Sony żąda od wydawców opłat za crossplay na PlayStation. Kulisy walki o granie międzyplatformowe
Idea wspólnej zabawy z posiadaczami innych platform musiała się firmie naprawdę nie podobać.
Crossplay. Dziś rzecz oczywista, wspierana domyślnie – nawet jeśli tylko w ograniczonym zakresie – przez większość dużych tytułów już w chwili premiery. Jeszcze kilka lat temu jego losy nie były jednak wcale takie pewne, ponieważ Sony uparcie sprzeciwiało się umożliwianiu graczom rozgrywki z posiadaczami innych platform. Sytuację tę zmienił dopiero Fortnite w 2018, a dzięki trwającej rozprawie Epica i Apple poznaliśmy kulisy tego przypadku.
Wśród licznych dokumentów, które trafiły do sieci (dowiedzieliśmy się chociażby, ile Epic wydaje na swoje darmowe gry), znalazły się również te związane z polityką Sony wobec crossplayu. Jak zauważyło Verge, w jednej z wiadomości odpowiedzialny za dział biznesowy Unreal Engine Joe Kreiner próbował przekonać Sony do grania międzyplatformowego na różne sposoby.
Uwielbiamy pracować z PlayStation i chcemy, aby było to korzystne dla wszystkich, ale im dłużej się to będzie przeciągać, tym mniej korzystne będzie. Nie przychodzi mi do głowy scenariusz, w którym Epic nie dostaje tego, czego chcemy – ta możliwość pojawiła się, gdy Fortnite stał się największą grą na PlayStation. Oto, co proponuję: Podajemy wam dane, o które prosicie + dane marketingowe. Epic głęboko integruje interfejs Sony eSports API z UE4 jako funkcję na poziomie silnika. Sprzedajemy i reklamujemy go jako użytkownika pierwszej klasy silnika. (może ogłosić to podczas E3?) I wspieramy to w Fornicie. Ogłaszamy crossplay we współpracy z firmą Sony. Epic robi wszystko, aby Sony wyszło na bohaterów. Możecie wybrać kiedy / gdzie / jak. Epic obranduje swój występ na E3 marką PlayStation. Planujemy 100-osobową Celebrity Pro-Am z ogromnym afterparty. Budżety, które widziałem, są ogromne i będzie to największe wydarzenie na E3 (może ogłosimy to z tymi wszystkimi celebrytami na scenie? Nowe partnerstwa ++) Epic chce eksplorować nowe rejony – może zdecydujemy się na grę w momencie premiery waszej następnej platformy VR? PS Plus – może co miesiąc będziemy robić coś wyjątkowego? Oferować wyjątkową postać lub coś bardzo cennego, aby jeszcze bardziej zwiększyć popularność PS Plus. Epic przedłuży licencję Sony na UE4. Chyba nie wspominałem o tym wcześniej, ale wasza licencja na używanie UE4 wygasa w maju 2019 r. Ta licencja zawiera jedne z najlepszych warunków, jakie kiedykolwiek oferowaliśmy w przypadku UE4. Sprawmy, by było to wielką wygraną dla nas wszystkich. Epic nie zmienia zdania w tej sprawie, więc po prostu zgódźmy się na to już teraz.
Gio Corsi z SIE America odpisał wtedy:
[…] Doceniam punkty, które wymieniłeś w mailu, jest tu wiele świetnych pomysłów na dalsze partnerstwo, jednak gra międzyplatformowa nie jest jak koszykarski wsad, bez względu na rozmiary tytułu. Jak wiecie, wiele firm sprawdza ten pomysł i żadna z nich nie jest w stanie wyjaśnić, w jaki sposób gra między konsolami poprawi biznes PlayStation. Jestem otwarty na twoje argumenty, jeśli Epic wpadł na jakieś pomysły na ten temat od czasu naszej ostatniej rozmowy.
W dokumentach z późniejszego okresu pojawia się jednak rozwiązanie, jakie postanowiło wprowadzić w życie Sony.
Sony chciało więc, by wydawcy i twórcy gier płacili co miesiąc za możliwość crossplayu w sytuacjach, gdy udział przychodów na PSN-ie nie odpowiadał liczbie graczy w danym tytule na PlayStation (na screenie u góry widzimy przykładowe scenariusze). Powyższa zasada obowiązuje jedynie w produkcjach, których przychody na PSN-ie przekraczają (lub przekroczą według prognoz) 500 tysięcy dolarów w ciągu roku.
Tim Sweeney potwierdził w sądzie, że Epic zgodził się na powyższe wymogi, by Fortnite mógł oferować crossplay na PlayStation. Jak też poinformował, żadna inna firma nie żąda dodatkowych opłat za granie międzyplatformowe.
Czytaj dalej
Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.