Super Mario RPG: Tak samo dobre po 27 latach [RECENZJE]
Super Mario RPG jest kolejnym tegorocznym tytułem Nintendo z bardzo pozytywnymi recenzjami.
Po królującym na szczycie listy najlepiej ocenianych gier roku The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom oraz podobnie wysoko ocenianym Super Mario Bros. Wonder Nintendo ma w tym roku kolejny sukces. Remake Super Mario RPG zbiera praktycznie same ósemki i dziewiątki wśród recenzentów, tym samym otrzymując 83 punkty na Metacriticu oraz 84 na Opencriticu. Choć od premiery pierwowzoru minęło 27 lat, twórcy nie zapomnieli, jak zaprojektować świetnego erpega w uniwersum Super Mario.
Chwalony jest przede wszystkim lekki charakter produkcji, który fani widzieli już w pierwowzorze, oraz wciągająca walka. Twórcy przenieśli tradycyjne, erpegowe mechaniki z czasów starszych odsłon Final Fantasy, i przełożyli je na współczesny język. Przygoda nie jest szczególnie długa, bo zabawy starcza na około 12 godzin. A co o Super Mario RPG sądzą poszczególni recenzenci?
Gry z Mario w roli głównej nie kojarzymy raczej z rozbudowaną fabułą czy pełnymi głębi postaciami, to jak zauważa George Foster z TheGamer, w Super Mario RPG bohaterowie mają całkiem rozbudowaną osobowość. Foster ocenił tytuł na 9/10.
Zważywszy na to, że większość gier z Mario ma prawie nieistniejącą fabułę, która służy tylko temu, by wąsaty hydraulik skakał po Goombach i przemieszczał się między poziomami, zaskoczyłem się tym, że fabuła Super Mario RPG i jej postacie były najlepszymi aspektami gry. Zamiast być po prostu dwuwymiarowymi maskotkami, każdy bohater jest z krwi i kości oraz posiada tonę osobowości, w szczególności sam Mario.
Kyle Hillard z Game Informera zauważa za to, że remake zachował swój własny, niepoważny charakter w stosunku do pierwowzoru. Recenzent wystawił produkcji notę 88/100.
Nintendo w 1996 roku wciąż próbowało znaleźć dobre rozwiązania dla uniwersum Mario, w rezultacie czego Square (późniejszego Square Enix) było w stanie stworzyć postacie i ustawić Mario w pozycji takiej, na jaką jego rodzima firma nigdy by się nie zgodziła – nawet dziś. Remake, na szczęście, wciąż posiada całą swoją dziwność.
Duch oryginału, według Andy’ego Robinsona z VGC, pozostał również w oprawie graficznej, która choć unowocześniona, wciąż ma coś z gier z lat 90. Robinson docenił to i przypisał produkcji ocenę 8/10.
Na przykład słodkie, choć ewidentnie dziwne modele postaci, których fani zwykle oczekiwaliby od Nintendo, żeby zamieniło je na oficjalne, gotowe zamienniki, to o dziwo, nie zrobiło tego. Trzęsące się animacje, które mogłyby być prosto podmienione na gładsze, również zachowują charakter 16-bitowych postaci z pierwowzoru.
W kwestii mechaniki walki, która mocno nawiązuje do oryginalnego Super Mario RPG, remake wciąż daje dużo satysfakcji, jak twierdzi Tom Marks z IGN-u, który przyznał grze 8/10.
[Super Mario RPG] łączy klikanie guzików na czas z rozpoznawalnym miksem zwykłych ataków oraz czarów ograniczonych przez zasoby, a także satysfakcjonujący dodatkowy boost za kliknięty w odpowiednim czasie przycisk A lub redukcję obrażeń w obronie. Ten system wciąż rządzi i łatwo jest zobaczyć, dlaczego zainspirował tyle świetnych późniejszych gier […] jak serię southparkowych RPG czy tegoroczne Sea of Stars.
Choć rozgrywka jest bardzo przyjemna, to jak zauważa Christian Donlan z Eurogamera, w kwestii dostępności Nintendo w pewnych aspektach wciąż powtarza te same błędy.
Walka ma wszystkie dziwactwa, których spodziewałbyś się po erpegu, jak wrażliwość na konkretne żywioły oraz obrażenia krytyczne, które bardzo dobrze łączą szeroką gamę przeciwników z Grzybowego Królestwa oraz tradycyjnego erpega. Bossowie są tutaj najlepszą atrakcją. Miej jednak na uwadze, że, tak samo jak w oryginale, specjalne ataki w grze zależą od wciskania przycisków [w odpowiednim czasie – dop. red.]. Podejście Nintendo do dostępności jest ponownie niewystarczające.
Łapcie jeszcze parę innych ocen Super Mario RPG:
- Nintenderos – 9.5/10;
- CGMagazine – 9/10;
- GAMINGbible – 9/10;
- Screen Rant – 9/10;
- GamePro Germany – 85/100;
- PPE.pl – 8/10;
- GamesRadar+ – 8/10;
- Eurogamer Polska – 8/10.
Czytaj dalej
Gracz kiszący się przez większość życia na słabiusieńkim pececie, stąd pałający miłością do kilku tytułów wydanych przed swoim rokiem urodzenia jak Thief 2 czy Heroes III. Niezdrowo analizujący spójność mechanik gry ze światem przedstawionym. Zawsze daje najwięcej punktów w charyzmę. Fortnite spalił mu zasilacz.