Nowe informacje o Subnautice 2 napawają optymizmem. Powrót cichego protagonisty, ogromna mapa i nowe pojazdy
Najwyraźniej Subnautica 2 będzie chciała połączyć najlepsze elementy całej serii oraz okrasić je kilkoma nowościami.
Zapowiedź nowej Subnautiki była świetną wiadomością, ale jej pierwszy zwiastun już trochę mniej – na pierwszy rzut oka wyglądało to tak, jakby więcej nie do końca trafionych pomysłów z Below Zero miało zostać rozwiniętych w sequelu, co oznaczałoby całkowite porzucenie oryginalnej koncepcji, za którą wielu tę markę pokochało. Z obecnej perspektywy trudno ocenić, czego możemy się spodziewać, bo twórcy raczej niechętnie dzielili się informacjami, przyznając tylko, że celują we wczesny dostęp trwający nawet do 3 lat. Pierwsze konkretniejsze wideo z fragmentami gameplayu opublikowano w kwietniu, a teraz pojawił się kolejny film – tym razem nie ma rozgrywki, jednak są odpowiedzi na kilka fundamentalnych z perspektywy fanów pytań.
Podstawową kwestią jest to, jaką właściwie grą jest Subnautica 2. Developerzy przyznają, że rozwijają ją z myślą o rozgrywce jednoosobowej, lecz będzie można także grać w kooperacji nie z jedną, tylko aż trzema znajomymi. Produkcja ma nie posiadać wsparcia dla zabawy na podzielonym ekranie, ale cross-play pomiędzy pecetami a Xboksem pozwoli poszerzyć bazę potencjalnych współgraczy. Rozgrywki wieloosobowe w survivalach czy horrorach przeżywają teraz drugą młodość, więc nie jest to nic dziwnego, choć nie wierzę, że nie będzie to miało znaczenia w kwestii projektu świata. Skoro o nim mowa, to gdzie właściwie wylądujemy?
Subnautica 2 rozgrywa się w całkowicie nowym świecie pełnym tajemnic, istot oraz doświadczeń. Nie znajdziecie tu narzędzi znanych z pierwowzoru lub Below Zero, chociaż część z nich powróci w wersji ulepszonej (…). Rozmiar mapy będzie większy niż ten, który pierwotnie udostępniliśmy we wczesnych dostępach poprzednich odsłon. W tym momencie nie jesteśmy jeszcze pewni dokładnie jak duży i głęboki stanie się teren z pierwszej, publicznie dostępnej wersji.
Świat gry tworzony jest podobno w pełni ręcznie, a do przemierzania go wykorzystamy pojazdy. Niestety żaden z wehikułów z poprzednich części nie wróci w Subnautice 2 – zamiast tego dostaniemy maszyny zupełnie nowe, przystosowane do nowego środowiska. Jest i dobra wiadomość, ponieważ wróci duża łódź podwodna, chociaż nie zostanie udostępniona na starcie wczesnego dostępu. W kwestii protagonistów mamy ciekawą sytuację, bo choć poprzednie części (przede wszystkim Below Zero) miały jasno określone, konkretne postacie, tak tutaj już we wczesnym dostępie będzie można wybrać bohatera spośród garstki przygotowanych wcześniej modeli. Twórcy mają świadomość, że customizacja jest ważna i planują odnieść się do tych potrzeb w przyszłości.
Na koniec najważniejsze pytanie, czyli czy Subnautica 2 będzie miała taką rozgrywkę, jak „jedynka”? Podobno tak; Unknown Worlds ma świadomość błędów popełnionych przy projektowaniu dodatku i kilka z nich zostanie naprawionych. Oznacza to np. powrót cichego protagonisty, chociaż dialogi z gry nie znikną całkowicie, ponieważ usłyszymy je we wpisach w PDA oraz „innych obszarach”, cokolwiek to znaczy.
Zachęcam do obejrzenia całego materiału, w którym widać także mikroskopijny fragment gameplayu z budowania bazy – wygląda trochę jak oryginał przeniesiony na Unreal Engine, co oznacza też niekoniecznie dobry system oświetlenia…
Subnautica 2 ukaże się we wczesnym dostępie na pecetach i w Game Passie jeszcze w 2025 roku, chociaż nie znamy dokładnej daty. Dodatkowo, jeśli jeszcze nie wiecie, przypominam, że powstaje port oryginału na iOS i Androida, którego zwiastun opublikowano kilka dni temu:
Czytaj dalej
I have no mouse and I must click.