28.06.2013
Często komentowane 238 Komentarze

Szkolna skala ocen NA STRONIE CDA – dobrze czy źle?

Szkolna skala ocen NA STRONIE CDA – dobrze czy źle?
Temat ocen w recenzjach powraca regularnie i powracać będzie. Znów zatem zasiadamy z wami do dyskusji wobec wątpliwości związanych z dziesięciostopniową skalą. Co sądzicie o tym, by na stronie wprowadzić skalę szkolną?

W czym tkwi problem? Przez ostatnich kilkanaście lat gry zmieniły się nie do poznania, a nawet maleńkie zespoły indyków potrafią stworzyć dzieła doskonale dopracowane. Wobec tego zwiększył się dystans między budżetem a jakością, gracze zaczęli szukać w grach zupełnie innych rzeczy… a skala pozostała niezmienna. Wiele razy dyskutowaliście w komentarzach pod tekstami na stronie też o tym, że nie wiadomo jak odczytać – powiedzmy – siódemkę, skoro na przestrzeni kilku recenzji wydaje się oceną niską.

Paradoksalnie, użycie na naszej stronie rozwiązania jeszcze starszego – szkolnej skali ocen od 1 do 6 – w tym wypadku często może dać większą miarodajność. Wystarczy spojrzeć do programu nauczania, żeby rozpoznać, która produkcja nie powinna zdać do następnej klasy, a która spisuje się dobrze lub bardzo dobrze.

Idąc dalej edukacyjnym tokiem rozumowania – czwórkę z geografii automatycznie inaczej odbieramy, niż czwórkę z WF-u. A przecież od zawsze tłumaczymy, że ocena ustawia grę obok innych w swojej klasie i gatunku, a porównywanie FIFY ze Skyrimem nie ma sensu. Dlatego jako autorzy tekstów na stronie chcemy wam wyjść naprzeciw.

Dlatego też pytamy was – czy chcielibyście, żebyśmy oceniali na stronie (w razie wątpliwości wytłuszczam, bo nie chodzi o magazyn) według sześciostopniowej skali szkolnej?

Głosujcie w ANKIECIE.

238 odpowiedzi do “Szkolna skala ocen NA STRONIE CDA – dobrze czy źle?”

  1. do kitu pomysł…

  2. @chronokles nie konieczne powiedz mi jaka fabuła jest w dota 2 albo jakie zakończenie mają simsy, jaką grafikę ma minecraft czyli jakbyś zrobił hybryde tych gier to ocena wyszła by 1/10 ta?

  3. Najlepsze to by było porównywanie gier. Dlatego podobały mi się tabelki porównujące BFy z CoDami, czy FIFY z PESami. Jednak rzadko kiedy można takie coś zrobić.|Przede wszystkim to wszystkie skale ocen mają jedną wadę. Nie da się ich ocenić obiektywnie. Tzn, można próbować. Jednak może być i tak, że gra ze świetną grafiką, świetną muzyką i świetną fabułą może być niewarta złamanego grosza.

  4. Szkolna skala to zły pomysł.

  5. http:www.cdaction.pl/sonda-481.html pamiętajcie o głosowaniu w ankiecie

  6. I tak nie czytam recek na stronie internetowej. Ale sam pomysł uważam za nie taki zły.

  7. Dlatego ja jestem za 6-stopniową skalą.|1 – dno i metr mułu|2 – duuużo błędów, jednak nie jest to totalna klapa|3 – pomysł dobry, pograć można, trochę zabawy dostarczy (ale frustracji również)|4 – solidna produkcja, jeżeli lubisz gry tego typu to będziesz się bardzo dobrze bawił, ale drobnych błędów się nie ustrzeżono|5 – bardzo dobra gra, naprawdę warto zagrać|6 – wiadomo – jedna na milion

  8. @Majster1942|Beznadziejny pomysł. Dlaczego gra dostała 74 a nie 78? Chciałbys mieć tabelkę jak w PCFORMACIE, gdzie „15% muzyka, 20% grafika, 25% fabuła, 40% grywalność”?

  9. Jeśli to ma A, B, … to JESTEM na NIE.

  10. Nie, jestem zdecydowanie przeciw. 10-stopniowa skala jest po prostu dokładniejsza.

  11. Absolutnie nie. CD-Action zawsze kojarzyłem z 10cio stopniową skalą ocen, od kilkunastu już lat. Moim zdaniem jest to udziwnienie na siłę. Dotychczasowy system ocen sprawdzał się świetnie. Piszecie, że ” od zawsze tłumaczymy, że ocena ustawia grę obok innych w swojej klasie i gatunku, a porównywanie FIFY ze Skyrimem nie ma sensu”, z drugiej strony jak będzie można porównać historię ocen jakiejś serii gier, jeżeli w jakimś momencie zmienicie skalę ocen? Taka odmiana moim zdaniem więcej może zepsuć niż pomóc.

  12. SmoothCriminal 29 czerwca 2013 o 14:13

    Według mnie to całkiem bez sensu. 10cio stopniowa skala jest bardziej dokładna i tyle. Wiadomo że nie można porównywać erpega z oceną np. 8 do chociażby wyścigów z tą samą oceną ale co w tym przypadku zmieni 6cio stopniowa skala?

  13. Zabawne, wlasnie sie dowiedzialem, ze CDA uzywa dziesieciostopniowej skali. Zawsze myslalem, ze 20 stopniowej, dzieki obecnosci + w ocenach.

  14. Uważam że powinniście pozostać przy 10- stopniowej skali jest po prostu bardziej miarodajna

  15. Eternaltraces 29 czerwca 2013 o 14:49

    Mnie to w ogóle oceny nie interesują, zwłaszcza pojedynczego recenzenta, bo są na tyle subiektywne i zmienne, że nie raz i nie dwa zdarzyło się, że miałem kompletnie inne odczucie co do danego tytułu. Wolałbym, aby kilka osób z redakcji jednomyślnie podejmowało decyzję o ocenie, ale nie według stopniowania, a według porównania. Crysis 3 – Gorszy od: …., Lepszy od: … W ten sposób wiem, że jeśli coś mi się podobało a Crysis 3 według kilku osób z redakcji jest lepszy, to jest to gra warta zakupu.

  16. Moim zdaniem jest to lepszy pomysł. Taka skala jest faktycznie bardziej miarodajna

  17. Ja uważam że skala od 1 do 10 jest lepsza.

  18. Kolejny słaby pomysł do kolekcji. Kiedyś była ankieta o 3 stopniowej skali ocen. Nie przeszła i mam nadzieję, że ta też nie

  19. Skala od 1 do 10 dużo lepsza

  20. EndlessNameless 29 czerwca 2013 o 15:35

    Jeśli już wprowadzać takie coś, to proszę o skale liczbową od 1 do 6 a nie jakieś amerykańskie literki. Ja nigdy nie wiem co która oznacza.

  21. @bohater Mała korekta. Nie da się dostać 10+ (o ile dobrze pamiętam) więc skala 1-10 z plusami jest 19-stopniowa. Ale jeżeli mówimy o CDA to skala jest 21 stopniowa, ponieważ jestem prawie pewien, że jakaś gra kiedyś dostała 0/10. A od 0 do 10 jest 11 stopni, plusy czy też połówki dodają dodatkowe 10 co daje 21-stopniową skalę. Swoją drogą jak spoglądam na dzisiejszym program nauczania…

  22. Czy teraz gry będą miały swoją kategorię przedmiotową by je porównać? Nowe Call of Duty to z pewnością W-F, ale np. taki Skyrim? Biologia, geografia? |Czy może by udowodnić, że gier pomiędzy kategoriami się nie porównuje dawać oceny z kategorii. Np. Mass Effect dostanie 4 w kategori RPG, 3+ w kategori FPS i tak dalej?

  23. @EndlessNameless Skala amerykańska jest prosta F – Fatalnie, D – Do d*py, C – Czasem można zagrać, B – Będzię dobrze, A – Arcydzieło. Wyżej jest jeszcze S od Supersaiyan.

  24. @mapokl: Nie ma 0+, więc 20 😛

  25. @Down@ Nie, nie będą…Więcej zrozumienia czytanego tekstu, mniej deliberacji. Co do ocen – odpowiada mi tak 10 stopniowa skala, jak i 6. Jeśli jednak musiałbym wybrać jedną jedyną, to skłaniam się ku ocenom od 1 do 6. Ankieta wypełniona.

  26. Jak dla mnie skala sześciostopniowa daje mniejsze spektrum przeliczenia jakości gry na punkty, tym nie mniej inaczej popatrzy się na 3 gry gdy np wszystkie mają 4 niż np 6, 7, i 8. Jednakże niektórzy (w tym i ja) wolą szersze spektrum odniesienia.Co do deliberacji nad ocenami, to i przy skali 6st też się pojawią a nawet nasilą, bo dwie gry, które ewidentnie mają zupełnie inną jakość, nawet tego samego gatunku dostaną taką samą ocenę podczas gry przy skali 10st miałyby zupełnie inne.

  27. Jestem na nie. Wolę oceny od 1-10, ponieważ bardziej odzwierciedlają system punktowy (1=10%). W szkołach coraz częściej spotykany jest ten system, a nie jakieś marne 2-6 (bo w Polsce i nie tylko nie ma 1 – ponadto w Niemczech skala jest odwrócona i 1 to 6, a 6 to 1), czy jakieś „hamerykańskie” ABC’adło. Moim zdaniem najlepiej będzie zostawić to po starem.

  28. *staremu |Heh… 🙂

  29. Ja natomiast chciałbym aby była 100 stopniowa skala ocen 😛

  30. Nie rozumiem jak skala 1-6 może być bardziej miarodajna niż 1-10? To niezgodne z zasadami logicznego myślenia.|I jak to będzie trzeba sobie przeliczać? Jak chodziłem do szkoły to żeby dostać 2 z angielskiego trzeba było mieć na teście 50% – czyli takie 5/10. Więc gra która dostanie 2 będzie już dość ciekawą produkcją czy nie? bo może 2 w skali 1-6 będzie odpowiadać ocenia 2-3 w skali 1-10?|Patrząc czysto punktowo, po lewej skala 1-6, po prawej oceny ze skali 1-10:|1- 1|2- 2,3|3- 4,5|4- 6,7|5- 8,9|6- 10

  31. Czemu taki podział? Dlatego, że 1 w każdej skali to dno i wodorosty a ocena maksymalna to gra ponad przeciętna. Ciekawe jak redakcja to ma zamiar przedstawić.|Pewne jest tylko to, że skala większa jest dokładniejsza – dowodem są choćby plusy w magazynie do 10 stopni było zbyt małą skalą. Im mniejsza skala tym bardziej pokrzywdzone są gry mające taką samą ocenę, ale mieszczące się w minimalnej i maksymalnej liczbie punktów do jej zdobycia.

  32. Od razu dać studencką! 2,4 i 5 będzie o wiele prościej albo dać „gra zła”, gra dobra” lub przy ocenie gry dać różniczkę jeszcze weselej będzie.

  33. Pytanie podstawowe – Po co zmieniać coś, co jest już bardzo dobre? W taki sposób psuje się rzeczy…

  34. Ja bym proponował coś innego- skala procentowa z progami co 5%. Wtedy nie byłoby takiego rozstrzału (jak przy std 100%) i pojawiającego się problemu braku różnic (czym różni się 73% od 74%). | |Takiej zwykłej 6- stopniowej skali ocen nie popieram z tego powodu, że jeśli narzekacie na to, że 1-10 jest małe, to tu będzie jeszcze mniejsze pole do popisu. Jak już to oceny z + i -. Albo przestawmy się na model 3 stopniowy (bez ocen, tylko sugestie): naprawdę warto zagrać, można rozważyć, zdecydowanie odradzamy!

  35. Ja tam generalnie nie odbieram ocen jako wyznacznik jakości gry. Tzn przeglądając pismo/internet widząc ocenę 7-10 od razu wiem, że recenzentowi się gra podoba, ale ileż to już gier przeszedłem z ocenami pokroju 5-6 zjechanych przez innych a mnie się one po prostu podobały. Dlatego wolę ocenę opisową. Lepiej jak recenzent opisze swoje doznania z grą i to jest dla mnie miarodajne. Aczkolwiek rozumiem, że musi być coś tak na szybko do odczytania – wolę więc np. Miernota, przęciętna, dobra, Arcydzieło itp

  36. @mongol13 – wcześniej nie przeczytałem twojego posta widzę, że mniej więcej chodzi nam o to samo. Właśnie taka powinna być ocena sugerująca czy grze warto poświęcić czas. Coś w stylu „omijać szerokim łukiem”, „grasz na własną odpowiedzialność”, „przeciętniak”, „solidna produkcja”, „Musisz zagrać” i coś na deser pokroju „Epic killer – to będzie kiedyś klasyka” 😛

  37. ZymDeQuad|Święte słowa, święte słowa… Zgadzam się w 100%.

  38. @rzepa84: Przy dzisiejszej skali gier, gdzie 7 to sredniak, to 1=1-5, 2=6, 3=7, 4=8, 5=9 i 6=10. Tyle robi, ze zlewa w jedno oceny 1-5, ktore na ogol praktycznie nie sa traktowane jako osobne oceny. |@mongol13: Czyli dokladnie taka sama, jak jest. Bo co to za roznica, czy gra ma 7+/10 czy 75%? |Ale faktycznie, najlepsze oceny sa opisowe.

  39. Skala dziesięciopunktowa jest bardziej dokładna od skali 6 punktowej, więc – PO CO?

  40. Z jednej strony przy aktualnym załamaniu skali (najniższa ocena 7), nowa jest bardzo potrzebna, z drugiej kiedy otwieracie własny sklep mocno powiązany ze stroną, to nie wiem, czy to nadal wypada bawić się w recenzowanie gier…

  41. W sumie to ma sens. Typowy dzieciak nawet nie spojrzy na grę z oceną 7, ale jeśli to będzie 4, to prędzej, bo przecież 4 to dobra ocena 😉

  42. Uważam że wole czytać i widzieć oceny bardziej wyszczególnione

  43. Deathroll2097 29 czerwca 2013 o 20:09

    Redakcjo ,dajcie spokój.Czy już nie ma czego „udziwniać” ,bo na lepsze to się nie zanosi.Taka jaka rutyna jest ,będzie dalej.Dziesiątek/szóstek dawać nie będziecie ,góra 4+/5(chyba że Mass Effect ,to będzie 10/6).Gry idą w stronę młodszych odbiorców ,co nie znaczy że i oceny mają takie być.CDA nie czytają sami gimnazjaliści.Bardziej od zmieniania ocen ,przydałby wam się długi urlop ,bo jeżeli uważacie że taką pierdołę trzeba zmienić ,to mi ręce opadają.

  44. Gdyby bylo dobre 1-10 to CDA nie dawalo by pomyslu na zmiane skali. Z tego co wiem to bylo duzo pretensji co do tej metody oceniania 1-10 (a raczej do recenzentow, czemu 5 a nie 7) i to pewnie wymusilo szukania zmian.|Co do skali „szkolnej” jestem na TAK, napewno to jakas odmiana. Najlepiej jakby byla w pokazanej formie ABC +/-. Pomysl mi sie podoba

  45. Deathroll2097 29 czerwca 2013 o 20:24

    Podam przykład z tymi ocenami.Początek ostatniego akapitu odnośnie StarCraft 2 HotS „Do ideału brakuje tylko niższej ceny”.To jak -2 punkty za cenę (gra jest na 8,a ideał to 10) bo gra w dniu premiery chodziła za 130 zł?Dziwnie to wygląda ,przynajmniej dla mnie.

  46. Wydaje mi się że skala ocen do 10 jest dobra i powinna zostać.

  47. SyntheticAvenger 29 czerwca 2013 o 20:52

    Znowu coś kombinujecie z tą skalą ocen? 😀

  48. Lepiej dajcie skale procentowa w czasopismie i liczcie oceny na podstawie listy kontrolnej a nie widzimisi recenzenta ;d

  49. Kombinacje, ciągłe kombinacje… Skala dziesięciostopniowa jest dobra i powinna dalej funkcjonować.

  50. Lubią kombinować 😀 Mi to w sumie obojętne, ale po co zmieniać skoro tamta i tak jest dobra?

Skomentuj USM Anuluj pisanie odpowiedzi