Nadchodzi Meta Quest 3. Będzie wydajniej… i drożej

Meta zapowiedziała premierę headsetu Meta Quest 3 do VR. Urządzenie trafi do pierwszych użytkowników jesienią i jest następcą popularnego Quest 2, którego to cena, wraz z zapowiedzią Questa 3, została obniżona z czterystu do trzystu dolarów. Meta obiecała również przeprowadzenie aktualizacji systemowych modelu Quest 2, dzięki którym wydajność procesora i karty graficznej headsetu zostanie podniesiona o, kolejno, 26% i 11%.
Najpiękniejszy VR?
Jak wynika z informacji na stronie Mety, wydajność headsetu jest głównym priorytetem firmy. Quest 3 ma mieć dwa razy większe możliwości graficzne względem poprzednika, zaoferuje również wyższą rozdzielczość (choć Meta nie podaje jej szczegółów). Oprócz tego, headset będzie o 40% cieńszy niż Quest 2 i otrzyma zmodyfikowane, bardziej ergonomiczne kontrolery. Quest 3 kompatybilny jest ze wszystkimi grami, w które mogliśmy wkroczyć, korzystając z Questa 2 (obecnie jest to ponad pięćset produkcji). Atutem urządzenia jest też pełna bezprzewodowość.
Łyżką dziegciu w tej beczce miodu może okazać się jednak cena. Quest 3 został wyceniony na 500 dolarów za wersję 128 GB, co oznacza, że jest obecnie niemal dwa razy droższy od poprzednika (wersja z dodatkową pamięcią będzie kosztować jeszcze więcej). Cena na polskiej stronie sklepu wynosi zaś 560 euro. Meta widocznie zdaje sobie sprawę z tego, że urządzenie może nie podzielić sukcesu modelu Quest 2, którego jednym z głównych atutów była niska cena: firma sama stwierdza, że „Quest 2 pozostaje naszym najbardziej opłacalnym wejściem do VR”.
Czytaj dalej
11 odpowiedzi do “Nadchodzi Meta Quest 3. Będzie wydajniej… i drożej”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Mam pytanie, czy CD-Action zamierza cokolwiek napisać o wczorajszym Meta Gaming Showcase 2023, na którym pokazano szereg ciekawie zapowiadających się gier VR na platformę Meta Quest, jak port Bulletstorm VR, Vampire the Masquerade: Justice, Asgard’s Wrath 2, Silent Slayer, Dungeons of Eternity, remake 7th Guest, a także potwierdzono oficjalnie powstawanie Assassin’s Creed VR? Czy w dalszym ciągu olewacie tą platformę i traktujecie preferencyjnie tylko PSVR2, którego konferencje opisujecie szczegółowo i na bieżąco?
Dalej olewają- jestem zdziwiony że w ogóle napisali coś o Q3.
Brak szczegółowych informacji jest niepokojący- gdyby był spory postęp to by się chwalili. No i dalej nie przenieśli baterii na potylicę:/
Szczegółową specyfikację praktycznie już znamy z różnych wycieków, będą pancacke’i, dwa ekrany LCD o rozdzielczości 2064×2208 na oko i około dwukrotnie wydajniejszy procesor nowej generacji XR2 Gen2. Na razie nie chwalą się za bardzo, bo nie ruszyli w pełni z kampanią marketingową i nie chcą jeszcze szkodzić sprzedaży Questa 2, a ta zapowiedź była zapewne tylko po to, by trochę zmącić atmosferę przed nadchodzącą konferencją Apple i prezentacją ich headsetu. A to, że bateria nie jest z tyłu, tylko z przodu, a pasek jest modularny, to dla mnie tylko zaleta, bo i tak będę modyfikował gogle i dawał drugą baterię na tył. Z pojedynczą baterią gogle pozwalają tylko na 2-3 godziny grania, a to dla mnie za mało. Dwie baterie to już nieskończone granie, a dodatkowo dołożenie drugiej baterii na tył da lepszą przeciwwagę.
No cóż, Mark znowu daje gumę od kalesonów zamiast wygodnego, prawidłowego mocowania, więc tak jak mówi Badhostile, trzeba będzie znów kupić opaskę z baterią na tył głowy, jak przy Q2.
A propos, Badhostile, sprzedajesz teraz swój zestaw Questa 2, żeby jeszcze zdążyć wziąć za niego jakieś uczciwe pieniądze (a jesienią dołożyć ~tysiaka i kupić 3)?
Czy nadal użytkujesz 2, czekając na premierę i „okrzepnięcie”/przetestowanie na rynku Questa 3 przez pierwszych użytkowników, „a potem się zobaczy?”
Ja chyba sprzedam teraz, póki ceny jeszcze nie spadły.
(…ale najpierw dokończę „Propagation: Paradise Hotel” – moją ostatnią nieskończoną grę, której się…. boję haha ;D, – nie no żart ;)P )
Nie wiem, czy sprzedam, bo jestem bardzo sentymentalny, a na uczciwej cenie mi nie bardzo zależy, być może oddam go po taniości w dobre ręce po premierze Q3 😛 Ale co gorsza, dwa tygodnie temu kupiłem Questa Pro i na jesień może się zrobić ciasno (a na ścianie jeszcze wisi pierwszy Rift) 😛 Ale przynajmniej będę przygotowany na LAN Party w Demeo 😛
A nowe Propagation: Paradise Hotel to super gra (tylko szkoda, że krótka!), przeszedłem dwa razy w ciągu dwóch dni i planuję jeszcze trzeci raz na Koszmarze, uwielbiam residentowy vibe tej gry 😛
O proszę, Quest Pro! Nie wiedziałem, że mam do czynienia z VIPem VR, w takim razie nie było pytania. 🙂
A jakbyś mógł porównać wrażenia z Pro do Q2, jest przepaść?
I w takim razie, po co kupować Q3 jak się ma Pro? Dla tej „rzeczywistości rozszerzonej”, czy „kto bogatemu zabroni”? 😉
To może być zresztą ciekawa funkcja i element konkurencji z Apple. Niedługo też mają zaprezentować swój headset, a oni chyba bardziej stawiają na AR, niż VR ? Przynajmniej jeszcze jakiś czas temu tak czytałem.
PS
Co do „Propagation: PH”, to ja miałem już zawał na samym początku przy wyjściu z kuchni. xD No i zgadzam się – rzeczywiście wyraźnie czuć inspirację pierwszymi Residentami i to jest fajne.
Jeśli chodzi o różnice między Pro a Q2, to nie jest to jakaś przepaść i nie polecałbym się przesiadać (a na pewno nie w tej chwili, gdy Q3 za rogiem), ale jest kilka rzeczy, które robią sporą różnicę. Najważniejsze rzeczy dla mnie to soczewki (super przejrzyste i dają ogromny FOV), ekran (kolory i kontrast) i local dimming, który daje efekt prawdziwej czerni. Na plus też oczywiście passtrough, chociaż nie jest do końca wyraźny i Q3 z pewnością będzie miał lepszy. Quest Pro to bardzo fajny sprzęt, ale jednak bardziej dev-kit niż przeznaczone głównie do grania gogle, ma upchane mnóstwo bajerów, które niekoniecznie będą do tego potrzebne 😛
No i fakt, z Pro będzie dużo trudniej się przesiąść na Q3 niż z Q2, więc to dość trudna sprawa, Q3 przynajmniej z początku nie będzie miał wielu przewag, póki apki będą na obie platformy, jedynie passtrough i być może lepsza wydajność. Ale Q3 będzie typowo do gamingu i myślę, że po kilku, kilkunastu miesiącach różnica w wydajności może być już znaczna. W każdym razie myślę, ze Pro dalej lepiej się będzie nadawał do PCVR niż Q3 (chyba że ten będzie używał lepszych kodeków), więc nie wiem do końca, co zrobię i na czym będę grał, będę miał zagwózdkę na jesień 😛
Dzięki za obszerne wyjaśnienia. Powiem Ci, że tak też i czułem. To znaczy podejrzewałem, że Pro jest pod wieloma względami oczywiście lepszy od Q2/ bardziej rozwinięty, ale że jego cena nie jest współmierna do różnicy in plus, jaką odczuję jako zwykły gracz. W końcu to sprzęt do zastosowań bardziej profesjonalnych i tam pewnie jego cena jest opłacalna.
Gdybym jednak miał góry wolnych pieniędzy z którymi nie wiedziałbym co robić, to pewnie bym nie wytrzymał i też kupił Pro. Na szczęście ich nie mam, więc nie mam też dylematu na jesień i wiem, że wchodzę w Q3 😉
Zdecydowałem już (też dzięki twoim wyjaśnieniom) że pod koniec przyszłego tygodnia wystawię swój zestaw Q2 na znany portal aukcyjny. To będzie bolesna rozłąka, ale trudno.
Bardzo dziękuję za tę rozmowę. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku podzielimy się tu wrażeniami z użytkowania Q3. Pozdrawiam serdecznie 🙂
Jakby co, to zapraszam na discorda VRkadii, tam jest chyba największa polska grupa entuzjastów VR i wielu ciekawych rzeczy można się dowiedzieć 😛
vrkadia.eu/discord
Dzięki za zaproszenie. Skorzystałem i już wiem jaki masz tam nick. 😉 Pozdro