Outriders: Gra People Can Fly nie zwróciła kosztów produkcji

Outriders: Gra People Can Fly nie zwróciła kosztów produkcji
Każda produkcja wiąże się z ryzykiem, że końcowy produkt się nie zwróci. Niestety, do tego właśnie doszło w przypadku produkcji People Can Fly oraz Square Enix.

Outriders wkrótce otrzyma swoje pierwsze duże rozszerzenie Worldslayer, do którego developerzy przygotowywali się dość długo, a  zdecydowali się powiedzieć coś więcej dopiero pod koniec zeszłego miesiąca. Tak się złożyło, że już w nie zagraliśmy, o czym pisał Barnaba. To oczywiście nie koniec pracy nad dodatkową zawartością, gdyż w późniejszym terminie mamy się jeszcze dowiedzieć o „endgamie z prawdziwego zdarzenia”. Niestety, pomimo szczerych chęci studia i pracy nad tytułem, nie można go ogłosić pełnym sukcesem.

Outriders jest na rynku od początku kwietnia zeszłego roku, zatem ma na karku 13 miesięcy – liczba dość pechowa i w tym przypadku ma to swoje pokrycie. Zgodnie z raportem opublikowanym przez People Can Fly, sprzedaż Outridersów nie spełniła podstawowych oczekiwań twórców, takich jak pokrycie kosztów produkcji przez wydawcę, w tym przypadku Square Enix.

Od momentu ukończenia gry i wprowadzenia jej na rynek (co miało miejsce 1 kwietnia 2021 r.), Spółce przysługiwały tantiemy płatne, jeśli określone wpływy (zgodnie z umową) z jej sprzedaży zapewnią, że wydawca odzyska z góry określony poziom kosztów poniesiony w związku z rozwojem, promocją i dystrybucją gry. Wysokość tantiem zależy od wysokości konkretnych wpływów ze sprzedaży gry.

Z fragmentu raportu możemy wywnioskować, że jeśli zysk ze sprzedaży Outridersów nie pokrył kosztów produkcji, promocji i dystrybucji, jakie poniosło Square Enix, to People Can Fly tak naprawdę nie otrzymało żadnych korzyści finansowych od momentu wypuszczenia gry na rynek

A warto wspomnieć, że tak było, przynajmniej do końca zeszłego roku. W tym samym raporcie możemy przeczytać, że „grupa nie otrzymała żadnych opłat licencyjnych od wydawcy za okres do 31 grudnia 2021” – biorąc pod uwagę powyższy fragment, wnioski nasuwają się same.

Na dzień sprawozdawczy wpływy netto ze sprzedaży Outridersów były niewystarczające do odzyskania kosztów i wydatków poniesionych przez wydawcę na wyprodukowanie, dystrybucję i promocję tytułu.

Co więcej, studio samo przyznało, że nie ma gwarancji na jakikolwiek zysk z tej produkcji.

Nie ma pewności, że wpływy netto ze sprzedaży Outridersów w przyszłych okresach wystarczą wydawcy na odzyskanie poniesionych kosztów i wypłatę tantiem na rzecz Grupy [People Can Fly – dop. red.]

11 odpowiedzi do “Outriders: Gra People Can Fly nie zwróciła kosztów produkcji”

  1. gamingman21 6 maja 2022 o 10:33

    Square Enix stało się kolejnym korpo goniącym ślepo za zyskiem. Jak się robi 5 gier i 4 z nich to gry usługi do tego marnej jakości na premierę to nie ma się co dziwić że się nie sprzedaje. Ehhhh do kąd ty idziesz branżo gier komputerowych.

    • Ten trend juz od prawie 15 lat tylko się pogarsza, dobrze że choć scena indie miewa bardziej realistyczne podejście. SE od lat jest etykietką współczesnego kapitalizmu – krótkowzroczność plus nieskończona chciwość.

    • Niby tak, ale oni faktycznie mają problem z wysokimi kosztami produkcji. Z ujawnionych danych wynika, że Crystal Dynamics i Eidos wypracowywały pomijalny zysk, a Outriders z całą pewnością traci przez obecność w Game Passie.

    • gamingman21 6 maja 2022 o 13:41

      No ale wysokie koszty produkcji to wina kogo PCF? Czy może Square. Jako wydawca też ssą, wydając gry usługi już na przesyconym i tak tego typu produkcjami. Ich gry konkurują same ze sobą o klienta i potencjalnych wielorybów. Do tego te wysokie koszta produkcji nie przekładają się na jakość ich gier. Branża po prostu potrzebuje w każdej firmie aby był ktoś kto to trzyma w kupie, taki Kojima, niby jego Death stranding się nie sprzedał, ale kierunek artystyczny, gameplayowy, i fabularny trzyma się kupy, no i gra się nie wykrzacza, jak reszta gier innych twórców na premierę. Taki rockstar games robi teraz ostatnio gry nawet i 10 lat, ale są dopieszczone w ilości detali że mózg staje. Z drugiej strony mamy EA ubi i inne szambo wydawcy z półproduktami co roku bijących rekordy sprzedaży. Czyli co? Nadzieja w indykach?

    • WTF? Death Stranding się sprzedał przecież. Nawet edycje rozszerzoną wydali xd.

  2. TomaszKane 6 maja 2022 o 11:26

    Hm, trochę mnie to zdziwiło – o ile wiem Outriders jest projektem udanym i lubianym.

  3. Gierka taka sobie na już i tak przesyconym rynku. Ciekawe kto zawinił, w sensie: jak bardzo Square mieszał się do produkcji. Czy PCF robiło grę po swojemu, czy pod dyktando wydawcy.

    • Patrząc na Marvel’s Avengers skłaniam się ku tej drugiej opcji. Jak tak dalej pójdzie to Square skończy, jak Crytek, przerzucili się na gry usługi, VR, a z 10 oddziałów zostały im tylko dwa. Gdyby nie sukces Hunt to już by dawno padli. O ile z japońskimi markami Square radzi sobie całkiem dobrze to już z zachodnimi jest klapa.

    • Dokładnie sukcesu Destiny od Bungie raczej nie mieli szans powtórzyć, rynek gier jest przesycony strzelaniami sieciowymi, wystarczy spojrzeć na Overwatch 2 nikt nie czeka na taki typ gry.

  4. I bardzo dobrze.

  5. Ale smuteg, bardzo fajna to gierka jest. Dziesiątki godzin wbite.

Dodaj komentarz