17.03.2012
Często komentowane 120 Komentarze

Mass Effect 3: Odezwa Caseya Hudsona do graczy odnośnie zakończenia [SPOILER]

Mass Effect 3: Odezwa Caseya Hudsona do graczy odnośnie zakończenia [SPOILER]
Fani wciąż nie mogą pogodzić się z zakończeniem Mass Effecta 3, które nie spełnia ich oczekiwań. Do całej sytuacji odniósł się producent gry, Casey Hudson. Uwaga – możliwe spoilery!

Hudson przedstawił swoje refleksje dotyczące zakończenia Mass Effecta 3 na forum BioWare Social Network, podkreślając po raz kolejny, że opinie fanów są niezwykle ważne. Jak pisze:

Przez ostatnich osiem lat Mass Effect był owocem miłości naszej ekipy, miłości do wykreowanych postaci, medium, jakim są gry i do fanów, którzy nas wspierali. Dla nas i dla was Mass Effectowi 3 towarzyszyły wielkie oczekiwania, nie tylko jeśli chodzi o samą rozgrywkę, ale także o rozwiązanie licznych wątków i decyzji, które podjęliście w swojej podróży od 2007 roku. Zaprojektowaliśmy więc Mass Effecta 3 tak, by był serią zakończeń kluczowych wątków i historii – każda z nich kończy się sceną pokazującą konsekwencje twoich działań. Masz wiedzę o nich, kiedy uczestniczysz w ostatnich momentach swojej podróży. Zawsze chcieliśmy, żeby skala konfliktu i motyw przewodni poświęcenia się dla dobra galaktyki prowadziły do gorzkiego zakończenia – przedstawienie tego w inny sposób mogłoby zdradzić wszystkie bolesne decyzje, jakie Shepard musiał podjąć na swej drodze. Wciąż chcieliśmy jednak dać szansę graczom doświadczenia inspirującego i podnoszącego na duchu zakończenia; w historii, w której stawiasz czoła beznadziejnej walce o przetrwanie widzimy ostatnie momenty gry i wyobrażamy sobie zwycięstwo i nadzieję w kontekście poświecenia i refleksji.

Jak dodaje:

Zdajemy sobie sprawę jednak, że niektórzy z naszych najbardziej oddanych fanów potrzebują więcej odpowiedzi i czasu, by pożegnać się z ich historiami Sheparda – i wszystkie komentarze odnośnie finału są równie ważne. Opinie graczy, takie jak te, zawsze stanowiły istotny element w rozwoju serii. Jestem niezwykle dumny z tego, co osiągnęła ekipa – od pierwszej grafiki koncepcyjnej dla uniwersum Mass Effect po zakończenie Mass Effecta 3. Ale nie zrobilibyśmy tego sami. W trakcie rozwoju serii, Mass Effect było doświadczeniem, którym dzielili się developerzy i fani – nie tylko w trakcie grania w poszczególne odsłony cyklu, ale także w czasie ich projektowania i tworzenia. Sympatia dla Garrusa i Tali doprowadziła do implementacji związku pomiędzy nimi w Mass Effect 2. Prośby o głębsze mechanizmy RPG doprowadziły do wprowadzenia kluczowych zmian w Mass Effect 3. Wasze opinie zawsze się liczyły. Mass Effect 3 jest wynikiem współpracy pomiędzy developerami i graczami i nadal zamierzamy was słuchać. Dokąd więc się teraz udamy? W ciągu najbliższego roku będziemy wspierać Mass Effecta 3 pracując nad nową zawartością. I wciąż będziemy was słuchać ponieważ wasze spostrzeżenia i konstruktywna krytyka pomogą nam określić, jak powinny wyglądać te dodatki. To nie jest ostatni raz, kiedy słyszycie o komandorze Shepardzie. Czekamy na dalsze wasze wsparcie i zaangażowanie – będziemy współpracować, by kształtować pozostałe doświadczenia w historii trylogii Mass Effecta. Dzięki, że udaliście się w tę podróż razem z nami.

Szczerze? Nie sądzę, by ta odezwa uspokoiła rozsierdzonych fanów…

Z kolei Jessica Merizan, odpowiedzialna w BioWare za kontakty z graczami, oznajmiła, że zbiera wszystkie opinie fanów odnośnie zakończenia i – co ważne – zachęca do dalszej konstruktywnej dyskusji i krytyki. Natomiast TUTAJ znajdziecie bardzo ciekawą analizę (w języku angielskim) poczynań marketingowych BioWare w ciągu ostatnich kilku dni. Jej autor stara się przekonać, że działania studia są zaplanowaną strategią PR-ową.

120 odpowiedzi do “Mass Effect 3: Odezwa Caseya Hudsona do graczy odnośnie zakończenia [SPOILER]”

  1. Fani wciąż nie mogą pogodzić się z zakończeniem Mass Effecta 3, który – według nich – nie spełnia ich oczekiwań. Do całej sytuacji odniósł się producent gry, Casey Hudson. Uwaga – możliwe spoilery!

  2. Ta, tylko to nie zmienia faktu, że zakończenie jest dziurawe jak ser szwajcarski.

  3. „Wciąż chcieliśmy jednak dać szansę graczom doświadczenia inspirującego i podnoszącego na duchu zakończenia” BUAHAHHAHAHAHA… panie Hudson, wprawiliście tysiące ludzi w depresję xD

  4. [spoilerY]|Tu nie chodzi o to czy zakończenie jest smutne czy wesołe. Rzecz w tym, żeby trzymało się kupy. Tutaj po prostu się tej kupy nie trzyma. Tyle. Shepard ginie? OK, ale pokażcie coś więcej, a nie króciutką cutscenkę. Wyjaśnijcie coś, dajcie jakiś epilog, a nie, że koniec Żniwiarzy, koniec Sheparda, koniec przekaźników, koniec wszystkiego. Masa nowych pytań, które pozostają bez odpowiedzi.W „Armageddonie” też Bruce Willis ginie, a jednak wszystko jest wyjaśnione. Czemu tutaj tak nie można było?

  5. DLC to pewnie jakieś wyjdzie prędzej czy później, ale będzie płatne. Ostatni raz taka bezczelna lipa była w Prince of Persia z 2008. Po zakończeniu gry wracało się do punktu wyjścia i dopiero DLC Epilog dostarczał właściwe zakończenie, a ponoć był nisko oceniony strasznie i wyszedł jedynie na konsole. To DLC należy się fanom jak psu woda i to za darmo!

  6. SPOiILER ALERT!|DLC najprawdopodobniej będzie kontynuacją zakończenia a nie innym zakończeniem. To jest gdy uzbieramy odpowiednią ilość Sił zbrojnych(4000) po końcowej animacji widzimy jak nasz/a komandor, leżąc pośród gruzów, łapie oddech(niezależnie co wybralismy).

  7. @krzych1996 – Shepard przeżywa TYLKO przy zniszczeniu Żniwiarzy. W pozostałych jest martwy.

  8. @Nitrox – To nie CD Projekt, a BioWare z EA więc nic za darmo nie dostaniesz. Co nie zmienia faktu że tak być powinno.

  9. To że chodzi tak do końca o to, że to zakończenie nie jest do końca happy endem.. to chodzi o to jak ono wygląda. Przechodzimy 3 części żeby niezależnie od naszych wyborów zobaczyć kilka obrazków oraz krótką scenkę ;s

  10. @miksus zgadzam się z tobą. Zakończenia rozczarowują, bo nie widzimy konsekwencji żadnych naszych wyborów. Owszem, od nich zależy, ile punktów galaktycznej gotowości będziemy mieli i czy Ziemia przetrwa, czy nie, ale nie widzimy ich bezpośrednich konsekwencji, a także losu naszych towarzyszy (wylądowanie na sielskiej planecie – serio?!). Poza tym jest bezsensowne, co z tego, że Ziemię uratowaliśmy, skoro setki tysięcy obcych zostało na niej uwięzionych, bo przekaźniki masy wybuchły?

  11. Spoiler|”Zaprojektowaliśmy więc Mass Effecta 3 tak, by był serią zakończeń kluczowych wątków i historii – każda z nich kończy się sceną pokazującą konsekwencje twoich działań. Masz wiedzę o nich, kiedy uczestniczysz w ostatnich momentach swojej podróży.” Jakoś nie wiem czy Wrex wrócił na Tuchankę. Misja ratowania samicy powinna mieć możliwość, że się nie uda i nie skończy się „wczytaj zapis”.

  12. Na dobrą sprawę wystarczyłoby, żeby Bioware już od niechcenia zrobił kilkadziesiąt ilustracji pokazujących losy poszczególnych ras i całej galaktyki w zależności od naszych wyborów i do każdej nagrał jakąś fajną krótką narrację i dodać do do zakończenia, a byłoby 1000% lepiej niż jest aktualnie… Podobnie jak było we Falloutach.

  13. Spoiler|”Sympatia dla Garrusa i Tali doprowadziła do implementacji związku pomiędzy nimi w Mass Effect 2″- jakoś nie pamiętam aby Shepard miał możliwość wpływania na romanse pomiędzy swoją załogą.|Zakończenie a raczej wstęp do zakończenia jest bardzo dobry. Ono nie jest dosłowne, tylko trzeba je przeanalizować. Czyli Shepard jest nieprzytomny w trakcje zakończenia i walczy z indoktrynacją w myślach tylko tak je można rozumieć. Jeżeli nie dadzą free DLC z zakończeniem, może być kiepsko z przyszłymi grami

  14. @Wcogram – kolejny wierzący w tą bzdurną teorię. To NIE jest żaden wstęp, ta gra tak się kończy. Pogódźcie się z tym wreszcie… A co do odezwy: panowie z BioWare, ktoś was jeszcze słucha? Bądźcie mężczyznami i przyznajcie: spieprzyliśmy, chcieliśmy dobrze, gra miała być zrozumiała dla wszystkich i wyszedł bubel, sorry.

  15. @Vantage – nigdy nie twierdziłem, że zakończenie jest w porządku. Ba, od początku byłem tym, który uważa je za pomyłkę i napisane na kolanie w ostatnim tygodniu produkcji gry. Jednak NIE uważam, aby to był jakiś wstęp do prawdziwego, halucynacja itp. Nic na to nie wskazuje, wszelkie „fakty” przytaczane przez fanów Bio to zwykłe nadinterpretacje, szukanie jakiegokolwiek usprawiedliwienia dla ich idoli. Cała teoria halucynacji jest niszczona sceną po napisach końcowych, która pojawia się zawsze.

  16. Jak Shepard przeżyje to będzie pośmiewisko Bioware. Zginął to zginął, koniec kropka.

  17. glorfindel3 17 marca 2012 o 20:08

    @Aargh nawet jeśli Bio nie planowało dlc z innymi zakończeniami (czy jak tego nie nazwiesz), to chyba nie myślisz że wobec tak wielkiego popytu na ewentualny dodatek pozostaną obojętni:) Moim zdaniem zakończenie się pojawi… jako płatne dlc… Nie dość że zarobią na tym sporo $, to jeszcze fani się będą cieszyć jak z prezentu pod choinką… No i jest powód żeby gry nie sprzedawać (bo wg. mnie przy obecnym zakończeniu przechodzenie jej więcej niż raz mija się z celem)

  18. A niech dadzą płatne DLC. Jeśli będzie trzymało poziom to czemu nie? Przecież to ostatnia część przygód z komandorem Shepardem, więc można nie żałować kasy (w granicy rozsądku). DLC na pewno będzie bo nie przepuszczą takiej okazji do zarobienia. Poczuję się lepiej jak okaże się, że z tą indoktrynacją to będzie prawda.

  19. Wyciąć końcówkę gry żeby potem dać ją w formie DLC…

  20. glorfindel3 17 marca 2012 o 20:21

    @Aargh Przyznać muszę że „prawda objawiona” trzyma się kupy bardziej niż obecne zakończenie, które nie dość że jest głupie, to jeszcze pełne niedorzeczności.

  21. BIOWARE ma teraz tylko kilka opcji wyjścia z tej paskudnej sytuacji:|1. Mogą wydać płatne DLC – ludzie i tak kupią i jeszcze się obślinią z podniecenia – efekt – więcej kasy i utrzymanie zaufania fanbojów (bo ci prawdziwi fani dostaną szewskiej pasji, tylko co z tego)|2. Mogą wydać darmowe DLC – wszyscy z wyjątkiem bw będą szczęśliwi, ale i tak za wydawanie gry w kawałkach należy im się karny k.|3. Mogą zostawić wszystko jak jest – tutaj dostają karnego k od fanów za kijowe zakończenie (i trudno się dziwić)

  22. A jeśli mam wyrazić własną opinię w kwestii fabuły i zakończenia to powiem tak:|jak zwykle naobiecywali, naobiecywali i…. wyszedł im fajny TPS ;d. Wybory podjęte w poprzednich częściach (no może poza tymi bardzo dużymi takimi jak

    > ashley/kaidan, wrex[KONIEC SPOILERA]) mają tylko kosmetyczne znaczenie, zakończenie oferuje tylko złudzenie nieliniowości (mamy 3 wybory, które oznaczają w praktyce to samo :F), z fabuły praktycznie nic się nie wyjaśnia + dostajemy kolejnego zonka w postaci katalizatora

  23. @Aargh – ta „prawda objawiona” to po prostu głupota jest. BioWare po prostu schrzaniło sprawę, zakończenie jest niespójne TYLKO dla tego, że wycieli z zakończenia kilkanaście scen i nie wstawili nic w zamian, a końcowy filmik z Normandią jest nieudolną próbą ratowania tego wszystkiego.

  24. tzn. [spooooiler] co to ma być, że katalizator jest jakimś tam szarym spotkanym dzieckiem, które jak wiele wiele innych poległo podczas inwazji (tzn wiem, że tylko tak wygląda, ale to chyba coś znaczy nie? no i kim on jest tak btw?). Poza tym zakończenie jest trochę bez sensu, ponieważ zjednoczone siły całej galaktyki bez przekaźników są uwięzione na Ziemi (w dodatku spustoszonej).|Podsumowując: CDA OGARNIJ SIĘ!! ZA CO TA DYCHA!? Za klimat i grywalność dałbym faktycznie 10, ale + zakończenie spokojnie 8.

  25. SiergiejUljanow 17 marca 2012 o 20:34

    Ludzie, którzy uważają, że teoria indoktrynacji jest wyssana z palca powinni zadać sobie chociaż to jedno, podstawowe pytanie – jakim cudem Shepard oddycha na szczycie Cytadeli…

  26. @bartop – Ten Katalizator to chyba jakieś superinteligentne SI ze żniwiarzami na swoje usługi.

  27. glorfindel3 17 marca 2012 o 20:38

    @bartop Pokaż mi grę w której decyzje podjęte w jednej części mają większy wpływ na część następną niż w ME.

  28. @SiergiejUljanow – Bo BioWare zaliczyło skuchę po zbóju. Pisałem o tym „małym” problemie już na forum.

  29. glorfindel3 17 marca 2012 o 20:52

    @Aargh a gdzie ja mówię że ta gra powinna dostać 10? Chyba że pijesz do recenzji w CDA ale wtedy zastrzeżenia do Smugglera nie do mnie. Osobiście z oceną się nie zgadzam (głównie przez zakończenie właśnie).

  30. SiergiejUljanow 17 marca 2012 o 21:05

    @ CrzVh – Hmm, nie uważam żeby BioWare pozwoliło sobie w grze, w której tak dokładnie opisują technologie i dbają o urealnienie swoich koncepcji pozwoliło sobie na takie niedopatrzenie jak swobodne przebywanie w kosmosie bez zabezpieczeń. Co do jedynego, słusznego zakończenia – teoria za indoktrynacją jest możliwa i gdy się nad tym przysiądzie i na prawdę to przeanalizuje to nabiera sensu. Chociażby – jak Anderson znalazł się przy Konsoli przed Shepardem? Zważając na ich komunikacje radiową powinni…

  31. „głębsze mechanizmy RPG”? buahahahaha, co ten gość jara, że takie głupoty pisze?

  32. zakończenie jest dobre, znajac zycie wyjdzie DLC, w którym okaze sie co sie stało po przebudzeniu sheparda w NY i czy dalej jest szansa na uratowanie galaktyki.

  33. SiergiejUljanow 17 marca 2012 o 21:09

    …powinni się widzieć, słyszeć. Tak samo końcówka, w której nie uświadczamy wizji Raju – Shepard budzi się w gruzach, a chwilę wcześniej oglądamy zniszczenie Cytadeli na orbicie Ziemi. To nie ma żadnego sensu. Jedynym wytłumaczeniem byłoby to, że Shepard stracił przytomność w gruzach, a Andersonowi udało się zadokować Tygiel z konsoli. Wiele detali przemawia też za wizją – oddychanie w kosmosie, zachowanie Katalizatora podczas wyborów Kontrola/Zniszczenie. Na razie trzymam się tego zakończenia.

  34. …tak często i gęsto latały mi po plerach ciary i żebym tak bardzo się zaangażował i przejmował podejmowanymi decyzjami. BRAWO BIOWARE!

  35. Moim zdaniem zakończenie jest jak najbardziej ok. Uważam, że teoria o indoktrynacji jest jak najbardziej realna (niestety dałem się zindoktrynować 🙁 ), chociaż wolałbym, żeby to podczas oglądania outra gracz się o tym dowiadywał (o ile ta teoria jest prawdziwa). Do tego przydałoby się, żeby to outro trwało dłużej (liczyłem na jakieś 10-20 minut) i żeby na wzór outra z Fallout:NV wyjaśniało wszystkie wątki po kolei. Niemniej jestem zadowolony z tego zakończenia i jeszcze nigdy podczas grania w jakąś grę…

  36. oczywiście to wszystko jest strategia bioware, do czego to doszło – FANI chcą dlc PŁATNEGO, byleby zobaczyć lepsze zakończenie ME3..|Co do Garrusa i Tali, mieli romans – ale w ME3(przynajmniej u mnie, w 2 byłem z Tali, więc raczej nie mogli, chociaż w innym savie byłem w 2 z Mirandą i jakoś nie widziałem, żeby G i T się obciskiwali, ale w 3 z Liarą byłem 😛 )|Co do zakończenia jest bzdurne- ale tylko dlatego, że usunęli dużo scen(np jak Liara i Garrus giną – można sobie obejrzeć na yt).

  37. „Jeżeli te zakończenie, które jest w grze to koniec i nic więcej już po tym nie ma to jedyne honorowe rozwiązanie tego problemu przez BioWare to zbiorowe seppuku” – na „główną”!!!!

  38. @reece|Dzięki, właśnie mi zniszczyłeś zabawę z zakończeniem gry -.-

  39. Jedno jest pewne – Shepard był zindoktrynowany, te dziecko nikt nie widziałem oprócz samego Sheparda, oczywiście te dziecko tez nie jest katalizatorem, bo gdyby było, to by zrobiło co chciało, tymczasem my mieliśmy wybór…Dobra decyzja jest po prawej(kolor czerwony), wtedy shep żyje ;p niestety kochane bioware zrobiło tak, że bez multi nie zobaczymy dobrego zakończenia, bo mamy tylko 50% aktywności..

  40. @SiergiejUljanow – Pożyjemy zobaczymy. Może BioWare pójdzie tym tropem, chociaż moim zdaniem po prostu schrzanili.@reece – Jakim NY!? to Londyn był 😛

  41. SiergiejUljanow 17 marca 2012 o 21:42

    Wszystkim którzy potrafią czytać po angielskui mają pod ręką dobry słownik polecam temat na forum, który umieścił Piotrek66 – bardzo dobra robota! Fani idą w bardzo dobrym kierunku aby EA/BW ugięło się pod naszym ogromnym naporem. Bojkotować multiplayer, grać w singla na scrackowanym Originie – EA zobaczy spadek aktywności online i będzie musiało coś zrobić.

  42. marcusfenix345 17 marca 2012 o 21:45

    jedna rzecz jest trochę bez sensu – zniszczenie przekaźników w zakończeniach. skoro energia wyzwolona przez nie była tak ogromna, to musiała unicestwić wszystkich. ale i tak czuję się spełniony. a to narzekanie jest bez sensu – dlaczego shepard umarł bla bla bla. to zakończenie trzeba zrozumieć, należy pojąć poświęcenie dla dora innych. choć możliwa jest też teoria- podczas końcowego filmiku widzimy jak shepard niby ranny bierze wdech, co może oznaczać, że cała ta akcja na cytadeli jest wymyślona przez nieg

  43. marcusfenix345 17 marca 2012 o 21:50

    ps. multi nic nie daje. gdy miałem około 70% gotowości galaktycznej – szansa na zwycięstwo 50%, gdy miałem 97% gotowości galaktycznej – szansa na zwycięstwo 50%

  44. @marcusfenix345 Nie chodzi o to, że Shepard kopnął w kalendarz, ale o ogólny bezsens zakończenia, błędy pokroju pojawienia się na rozbitej Normandii członków drużyny którzy zginęli w biegu do kanału. ”To nie jest ostatni raz, kiedy słyszycie o komandorze Shepardzie.” Lepiej żeby tak było i żeby to zakończenie okazało się czymś innym niż kretyńskim żartem.

  45. marcusfenix345 17 marca 2012 o 21:54

    pps. nawet samo zakończenie sugeruje, że shepard je mógł sobie wymyśleć. na filmiku z rozbitą normandią jest liara, a była ona ze mną pod przekaźnikiem i raczej wątpie by przeżyła, a co dopiero normandia ją z tamtąd zabrała

  46. @marcusfenix345 Bez multi nie ma ostatniej scenki w której widać Sheparda leżącego w gruzach i biorącego oddech, bo zwyczajnie nie masz dostatecznej ilości war assets. A szanse na zwycięstwo są takie ze względów fabularnych – walka ze żniwiarzami to czysta loteria.

  47. marcusfenix345 17 marca 2012 o 22:03

    no to czekamy na kolejną część albo prawdziwe zakończenie. osobiście wolałbym to pierwsze

  48. The Truth Is Out There. Ten filmik co Garrus i Liara umierają, nigdzie nie znalazłem jak wybiera się kogoś innego do misji ani czy wychodzą później z Normandii. Teraz to wygląda tak jak by oglądać trylogię Avatara fullHD 3d w kinie i ostatnie 20 minut nagle przeskoczyło w wersję analogową z prześwietlonej taśmy. Coś tu nie gra.

  49. @Abyss nie musisz grać w multi aby mieć te bezcenne 3 sekundy. Jeżeli popatrzycie na gruz są tam znaki z płyt obok teleportu gdzie Shepard oberwał a nie z Cytadeli. Co do tego czy Shepard oddychał. ME2 komora pilota Normandii gdzie był Joker. Joker tak samo jak Shepard dostał elementy syntetyczne aby mógł chodzić.

  50. @Aargh – dodajmy, że scena po napisach końcowych toczy się dokładnie na tej samej planecie, na której rozbija się Normandia. Ponieważ ta scena jest zawsze, niezależnie od dokonanego wyboru, losu Ziemi itp. to jasno sugeruje, że jest prawdziwa a nie jakaś halucynacja itp. A skoro ona jest prawdziwa to rozbicie Normandii też takie musi być. End of story, ale wątpię, aby oni rozumieli.

Dodaj komentarz