10.11.2013
Często komentowane 304 Komentarze

GTA V na dowód? Rzecznik Praw Obywatelskich chce uprawomocnienia w Polsce PEGI

GTA V na dowód? Rzecznik Praw Obywatelskich chce uprawomocnienia w Polsce PEGI
Przy okazji premier gier pokroju GTA V zawsze powtarza się to samo - media piszą o złym wpływie brutalnych produkcji na dzieci pomijając fakt, że nie są one przeznaczone dla młodego odbiorcy. Większość ignoruje oznaczenia PEGI, a sprzedawcy mają związane ręce - europejski system klasyfikacji wiekowej nie ma mocy prawnej w Polsce. Są szanse na poważne zmiany - sprzedaż brutalnych gier na dowód.

W swoim tekście poświęconym wystawianiu w widocznym miejscu gier przeznaczonych dla dorosłych w jednej z placówek Toys R Us – sieci z produktami dla dzieci – Adzior podkreślał, że sprzedawcy nie mogą odmówić młodym osobom sprzedaży brutalnej produkcji ponieważ system PEGI nie ma mocy prawnej. Ale na niebie pojawiła się jaskółka, która zapowiada zmianę sytuacji.

Jaskółką jest profesor Irena Lipowicz, Rzeczniczka Praw Obywatelskich, która – jak pisze Gazeta Wyborcza – wystąpiła do ministra gospodarki i wicepremiera Janusza Piechocińskiego o uregulowanie kwestii brutalnych tytułów. Żąda zakazu ich sprzedaży niepełnoletnim. Impulsem do podjęcia takich działań było – tadam! – Grand Theft Auto V. Lipowicz zwraca zwłaszcza uwagę na jedną z najbardziej kontrowersyjnych scen gry, w której jako Trevor musimy torturować pewną postać, by wyciągnąć od niej potrzebne informacje – możemy ją porazić prądem, podtopić czy wyrwać ząb obcęgami.

RPO twierdzi, że sprzedaż brutalnych gier dzieciom jest… niezgodna z Konstytucją RP. Jak pisze w wystąpieniu:

Zgoda na korzystanie z rozrywek, w których zadawanie bólu, cierpienia i zabijanie spełniają funkcje zabawy, stoi w sprzeczności z podstawowymi wartościami chronionymi przez Konstytucję RP, w szczególności zaś z koncepcją ochrony ludzkiej godności jako podstawy porządku prawnego. Natomiast zgodnie z przepisem art. 72 ust. 1 Konstytucji RP rolą państwa jest zapewnienie ochrony praw dziecka, zwłaszcza przed przemocą okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.

Lipowicz przypomniała przy tym wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 2004 roku, który zapadł w sprawie niemieckiej firmy Omega i jej produkcji Laserdrom. Uznano wówczas za nienaruszający wolności gospodarczej zakaz gry w zabijanie ludzi za pomocą promieni laserowych. Stwierdzono, że rozgrywka może zagrażać najważniejszym wartościom Wspólnoty, naruszając porządek publiczny, banalizując zło i naruszać zasadę ochrony godności człowieka.

Jakie rozwiązanie sytuacji proponuje Rzecznik Praw Obywatelskich? Zdaje sobie sprawę, że całkowity zakaz sprzedaży gier pokroju GTA V byłby głupotą i nie jest brany pod uwagę. Uważa natomiast, że Polska powinna – za radą Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka – wprowadzić mechanizm funkcjonujący od ubiegłego roku w Wielkiej Brytanii i nadać oznaczeniem PEGI moc prawną. Gry z kategorią 18+ mogliby kupić dorośli i to tylko za okazaniem dowodu tożsamości, czyli tak jak alkohol lub papierosy. Lipowicz oczekuje od wicepremiera Piechocińskiego stosownych działań w tym kierunku.

Co o tym myślicie?

304 odpowiedzi do “GTA V na dowód? Rzecznik Praw Obywatelskich chce uprawomocnienia w Polsce PEGI”

  1. Jako ze jeszcze nie jestem pełnoletni, nie uśmiecha mi się takie prawo, zresztą takie prawo nieformalnie funkcjonuje np. w Empikach, niedawno chciałem sobie kupić Mafię 2, a przy kasie padło do mnie pytanie: Osiemnaście jest? Natomiast gdy kupowałem CD- Action z grą również oznaczoną PEGI 18, a sprzedawca nie robił problemów.

  2. @ZiomekGit – za większość rzeczy, które napisałeś odpowiada internet nie gry. Dla młodych stał się drugim, a często pierwszym życiem. I to jest przerażające.

  3. @Froko|Ale rodzic się już zastanowi nad tym, co kupuje swojemu dziecku i o to chodzi. Niech ma świadomość, że gry nie są tylko rozrywką dla dzieci za jaką uważa je duża część społeczeństwa. To takie zabezpieczenie na przyszłość. Jeśli kiedyś doszłoby do jakiegoś ekscesu z 7-latkiem w roli głównej, który by dumnie stwierdził, że zrobił to tak jak w gietea, to wina spadłaby na jego rodziców za brak odpowiedzialności, a nasz super rząd nie wpadłby na genialny pomysł zakazu wydawania w Polsce niektórych tytułów

  4. Ilu z was grało w gry z oznaczeniem pegi większym niż wasz wiek w tamtym czasie? Ilu z was wyrosło na złodziei, morderców i łobuzów łamiących wszelkie zasady? Wydaje mi się, że już wystarczająco państwo wtrąca się w prywatne sprawy. Czemu tak wielu z was uważa, że państwo powinno myśleć za nas. Nadzór nad dzieckiem sprawują rodzice wiec to w ich interesie jest by sprawdzać co robią ich dzieci. Taki rodzic nie interesujący się swoją pociechą równie dobrze może kupić dla niego gre w którą grać niepowinien

  5. Co do uprawomocnienia PEGI jest to bardzo dobry pomysł, szkoda że dopiero teraz ktoś wpadł na to, a co do całkowitego zakazu sprzedaży gier chyba wiele mówić nie trzeba, już zbyt wiele razy poruszano ten temat, ale jeśli do tego dojdzie to proszę też o zakazanie sprzedaży książek i filmów, tam też występują sceny torturowania ludzi i to w znacznie gorszy sposób (film Piła).

  6. kolejny poroniony pomysł ja mając 5 lat grałem już w gry z 18 a jakoś nie biegam teraz po ulicy i nie zabijam ludzi jak ktoś ma zrytą banie to prędzej czy później i tak mu odbije nie ważne czy zagra w grę czy nie

  7. Na stos z nią!!!! boję sie że w jakiś sposób wpłynie to na dystrybucje elektroniczną i będziemy musieli podać dane osobowe przy rejestracji, a w najgorszym wypadku stracimy dostęp do tej dystrybucji w Polsce.

  8. zresztą co da to pegi 10latek będzie chciał zagrać w grę to zagra jak nie będzie mógł kupić to ściągnie pirata (dodalibyście możliwość edytowania komentarzy)

  9. DrwinaZPingwina 10 listopada 2013 o 13:00

    Popieram uprawomocnienie Pegi. I nie obchodzi mnie to, że dzieciaki nie będą mogły sobie kupić takiego Manhunta… Zawsze mogą przyjść z rodzicami. Albo ze starszym bratem. Albo starszym kolegą. W ostateczności z żulikiem Mietkiem, który za zeta załatwi sprawę 🙂 Generalnie może się rodzice trochę zainteresują jakie to rozrywki fundują dziecku…

  10. Jeśli powodem tej decyzji była gra GTA V to po jaką cholerę polskie media puszczały reklamę tej gry?

  11. Powiem tak… Moja półka z grami oblegana jest przez znaczek „+18”, a mam 16 lat. Na razie nie wyrosłem na totalnego psychola, itp. Uprawomocnienie PEGI to dobry pomysł, ale na każdego gry działają inaczej. Jeden 8-latek powie, że nigdy więcej, a drugi, że jego to nie rusza. Za okazaniem dowodu to moim zdaniem lekka przesada. Można sprzedawać gry osobom w wieku, w którym oficjalnie się odpowiada za swoje czyny (+16).

  12. Choć nie wierzę, by wiele to dało, ale zgadzam się. Niepełnoletni nie powinien mieć możliwości kupienia gry dla dorosłych.

  13. @DrwinaZPingwina |serio myślisz, że rodzic, który do tej pory nie zajmował się dzieckiem (skoro nie wie co robi jak spędza czas) nagle za sprawą magicznej różdżki zacznie się nim interesować. WSZYSCY! którzy uważają to za dobry pomysł są tak bardzo naiwni, że aż ciężko w to uwierzyć.

  14. Sprawa jest prosta. Gra z oznaczeniem PEGI 18 nie powinna być sprzedawana nieletnim. I to wszystko.

  15. DrwinaZPingwina 10 listopada 2013 o 13:09

    @KowalDentyst: jak dzieciak będzie musiał przyjść z tata/mama po grę, to jest szansa, ze się rodzić zainteresuje co i jak. Nie będzie już mógł po prostu dać do łapy stówki i mieć to gdzieś. Własnie ten cień szansy mnie przekonuje do Pegi.

  16. @DrwinaZPingwina: skoro nie ma czasu by nawet uczestniczyć w tym co robi jego dziecko myślisz że będzie chciał iść z dzieckiem do sklepu po jakąś grę. Najgorsze jest to, że wszyscy Ci którzy teraz tak gorliwie to popierają sami grali w takie gry. Skoro fifa nie robi ze mnie piłkarza, Euro Truck Simulator kierowcy ciężarówki to czemu inne gry miałyby robić ze mnie morderce? Skoro rodzice nie mają czasu by poświęcić go swoim dzieciom nie argumentujcie tego jako powód do wprowadzania takich przepisów

  17. Skoro tak zareagowała na GTA V, to ciekawe jakie emocje wzbudziłaby inna produkcja Rockstara, a mianowicie: Manhunt.

  18. Głupota, czyli ? Jak ktoś ma 16 lat to nie pogra, bo mu 2 latka brakło ? xD Ludzie c’man bez przesady w Polsce mamy ogromne piractwo, a teraz jeszcze podskoczy. Zamiast pieprzenia się z PEGI, łaskawie rodzice by się dziećmi zainteresowali. Dodatkowo, te oznaczenia NIC nie znaczą i nikogo nie obchodzą, to jak znaczki w TV o brutalności filmu, ktoś się tam przejmie, ale większość oleje. Po drugie, jeżeli 15 latek odpowiada w sądzie jako dorosły? To co odnośnie gier? Po 3 Wy wszyscy to morderczy psychopaci ??

  19. Oznaczenie PEGI ma dać mi wgląd na zawartość materiałów w grze. Jeżeli jestem wrażliwy widząc na okładce: przemoc, wulgarny język nie kupie takiej gry. To informacja do odbiorcy dzięki której może dokonać dobrego zakupu

  20. Przytoczony fragment konstytucji wybitnie świadczy o tym, iż owo RPO nie potrafi rozróżnić gry od rzeczywistości.

  21. W 100% zgoda na takie rozwiązanie , w końcu sie ktoś zainteresował czym tak oczywistym jak PEGI ,może teraz rodzice małolactwa grającego zainteresują się w co grają ich pociechy ,jeszcze tylko trzeba by było bardziej nagłośnić sprawe ze pomocą TV bo wiadomo że telewizję ogląda większość społeczeństwa 🙂

  22. @ZiomekGit Powiedz, a gdzie się nauczyłeś brzydkich słów i niegrzecznego zachowania, albo z domu, lub z pośród swoich znajomych z piaskownicy. |Gry komputerowe cię tego nie nauczyły z resztą, jak ja grałem w GTA3 to miałem 13-12 lat i nawet nie zwracałem uwagi na misje i tak dalej, tylko grałem od punktu do punktu omijając cut-sceny bo nudne były. Dopiero później zacząłem poważniej grać, ale nigdy nie strzeliło mi do łba, by naśladować to co w grze xD

  23. Nietrzezwyjasiu 10 listopada 2013 o 13:24

    ZiomekGit Człowiek zawsze znajdzie usprawiedliwienie własnej głupoty. Zawsze jest coś winne, zawsze ktoś. Nie raz się słyszy, „bo zabiłem babcię, bo w Quake wrogowie po zabiciu zawsze odradzali się”. „Zabiłem, bo chciałem poczuć jak to jest, w grze nie raz to widziałem i podobało mi się” ( Fragmenty, które zapamiętałem) . Ale to tylko, jak napisałem usprawiedliwienie , winna leży w złym wychowaniu, zaniedbaniu rodziców i totalnego ignorowania dziecka. To nie sztuka rzec rób co chcesz.

  24. A co z książkami i filmami? Tam też występują sceny brutalne, i nawet bardziej niż w wspomnianym GTA, jeśli chcą być konsekwentni też powinni zakazać sprzedaży książek i filmów dla osób niepełnoletnich.

  25. Moim zadnie może też było by to dobre ale ta instytucja Pegi która przyznaje oceny grą nie zna się na ocenianiu gier i w większości przypadków zawyżane są klasyfikacje do pegi 18. Prześledziłem sobie właśnie ostatnio wydawane produkcje i większa część produkcji jest od 18 a praktycznie nie zawiera w sobie żadnej nie stosownej zawartości oprócz przemocy no może jest parę wyjątków w tym te gta ale do reszty produkcji nasuwa mi się pytanie. Za co te pegi 18?

  26. BonQ@ prosta sprawa jesteś małolat to gry od 18 nie kupisz legalnie i tyle i niema znaczenia ile ci brakuje 1 rok czy 2,a piractwa w to nie mieszaj widać za małolat jesteś żeby pojąć pewne rzeczy o czym świadczy twoja wypowiedz 🙂

  27. rok później – największy stopień piractwa w Polsce osiągnęły produkcje, które wg PEGI są wyłącznie dla osób pełnoletnich…

  28. Jako dzieciak grałem w Postala, serię GTA i inne tego typu produkcje. Masowo mordowałem, paliłem i „gwałciłem” i jakoś nie odbiło się to na mojej psychice. Nie jestem emocjonalnie zwichrowany, a w życiu nie kieruję się zasadą oko za oko. Jak dla mnie dużo krzyku o nic. Chociaż filmik z GTA V, w której nasz bohater posuwa pannę na stole w parku podchodzi pod porno, a takie treści są nieodpowiednie dla dzieci do 16 roku życia. No ale nie oszukujmy się, wszystko jest w internecie i nic na to nie poradzimy…

  29. Programy TV mają swoje znaczki, gry mają PEGi, a w internecie hulaj dusza…

  30. I widać ze tylko małolactwo sie wzburzyło i krytykuje takie rozwiązanie hahaha

  31. I widać ze tylko małolactwo sie wzburzyło i krytykuje takie rozwiązanie hahaha

  32. Nietrzezwyjasiu 10 listopada 2013 o 13:32

    Wojciech04 Z filami zgoda, ale książki nie żartuj. Pracuję jako bibliotekarz już dziesięć lat i młodzież wypożycza głównie to co im nauczyciel nakazał. Gdy proponuje im coś innego to zaczyna się marudzenie ” takie grube” . Nadto w bibliotece funkcjonuje dyskusyjny klub książki i młodzi przyjdą owszem jak ich polonista pogoni z własnej woli nikt nie chce przyjść. O czytaniu ze zrozumieniem nie ma nawet co mówić.

  33. @KRENCIO: „nie kupisz legalnie” kiedy już dostaniesz możesz w nią pograć jaki ma to sens? Więcej kombinowania utrudniony dostęp. W tym momencie rozprzestrzenia się piractwo. To nie problem kliknąć „download” i za parę godzin już jest na dysku. Jeżeli uważasz, że nie będzie to oddziaływać na siebie to chyba sam nie wiesz co mówisz

  34. @KRENCIO ty też na pewno w dzieciństwie nie byłeś idealny

  35. @Krencio Od małolatów to proszę nie wyzywać, bo dawno te lata odeszły.. ;( Dlaczego nie mieszaj? To jest tak samo ważne jak debata, czy gry powinny być sprzedawane na dowód, ba puśćmy wodze naszej fantazji i gry sprzedajmy ludziom z odpowiednim papierkiem od psychologa, że dany tytuł mi nie zaszkodzi i mojej delikatnej psychice. Po za tym to prawo naprawdę nic nie zmieni, tak jak pisze ~Wojciech04, czemu taka hipokryzja i tylko gry ?

  36. Nawet jeśli to co ? Można zamówić przez internet i prawdopodobnie wyjdzie taniej albo poprosić znajomego żeby kupił 🙂 Poza tym myślę że w mały sklepikach i tak sprzedadzą Ci każdą grę 😉

  37. Zostane nieźle, zhejtowany, ale co mi tam. Bardzo lubię, wyżyć się w grze, sprawia mi przyjemność składanie całego plutonu w Call of Duty. Jestem dorosły wiem, że to tylko i wyłącznie gra. Mimo to, osobiście nie chciałbym, żeby dzieci miały dostęp do takich gier. Cholera, nie uważacie, że 12 latek grający w GTA V to drobna przesada? Gdyby respektowano zalecenia PEGI to może w końcu skończyło się te że przez gry młodzież jest spaczona.

  38. @EnasPL|Dokładnie! 😀 Nie ma się co martwić. Jak już ktoś napisał, ta pani nie rozróżnia rzeczywistości od gier. Zaskakujące, że ten problem dotyka ludzi, które nigdy jeszcze nie grały. Niech się lepiej zajmie poprawą leczenia ludzi, którzy są już chorzy przed dostaniem gry w swoje łapska. To nie w grach leży problem, a w (nieodpowiednich) ludziach, którzy ją dostają.

  39. Ten filmik pokazał mi 8 letni syn kuzynki. Chłopak interesuje się grami. Lubi serię BF, zaczął od Bad Company, potem grał w 2 (bo trójka mu nie ruszyał na jego PC), a teraz gra w 3. Czwórki nie ma jeszcze. Nie wiem jak wy, ale ja byłem w szoku. Moim zdaniem w dzisiejszych czasach PEGI, to coś koniecznego. Kiedyś gry nie były takie. Była przemoc, ale wszystko było bardziej umowne i nie wyglądało tak prawdziwie.|http:www.youtube.com/watch?v=Z3Fl_1-5SDw|1:50

  40. Zgadzam się z tym ale niemożna zapomnieć że teraz prawie każda gra jest od 18 lat a w niektórych grach kryterium wiekowe jest zawyżone a pegi jest informacją dla rodziców,ma na celu pokazać jakie treści zawiera gra.

  41. @Flyerr Najeżdżanie będzie zawsze, bo jak w sądzie chcesz mieć mniejszy wyrok, to udajesz chorego umysłowo, lub podajesz tytuł gry, która Cię spaczyła. Po za tym np. GTA V nie jest o przemocy, a jest to krzywe zwierciadło cudownego XXI wieku, te rzeczy, które były tam mają miejsce w naszym świecie. Jak kupię grę przez internet to co ? Po za tym w sklepach coraz mniej ludzi kupuje, bo przez internet taniej, a pudełko mogę kupić za 3-5 zł, bez klucza, by mieć do kolekcji 😀

  42. Nie jestem pewien, czy przy tak wielkim „współczynniku piracenia” w Polsce jakiekolwiek restrykcje dotyczące sprzedaży oryginalnych gier mają sens. Bo przecież przeciętny piętnastolatek nie będzie pytał starszego kolegę o zakup – ot, prędzej kupi sobie na pajretbeju. Jak będzie chciał pograć to nie będzie się zastanawiał, czy mu wolno, ot, wywali focha na sklep, ściągnie i tyle. Chociaż, z drugiej strony na allegro mu przecież dowodu nie sprawdzą.

  43. @Meno wszystko ok, ale od jakiego wieku gry powinny być dozwolone ? Bo jeżeli nastolatki mają już dzieci to jaki to sens ? Po za tym ogromne ilości głupoty produkuje telewizja, durne seriale o nieprawdziwych problemach i tragediach, które normalnie nie rozwiązują się w następnym odcinku.|Dlaczego gry, a nie seriale, czy filmy ? Nie bądźmy tacy wybredni.

  44. Pani Lipowicz grała w GTA V stąd te ataki psychiki. To że do głupiego gra trafi to wiadomo nie od dziś. Już mądrzejszym pomysłem byłyby ankiety psychologów przed zakupem gry dla dorosłych. Do tego jeżeli nawet pełnoletnia osoba kupi grę na np. muve.pl to i tak produkcja jest zapakowana a kurier chyba na oczach kupca nie porwie opakowania i poprosi o dowód, co nie?

  45. Najlepiej było by stworzyć własną skalę, bo PEGI często zawyża, ale to by kosztowało.

  46. Strzelanie się laserami to zbrodnia? To równie dobrze powinno się skazać dzieci za to, że udają, że kijki to karabiny… mistrzostwo głupoty po prostu 🙂

  47. Moim zdaniem dobry pomysł. To, że dzieci grają w brutalne gry nie jest dobre. O ile w przypadku człowieka 16 czy 17 letniego to nie jest aż tak złe, to jeśli widzę jak 12 latek radośnie rozjeżdża ludzi czy ogląda sceny seksu których nawet nie rozumie to już coś jest nie tak.

  48. „… rolą państwa jest zapewnienie ochrony praw dziecka, zwłaszcza przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją. ” Nie wiedziałem, że gry biją dzieci lub je wyzyskują.

  49. @ Takuim Ta sceny seksu alla dragon age gdzie robią to w ubraniu i wszystko jest cenzurowane mimo że gra dla dorosłych to już dzieci się więcej cycków naoglądaj w filmach od 12 lat niż w wszystkich grach z pegi 18

  50. Kurde ja myślałem, że jak się bawią w PEGI to przynajmniej jest zapisane, że mają być respektowane jak przepisy dotyczące alkoholu i papierosów. W kraju gdzie i tak większość piraci taki przepis był by i jest martwy. Nie sprzedadzą to spiraci a jak kupi przez internet to nikt nie sprawdzi.

Skomentuj Marius1g Anuluj pisanie odpowiedzi