Napędzani sztuczną inteligencją towarzysze trafią do PUBG i Naraka: Bladepoint. Nvidia wynalazła boty na nowo
Dodanie „Co-Playable Character” do PUBG i Naraka: Bladepoint ma być pierwszą poważną pokazówką możliwości technologii Nvidia ACE w akcji.
Technologia Nvidia ACE, mająca w domyśle „ożywić” postaci niezależne przy pomocy sztucznej inteligencji, powstaje już co najmniej od 2023 roku. W trakcie trwających targów CES 2025 „zieloni” pochwalili się, że bazujący na niej kompani mają trafić zarówno do Playerunknown's Battlegrounds, jak i do Naraka: Bladepoint. Czym jednak tacy towarzysze mają różnić się od klasycznych botów?
„Postacie współgrające”
Jak podkreślono we wpisie na blogu Nvidii, termin AI nie jest niczym nowym w kontekście gier komputerowych, jednakże wraz z rozwojem technologii przyszła pora na to, aby growa sztuczna inteligencja przeszła gruntowny lifting. Pomóc ma w tym właśnie pakiet ACE, który nie ogranicza się już do umożliwienia enpecom prowadzenia realistycznych rozmów z graczem. Obecnie twór Nvidii pozwala postaciom niezależnym „postrzegać, planować i działać jak ludzcy gracze”, a sterowani przez komputer towarzysze i wrogowie mają dostosowywać się do taktyki grającej osoby i rozumieć jej cele.
Pierwsze efekty zastosowania ACE w praktyce będziemy mieli okazję zobaczyć w dwóch grach z gatunku battle royale: PUBG oraz Naraka: Bladepoint.
Nvidia chwali się, że umieszczenie w pierwszej ze wspomnianych produkcji cyfrowi kompani wykorzystujący mały model językowy Mistral-Nemo-Minitron-8B-128k-instruct są w stanie komunikować się przy pomocy specyficznego dla gry języka, a nawet obdarzać gracza wskazówkami w odniesieniu do jego obecnego położenia. Oczywiście wzbogaceni przez „prawdziwą sztuczną inteligencję” towarzysze świetnie sobie radzą z takimi czynnościami jak wymiana ognia przy pomocy szerokiego arsenału broni, prowadzenie pojazdów oraz łupienie napotkanych obiektów.
Owi „Co-Playable Characters”, czyli postacie współgrające, bo tak zostali nazwani NPC wspierani przez technologię Nvidii, mają trafić do Playerunknown's Battlegrounds jeszcze w tym roku, aczkolwiek konkretna data nie została podana. Wiemy za to, że już w marcu postacie takie zawitają do Naraka: Bladepoint w wersji mobilnej i pecetowej. Zastosowanie sztucznej inteligencji w akcji możecie zobaczyć na poniższym materiale, na którym gracz instruuje swojego towarzysza lub prosi go o porady:
Wirtualny towarzysz boju informuje nas o tym, że mamy niski poziom zdrowia i powinniśmy się wycofać, reaguje na stan naszej postaci i potrafi np. użyć odpowiedniej umiejętności lub po prostu wykonuje powierzone mu polecenia. A wszystko to bez potrzeby wciskania specyficznych przycisków, jako że postaci niezależne rozumieją naturalny język i możemy się z nimi komunikować za pomocą poleceń głosowych.
Oprócz tego Nvidia pochwaliła się, że ACE zostanie wykorzystane do napędzenia jednego z bossów w grze MIR5, dzięki czemu ma on stanowić unikalne wyzwanie, a żadna z potyczek nie powinna przebiec identycznie.
Technologia Nvidii znajdzie również zastosowanie w nadchodzącej produkcji inZOI, do której również zawitają postacie współgrające mające w realistyczny sposób reagować na poczynania awatara gracza i wchodzić z nim w interakcje.
Czytaj dalej
Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywał się już w Diablo II i Morrowinda. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Nie wzgardzi dobrą lekturą ani kebabem.