21.03.2012
Często komentowane 305 Komentarze

Mass Effect 3: Gracze wygrali? List otwarty Raya Muzyki do graczy ws. zakończenia [SPOILER]

Mass Effect 3: Gracze wygrali? List otwarty Raya Muzyki do graczy ws. zakończenia [SPOILER]
Nareszcie – po serii zawiłych i niewiele mówiących wypowiedzi od przedstawicieli BioWare w kwestii zakończenia Mass Effecta 3, głos zabrał sam prezes studia: Ray Muzyka. W otwartym liście skierowanym do graczy wyjaśnia, że jego ekipa ciężko pracuje nad rozwiązaniem problemów z finałem, a więcej informacji o ewentualnych zmianach poznamy w kwietniu.

Poniżej znajdziecie pełną treść listu Muzyki do graczy:

Do graczy Mass Effecta 3 od Raya Muzyki, współzałożyciela BioWare’u Jako współzałożyciel i menedżer generalny BioWare’u jestem bardzo dumny z ekipy odpowiedzialnej za Mass Effecta 3. Osobiście uważam, że gra jest najlepszą naszą produkcją. Tym bardziej bolesne były opinie od naszych wiernych fanów, według których zakończenie gry nie spełniło ich oczekiwań. W pierwszej chwili mieliśmy zamiar bronić naszej pracy i odwołać się do wysokich ocen recenzentów – ale ze względu na szacunek dla naszych fanów, musimy zaakceptować krytykę i przyjąć ją z pokorą. Głęboko wierzę w to, że gry są sztuką, a potęga naszego medium pochodzi od odbiorców, którzy są głęboko zaangażowani w sposób, w jaki historie w nich są opowiadane. Gracze mają też niekwestionowane prawo dostarczać konstruktywną krytykę. Jednocześnie wierzę i popieram artystyczne decyzje podjęte przez nasz zespół. Wraz z ekipą zastanawialiśmy się dużo nad tym, w jaki sposób najlepiej odnieść się do komentarzy graczy dotyczących zakończeń ME3, zachowując artystyczną integralność gry. Mass Effect 3 jest zakończeniem trylogii, w której gracze w tak wielkim stopniu kontrolowali przebieg fabuły, a która była dla nich tak bardzo osobista, że trudno było nam przewidzieć różnorodność emocji, jakie mogą czuć fani po ukończeniu produkcji. Podróż, jakiej doświadczamy w serii, wzbudza bardzo intensywne i różnorodne uczucia w graczu – na tyle, że tak bardzo wzburzona reakcja niektórych z naszych najbardziej lojalnych fanów na obecne zakończenia Mass Effecta 3 naprawdę nas zaskoczyła. To problem, którym się głęboko zajmujemy i wystosujemy w związku z nim odpowiedź w sposób rzetelny oraz w odpowiednim czasie. Pracujemy nad nią teraz. W tym celu od dnia premiery gry nasza ekipa bada każdą opinię o tej produkcji – w prasie branżowej, na forach, Facebooku i Twitterze, a to tylko kilka z naszych źródeł. Zespół Mass Effecta, podobnie jak inne funkcjonujące w ramach oddziałów BioWare w EA, składa się z pasjonatów, którzy ciężko pracują z miłości do tworzenia doznań radujących i zachwycających naszych fanów. Jestem zaszczycony, że mogę z nimi współpracować, ponieważ mają odwagę i siłę odpowiedzieć na konstruktywne opinie i krytykę. Opierając się na swoich badaniach producent wykonawczy Casey Hudson i jego ekipa ciężko pracują nad licznymi inicjatywami, które pomogą odpowiedzieć na wasze pytania, rozjaśniając niektóre wątki osobom szukających dalszego domknięcia ich podróży. Usłyszycie więcej o nich w kwietniu [na PAX East?]. Pracujemy ciężko nad utrzymaniem odpowiedniego balansu pomiędzy artystyczną integralnością oryginalnej historii, starając się odnieść do uwag fanów, które otrzymaliśmy. To dodatkowy element naszych planów związanych z dostarczaniem nowej zawartości do Mass Effecta, a także tworzeniem nowych pełnoprawnych gier. Możecie więc być pewni, że wasza podróż w tym uniwersum może być i będzie kontynuowana. Reakcja na premierę Mass Effecta 3 była czymś bezprecedensowym. Z jednej strony nasi lojalni fani wyrażają swoje niezadowolenie, co do sposobu zakończenia gry – dbamy o ich opinie i zamierzamy się do nich bezpośrednio odnieść. Jednakże większość osób wydaje się zgadzać, że gra, jako całość, jest wyjątkowa – ponad 75 recenzentów przyznało jej maksymalne noty, a średnia ocen wynosi około 95%. Jestem dumny ze swojego zespołu, ale możemy i musimy być jeszcze lepsi. Niektóre opinie głoszone przez naszych oddanych fanów – nawet jeśli opierały się na słusznych podstawach, takich jak chęć uzyskania odpowiedzi na niektóre pytania i lepszego domknięcia historii – były jednak bardziej destrukcyjne niż konstruktywne. Słuchamy i odpowiadamy na konstruktywną krytykę, ale nie tolerując osobistych ataków na członków naszego zespołu, nie będziemy wspierać ani odpowiadać na takie komentarze. Jeśli jesteś fanem Mass Effecta i wspierasz nasz zespół – szanujemy twoją opinię i jej wysłuchamy. Jesteśmy zobowiązani odpowiedzieć na waszą konstruktywną krytykę, w sposób jak najlepszy. W zamian chciałbym prosić was o pomoc poprzez wspieranie tego, co jak wierzę jest najlepszą do tej pory grą BioWare. Proszę was o przeprowadzenie własnych badań: grajcie w grę, ukończcie ją i powiedzcie nam, co o niej sądzicie. Mówcie swoim przyjaciołom, jeśli uważacie, że Mass Effect 3, jako całość jest dobrą produkcją. Zaufajcie nam, że jak zawsze staniemy na głowie, żeby odpowiedzieć na wasze sugestie. Jako artyści, dbamy o naszych fanów i doceniamy wasze wsparcie. Dziękuję za wasze opinie – słuchamy was.

Głos w całej tej sprawie zabrał też „prawdziwy” Shepard – aktor Mark Meer, który wciela się w męską wersję komandora. W wywiadzie udzielonym serwisowi GamerLive został zapytany o kontrowersje, jakie pojawiły się wokół zakończenia Mass Effecta 3. Jak mówi:

BioWare powiedziało niedawno, że rozważają wszystkie opinie fanów – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Nie wiem na razie nic o aktualnych planach studia (a jeśli bym wiedział, nie mógłbym o nich mówić), choć wiem, że pojawią się dodatki DLC. Zmiana lub rozszerzenie końcówki gry nie byłaby czymś bezprecedensowym. Gracze widzieli podobną sytuację kilka lat temu w przypadku Fallouta 3 od Bethesdy i dodatku Broken Steel. Bardzo podobała mi się gra i nie miałem problemów z jej finałem, ale byłem podekscytowany nowym DLC. Oczywiście, jeśli BioWare będzie chciało nagrać więcej dialogów, będę do ich usług. Na pewno zamierzam nagrać więcej na potrzeby DLC, ale w chwili obecnej nie wiem, co będą zawierać dialogi.

305 odpowiedzi do “Mass Effect 3: Gracze wygrali? List otwarty Raya Muzyki do graczy ws. zakończenia [SPOILER]”

  1. DavyStrange 21 marca 2012 o 19:24

    @Nitrox| Klimat jest, ale w ME3 widać braki Karpyshyna. Nie ogarnęli uniwersum bez niego. Idę o zakład, że przeszedłszy ME3 złapał się za głowę i w te pędy poszedł do BioWare’u, aby pomóc im dokończyć trylogię tak, jak powinna być zakończona.

  2. http:www.youtube.com/watch?v=ythY_GkEBck

  3. @ Tormen1 W twoim rozumowaniu jest jedna luka …. jeżeli całe zakończenie miało by być tylko wizją (w co nie wierzę) to czemu do [beep] mógł sobie uroić żniwiarzy CzI A. (skróty żeby nie spoilerować) a nie mógł sobie uroić katalizatora ?!!! To że WI powiedziałą mu że coś takiego istnieje nie uznacza że musił go spotkać….

  4. DavyStrange 21 marca 2012 o 19:28

    BioWare: Ci, którzy krytykują zakończenie – zapłacą za to! I to dosłownie – DLC przecież darmowe nie będzie. |Ci, którym zakończenie się podoba, zostaną wynagrodzeni – nie muszą płacić.|Nie no, nie posądzam BioWare za takie podejście, tak tylko żartuję… 😀

  5. Teoria indoktrynacji ma jedna slaba strone. Przeciez proteanska WI wykrywala slad indoktrynacji u ludzi (Kai L) to czemu nie wykryla tego u Shepa?

  6. DavyStrange 21 marca 2012 o 19:30

    @Nhil|Czytaj uważnie pozostałe posty – już podałem tego linka. Peace 🙂

  7. Ehh jak on może mówić, że ME 3 to najlepsza produkcja BioWare. Wydaje się to kompletnie nie szczere w słowach osoby, która tworzyła Baldury, Neverwinter Nights i Kotora. Już nawet niekonwencjonalny Jade Empire był lepszy od ME3. A z całej serii ME najlepsza jest jedynka 😉 .

  8. Ale i tak byłoby ich za dużo. Przecież wybiera się do walki ze Żniwiarzami jak największą pomoc w postaci armii. Nadal uważasz, że się pomieszczą?

  9. Dla mnie jeden wielki bełkot. @Gierzyn masz u mnie skrzynke czego kolwiek pijesz! @qweas123 Karpyshyna który był odpowiedzialny za cały świat mass effecta nie miał wgl wkładu w 3 część tylko w old republic ktore w przeciwieństwie do ME3 jest dla mnie majstersztykiem. @m4t3r4c człowieku zastanów się i poczytaj trochę bo mi sie od takich tekstów nie dobrze robi! Obiecali odp na wszystko? OBIECALI! wali mnie że to ich dzieło ja za to PŁACE i mam być zadowolony. Oni dla nas nie my dla nich.

  10. @ rocket12 Być może masz racje. Być może twórcom o to chodziło, by każdy inerpretował zakończenie na swój sposób

  11. Wiec tak…ME3 miao odpowiedziec nam na wszystkie pytania i zakonczyc przygody szeparda…ok..|wiec co sie dzieje jak wybuchaja wszystkie mass releys?|co sie stalo z cala miedzy galaktyczna flota ktora zostala przy ziemi?|jakim kur** cudem Normandia spieprza z pola walki??|’To wkoncu ropieprzylem tych Zniwiazy czy nie??’|i jakim klejnym cudem szepard 'przezywa’ w jednym z zakonczen?|i kim do cholery sa dziadek i wnuczek na sam koniec w kazdym z zakonczen??

  12. To może znaczyć wszystko albo nic. Raczej nic.

  13. a ta czesc ME miala nam wszystko wyjasnic….I’m CONFUSED Mr Muzyka:)

  14. buryzenek2499 21 marca 2012 o 19:48

    @mobilone w tym stadium, indoktrynacja Sheparda była jeszcze na zbyt słabym poziomie, by WI mogła cokolwiek wykryć, człowiek Iluzja i Kai Leng byli już w pełni zindoktrynowani, nie mieli nad sobą kontroli, tak jak Shepard dopiero w finale. Jeżeli chcecie się dowiedzieć wszystkiego, zobaczyć wszystkie dowody na teorię indoktrynacji proszę wejść w ten link (http:www.youtube.com/watch?v=ythY_GkEBck), tłumaczy praktycznie wszystko.

  15. @ mobilone To również bardzo dobry argument.|Niezła zadyma się zrobiła z tym zakończeniem. Troche mi to przypomina, jak część ludzi była nie zadowolona z finałem God of War 3.

  16. buryzenek2499 21 marca 2012 o 19:52

    @freemann Wszystko przez scenariusz, który wyciekł, tam rzeczywiście pod koniec było wszystko tłumaczone, zamiast dziecka pojawiał się Zwiastun, dalej chcący nas przekonać do tego by nie niszczyć życia syntetycznego, wtedy przekaźniki masy niszczyło tylko jedno zakończenie, mianowicie niszczące syntetyków, mówił on, że Żniwiarze zabijają masowo życie organiczne na tym stadium zaawansowania, bo boją się, że mogą zbudować coś potężniejszego od nich, twórcy musieli uciąć ten fragment, na pewno wyjdzie DLC

  17. Mam takie pytanie : Nie ma może tego filmiku o indoktrynacji w naszym ojczystym języku gdzieś bo niektórych słów nawet rodowity anglik by nie zrozumiał….

  18. @rocket12|Rodowitym anglikiem nie jestem, ale jakoś problemów ze zrozumieniem tego o czym mowa w tych filmikach nie mam. 😉

  19. buryzenek2499 21 marca 2012 o 19:55

    @rocket12 chcesz, możemy porozmawiać na ten temat na osobistym czacie jeżeli chcesz, jestem pewien, że jest sporo filmików tłumaczących również polskich, a jeżeli nie to z łatwiejszym językiem.

  20. Jeśli teoria z indoktrynacją jest w miare prawdziwa, to onzacza, że BioWare i EA po prostu będą doić kase jeszcze za zakończenie które nie jest kompletne, a które będze sprzedawane odzielnie. Zresztą to nic odkrywczego. Będą doić kase. Już to DLC z proteanem mnie wpieniło, a coś mi mówi że to dopiero początek.

  21. @ buryzenek2499 ja [beeeeeeeep] [beeeeeeeeeeeep] zabije kolesia przez którego wyciekł ten scenariusz (nie czytałem) bo zakończenie takie jak mówisz może nie jest idealne ale na pewni o niebo lepsze

  22. Mi już od tego głowa pęka. To jest tak strasznie nie logiczne… przecież oni tymi nieporozumieniami zniszczyli całe uniwersum. Tyle łez, śmiechu, szczęścia, wyborów, strachu, zaskoczenia, trudności i myśli, że tak wybrałam ten wybór on jest dobry, bo jest mój. Ja go wybrałam, ja wykreowałam ten świat i co… i nic nie przychodzi mi już do głowy. Po prostu się zawiodłam, mimo wielkiej sympatii jaką darze BioWare tu się pierwszy raz zawiodłam.

  23. buryzenek2499 21 marca 2012 o 19:58

    @rocket12 Tak, nie do końca pamiętam wszystkiego co tam było, jak znajdę to wam wyślę, zamiast tamtego zmienili na pełną indoktrynację Sheparda i teraz kończą moment po tym jak się wybudził, czyli po zniszczeniu zbiornika, oczywiście, jeżeli go zniszczyliście 🙂 Jestem pewien, że BioWare nic nie mówi na ten temat, bo chce, żebyśmy sami się tego domyślili (duża satysfakcja) oraz, żeby to DLC było pewnego rodzaju niespodzianką itd.

  24. @ Reffan angielski znam na niezłym poziomie ale jakoś nie uczyli mnie jak jest po angielsku indoktrynacja , przekaźniki masy (przykłady) + słabo rozumiem ze słuchu 🙁 |@ buryzenek2499 chętnie bym pogadał o ME ale nie dzisiaj

  25. buryzenek2499 21 marca 2012 o 19:59

    @Shepard37a To zakończenie na prawdę zyskuje sens, jedynie jeżeli pokryje się go z teorią indoktrynacji, inaczej jest po prostu nie na miejscu, ale wątpię, żeby BioWare strzelił takiego byka, myślę, że na prawdę jeszcze musimy poczekać, dać im pomyśleć, żeby zrobili finał godny zwieńczenia całej serii.

  26. @ buryzenek2499 Nie czytałem, tego wycieku. To bardzo ciekawe, taki obrót spraw miał by sens. No nic poczekamy, zobaczymy jak to z tym defektem masy będzie.

  27. buryzenek2499 21 marca 2012 o 20:02

    @ Reffan Indoctrination (indoktrynejszon), Mass Relay (mass rilej) 😀 , po krótce już wiesz xD, możemy pogadać kiedy będziesz chciał.

  28. Czekam, oby te DLC nie byly jakies wyeksponowane cena…

  29. buryzenek2499 21 marca 2012 o 20:06

    Gdyby BioWare wydało DLC kończące serię, w sensie ten Finał, wykopałoby sobie grób, także wątpię 🙂

  30. @buryzenek2499- Wybacz, ale dopiero teraz przeczytałam tą teorię m indoktrynacji Sheparda. Jeżeli tak to miało być to wszystko odwołuje. Widziałam, że BioWare ma jakiś ukryty dalekosiężny plan:D O ile to jest prawda…

  31. buryzenek2499 21 marca 2012 o 20:12

    Na prawdę, myślę, że większość ludzi nienawidzi zakończenia, bo go w pełni nie zrozumiało, w sensie nie dopuściło jeszcze teorii indoktrynacji, że to wszystko było tylko wywołaną przez żniwiarzy próbą przejęcia nad nami kontroli, filmik wszystko tłumaczy, chciałbym aby jak najwięcej ludzi zobaczyło ten film, zrozumiało o co chodzi, ja po zakończeniu od razu zacząłem drążyć ten temat, nie mogłem tego tak zostawić, wiedziałem, że musi być w tym coś głębszego, bo tak bezpodstawnie to wszystko się nie godziło.

  32. Skoro gracze wygrali znaczy zę Bioware przyznało się do błędu w zakonczeniu… co za lamy.

  33. buryzenek2499 21 marca 2012 o 20:15

    A ja myślę, że po prostu nie chcą wyjawić prac nad tym DLC, chcą zrobić fanom jak największą niespodziankę, że podam przykład głupi ale zawsze, najlepszy seks jest po kłótni, to samo z tym, najlepsze doświadczenia będą po najbardziej negatywnych emocjach, wtedy nie dość, że poczują się spełnieni to jeszcze wielką ulgę, radość, satysfakcję i po części wstyd, że dało się BioWare tak złapać. Mam oczywiście taką nadzieję.

  34. ozymandiusz 21 marca 2012 o 20:15

    buryzenek2499super. szkoda, że jest tylko jeden filmik w paru kolorach jako zakończenie. super teoria itp. nie zmienia faktu, że nie czujesz swoich dokonanych wyborów.

  35. http:www.youtube.com/watch?v=EtRVonWAV1s&feature=related to jest mocne. Niezbyt poważne, ale na rozluźnienie po takiej dyskusji jak znalazł.

  36. Buahaha, no to pogratulowac zwyciestwa, teraz sobie kupicie wlasciwie zakonczenie w formie DLC. Szacun dla Bioware, perfekcyjna kampania marketingowa, ktora jednoczesnie pzowoli wam czuc sie zwyciezcami a jednoczesnie wycisnac jak cytryne.

  37. buryzenek2499 21 marca 2012 o 20:17

    @Nhil Haha dzięki, genialne 😀

  38. Teoria indoktrynacji jest moim zdaniem świetna, ale jestem prawie pewien, że z niej nie skorzystają i zachowają obecne zakończenie „jedynie” je „poszerzając”…

  39. buryzenek2499 21 marca 2012 o 20:19

    @ozymandiusz Nie czujesz podjętych wyborów, bo to (mam nadzieję, że to prawda, teoria indoktrynacji dopuszcza jedynie wydanie DLC zwieńczającego wydarzenia po odcięciu od indoktrynacji) musisz poczuć w tym prawdziwym końcu, kiedy już wybudzisz się z cholernego jarzma Zwiastuna.

  40. @buryzenek2499 Ale co po tej indoktrynacji ? Ze spokojnego, miejscami pompatycznego space rpg podczas ostatnich 15min ME3 zmienia się w kod da Vinci. Indoktrynacja byłaby spoko gdyby Shepard obudził się w ruinach i gra toczy się dalej uwzględniając czy daliśmy się zrobić Reaperom czy nie. Po tym pseudo zakończeniu jest miejsce na co najmniej godzinę gry. Ale ofc BW wycięło to, żeby potem wydać DLC za 10$. Protheana wycięli i sprzedali w ten sam sposób więc czemu nie ?

  41. @ buryzenek2499 Być może masz racje. Tylko jak to DLC będzie darmowe to będzie to napradę niespodzianka miała. Słowo daje, to powinno byc darmowe, kupiłem gre i musze płacić za zakonczenie? Ktoś już coś podobnego tu napisał: teraz się w żartach śmiejemy, a zaraz naprawdę bedziemy musieli dokupywać, bronie podstawowe, zakonczenia, wycięte fragmenty, i inne tego typu. Choć w niektórych przypadkach już tak jest.

  42. buryzenek2499 21 marca 2012 o 20:24

    @chaosEpyon Sam się na początku zdenerwowałem, po cholerę, ale wydali Mass Effect 3 po usunięciu starego zakończenia (przypominam!) więc robili to szybko, żeby nikt się nie zorientował, teraz wydadzą pewnie jakiś dodatek, ale musi on być darmowy, inaczej po prostu przejdą do historii jako najgłupsze studio w historii, to byłby wielki błąd wydając coś takiego za pieniądze, jestem pewien, że zwieńczenie historii tuż tuż 🙂 Trzeba czasami iść z duchem nawet głupiego optymizmu.

  43. Kuuuuuuuuurrrrrwaaaaa. 🙁

  44. „w której gracze w tak wielkim stopniu kontrolowali przebieg fabuły” To jest jakiś żart, podejmowane decyzje skutkowały jedynie wyborem ras, które nam pomagały, co w wyniku sprowadzało się do pokazania 2 sekundowej sekwencji przy ataku flot lub do wyborów które W ŻADEN SPOSÓB nie skutkowały na zakończenie gry.

  45. buryzenek2499 21 marca 2012 o 20:29

    @edkopytko Jeżeli nie chcecie dalej się denerwować tym, że decyzje nie miały wpływu, musicie przyjąć wraz z teorią indoktrynacji to, że to jeszcze nie jest zakończenie i nasze wybory zostaną zwieńczone w dodatkowym finale, mam nadzieję, że tak na prawdę będzie.

  46. aleksdraven 21 marca 2012 o 20:31

    żal już ściska całą materię wszechświata. KenL, lepiej dobrze dopracuj kolejnego bioshocka bo fani i do ciebie się przyczepią. Nie sądziłem że fanboyostwo może zagrozić jakiejś grze, to się w głowie nie mieści.

  47. Ja osobiście nie mam nic przeciwko zakończeniu MS3, ale trzeba przyznać, że ludzie z BioWare’u ładnie się zachowali, ale też i nieładnie. Jak można wydać zaraz po premierze płatne DLC z zawartością kluczową dla całej serii. Coś takiego powinno być w podstawce, zwłaszcza że robili je w tym samym czasie co grę.

  48. @aleksdraven – pamiętam, że wcześniej krytykujących nazywałeś hejterami, dlaczego w takim razie teraz to fanboye?|@buryzenek2499 Ja na miejscu BioWare, zostawiłbym fabułę nietkniętą po wycieku. Niech żałują ci, co ją przedwcześnie poznali… Dlaczego psuć coś, co jest ok? Nie wiem, jak to działa, ale pisarz chyba nie zmieniałby książki od podstaw, gdyby jego niedokończone dzieło gdzieś wyciekło?:P

  49. buryzenek2499 21 marca 2012 o 20:39

    @gewloh przeczytałem wyciek dopiero po przejściu gry i poznaniu teorii indoktrynacji (jeszcze raz polecam obejrzeć ) i wtedy wszystko stało się cholernie jasne, co oni zrobili, czemu tak ucięli i wzięli to wszystko jako indoktrynację, na pewno wydzadzą dokończenie i nie koniecznie płatnie, jeszcze raz piszę, wydanie tego płatnie przelało by czarę goryczy.

  50. aleksdraven 21 marca 2012 o 20:40

    @gewloh-skoro tak zapamiętujesz moje komenty to wyszperaj z pamięci ten w którym wskazuje na takie same zachowania obu tych wspomnianych grup.

Dodaj komentarz