago”)
Paul Raci („Sound of Metal”)
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Yuh-Jung Youn („Minari”)
Glenn Close („Elegia dla bidoków”)
Maria Bakalova („Kolejny film o Boracie”)
Amanda Seyfried („Mank”)
Olivia Colman („Ojciec”)
Najlepszy reżyser
Chloé Zhao („Nomadland”)
David Fincher („Mank”)
Lee Isaac Chung („Minari”)
Thomas Vinterberg („Na rauszu”)
Emerald Fennell („Obiecująca. Młoda. Kobieta.”)
Najlepszy scenariusz oryginalny
„Obiecująca. Młoda. Kobieta.”
„Judas and the Black Messiah”
„Minari”
„Proces Siódemki z Chicago”
„Sound of Metal”
Najlepszy scenariusz adaptowany
„Ojciec”
„Biały Tygrys”
„Kolejny film o Boracie”
„Nomadland”
„Pewnej nocy w Miami...”
Najlepsze zdjęcia
„Mank”
„Judas and the Black Messiah”
„Nomadland”
„Nowiny ze świata”
„Proces Siódemki z Chicago”
Najlepsza muzyka oryginalna
„Co w duszy gra”
„Mank”
„Minari”
„Nowiny ze świata”
„Pięciu braci”
Najlepsza piosenka
„Judas and the Black Messiah” („Fight for You”, H.E.R.)
„Eurovision Song Contest: Historia zespołu Fire Saga” („Húsavík (Hometown)”, Molly Sandén, Will Ferrell, Rachel McAdams)
„Pewnej nocy w Miami...” („Speak Now”, Leslie Odom Jr.)
„Proces Siódemki z Chicago” („Hear My Voice”, Celeste)
„Życie przed sobą” („Io Si (Seen)”, Laura Paus)
Najlepszy dźwięk
„Sound of Metal”
„Co w duszy gra”
„Mank”
„Misja Greyhound”
„Nowiny ze świata”
Najlepsza charakteryzacja i fryzury
„Ma Rainey: Matka bluesa”
„Elegia dla bidoków”
„Emma.”
„Mank”
„Pinokio”
Najlepsza scenografia
„Mank”
„Ma Rainey: Matka bluesa”
„Nowiny ze świata”
„Ojciec”
„Tenet”
Najlepsze efekty specjalne
„Tenet”
„Jedyny i niepowtarzalny Ivan”
„Miłość i potwory”
„Mulan”
„Niebo o północy”
Najlepsze kostiumy
„Ma Rainey: Matka bluesa”
„Emma.”
„Mank”
„Mulan”
„Pinokio”
Najlepszy długometrażowy film animowany
„Co w duszy gra”
„Baranek Shaun Film. Farmageddon”
„Naprzód”
„Sekret wilczej gromady”
„Wyprawa na Księżyc”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
„Jakby coś, kocham was”
„Genius Loci”
„Já-Fólkið”
„Norka”
„Opera”
Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
„Dwóch nieznajomych”
„Białe oko”
„Feeling Through”
„The Letter Room”
„The Present”
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
„Czego nauczyła mnie ośmiornica”
„Agent kret”
„Kolektyw”
„Obóz godności: Rewolucja w życiu niepełnosprawnych”
„Time”
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
„Colette”
„A Concerto Is a Conversation”
„Do Not Split”
„Hunger Ward”
„Piosenka dla Latashy”
Najlepszy montaż
„Sound of Metal”
„Nomadland”
„Obiecująca. Młoda. Kobieta.”
„Ojciec”
„Proces Siódemki z Chicago”