6
24.08.2023, 18:00Lektura na 2 minuty

Pracownicy Tesli: Autopilot, który doprowadził do śmierci kierowcy, był wadliwy

Amerykanin umarł, bo autopilot w jego Tesli nie zauważył ciężarówki.


Antoni „Darkling” Antoszek

Niedawno informowaliśmy, że Tesla powołała specjalny zespół, którego jedynym zadaniem było oszukiwanie kierowców swoich samochodów i zniechęcanie ich do składania zgłoszeń serwisowych. Okazuje się, że firma ma za uszami jeszcze więcej – The Register informuje, że pracownicy korporacji zdawali sobie sprawę z wad autopilota, który w 2019 r. doprowadził do śmierci podróżującego Teslą Amerykanina.


Nie zobaczył ciężarówki

Ofiara wypadku to Jeremy Banner, którego Tesla Model 3 w 2019 r. uderzyła w ciężarówkę na skrzyżowaniu. Brzmi znajomo? Cóż, podobny wypadek wydarzył się w 2016 r., kiedy Amerykanin Joshua Brown zginął, bo autopilot jego Tesla Model S nie zauważył ciężarówki na autostradzie.

Firma Muska została pozwana przez rodzinę Bannera. W pozwie oskarżają oni Teslę o to, że ukrywała wady autopilota i nie zrobiła nic, by je naprawić. Rodzina twierdzi:


Bezpieczeństwo autopilota nie zostało w pełni przetestowane i nie był on zaprojektowany, by korzystać z niego na skrzyżowaniach. […] Tesla zaprogramowała autopilota, wiedząc, że będzie on wykorzystywany na drogach, do których się nie nadaje, i zdawała sobie sprawę z tego, że będzie to skutkować tragicznymi wypadkami.


Co ciekawe, dwóch pracowników Tesli, zeznając pod przysięgą, w zasadzie potwierdziło oskarżenia rodziny Bannera. Twierdzą oni, ze autopilot w samochodach faktycznie źle radził sobie na skrzyżowaniach, a Tesla świadomie zdecydowała się nie zadbać o większe bezpieczeństwo. Inżynierowie tłumaczą, że autopilot w zasadzie przeznaczony jest do jazdy na autostradach, gdy pasy ruchu są fizycznie przedzielone np. pasem zieleni; prowadzenie samochodu na innych skrzyżowaniach jest dla oprogramowania Tesli „bardzo trudną rzeczą”.

Pracownicy podkreślają, że w firmie prowadzono śledztwo dotyczące wspomnianego śmiertelnego wypadku z 2016 r., ale nie wyciągnięto z niego wniosków. Od tragicznego zdarzenia autopilota nie zmieniono w żaden sposób, choć Tesla zdawała sobie sprawę z jego problemów. Te zeznania mogą być kluczowe dla uzyskania przez rodzinę Bannera odszkodowania od firmy Muska.


Czytaj dalej

Redaktor
Antoni „Darkling” Antoszek

Moim ulubionym zajęciem związanym z grami jest notoryczne umieranie w Dead Cells. Interesują mnie nowe technologie, ale nie mogę oprzeć się wrażeniu, że wszystko, co było na ich temat do powiedzenia, napisał już Philip K. Dick. Lubię robić kawę, filozofować i obserwować swojego kota.

Profil
Wpisów187

Obserwujących2

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze