Intel przyznaje, że patch nie naprawi uszkodzonych procesorów 13. i 14. generacji
Epopeja z popsutymi procesorami Intela 13. i 14. generacji jest daleka od zakończenia. Parę dni temu raportowaliśmy, że firma zaproponuje łatkę, która wyeliminuje główną przyczynę problemów topowych CPU – podwyższone napięcie, które doprowadzało do crashowania lub blue screenów podczas grania w bardziej wymagające produkcje i innego obłożenia procesora. Okazuje się jednak, że łatka nie naprawi problemu w przypadku już uszkodzonych procesorów, a ma być jedynie „środkiem prewencyjnym”. Jednym słowem – jeśli wasz procesor został uszkodzony przez błędy Intela, nie ma dla niego ratunku.
Lakoniczne odpowiedzi
O prawa konsumentów w tej sprawie walczą portale technologiczne, m.in. The Verge czy Tom’s Hardware. Ten pierwszy podaje, że podwyższone napięcie może i jest główną, ale nie jest jedyną przyczyną problemów CPU, a Intel wciąż „bada”, co powoduje blue screeny. Drugi portal informuje zaś, że uszkodzenia procesorów Intela są nienaprawialne, czemu zresztą firma wcale nie zaprzeczyła. Łatka ma pomóc w zapobieganiu problemom, ale nie pomoże już uszkodzonym procesorom.
To teraz zapnijcie pasy. The Verge zadał Intelowi kilka pytań powiązanych z problemami z CPU i otrzymał dosyć zaskakujące, nie tylko w swojej lakoniczności, odpowiedzi. Zacytujmy: „The Verge: Czy Intel wycofa produkty [które mają problemy]? Intel: Nie. The Verge: Czy Intel zatrzymał sprzedaż lub wycofał jakiekolwiek produkty podczas opracowywania poprawki? Intel: Nie. The Verge: Czy Intel przedłuży gwarancję na uszkodzone procesory 13. i 14. generacji? Intel: [brak odpowiedzi]”.
Poza tym firma zignorowała pytanie o swoje szacunki na temat tego, ile CPU faktycznie jest uszkodzonych. Intel nie zamierza też jakkolwiek ostrzegać klientów przed możliwymi problemami z procesorami przed zakupem. Firma obiecuje jedynie, że chce zapewnić, by wszyscy, których procesory 13. i 14. generacji zostały uszkodzone, „mieli wsparcie w procesie ich wymiany”. Na resztę pytań, np. na temat tego, dlaczego problemy zdaniem firmy nie dotyczą laptopów, Intel w najlepszym razie odpowiedział wymijająco, a w najgorszym razie wcale.
Czytaj dalej
-
1Echa afery wokół Divinity. Swen Vincke zapowiedział specjalną sesję AMA, aby wyjaśnić tajniki produkcji gier
-
Ze świata „Harry’ego Pottera” do „Tomb Raidera”. Kolejna gwiazda dołącza do serialu Amazonu
-
1Kolejne 3 gry za darmo na Steamie. Platforma Valve dołącza do świątecznego rozdawnictwa
-
League of Legends ma czekać totalna przebudowa. Riot planuje coś dużego

No dobrze, ale czemu nie oferuja ludziom odszkodowania czy mozliwosci wymiany na kolejna generacje za darmo?
Sprzedalismy wam wadliwy produkt i rekojmi nie uznajemy?
Jak na razie mają na tyle dobrą pozycję rynkową, że najwyraźniej nic nie muszą. Meltdown i Spectre (oraz cała reszta podatności związanych z wykonywaniem spekulatywnym), które AMD ledwo musnęły, a Intela dotknęły solidnie, w dłuższej perspektywie zanadto im nie zaszkodziły biznesowo i nie spowodowały masowej migracji użytkowników do konkurencji, więc pewnie przewidują, że to będzie tak samo.
Myślałem o powrocie do Intela pomimo tego, że jestem zadowolony ze swojego Ryzena. Po zobaczeniu stosunku Intela do konsumenta wolę jednak nadal pozostać w obozie czerwonych. Trochę im się w głowie poprzestawiało.
Sprzedaliśmy wam bubel i co nam zrobicie?
Mój ostatni Intel to było i5-2500k. Potem już tylko AMD 🙂
Polecam ten filmik, bo z artykułu (tego i poprzedniego) w zasadzie nie dowiedziałem się „o co chodzi” i „gdzie jest problem”:
https://www.youtube.com/watch?v=0BxP6DFQ4Zc
Po tym filmie lepiej wiadomo, co się stało i kogo to może dotyczyć.
Cóż… sam problem dosyć poważny. Ja od lat korzystam z inteli i problemów nie miałem, ale jeśli firma obniży jakość to zawsze pozostaje AMD (który też już nie raz miał swoje problemy)