Kalifornia może zacząć wymagać ostrzeżeń o zagrożeniach płynących z użytkowania mediów społecznościowych
Kalifornia nie ma zamiaru zakazywać mediów społecznościowych najmłodszym, jednakże chce, aby ich rodzice byli świadomi potencjalnych zagrożeń wynikających ze spędzania ogromu czasu w sieci przez ich pociechy.
Przepis AB-56 został zaproponowany przez prokuratora generalnego Kalifornii Roba Bontę oraz Rebeccę Bauer-Kahan, jednakże jego przyszłość wciąż nie jest pewna, jako że w życie będzie mógł wejść dopiero po uchwalenie przez Zgromadzenie. Projekt ustawy został złożony 2 grudnia i dotyczy on umieszczania etykiet ostrzegawczych w serwisach społecznościowych. Jej opis prezentuje się zaś jak poniżej:
Istniejące prawo reguluje platformy mediów społecznościowych poprzez różne akty prawne, w tym ustawę o ochronie przed cyberprzemocą, która wymaga od nich, między innymi i z zastrzeżeniem określonych wyjątków, ujawnienia wszystkich procedur zgłaszania cyberprzemocy w warunkach korzystania z usługi, oraz ustawę o zapobieganiu przemocy w Internecie, która wymaga od platformy mediów społecznościowych, z wyjątkiem określonych przypadków, jasnego i wyraźnego wskazania, czy ma mechanizm zgłaszania treści związanych z przemocą, który jest dostępny dla użytkowników i osób niebędących użytkownikami platformy. Niniejszy projekt ustawy wyraża intencję ustawodawcy, aby uchwalić przepisy dotyczące etykiet ostrzegawczych dotyczących zdrowia psychicznego dla platform mediów społecznościowych.
Jeśli większość kalifornijskich ustawodawców poprze opracowany przez Bauer-Kahan i Bontę przepis, w popularnych serwisach społecznościowych pokroju Instagrama lub Facebooka zajdzie spora zmiana w postaci pokaźnych rozmiarów czarnego okna z ostrzeżeniem. Mimo że celem ustawy jest poprawa zdrowia psychicznego dzieci i nastolatków, komunikat zobaczą wszyscy, niezależnie od swojego wieku. Ostrzeżenie pokaże się zawsze podczas pierwszego uruchomienia danej platformy, a następnie będzie powracało co najmniej raz w tygodniu, za każdym razem utrzymując się na ekranie przez około 90 sekund.
Jak już zostało wspomniane, przyszłość rzeczonego przepisu wciąż jest niepewna, a decyzja o jego losie powinna zapaść na początku nadchodzącego roku. Ze szczegółami na temat ustawy AB-56 możecie zapoznać się na stronie informacji legislacyjnych Kalifornii.
W międzyczasie warto nadmienić, że nie tylko Kalifornia chce walczyć ze szkodliwym wpływem wywieranym przez media społecznościowe na najmłodszych członków społeczeństwa. Najbardziej drastyczne kroki podjęła Australia, które całkowicie je zablokowała dla osób poniżej 16 roku życia. Do podjęcia podobnych działań namawia również i Francja, która chciałaby, aby analogiczny zakaz obowiązywał we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej.
Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywał się już w Diablo II i Morrowinda. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Nie wzgardzi dobrą lekturą ani kebabem.