Baldur’s Gate 3 grą roku, łącznie 7 statuetek! Wyniki Golden Joystick Awards

Właśnie rozdano wszystkie nagrody Golden Joystick za 2023. To konkurencja dla The Game Awards 2023, które odbędą się w grudniu i być może pokazane nam zostanie wtedy nowe Grand Theft Auto.
W tym roku było dużo dobrego, więc mimo wszystko czekaliśmy na ostateczny werdykt. I tak nagrodę Ultimate Game of the Year otrzymuje Baldur’s Gate 3! Co więcej, doczekał się też największej liczby statuetek, m.in. za najlepszą społeczność, najlepszy storytelling, najlepszy kierunek artystyczny oraz za kreację aktora grającego Astariona. Mało tego, to także GOTY na PC!

Starfield doczekał się GOTY dla Xboksa, Zelda: Tears of the Kingdom GOTY na Nintendo, natomiast Resident Evil 4 GOTY na PlayStation. Gdzie w tym wszystkim Spider-Man 2? Spokojnie, też się dostał, na trzecim miejscu podium Ultimate.

No Man’s Sky został słusznie doceniony za żywotność. W programie także Alan Wake 2, Valorant oraz, jak już pisaliśmy, Cyberpunk 2077: Widmo Wolności.
Pełna lista poniżej:
Zwycięzcy Golden Joystick Awards 2023
- Gra roku: Baldur’s Gate 3;
- Gra roku PC: Baldur’s Gate 3;
- Gra roku PlayStation: Resident Evil 4;
- Gra roku Xbox: Starfield;
- Gra roku Nintendo: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom;
- Najlepszy storytelling: Baldur’s Gate 3;
- „Wciąż gramy”: No Man’s Sky;
- Studio roku: Larian (twórcy Baldur’s Gate 3);
- Visual Design: Baldur’s Gate 3;
- Najlepszy dodatek: Cyberpunk 2077: Widmo Wolności;
- Najlepsza gra VR: Horizon: Call of the Mountain;
- Najlepsze indie: Sea of Stars;
- Najlepsze multi: Mortal Kombat 1;
- Najlepsze audio: Final Fantasy XVI;
- Najlepszy zwiastun: Cyberpunk 2077: Widmo Wolności;
- Wybór streamerów: Valorant;
- Wybór recenzentów: Alan Wake 2;
- Społeczność: Baldur’s Gate 3;
- Sprzęt gamingowy: PS VR2;
- Przełom: Cocoon;
- Najlepszy aktor: Ben Starr jako Clive Rosfield w Final Fantasy XVI;
- Najlepszy aktor wspierający: Neil Newbon jako Astarion w Baldur’s Gate 3.
Na koniec piękne zdjęcie szefa Larian Studios:
Czytaj dalej
34 odpowiedzi do “Baldur’s Gate 3 grą roku, łącznie 7 statuetek! Wyniki Golden Joystick Awards”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Brawo!
Choć sam jestem delikatnie rozczarowany, suma sumarum, nowym Baldurem, to jednak bawiłem się przy nim bardzo dobrze. Niektóre rzeczy Larian zrobiło rewelacyjnie, niektóre mnie mocno irytowały (m.in. fabuła czy dialogi), ale dostarczyli grę na najwyższym poziomie i pokazali, że wciąż w produkcjach single player tkwi ogromny potencjał rynkowy. Za to im chwała.
Dosłownie pierwsza akcja, którą w tej grze wykonałem po wyjściu z pierwszej lokacji, okazała się sztucznie ograniczona przez twórców, więc jak dla mnie mało wolności w tej grze dla gracza i się zniechęciłem. 😀
@SerwusX Możesz się chociaż pochwalić o jaką akcję chodzi.
Jasne. Jako chaotyczny zły bohater, postanowiłem zamordować dziecko w jakimś obozie. Po zejściu do 0 HP zamiast zginąć, uciekło z płaczem, a strażnicy postanowili mnie spacyfikować. Może to był zabieg w stylu Gothica (ważny NPC jest nieśmiertelny), może trafiłem na jakiegoś zakamuflowanego wampira, może to końcowy boss, a może twórcy są hipokrytami i nie pozwalają na skrytobójstwo nieletnich, zamiast tego skupiając się na opcji biegania z fujarą na wierzchu. Ciężko stwierdzić. 🙂
A jaki to powód ten chaotyczny zły bohater miał, aby zamordować dziecko? I skąd w głowie gracza kontrolującego postać taki pomysł? Nie można mordować dzieci, 2/10.
@shaddon Boże powiedz że to jest ironicznie napisane
@unclebomb
„A jaki to powód ten chaotyczny zły bohater miał, aby zamordować dziecko?”
A jaki miał powód, żeby tego nie robić? Zresztą przypomnę, że nie było to najmniejszym problemem w stworzonych ponad 20 lat temu pierwszych dwóch Falloutach.
„I skąd w głowie gracza kontrolującego postać taki pomysł?”
Bo to tylko gra, a to dziecko to zbiór zer i jedynek i nie jest prawdziwe?
@SerwusX A poza oryginalnymi Falloutami, które były w tej kwestii intensywnie cenzurowane są jakieś RPG’i (czy gry w ogóle) gdzie można spontanicznie zabijać dzieci?
Dla przykładu Fallout: New Vegas cieszy się reputacją gry gdzie można spokojnie zabić każdego napotkanego NPC’a i nadal ukończyć grę… poza dziećmi, które są niezabijalne.
Matko jedyna, proszę się nie nakręcać. Testowałem to, co przeważnie w grach jest zabronione, bo BG3 był wychwalany przez recenzentów jako dający wyjątkową wolność, a okazało się, że powiela ograniczenia narzucane grom od dekad.
@Shaddon
Nie potrzebowała powodu, dlatego była zła. A jak ktoś zaczyna utożsamiać charakter postaci z kierującym nią graczem, to pora najwyższa chyba odłożyć gry i zająć się czymś mniej interaktywnym. Pragnę podkreślić, że w DND nie ma postaci [usunięto przez administrację].
@SERWUSX
Staram się zrozumieć, co trzeba mieć w głowie, żeby odstawić grę na bok i zacząć wyzywać jej twórców od hipokrytów, bo nie pozwolili ci mordować dzieci. Pomijając fakt, że zasłaniasz się rzekomym „charakterem postaci”, nad którą to ty masz pełną kontrolę i która niczego nie robi sama, ty nie oczekujesz, że gra pozwoli ci odgrywać rolę „złego”, ty chcesz od razu przekręcić gałkę na „11” wcielając się w absolutnego zwyrodnialca i dziwisz się, że ktoś nie uwzględnił twych marzeń. No gwałcić też się tam nie da, jakbyś się zastanawiał. To też nazwiesz hipokryzją?
” A jak ktoś zaczyna utożsamiać charakter postaci z kierującym nią graczem, to pora najwyższa chyba odłożyć gry i zająć się czymś mniej interaktywnym”
Teoretycznie to jest RPG czyli role-playing game. Utożsamianie się z postacią jest poniekąd wplątane w ten gatunek 😛
@Shaddon
Ale poza tym wszyscy zdrowi? Wybacz, zapomniałem z kim rozmawiam. 🙂
@Solniczka
„Zabijał, bo grał w GTA” 😀
Szanowni, proszę o spokój i nieprzywoływanie takich nazwisk w kontekście… sprawdza notatki… Baldur’s Gate 3. Usunąłem dziwne komentarze oraz spoiler z gry.
@SERWUSX
Rozmawiasz z kimś, kto zadaje pytania i wyciąga wnioski. Na tym ta zabawa polega. A zatem: sądzę, że problemem może być tu kwestia pojmowania przez ciebie zła na sposób właściwy dla edgy nastolatków i George’a Lucasa. Ten ostatni uważał, że „przejście na ciemną stronę Mocy” najlepiej zobrazuje wykonanie rozkazu wymordowania całej akademii przez Anakina, który jeszcze godzinę wcześniej był względnie przykładnym Jedi. Tymczasem, zło, szanowny kolego, ma szalenie wiele odcieni. Tak się zresztą składa, że Baldurek daje ci możliwość zagrania naprawdę złą postacią, potencjalnie o wiele bardziej nikczemną niż w większości innych produkcji. To, na co nie pozwala, to wcielenie się w rolę udręczonego ciężką chorobą psychiczną zwyrodnialca.
@AVALER
Przecież nieśmiertelnosć dzieci w Falloutach od 3 w górę była od początku jednym z argumentów przeciwko Bethesdzie i szybciutko na Nexusie pojawiły się mody od tego.
@SOLNICZKA
„Utożsamianie się z postacią jest poniekąd wplątane w ten gatunek :P”
W papierowych RPG – jak najbardziej. W elektronicznych co by się nie działo i tak koniec końców kieruje się taką postacią, jaką twórcy gry przewidzieli.
@Demilisz New Vegas nie był stworzony przez Bethesdę tylko Obsidian a Fallout 1 i 2 były poddane cenzurze (poza Stanami i wersje cyfrowe chyba też są wszystkie ocenzurowane) do tego stopnia, że w 2 w Norze niewidzialne i niezabijalne dzieci potrafiły okradać gracza za każdym razem gdy obok nich przechodził.
Jak brak możliwości zabijania dzieci stanowi dla ciebie taki poważny problem to nie będę ci bronił organizowania kampanii o równouprawnienie nieletnich w byciu ofiarami morderstw w mediach, ale jak dla mnie osobiście to trochę dziwna fiksacja.
Nie będę udawał, że jest to dla mnie jakiś specjalny problem, bo pisałem pół żartem, ale oczywiście wiadomo kto musi zawsze atakować chochoła.
Wiele gier rozwiązywało ten element właśnie w taki sposób, że dzieci po prostu były w grach nieśmiertelne, choćby wspomniany F:NV. Nie pamiętam jak było w dwuwymiarowych częściach, nie pamiętam nawet czy w jedynce były jakieś dzieci, w dwójce kojarzę te, co próbowały nas okraść przy wejściu do jakiegoś budynku, ale szło to obejść przebiegają obok nich na VATSie. W trzeciej części była nawet wyjątkowo irytująca lokacja, bodajże Latarynka, składający się z samych dzieci. I, niespodzianka, powstał mod pozwalający je normalnie zabijać (podkreślam, zbiór pikseli, a nie istoty ludzkie), co mieściło się w konwencji złego wędrowcy pustkowii. I jakoś nikt nie robił z tego powodu wielkich problemów. Polecam zobaczyć kanał CallMeKevin, który jest wyjątkowo pozytywną osobą w growym YT, a często gra w gry jako „Evil fecker”, oczywiście z tego moda w prześmiewczy sposób skorzystał.
Do autora: Spider Man 2 nie dostał nagrody dla najlepszej gry PS, bo…. nominacje do tej kategorii ogłaszano pod koniec września czyli jeszcze przed premierą Spider Mana 2.
Stad ten paradoks przy GOTY.
Spider Man 2 zajal 3 miejsce w kategorii GOTY co jest bardzo dobrym wynikiem, a najlepsza gra w kategorii PS zajęła 4.
Wszystkie statuetki dla Baldura cieszą, ale najbardziej ta dla Neila Newbona za rolę Astariona.
Miejmy nadzieję, że Swen weźmie że sobą plecak na TGA – będzie mu potrzebny. 🙂 Baldurek był tu oczywistym faworytem, ale to i tak wielki sukces nie tylko Lariana, ale i tej fantastycznej społeczności zgromadzonej wokół studia.
Wątpię. TGA to kółko wzajemnej adoracji, stworzone po to, żeby grube ryby mogły się polansować i połechtać swoje ego jacy to oni nie są wspaniali. BG 3 najpewniej dostanie tam RPG roku, może też jakąś artystyczną, ale czy dużo więcej – nie stawiałbym na to.
Znowu jakis debil wpadnie na scene i cos powie, znowu jakis filmowiec bedzie shillowac swoj film, znowu bedzie o Kojimie i mniejszosciach, no i moze pare fajnych gierek zapowiedza.
No i jakis aktor lub aktorka wyjdzie cos o grach powiedziec. I tak czekam, bo to mega rozrywkowe jest.
Czyli w skrócie geoff cringe show jak co roku. Taki polski kabaret przeplatany czasami ciekawymi zapowiedziami.
Wciąż mnie bawi to jak dziwne były opcje w poszczególnych kategoriach. Np Najlepszy aktor miał aż 3 osoby, których nikt nie był w stanie usłyszeć przez upłynieciem terminu na głosowanie (czyli 20ego), więc nie wiem jak ktoś z nowego spidermana czy alana wake’a mógł nawet konkurować. Inne kategorie też nie lepsze pod tym względem, ot jakie AAA kontra indyki w kilku kategoriach.
Mam tylko nadzieję że na TGA Swen już w pełnej zbroi pojedzie.
Baldurs Gate 3 mialo raczej mało medialnego szumu, ale wiele do zaoferowania, wynik raczej słuszny. Nie jest to rewolucja, podobnie jak Starfield, ot porządny RPG. Różnica polega jednak na tym, że BG3 korzystając ze znanej marki, przenosi ją w wykonanie godne Wiedźmina 3, który był po prostu grą wygodną w odbiorze, a w tym przypadku jeszcze z kreatorem postaci zwiększającym immersję. Starfield natomiast korzysta ze sprawdzonej marki… silnika gry, toteż widać, że Skyrim w kosmosie to za mało na wiele złotych joysticków. Starfield na nowszym silniku pozabijał by konkurencję, bo dobrymi historiami Bethesda problemu nie ma. Ja osobiście, czując że historia w RPG to jednak najważniejsza cześć, trochę jestem rozczarowany tym, na ile w takich grach dzisiejszą publikę rozgrzewa sama oprawa.
Zasłużenie. Dla mnie najlepsza gra ostatnich lat. BG3 wielokrotnie wywoływała miłe sentymentalne odczucia powrotu do dzieciństwa (gdy ogrywałem pierwsze 2 części).
No cóż ja obstawiałem albo BG 3 albo Spider-man 2 …. ale że Spier- man2 nie ostał gry roku na ps to aż mnie dziwi…. W sumie jakoś zaskoczony nie jestem. Dla mnie ten rok był mega słaby. Nie zdziwię się jeśli bg 3 wygra w Game awards
Jakościowo i merytoryczne Baldur w gruncie rzeczy nie miał konkurencji, bo Larian zrobiło grę na >100h z ogromną paletą możliwości, wyborów i ciekawą zawartością fabularną i dobrze znanym lore. Nawet pewne problemy tego nie zamażą. Wiele gier to sequele, które powielają świetne mechaniki ze swoich poprzedniczek (Spidey, Zelda), remaki starych produkcji (SS, DS, RE4), dodatki (Cyberpunk) albo po prostu porażki, czyli Assasin, Starfield, Diablo 4. Ba, taki super Atomic Heart zostało zbojkotowane i w sumie to jedynie ten Hogwart’s Legacy mógłby stanowić konkurencję, ale jedynie PR-ową, bo pod względem zawartości jest grą dla casuali. Pozostałe twory mogą być po prostu dobre w swojej kategorii. Nagroda GOTY zasłużona 😉
Najlepsza gra VR: Horizon: Call of the Mountain
hahaha
Sprzęt gamingowy: PS VR2
hahahaha
Żarty, Sony ładnie musiało posmarować 😛
Dzieci można było zabijać też np w legendarnym Deus Exie i to nawet Gep Gunem. Świetna zabawa, twórcy mieli kiedyś jaja.
Obiektywnie najlepsze było Starfield, ale subiektywnie jest tak jak mówicie, zgadzam się z wami.